Experimentell wiki kortsluter forsknings-PR?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Experimentell wiki kortsluter forsknings-PR?

Inläggav Sören F » tor 16 mar 2017, 18:25

Nu har jag inhämtat hur också sakkunskapen beskriver det jag tycker mig sett hända kring t ex klimat, mitt eget närmsta område. Kunskapsfilosofen Finn Collin (som jag skrev här) beskriver hela de senaste decennierna forskningsapparat som instrumentell och ockuperad av STS (Science and Technology Studies - det fallerade Edinburghprogrammet). I en annan artikel, (här, särskilt stycket The role of STS in societal knowledge management), kommer han in på det igen.

Jag tror det kan stämma, att det är vad också Mackenzies "certainty trough" handlar om, liksom området Science Communications (SC:s) kvalitetsbrister.

Säkerhetstråget är också vad som beskrivs av vetenskapsjournalistik där den möter SC som gatekeeper och representant för "forsknings-PR".

För att komma vidare har jag därför tänkt mig stapla en liten kombinerad wiki och blogg på benen, som utforskar om forsknings-PR kan kringgås, vad det skulle innebära för en wikis innehåll. Där kan jag pensla ut också vad jag funnit om klimatområdet. Det kan få ta den tid det tar; jag har inte hur mycket som helst av det, ännu i alla fall.

Jag kallar den Visible College; det anspelar på invisible colleges, 16-1700-talets föregångare till vetenskapsakademierna. Där de senare kanske kan sägas ha gått delvis instrumentellt vilse kan de ursprungliga som väl är ta vid är tanken. Olika former av alternativa utom-institutionella kanaler mellan publikum och forskning antar jag har alltid upstått och funnits där/när de institutionella svikit av olika orsaker.

Och så kan det härmed diskuteras också här. Är klimatområdet unikt t ex?
Användarvisningsbild
Sören F

Återgå till Allmänt