Vad är motsatsen till PRATT?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Vad är motsatsen till PRATT?

Inläggav Migi » tor 16 mar 2017, 22:37

PRATT står för Point refuted a thousand times, ett argument som blivit vederlagt så många gånger att det inte är mödan värt att göra det den 1001:a.

Men något jag har noterat, praktiskt taget uteslutande i politiska diskussioner, är raka motsatsen. Ett konkret exempel är evighetsdiskussionen om mäns våld mot kvinnor, där då kvinnor mördade av män ses som det yttersta exemplet på mäns makt över kvinnor. Vad de "glömmer" är att män som mördat kvinnor hamnar inte på de allmänna avdelningarna för våldsbrottslingar, utan hamnar praktiskt taget uteslutande på bunkern för sin egen säkerhet.

Detta skulle ju kunna bli en PRATT. Men bara för att någon inte vederlägger det felaktiga så betyder det inte att lögnaren kommer med en proto-PRATT.

Och även om de har alarmismen gemensam med de som hävdar att förra Torsdagen så uppstode ett visst problem, så är det ändå inte samma sak.

Någon som har en idé?
Användarvisningsbild
Migi

Re: Vad är motsatsen till PRATT?

Inläggav akooha » fre 24 mar 2017, 20:12

Jag förstår ärligt talat inte vad det är du vill ha sagt.
akooha

Inläggav skeptiskelars » fre 24 mar 2017, 21:27

"A point refuted a thousand times, commonly abbreviated as PRATT, refers to a point or argument that has literally been refuted so many times that it is not worth bothering with."

Jag har nu läst och förstått definitionen av "PRATT" och tycker gott och väl att begreppet kunde ersättas med "PERATT"

För den händelse att detta inlägg skulle kunna betraktas som "taskigt personangrepp" el dyl så kommer jag inte att protestera om moderator/administrator raderar detsamma.
skeptiskelars

Inläggav micke.d » fre 24 mar 2017, 21:57

Du menar "Point Eloquently Refuted A Thousand Times"?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Migi » sön 09 apr 2017, 15:38

Tack för uppmärksamheten, men nej. Det jag menar är att någonting inte har blivit vederlagt tusen gånger.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Anders G » sön 09 apr 2017, 16:13

??? Jaha, du menar sanningen?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Migi » tis 11 apr 2017, 06:54

Om man med sanning menar att t.ex. Schyman för femtielfte gången kan göra sin "mäns våld mot kvinnor"-show utan att det en enda gång påpekas att de som sitter inne för våld mot barn o kvinnor hamnar på bunkern för att skyddas från andra fångar, ja.
Användarvisningsbild
Migi

Återgå till Allmänt