Flygets 2% klimatpåverkan?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Kobo » tor 08 jun 2017, 22:29

Flyget anger sina CO2 till 2% och resterande ev. klimatpåverkan är ofta inte med.
2% är globalt men vi sett att det är mycket mer och närmar sig övrig trafik inom landet.
CO2 som tydligen kan dubblas i andra skador uppe på 10.000 meter.
Vi kan påverka mest lokalt och eget resande.

Finns det något i % för Sverige och våra övriga vanliga resmål?
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 328
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Johannes » fre 09 jun 2017, 08:17

Hur vill du räkna? Utsläppen från flyg som befinner sig i svenskt luftrum? Utsläppen från flyg med passagerare som är svenska medborgare? Utsläppen från flyg med passagerare som är är bosatta i Sverige? Utsläppen från flyg som lyfter och landar på svenska flygplatser, och i så fall, för hela resan eller bara den del av resan som går i svenskt luftrum, eller för någon annan del av resan?

Oavsett vilket tror jag det är svårt att göra en avgränsning som kan leda till en kvantitativ beräkning.
Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 3847
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Kobo » fre 09 jun 2017, 16:21

Johannes skrev:Hur vill du räkna? Utsläppen från flyg som befinner sig i svenskt luftrum? Utsläppen från flyg med passagerare som är svenska medborgare? Utsläppen från flyg med passagerare som är är bosatta i Sverige? Utsläppen från flyg som lyfter och landar på svenska flygplatser, och i så fall, för hela resan eller bara den del av resan som går i svenskt luftrum, eller för någon annan del av resan?

Oavsett vilket tror jag det är svårt att göra en avgränsning som kan leda till en kvantitativ beräkning.


Det vi kan påverka och berörs av flygskatter.
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 328
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Migi » sön 25 jun 2017, 19:09

Kobo skrev:
Johannes skrev:Hur vill du räkna? Utsläppen från flyg som befinner sig i svenskt luftrum? Utsläppen från flyg med passagerare som är svenska medborgare? Utsläppen från flyg med passagerare som är är bosatta i Sverige? Utsläppen från flyg som lyfter och landar på svenska flygplatser, och i så fall, för hela resan eller bara den del av resan som går i svenskt luftrum, eller för någon annan del av resan?

Oavsett vilket tror jag det är svårt att göra en avgränsning som kan leda till en kvantitativ beräkning.


Det vi kan påverka och berörs av flygskatter.
Att vägas mot samhällsförlusten att färre flyger och i stället blir ihjälkörda på vägarna...

Nej, det är ju uppenbart att flyget är plebejernas transportmedel. Patricierna som har råd med tid och pengar åker ju tåg. Men flyget är ju en tacksammare måltavla för de som använder sig av miljö (=hygien) som ett fikonlöv när de i själva verket störs över att folk kan ha det bra utan att vara just patricier.
Användarvisningsbild
Migi
 
Inlägg: 334
Blev medlem: ons 15 apr 2015, 13:02
Ort: Mälarens lås

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Johannes » mån 26 jun 2017, 09:17

Det är väl snarare så att ingen åker tåg på långa sträckor utom några enstaka statligt anställda tjänstemän som är ålagda att göra det. Plebejerna flyger budgetflyg eller ekonomiklass och patricierna affärsklass.
Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 3847
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Kobo » mån 26 jun 2017, 15:18

Migi skrev:
Kobo skrev:
Johannes skrev:Hur vill du räkna? Utsläppen från flyg som befinner sig i svenskt luftrum? Utsläppen från flyg med passagerare som är svenska medborgare? Utsläppen från flyg med passagerare som är är bosatta i Sverige? Utsläppen från flyg som lyfter och landar på svenska flygplatser, och i så fall, för hela resan eller bara den del av resan som går i svenskt luftrum, eller för någon annan del av resan?

Oavsett vilket tror jag det är svårt att göra en avgränsning som kan leda till en kvantitativ beräkning.


Det vi kan påverka och berörs av flygskatter.
Att vägas mot samhällsförlusten att färre flyger och i stället blir ihjälkörda på vägarna...

Nej, det är ju uppenbart att flyget är plebejernas transportmedel. Patricierna som har råd med tid och pengar åker ju tåg. Men flyget är ju en tacksammare måltavla för de som använder sig av miljö (=hygien) som ett fikonlöv när de i själva verket störs över att folk kan ha det bra utan att vara just patricier.

Ja färre ska flyga då flyget nu istället ökar globalt med ökande välstånd fast alla kan dö av klimatfel. Jag har inte sett någon som ska ta bilen för att slippa betala 80:- i flygskatt som bolagen ska betala, men säkert kommer att markera i biljetten så det gör nytta.

Det kostar även 80:- till Malaga så vi tar nog varken tåget eller bilen dit, eller båten till Canarias.

Men med högre skatter kan folk slippa plågan att flyga 21 timmar till Thailand.

Om vi får, bör det vara 0 på inrikes och högre till övriga EU, då många typ pendlar till lågkostnad nu. Kanske måste vara lika inom hela EU.
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 328
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Kobo » mån 26 jun 2017, 15:20

Johannes skrev:Det är väl snarare så att ingen åker tåg på långa sträckor utom några enstaka statligt anställda tjänstemän som är ålagda att göra det. Plebejerna flyger budgetflyg eller ekonomiklass och patricierna affärsklass.


Länge sedan jag sett olika klasser dit vi åker.
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 328
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Migi » mån 26 jun 2017, 23:03

Kobo skrev:Ja färre ska flyga då flyget nu istället ökar globalt med ökande välstånd fast alla kan dö av klimatfel. Jag har inte sett någon som ska ta bilen för att slippa betala 80:- i flygskatt som bolagen ska betala, men säkert kommer att markera i biljetten så det gör nytta.

Det kostar även 80:- till Malaga så vi tar nog varken tåget eller bilen dit, eller båten till Canarias.

Men med högre skatter kan folk slippa plågan att flyga 21 timmar till Thailand.

Om vi får, bör det vara 0 på inrikes och högre till övriga EU, då många typ pendlar till lågkostnad nu. Kanske måste vara lika inom hela EU.
Nja, det är teoretiskt lätt att räkna ut att om något kostar Y% mer så är det smärtgränsen för X antal personer som då väljer något annat. 80:- kanske är en för låg smärtgräns, men flygskatten lär man fortsätta att höja.

Sedan så är det vanskligt att säga att bara för att Z var inblandat i resultatet Y så var Z orsaken. Encylopedia Dramatica hade en underbar analys av "ghost riding the whip". Dvs att stå eller ligga på en bil i rörelse. Förr eller senare så kommer någon som är full att förolyckas av bilsurfning. Aha! säger den lokala myndigheten. En till bock i protokollet för alkoholrelaterade dödsfall. Mer pengar och makt åt mig. ED menade att det är rimligare att anse att de som dör av bilsurfning gör det först och främst för att de var idioter och endast sekundärt för att de var fulla.

Så klimatförändringar då. Antag nu att havsnivåerna kommer att höjas. Om du äger eller hyr mark nära havet så kan man anta att den kommer att sjunka i värde. Man kan även anta att i vissa fall kommer den att stiga i värde då de där jobbiga reven neutraliseras och vips har du en djuphavshamn. Men det lär vara undantag. För ett problem med fattiga länder är att det är svårt att på ett smidigt och legalt sätt köpa och sälja mark. (Tippar hatten till Hernando de Soto.) Vi lär tyvärr se massa dödsfall i de länderna pga markockupation etc. Och man lär tyvärr skriva det på klimatförändringarnas konto. Inte att de länderna har urusla system för markägande.

Å andra sidan så lär det i Sverige bli så att vissa kommer att få sitta med Svarte Petter på hand, men att det lär gå riktigt lungt till när folk flyttar en bit inåt land.
Användarvisningsbild
Migi
 
Inlägg: 334
Blev medlem: ons 15 apr 2015, 13:02
Ort: Mälarens lås

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Kobo » tor 29 jun 2017, 02:06

Migi skrev:
Kobo skrev:Ja färre ska flyga då flyget nu istället ökar globalt med ökande välstånd fast alla kan dö av klimatfel. Jag har inte sett någon som ska ta bilen för att slippa betala 80:- i flygskatt som bolagen ska betala, men säkert kommer att markera i biljetten så det gör nytta.

Det kostar även 80:- till Malaga så vi tar nog varken tåget eller bilen dit, eller båten till Canarias.

Men med högre skatter kan folk slippa plågan att flyga 21 timmar till Thailand.

Om vi får, bör det vara 0 på inrikes och högre till övriga EU, då många typ pendlar till lågkostnad nu. Kanske måste vara lika inom hela EU.
Nja, det är teoretiskt lätt att räkna ut att om något kostar Y% mer så är det smärtgränsen för X antal personer som då väljer något annat. 80:- kanske är en för låg smärtgräns, men flygskatten lär man fortsätta att höja.

Sedan så är det vanskligt att säga att bara för att Z var inblandat i resultatet Y så var Z orsaken. Encylopedia Dramatica hade en underbar analys av "ghost riding the whip". Dvs att stå eller ligga på en bil i rörelse. Förr eller senare så kommer någon som är full att förolyckas av bilsurfning. Aha! säger den lokala myndigheten. En till bock i protokollet för alkoholrelaterade dödsfall. Mer pengar och makt åt mig. ED menade att det är rimligare att anse att de som dör av bilsurfning gör det först och främst för att de var idioter och endast sekundärt för att de var fulla.

Så klimatförändringar då. Antag nu att havsnivåerna kommer att höjas. Om du äger eller hyr mark nära havet så kan man anta att den kommer att sjunka i värde. Man kan även anta att i vissa fall kommer den att stiga i värde då de där jobbiga reven neutraliseras och vips har du en djuphavshamn. Men det lär vara undantag. För ett problem med fattiga länder är att det är svårt att på ett smidigt och legalt sätt köpa och sälja mark. (Tippar hatten till Hernando de Soto.) Vi lär tyvärr se massa dödsfall i de länderna pga markockupation etc. Och man lär tyvärr skriva det på klimatförändringarnas konto. Inte att de länderna har urusla system för markägande.

Å andra sidan så lär det i Sverige bli så att vissa kommer att få sitta med Svarte Petter på hand, men att det lär gå riktigt lungt till när folk flyttar en bit inåt land.

Men vem ska betala och det blir massor av klimatflyktingar. Vattenbristen kan bli svårast.
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 328
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Migi » tor 29 jun 2017, 09:29

Kobo skrev:
Migi skrev:
Kobo skrev:Ja färre ska flyga då flyget nu istället ökar globalt med ökande välstånd fast alla kan dö av klimatfel. Jag har inte sett någon som ska ta bilen för att slippa betala 80:- i flygskatt som bolagen ska betala, men säkert kommer att markera i biljetten så det gör nytta.

Det kostar även 80:- till Malaga så vi tar nog varken tåget eller bilen dit, eller båten till Canarias.

Men med högre skatter kan folk slippa plågan att flyga 21 timmar till Thailand.

Om vi får, bör det vara 0 på inrikes och högre till övriga EU, då många typ pendlar till lågkostnad nu. Kanske måste vara lika inom hela EU.
Nja, det är teoretiskt lätt att räkna ut att om något kostar Y% mer så är det smärtgränsen för X antal personer som då väljer något annat. 80:- kanske är en för låg smärtgräns, men flygskatten lär man fortsätta att höja.

Sedan så är det vanskligt att säga att bara för att Z var inblandat i resultatet Y så var Z orsaken. Encylopedia Dramatica hade en underbar analys av "ghost riding the whip". Dvs att stå eller ligga på en bil i rörelse. Förr eller senare så kommer någon som är full att förolyckas av bilsurfning. Aha! säger den lokala myndigheten. En till bock i protokollet för alkoholrelaterade dödsfall. Mer pengar och makt åt mig. ED menade att det är rimligare att anse att de som dör av bilsurfning gör det först och främst för att de var idioter och endast sekundärt för att de var fulla.

Så klimatförändringar då. Antag nu att havsnivåerna kommer att höjas. Om du äger eller hyr mark nära havet så kan man anta att den kommer att sjunka i värde. Man kan även anta att i vissa fall kommer den att stiga i värde då de där jobbiga reven neutraliseras och vips har du en djuphavshamn. Men det lär vara undantag. För ett problem med fattiga länder är att det är svårt att på ett smidigt och legalt sätt köpa och sälja mark. (Tippar hatten till Hernando de Soto.) Vi lär tyvärr se massa dödsfall i de länderna pga markockupation etc. Och man lär tyvärr skriva det på klimatförändringarnas konto. Inte att de länderna har urusla system för markägande.

Å andra sidan så lär det i Sverige bli så att vissa kommer att få sitta med Svarte Petter på hand, men att det lär gå riktigt lungt till när folk flyttar en bit inåt land.

Men vem ska betala och det blir massor av klimatflyktingar. Vattenbristen kan bli svårast.
Det kan de göra själva. De som äger mark vid havet vet redan att det finns risker i form av stormar och tsunamis. Höjd havsnivå är bara en till. Och om det är så att det går att enkelt handla med och arrendera mark så löser det sig självt. Vatten finns det gott om. Bara att destillera havsvatten med direktverkande solkraft.

Däremot, om det är så att de forna kolonierna lik förbannat inte kan reformera sina system för handel och arrende och mark, ja då är det fullständigt rationellt av folk att fly till Väst. Och självklart skall vi ta mot flyktingar. Det enda nya man behöver göra är att helt enkelt bara säga till ledarna för de länderna att det enda de är bra på är att komma med ursäkter. ("Jaa, det var ju 67 år sedan vårt land blev självständigt. Det var en jobbig process att konfiskera britternas egendom och hacka ihjäl indierna. Men det var så fint när vi var självständiga. Och ett par veckor senare havererade ekonomin för att britterna, CIA, WTO, Världsbanken och KGB konspirerade mot oss. Snälla sluta konspirera mot oss!")

P.S. Om man nu helt i ickeröstfiskande syfte menar att folk bör resa med tåg mer, ja då kan britterna göra det billigare och enklare. Borde väl ta fart nu när de skäms ut på Instagram. (Eller så blir lösningen ökade flygskatter bara för att britterna inte har skärpt sig.)
Användarvisningsbild
Migi
 
Inlägg: 334
Blev medlem: ons 15 apr 2015, 13:02
Ort: Mälarens lås

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Kobo » tor 29 jun 2017, 21:36

Bara att destillera havsvatten med direktverkande solkraft.


Svårt i inlandet.

https://newcastlemagazine.com/newcastle ... ain-32404/

Men vad åt han?
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 328
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Migi » fre 30 jun 2017, 10:27

Kobo skrev:
Bara att destillera havsvatten med direktverkande solkraft.


Svårt i inlandet.
Inte nödvändigtvis. Det sägs att Vättern är världens största sötvattentäkt. Avståndet till Östersjön är ca 70 km. Det skulle vara en relativt smal sak att bygga pipelines som vid behov kan spy ut destillerat vatten i sjön. Och när vattnet inte behövs så kan man använda sig av solfångarna för att producera el till marknaden. En annan fördel med vattenpipelines är att om den skulle gå sönder så behöver det automatiskt inte bli miljökatastrof.

Man skulle kunna göra en liknande sak i Kalifornien. Ta reda på var det regnar mest och låt det "regna" där vid behov. Ge naturen hjälp på traven.

Kobo skrev:https://newcastlemagazine.com/newcastle-man-saves-40-flying-london-via-spain-32404/

Kobo skrev:Men vad åt han?
Maten var väl billig? Men även om han åt för 40 pund så lär själva grejen ha varit värt betydligt mer. Cool kille. Jag gillar honom.

EDIT: Jag undrar vad som for genom deras huven när de kläckte denna fantastiska idé...
Användarvisningsbild
Migi
 
Inlägg: 334
Blev medlem: ons 15 apr 2015, 13:02
Ort: Mälarens lås

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Johannes » fre 30 jun 2017, 12:17

Migi skrev:Inte nödvändigtvis. Det sägs att Vättern är världens största sötvattentäkt. Avståndet till Östersjön är ca 70 km. Det skulle vara en relativt smal sak att bygga pipelines som vid behov kan spy ut destillerat vatten i sjön. Och när vattnet inte behövs så kan man använda sig av solfångarna för att producera el till marknaden. En annan fördel med vattenpipelines är att om den skulle gå sönder så behöver det automatiskt inte bli miljökatastrof.

Sverige har knappast någon plats som kan kallas inland i sammanhanget, inte jämfört med platser mitt på kontinenterna och som kanske ligger på 1000-2000 meters höjd över havet.
Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 3847
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Kobo » fre 30 jun 2017, 20:51

Migi skrev:
Kobo skrev:
Bara att destillera havsvatten med direktverkande solkraft.


Svårt i inlandet.
Inte nödvändigtvis. Det sägs att Vättern är världens största sötvattentäkt. Avståndet till Östersjön är ca 70 km. Det skulle vara en relativt smal sak att bygga pipelines som vid behov kan spy ut destillerat vatten i sjön. Och när vattnet inte behövs så kan man använda sig av solfångarna för att producera el till marknaden. En annan fördel med vattenpipelines är att om den skulle gå sönder så behöver det automatiskt inte bli miljökatastrof.

Man skulle kunna göra en liknande sak i Kalifornien. Ta reda på var det regnar mest och låt det "regna" där vid behov. Ge naturen hjälp på traven.

Kobo skrev:https://newcastlemagazine.com/newcastle-man-saves-40-flying-london-via-spain-32404/

Kobo skrev:Men vad åt han?
Maten var väl billig? Men även om han åt för 40 pund så lär själva grejen ha varit värt betydligt mer. Cool kille. Jag gillar honom.

EDIT: Jag undrar vad som for genom deras huven när de kläckte denna fantastiska idé...


Som man var förr innan klimatproblemen. Maten kostar som här men äta ute är billigare. Sova i bil är ingen höjdare en hel natt. I dagsläget var han en idiot som förlorade 21 timmar och skadade klimatet för lite pengar.

Husen är knappast barnvänliga, lär bli fuktiga och råkalla.
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 328
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav brutus » fre 01 sep 2017, 14:17

Älgarna är värre för klimatet än inrikesflyget. Det säger skogsprofessorn Pelle Gemmel enligt
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6766058
Användarvisningsbild
brutus
 
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 12:24

Nästa

Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster