Stephen Fry riskerar åtal för blasfemi

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Stephen Fry riskerar åtal för blasfemi

Inläggav Bod » sön 07 maj 2017, 14:15

Det är alltså fullt möjligt att bli åtalad för blasfemi i Europa år 2017. :( :(
https://www.theguardian.com/culture/201 ... -blasphemy
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Re: Stephen Fry riskerar åtal för blasfemi

Inläggav Nemesis » sön 07 maj 2017, 18:58

Sorgligt. :(

Men vad händer om Storbritannien inte lämnar ut Fry till Irland? För Fry är trots allt brittisk medborgare, bosatt i Storbritannien och inte på Irland. Jag tvivlar på att Sverige hade lämnat ut någon svensk medborgare till Irland för samma "brott", och jag tror inte att Storbritannien kommer att göra det heller.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Thomas P » sön 07 maj 2017, 19:57

Jag kan tänka mig att Fry skulle åka över frivilligt om det blir åtal, även om jag finner det mer troligt att polisen lägger ned utredningen- Det skulle bli en väldigt offentlig rättegång och bra reklam och debattunderlag.
Thomas P

Inläggav skeptiskelars » sön 07 maj 2017, 22:09

Tja, Irland, <axelryckning>.....man kan nog bli åtalad för blasfemi i Polen också.
skeptiskelars

Inläggav akooha » mån 08 maj 2017, 06:47

Såg denna nyhet på reddit.com för några dagar sedan och i kommentarerna kan en läsa:

Hijacking the top comment here. The person who is accusing him of blasphemy says that he does not personally care that it is blasphemy. Nobody in Ireland has ever been charged under this law before. I believe this is a targeted attempt to show how ludicrous the law is. Ireland is based on case law. Stephen Fry is not an Irish national and a celebrity. If a judge makes a decision on this public case of the law then it can affect all other laws going forward. As a developed country with a blasphemy law, other countries with poorer human rights records have pointed to Ireland to justify their blasphemy laws. I just hope this works and we get rid of a silly law that will help our country separate church from state. We do have some backwards laws and we still have women travelling to England to get abortions like a dirty little secret. There are church scandals that still come out to this day and we are probably going to let a bunch of nuns run our new maternity hospital. Nuns that don't believe that IVF treatments should be allowed. So we still have some things we are working out.

Där kan en också läsa att Irland inte är det enda i-landet som har lagar mot blasfemi:

Finland, Germany, Denmark, Switzerland, Greece, Austria, Italy, Poland, Spain, Canada, New Zealand, South Africa, and Israel are all developed countries with laws against blasphemy on the national level.
akooha

Inläggav akooha » tis 09 maj 2017, 06:33

Independent skrev:An Irish police investigation into allegedly blasphemous comments made by Stephen Fry has been dropped after detectives decided there were not enough people who had been outraged by the remarks.

Så var sagan slut.
akooha

Inläggav Bod » tis 09 maj 2017, 18:12

akooha skrev:
Independent skrev:An Irish police investigation into allegedly blasphemous comments made by Stephen Fry has been dropped after detectives decided there were not enough people who had been outraged by the remarks.

Så var sagan slut.

Tja det var väl positivt antar jag. Men jag hade ju helst sett att lagen inte existerade alls, oavsett hur mycket/lite den tillämpas.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav akooha » tis 09 maj 2017, 18:29

Bod skrev:Tja det var väl positivt antar jag. Men jag hade ju helst sett att lagen inte existerade alls, oavsett hur mycket/lite den tillämpas.

Som jag citerade lite högre upp i tråden, så verkar det som att det var själva poängen med anmälan. Dock är ju inte Irland det enda landet i Europa som har liknande lagar.
akooha

Återgå till Allmänt