Wifi? Javisst – om du städar bajamajor

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Wifi? Javisst – om du städar bajamajor

Inläggav Procentaren » lör 15 jul 2017, 12:31

Det gäller att läsa kontrakten innan man skriver på :smile2:
Hur ofta gör ni det ?

På den tiden man hyrde videofilmer brukade en kompis roa sig med att läsa villkoren för uthyrningen innan han skrev på lappen.
Det blev en del kommentarer från otåligt folk i kön bakom honom.

"Läser du det finstilta? Troligen inte. Det gör ingen." Det är den brittiska tidningen The Guardian som undrar, sedan 22 000 bredbandskunder bundit upp sig på att göra samhällstjänst.

http://www.dn.se/ekonomi/wifi-javisst-om-du-stadar-bajamajor/
Användarvisningsbild
Procentaren

Re: Wifi? Javisst – om du städar bajamajor

Inläggav harald » sön 16 jul 2017, 12:09

Jag brukar försöka läsa igenom villkoren så ofta det är praktiskt möjligt. I annat fall gör man sig ofta skyldig till osant intygande när man skriver under att man tagit del av villkoren.
Oftast är det ingen trevlig läsning, men jag tycker det är bra att känna till vilka överenskommelser man bryter mot.
Kan jag välja mellan en tjänst som har standardavtal och en med specialskrivet avtal bukar jag oftast välja den tidigare.

Jag hade gärna sett en lag som säger att specialavtal för vardagstjänster som inte ryms på en A4 utan att vara extremt finstilt per automatik betraktas som ogiltiga.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Tryggve » sön 16 jul 2017, 17:38

South Park har visat på klokheten i att läsa innan man godkänner något.... :-)
https://en.wikipedia.org/wiki/HumancentiPad
Kyle, who did not read the Terms and Conditions when agreeing to download the latest iTunes update, is pursued by shadowy agents from Apple Inc., who wish to perform a number of intrusive actions upon him, informing him that he agreed to them when he downloaded the update.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav HJ » tor 20 jul 2017, 11:15

Här får gärna en inom juridiken skolad person utvidga och rätta till, men jag lutar mig mot 36 § Avtalslagen:

https://lagen.nu/1915:218 skrev:Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har villkoret sådan betydelse för avtalet att det icke skäligen kan krävas att detta i övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet jämkas även i annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende.

Vid prövning enligt första stycket skall särskild hänsyn tagas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument eller eljest intager en underlägsen ställning i avtalsförhållandet.

Första och andra styckena äga motsvarande tillämpning i fråga om villkor vid annan rättshandling än avtal.

I fråga om jämkning av vissa avtalsvillkor i konsumentförhållanden gäller dessutom 11 § lagen (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Lag (1994:1513).

Se https://lagen.nu/1915:218 för några kommentarer. Men just vad som är oskäligt är omdebatterat och det finns bara domstolspraxis. Men jag har svårt att se att trådstartens exempel är något man behöver oroa sig för.

Är det någon som vet om liknande lagar finns i andra länder, såsom UK och USA?

/Håkan
HJ

Inläggav Migi » sön 23 jul 2017, 11:12

harald skrev:Jag hade gärna sett en lag som säger att specialavtal för vardagstjänster som inte ryms på en A4 utan att vara extremt finstilt per automatik betraktas som ogiltiga.
Detta. Och om så krävs så skulle man kunna hänvisa till andra lagar osv. Typ "Avtalet mellan företaget och kunden följer standardavtalen B12 och D99".
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav harald » sön 23 jul 2017, 13:26

Migi skrev:
harald skrev:Jag hade gärna sett en lag som säger att specialavtal för vardagstjänster som inte ryms på en A4 utan att vara extremt finstilt per automatik betraktas som ogiltiga.
Detta. Och om så krävs så skulle man kunna hänvisa till andra lagar osv. Typ "Avtalet mellan företaget och kunden följer standardavtalen B12 och D99".

Precis. Och det är så det ofta går till i mjukvarubranchen.
Jag misstänker att rättigheter till själva avtalstexterna är ett av skälen till att det inte sker överallt. Programvarulicenser innehåller ofta klausuler om att själva avtalet får återanvändas.
Det kanske är upphovsrätten till avtalstexter som behöver ett par tydliga inskränkningar.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Återgå till Allmänt