Flygets 2% klimatpåverkan?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Kobo » lör 02 sep 2017, 04:31

Dessutom påpekar Daniel Ligné att skogsbruket själva röjer bort mycket mer än älgarna äter. Röjsågarna är värre för klimatet än älgarna, menar han.

Och korna
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 344
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Procentaren » sön 03 sep 2017, 09:40

Kobo skrev:
Dessutom påpekar Daniel Ligné att skogsbruket själva röjer bort mycket mer än älgarna äter. Röjsågarna är värre för klimatet än älgarna, menar han.

Och korna

Korna kan få EU-bidrag.
Du kan få miljöersättning för restaurering av betesmarker och slåtterängar. Syftet är att öka arealen betesmarker och slåtterängar, och utveckla odlingslandskapets natur- och kulturmiljöer.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/jordbrukarstod/miljoersattningar/restaureringavbetesmarkerochslatterangar.4.6c64aa881525004b53bdbd74.html
https://www.youtube.com/watch?v=uuOUev9EgI8
Användarvisningsbild
Procentaren
 
Inlägg: 1232
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 11:54
Ort: Skåne

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav brutus » mån 04 sep 2017, 09:55

Om nu såväl kossor, röjsågar som älgar var för sig påverkar klimatet mer än (inrikes)flyget, så borde det innebära att det senares inverkan är närmast försumbar.
Man kunde kanske klimatkompensera genom att servera älgstek ombord?
Användarvisningsbild
brutus
 
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 12:24

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Kobo » mån 04 sep 2017, 20:15

brutus skrev:Om nu såväl kossor, röjsågar som älgar var för sig påverkar klimatet mer än (inrikes)flyget, så borde det innebära att det senares inverkan är närmast försumbar.
Man kunde kanske klimatkompensera genom att servera älgstek ombord?


Vägtrafiken har samma som flyget så om vi slopar den kan vi flyga :banghead:

Förmodligen bör man dra ner allt man kan då vi redan löper risk att klimatet skenar utom kontroll.
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 344
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Kobo » mån 04 sep 2017, 20:17

De skadliga flygföretagen och andra försöker med att det ska bli nya bränslen och snålare motorer, som ursäkt. Men nu åker vi ibland med 20 år gamla maskiner så det lär ta tid att byta ut allt till en rimlig kostnad.
Dessutom ökar flygandet mer än tekniken hunnit ifatt.

Om vi greppar bränslefrågan så blir det drygt 2% CO2 på marken och upp. Men på 10.000 meter där de flesta ligger händer det annat så klimatpåverkan omräknat blir 4-6%.
Det är visst globala siffror och nationella är högre.
FOI tittar på vattenånga och olika kväveoxider i höghöjd. http://t.sr.se/2euYg3j

Hjälper några befintliga lösningar emot alla klimatskador?

Jag tvivlar och även flygplan måste tillverkas som allt annat man ska inkludera i klimatnotan, men är en annan fråga.
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 344
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Björn-Ola » tor 21 sep 2017, 16:08

Förmodligen bör man dra ner allt man kan då vi redan löper risk att klimatet skenar utom kontroll.
Användarvisningsbild
Kobo Inlägg: 307Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Du med ditt skenande klimat.

Har inte IPCC och vetenskapen avfärdat detta när de samtidigt avfärdat riskerna för tippingpoints?
Varför har det du befarar inte hänt tidigare när koldioxidhalten var 10ggr högre än idag?
Björn-Ola
 
Inlägg: 786
Blev medlem: fre 28 sep 2012, 22:23

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Kobo » fre 22 sep 2017, 20:02

Björn-Ola skrev:
Förmodligen bör man dra ner allt man kan då vi redan löper risk att klimatet skenar utom kontroll.
Användarvisningsbild
Kobo Inlägg: 307Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Du med ditt skenande klimat.

Har inte IPCC och vetenskapen avfärdat detta när de samtidigt avfärdat riskerna för tippingpoints?
Varför har det du befarar inte hänt tidigare när koldioxidhalten var 10ggr högre än idag?


Trådens ämne är Flygets 2% klimatpåverkan?

Dina villfarelser är säkerligen passerade och utredda sedan länge.
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 344
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Björn-Ola » ons 18 okt 2017, 18:11

Kobo skrev:
Björn-Ola skrev:
Förmodligen bör man dra ner allt man kan då vi redan löper risk att klimatet skenar utom kontroll.
Användarvisningsbild
Kobo Inlägg: 307Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Du med ditt skenande klimat.

Har inte IPCC och vetenskapen avfärdat detta när de samtidigt avfärdat riskerna för tippingpoints?
Varför har det du befarar inte hänt tidigare när koldioxidhalten var 10ggr högre än idag?


Trådens ämne är Flygets 2% klimatpåverkan?

Dina villfarelser är säkerligen passerade och utredda sedan länge.

Förlåt.
Jag hämtade min villfarelse från IPCC AR5, kapitel 12, och det är säkert så som du tidigare hävdat att det inte är en trovärdig källa.
Bild
Björn-Ola
 
Inlägg: 786
Blev medlem: fre 28 sep 2012, 22:23

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Kobo » ons 18 okt 2017, 19:29

Oläsbar bild.

IPCC brukar ligga i underkant som kompromiss.

Men varför diskutera när hela världen byter om till överlevnad. Men du vill bita dig fast i kol?
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 344
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Björn-Ola » tor 19 okt 2017, 11:40

Kobo skrev:Oläsbar bild.

IPCC brukar ligga i underkant som kompromiss.

Men varför diskutera när hela världen byter om till överlevnad. Men du vill bita dig fast i kol?

Bild
Nej, jag tycker att vi avskaffar det som idag bidrar till 80% av vår energi, bara så där, rätt upp och ned.
Ärligt talat, det är din bild av att alla klimatförändringar har antropogena orsaker som saknar all stöd i vetenskapen.
Björn-Ola
 
Inlägg: 786
Blev medlem: fre 28 sep 2012, 22:23

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Johannes » tor 19 okt 2017, 19:47

Inte särskilt lämplig graf att visa om man vill bli tagen på allvar...
Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 3941
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Kobo » tor 19 okt 2017, 20:21

Johannes skrev:Inte särskilt lämplig graf att visa om man vill bli tagen på allvar...

Som vanligt då :banghead:
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 344
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Kobo » tor 19 okt 2017, 20:26

Björn-Ola skrev:
Kobo skrev:Oläsbar bild.

IPCC brukar ligga i underkant som kompromiss.

Men varför diskutera när hela världen byter om till överlevnad. Men du vill bita dig fast i kol?

Bild
Nej, jag tycker att vi avskaffar det som idag bidrar till 80% av vår energi, bara så där, rätt upp och ned.
Ärligt talat, det är din bild av att alla klimatförändringar har antropogena orsaker som saknar all stöd i vetenskapen.


Så hela världen är lurad av majoriteten klimatexperter, men förutom klimatet är det en miljöfara som vi visste när vi röstade om kärnkraften emot det fossila, så den omställning din krets får åse är bara sund :mrgreen:
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 344
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Björn-Ola » ons 25 okt 2017, 08:23

Johannes skrev:Inte särskilt lämplig graf att visa om man vill bli tagen på allvar...

Tycker du själv att du kommit med en bra och informativ kommentar som du tycker att jag ska ta på allvar?
Björn-Ola
 
Inlägg: 786
Blev medlem: fre 28 sep 2012, 22:23

Re: Flygets 2% klimatpåverkan?

Inläggav Björn-Ola » ons 25 okt 2017, 08:25

Kobo skrev:Så hela världen är lurad av majoriteten klimatexperter, men förutom klimatet är det en miljöfara som vi visste när vi röstade om kärnkraften emot det fossila, så den omställning din krets får åse är bara sund :mrgreen:

Vad har din kommentar att göra med diagrammet?
Vad är det du vill säga om diagrammet?
Björn-Ola
 
Inlägg: 786
Blev medlem: fre 28 sep 2012, 22:23

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster