Förlust av medborgarskap?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Förlust av medborgarskap?

Inläggav kipphebel3 » fre 06 okt 2017, 13:19

Kan vi snälla hålla politik utanför detta? Frågan är juridisk :)

Hur skall man rent juridiskt se på ett fall när en immigrant begår ett brott? I många fall kan detta leda till utvisning och/eller förlust av medborgarskap. Rent allmänt tycker säkert de flesta att det är helt OK, men är det det? Strikt juridiskt?

I juridisk mening betyder det ju att man kommer att behandla personer ojämlikt. En "infödd" behandlas mildare än en som inte är det. Vad anser de rättslärda om detta?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Förlust av medborgarskap?

Inläggav Pär C » fre 06 okt 2017, 14:48

Man kan inte förlora ett svensk medborgarskap på grund av brott. Däremot kan utländska medborgare utvisas.

Hur hårt en utvisning slår mot den utvisade varierar från fall till fall. Är personen en förbipasserande turist så kan det nästan kvitta lika. Är det däremot någon som bott och arbetat i Sverige i många år finns en starkare anknytning, och det blir då lite en annan femma. Om utvisningen drabbar hårt, som i det senare exemplet, ska påföljden (= i praktiken fängelsestraffet längd) sättas ned för utvisningen blir s.a.s. en del av straffet. Fungerar på samma sätt med brott som leder till att man förlorar arbetet.

Principer som ”likhet inför lagen" och ”lika fall behandlas lika” är funktionella till sitt innehåll och ska läsas som ”relevant lika fall behandlas lika”. Fall kan behandlas olika om "olikheten" kan motiveras sakligt. Eftersom det inte finns en villkorslös rätt för utländska medborgare att vistas i Sverige – och motsvarande gäller för svenskar utanför Sverige - finns det inte något i grunden osakligt i att säga att villkoren för vistelse inte längre är uppfyllda om personen begår brott.

Detta målat med en bred pensel och utan ge sig in på frågor som EES och Schengenområdet.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Anders G » fre 06 okt 2017, 17:36

Det är absolut omöjligt att göra någon statslös genom att ta ifrån denne ett förvärvat svenskt medborgarskap. Det säger alla möjliga internationella fördrag har jag fått lära mig.
Att ta ifrån någon det svenska medborgarskapet då det finns ett dubbelt medborgarskap kan låta sig göras, efter ändringar av svenska lagar. Jag tror inte det skulle gå att införa retroaktivt. (Det skulle se ut...)
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Pär C » fre 06 okt 2017, 19:25

Rent folkrättsligt är det nog inget problem att upphäva ett medborgskap som man ansökt om, bl.a. USA och Storbritannien kan göra så. Upphävande av medborgarskap som fötts till är däremot något som främst skurkstater tillåter.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav MBY » fre 06 okt 2017, 21:47

Är det inte rentav så att det är förbjudet i Sverige att uppsäga medborgarskapet även om man själv vill det, om det leder till att man blir statslös? Dvs, jag kan bara avsäga mig svenskt medborgarskap om jag också är medborgare i något annat land?
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Nemesis » fre 06 okt 2017, 22:10

Anders G skrev:Att ta ifrån någon det svenska medborgarskapet då det finns ett dubbelt medborgarskap kan låta sig göras, efter ändringar av svenska lagar. Jag tror inte det skulle gå att införa retroaktivt. (Det skulle se ut...)

Jag vet att både Frankrike och Storbritannien har dragit in medborgarskapen för medborgare med dubbla medlemskap som stridit för IS och liknande. En polischef i Göteborg anser att Sverige ska göra likadant. Skulle detta kräva ändrad lagstiftning? Enligt artikeln menar Migrationsverket att det inte går att göra, men de övriga myndigheterna som omnämns i artikeln verkar inte uttala sig om just det.
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Inläggav HJ » ons 11 okt 2017, 13:53

När detta debatteras i allmänmedia har några debattörer anfört att det krävs en grundlagsändring för att kunna dra in medborgarskap.
Regeringsformen 1kapitlet skrev:7 § Ingen svensk medborgare får landsförvisas eller hindras att resa in i riket.

Ingen svensk medborgare som är eller har varit bosatt i riket får fråntas sitt medborgarskap. Det får dock föreskrivas att barn under arton år i fråga om sitt medborgarskap ska följa föräldrarna eller en av dem. Lag (2010:1408).
https://lagen.nu/1974:152
Svensk medborgare i detta avseendet är man oavsett om man har andra medborgarskap (som jag förstått det).

/Håkan
HJ

Återgå till Allmänt