Fungerar det att demonstrera/manifestera?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Fungerar det att demonstrera/manifestera?

Inläggav Tryggve » mån 24 apr 2017, 16:01

Johannes skrev:Jag tycker det är ett ganska precist exempel:

Vi hade hört det förr, tyckte vi, fakta har bemötts med alternativa sanningar så länge vetenskapen har existerat. Ett tidigt exempel är föreställningen att jorden är platt, en åsikt som stod sig århundraden efter att de gamla grekerna hade bevisat att jorden är rund. På en del håll existerar fortfarande förnekelsen av och hånet mot Darwins utvecklingslära från 1800-talet.

Precis som vi idag har en minoritet som förnekar utvecklingsläran så fanns det åtminstone under tidig medeltid en minoritet som förnekade att jorden var rund.

Exemplet känns lite illa valt i och med att man väl nästan ägnar sig åt att sprida en faktoid.

http://www.faktoider.nu/platt.html

Det kanske hade räckt med att hålla sig till Darwin.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Johannes » tis 25 apr 2017, 07:25

Kanske, men de har ju å andra sidan aldrig ens nämnt ordet "medeltid".
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tryggve » tis 25 apr 2017, 09:56

Johannes skrev:Kanske, men de har ju å andra sidan aldrig ens nämnt ordet "medeltid".

Sant, dock illustreras artikeln med en bild som sägs visa den medeltida uppfattningen om en platt jord. Men det är väl kanske tidningen som får lastas för det, för det är väl inte artikelförfattarna som lagt in den.

Men exemplet får nog ändå sägas vara lite olyckligt valt egentligen.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Hexmaster » tis 25 apr 2017, 19:36

Johannes skrev:
Hexmaster skrev:"Verkar det tydligt", hur menar du nu?
Jag menar att enligt wikipedia var det flera framstående tänkare mer än 600 år senare som fortfarande hävdade att jorden var platt.

Här https://en.wikipedia.org/wiki/Flat_Earth hittar jag två odiskutabla namn, Lactantius och Cosmas Indicopleustes. Därtill nämns ytterligare tre som inte alls är lika starka. Det ser ut som om dåtidens plattjords-förespråkare var flera storleksordningar färre än dagens "klimatskeptiker". Att de skulle ha ansetts framstående hittar jag inte.
Stephen Jay Gould skrev:there never was a period of 'flat Earth darkness' among scholars (regardless of how the public at large may have conceptualized our planet both then and now). Greek knowledge of sphericity never faded, and all major medieval scholars accepted the Earth's roundness as an established fact of cosmology.

https://en.wikipedia.org/wiki/Myth_of_the_flat_Earth

Johannes skrev:
Hexmaster skrev:
Johannes skrev:i varken citatet eller någon annanstans påstås det att människor på medeltiden trodde att jorden var platt

Det är en mycket vanlig vanföreställning.

Ja, men vad har det med saken att göra? De har ju aldrig påstått det.

Ingen bryr sig om ifall någon trodde på en platt jord vid år 1 eller ens år 300. Men frågan var lika avgjord då som på medeltiden. En klotrund jord var så självklar att man inte diskuterade frågan. Av beläggen att döma är det fler som ifrågasätter jordens rundhet idag.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Johannes » ons 26 apr 2017, 07:54

Hexmaster skrev:Här https://en.wikipedia.org/wiki/Flat_Earth hittar jag två odiskutabla namn, Lactantius och Cosmas Indicopleustes. Därtill nämns ytterligare tre som inte alls är lika starka. Det ser ut som om dåtidens plattjords-förespråkare var flera storleksordningar färre än dagens "klimatskeptiker".

Vad baserar du det på? Om vi antar att det går 1 klimatskeptiker på 30 som tror på AGW (http://iopscience.iop.org/article/10.10 ... 94025/meta), så skulle alltså finnas minst 15000 antika tänkare som i skrift uttryckt att de tror på en rund jord. Jag håller det för osannolikt.

Hexmaster skrev:Ingen bryr sig om ifall någon trodde på en platt jord vid år 1 eller ens år 300. Men frågan var lika avgjord då som på medeltiden. En klotrund jord var så självklar att man inte diskuterade frågan. Av beläggen att döma är det fler som ifrågasätter jordens rundhet idag.

Diskussionen gällde ifall frågan är jämförbar med t ex uppfattningen om evolutionsteorin idag. Såvitt jag vet är evolutionsteorin självklar idag, men icke desto mindre finns det de som ifrågasätter den.

Sedan är det givetvis omöjligt att veta hur stor andel av folk i allmänhet som visste att jorden var rund kring tiden vid första århundradet. Men jag tror att du nästan helt säkert har fel i att det var så självklart att det inte diskuterades. Kanske i mycket snäva välutbildade intellektuella kretsar (som representerar de skriftliga källor vi har tillgång till). Hur gemene man trodde, i den mån de funderade på frågan, vet vi inte, men det är osannolikt att en majoritet bönder, slavar, tjänstefolk etc kände till de gamla grekernas idéer.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Anders G » ons 26 apr 2017, 08:39

Johannes skrev: ... Hur gemene man trodde, i den mån de funderade på frågan, vet vi inte, men det är osannolikt att en majoritet bönder, slavar, tjänstefolk etc kände till de gamla grekernas idéer.

Lika många gemene män som idag tydligt tagit ställning till om rummet består av 27, fler eller färre dimensioner hoprullade som strängar. Därom brukar vara tyst i bastun. Råder därmed koncensus?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Föregående

Återgå till Allmänt