Hur förklarar man vad som är sant eller falskt?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Hur förklarar man vad som är sant eller falskt?

Inläggav blåbär » fre 08 dec 2017, 16:59

Jag är utbildad inom vård/omsorg har periodvis arbetat inom detta. Samt hjälpt till i olika patientorganisationer. Samt haft att göra med vissa natur och Miljö samt fredsorganisationer. Och är fd sektmedlem i nåt som liknar Jehovas vittnen.

För min egen del kan jag ju dra mig tillbaka helt och hållet och sluta hjälpa andra människor.

Men om jag väljer att fortsätta med det jag gjort större delen av mitt liv är jag ju i behov av att kunna förklara för folk vad en konspirations teori är.
Och kunna förklara för folk att deras läkare inte försöker förgifta dem
Och att även kunna ge information om vad närproducerad mat är utan att kallas rasist. Det är ju bara mat. Som odlats i närområdet. varför gå över ån efter vatten?

Och att kunna förklara varför det är skildnad på olika tidningar på nätet. Och på olika sk tv kanaler på Youtube.
Fick rådet att omskola mig till annat yrke av en läkare.
Smart idé

Vi gör det allihopa så får folk ingen vård omsorg eller skola.

Jag kommer i alla fall inte att gå tillbaka till nåt arbete. Är pensionerad nu. Jag slipper !

Men patientorganisatonerna saknar mig och mina kunskaper. Och vissa föreningar gör det också.

Det är brist på folk.

Men tack vare tidningar typ newsvoice och folk som har lagt ut Youtube kanaler med skit på och hävdar att de följer yttradefrihetens lagar. Så har jag varit tvungen att dra mig tillbaka.
För gott blir det. För vad jag än säger tror folk hellre på alternativ media än på sunt förnuft.

somliga tror t o m på att man förstör klimatet av att åka till ett annat hand. Så om man åker tåg från Sverige till Norge förstör man klimatet. Men åker man samma sträcka med tåg inom Sverige har ingen klimatpåverkan skett. Gick det för mig att förklara att de har fel ?

Nej.

Höll på i 3 decennier att hjälpa folk med vanföreställningar. Och drogproblem av olika slag.

Klart det är onda andar. Vi får lära oss att vi varken ska hålla med eller säga emot.

Bäst att inget säga nu när jag är fri att göra vad jag vill.
Tjänar inget till att försöka stoppa att osanningar sprids ut.

Bäst att låta världen förbli osann.

Som en person jag hade samtal med. Som hade bevis för att vi inte finns till sade vederbörande till mig att , Eftersom vi dör har vi aldrig levt.

Vi lever för evigt är ju också en kul diskussion då gör det inget om vi dör vid födseln. Vi född nästa dag igen och igen.

Att jag blir upprörd av en sån diskussion om reinkarnation var för att vissa alternativare vill att sjukvården skall sluta använda kuvöser till för tidigt födda. För det gör inget om de dör de föds i en bättre kropp i nästa liv.

Hur fan tänker de utan hjärna de där amöberna ?

Jag menar amöber på riktigt det är ingen jämförelse med något mänskligt på nåt vis!
Alternativutbildad i egenvårdsintresse.
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(
Användarvisningsbild
blåbär

Re: Hur förklarar man vad som är sant eller falskt?

Inläggav Tryggve » fre 08 dec 2017, 19:12

Hur man förklarar vad som är sant eller falskt gör man väl bästa via att försöka agera i folkbildningens anda. Men det beror ju oftast helt på vad det är som man diskuterar.

Man kan länka till t ex Viralgranskaren eller till Emma Frans om det rör den vanliga typen av missuppfattningar eller liknande. När det gäller reinkarnation så är det väl svårt att bevisa att det inte sker, för egen del har jag oftast rätt svårt att se någon större poäng att gå in i den typen av diskussioner, men det är ju jag det.

Sedan hänger jag för egen del inte riktigt med i ditt övriga resonemang. Vad är det som du har tvingars sluta med p g a vad folk lägger upp på Youtube, eller skriver på Newsvoice?

(som för övrigt inte är en tidning, skulle jag vilja säga).
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav blåbär » fre 08 dec 2017, 21:07

Tryggve skrev:Hur man förklarar vad som är sant eller falskt gör man väl bästa via att försöka agera i folkbildningens anda. Men det beror ju oftast helt på vad det är som man diskuterar.

Man kan länka till t ex Viralgranskaren eller till Emma Frans om det rör den vanliga typen av missuppfattningar eller liknande. När det gäller reinkarnation så är det väl svårt att bevisa att det inte sker, för egen del har jag oftast rätt svårt att se någon större poäng att gå in i den typen av diskussioner, men det är ju jag det.

Sedan hänger jag för egen del inte riktigt med i ditt övriga resonemang. Vad är det som du har tvingars sluta med p g a vad folk lägger upp på Youtube, eller skriver på Newsvoice?

(som för övrigt inte är en tidning, skulle jag vilja säga).

Jag gick ur en förening miljövänlig förening vill inte säga vilken som tidigare hämtade all information från pålitliga källor som SVT och SR och dagens nyheter osv. Efter flera decennier med en ordentlig förening har de plötsligt fått för sig att Newsvoice är ett bra ställe att hitta all fakta på. Och de skickar länkar till varandra och till mig med Youtube filmer med konspirationsteorier. De försökte hetsa mig till att sluta ta livsviktig medicin. Och efter några månaders försök att få dem att sluta med sitt konspirationsteorier skit så gick jag ur.
De påstår att sjukdomar inte finns alls och att vi kan även stänga akutmottagningar a för det är naturligt att vi dör.
Jag gick med i föreningen för så många år sedan att jag fick en chock av vad som plötsligt händer. När medlems antalet sjönk från 780 ca, till 11. Då fattar man att det gått troll i verksamheten.
Lika dant i den patientorganisationer jag var med i. Över två hundra medlemmar. Ca 15 härjade och hade sig de slutade att ta sina mediciner och började festa med alkohol i lokalen. Och sen anmälde jag dem och sen fick de ny styrelse.
Vet inte hur det har gått sen dess. Jag pallade inte med att ha med sån verksamhet att göra.

Det går inte att visa dem information om hur saker är på riktigt. Böcker och webbsidor läses inte av dem som har vanföreställningar och är misstänksamma.
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(
Användarvisningsbild
blåbär

Inläggav kipphebel3 » fre 08 dec 2017, 21:31

Att diskutera med fanatiker, vilka de kvarvarande 11 verkar vara är meninglöst. Det är som att spela schack med en duva. Du vinner, men ändå spankulerar den stolt över spelbrädet och skiter som den vunnit....

Jag tror aldrig att jag kommer att kunna övertyga Marina Szöges, Sasser eller de andra om att de har fel. Men i bland måste man ta debatten FÖR ALLA ANDRAS SKULL.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav blåbär » fre 08 dec 2017, 22:36

Jo precis, bästa att dra sig ur när man är i underläge. Och dra nån annan stans.
Jag funderar på att skriva böcker. Men det läses nog bara av folk som redan håller med mig.
Förresten
Sekten som somliga i min släkt är repetitive var medlemmar i. Den var ännu läskigare än Jehovas vittnen. Vi fick inte gå till nån läkare alls och inte arbeta inom vården inte typ lätt som arbetslös var man tvungen att ta jobb som man inte fick ta för släkten.
Sekt släkten. :shock: O_o :roll:
Inte ens alternativa läkemedel är tillåtna enligt dem.
Användarvisningsbild
blåbär

Inläggav harald » lör 09 dec 2017, 09:06

I allmänhet tror jag nog man kan behöva välja sina strider. Hellre en bra diskussion om någon mindre detalj än en havererad diskussion om de stora problemen.
Vill man övertyga tror jag nog också det kan vara bra att sätta lite fokus på sådant som man redan är överens om. Då kan inte motparten bara inta motsatt ståndpunkt på slentrian. Och så är det ju bra att påminna om sådant, så det inte trillar bort och ger plats åt ännu mer galenskaper.

blåbär skrev:Och att även kunna ge information om vad närproducerad mat är utan att kallas rasist. Det är ju bara mat. Som odlats i närområdet. varför gå över ån efter vatten?

Är det begrepp som "svenskodlad" som triggar sådant? Jag har själv aldrig drabbats av det, men förväntar mig nästan att det måste dyka upp någon gång.
Jag hade nog bemött det med att ordet "svensk" kan betyda ganska många olika saker, och att i det här fallet inte handlar om människor, utan om plats på kartan.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav blåbär » lör 09 dec 2017, 13:32

Jo jag tror att de som kallade rasist tycker att jag försöker göra folk sjuka för kokosolja kan man inte producera i Sverige.
Och kokosolja botar inte sjukdommar.
Och sen har jag sagt att man kan lika gärna äta svensk husmanskost som att man äter medelhavsdieten. Och hade ris varit livsnödvändigt hade det inte funnits människor i länder där ris inte kan växa. Och att man kan leva på det som går att odla i Sverige och angränsande länder.
och bor man i en annan del av världen kan man leva på det som odlas där.

Vi människor är ju allätare på nåt vis. Och att det går att äta klimat smart mat var man än bor.

Och att det är onödigt att importera kött från exempelvis Sydamerika. Om det inte finns nötkött som är närproducerat i den lokala butiken där man bor kan man ju köpa en kyckling i stället.

Men folk tror att de dör då för det ska ju vara natur kött som är sk grassfed. Och folk vill äta smör ftån Irland för det är också från kor som varit utomhus och ätit gräs.

Jag tycker folk ska få lov att äta vad de vill. Vad de känner att de mår bäst av. Jag förstår de invandrarna som fortsätter äta sin traditionella mat när de kommer till Sverige. Och Jag vill också äta min traditionella mat.
Jag äter ibland maträtter från andra länder men man behöver ju inte köpa kött inporterar från Italien för att göra en spagetti bolognese tex.

Men man kan om man vill. Jag vill inget förbjuda.

Jag tror de som jag informerar vill ha informationen av mig om de kommer fram och vi har en informationsdag med bord utomhus. Jag tror en del personer överreagerar.

Sen har en och annan kallat mig för rasist offentligt för att de tycker jag har för mycket kunskaper och de vill förminska mig. Jag är en besservisser. ......

Jag tror dock att man lika gärna kan äta lokalproducerad mat som att man importerar den från USA. För att senare göra samma husmanskost av den som av den lokalproducerade.

Att sen folk inte hänger med i resonemanget. Det är ju en annan sak.

Om man tex. Bor i Thailand. Där finns ju ris. Varför skulle man då köpa ris odlat i Italien istället?

Kan vara så att folk slutar lyssna efter att jag sagt husmanskost.

Jag har också som sagt i början av detta inlägg blivit kallad för rasist när jag påstod att kokosfett inte botar Alzheimers. Då skulle Alzheimers bero på brist på kokosnötter ?
Användarvisningsbild
blåbär

Inläggav Tryggve » lör 09 dec 2017, 15:29

blåbär skrev:Jag gick ur en förening miljövänlig förening vill inte säga vilken som tidigare hämtade all information från pålitliga källor som SVT och SR och dagens nyheter osv. Efter flera decennier med en ordentlig förening har de plötsligt fått för sig att Newsvoice är ett bra ställe att hitta all fakta på. Och de skickar länkar till varandra och till mig med Youtube filmer med konspirationsteorier. De försökte hetsa mig till att sluta ta livsviktig medicin. Och efter några månaders försök att få dem att sluta med sitt konspirationsteorier skit så gick jag ur.
De påstår att sjukdomar inte finns alls och att vi kan även stänga akutmottagningar a för det är naturligt att vi dör.
Jag gick med i föreningen för så många år sedan att jag fick en chock av vad som plötsligt händer. När medlems antalet sjönk från 780 ca, till 11. Då fattar man att det gått troll i verksamheten.
Lika dant i den patientorganisationer jag var med i. Över två hundra medlemmar. Ca 15 härjade och hade sig de slutade att ta sina mediciner och började festa med alkohol i lokalen. Och sen anmälde jag dem och sen fick de ny styrelse.
Vet inte hur det har gått sen dess. Jag pallade inte med att ha med sån verksamhet att göra.

Det går inte att visa dem information om hur saker är på riktigt. Böcker och webbsidor läses inte av dem som har vanföreställningar och är misstänksamma.

Aha. Ja, då förstår jag lite bättre. Dock så verkar det ju som om de flesta delar din åsikt, om nu medlemsantalet sjönk från 780 st till 11.

En sak att göra då skulle väl kunna vara att starta en ny verksamhet tillsammans med det som lämnade den gamla föreningen, men det är ju rätt mycket engagemang som krävs för att starta en ny förening.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav blåbär » lör 09 dec 2017, 17:21

Ja en hel del har gått över till redan etablerade föreningar. Troligtvis gick hälften ur för att de tror på konspirationsteorierna. Den andra för att de inte tror. Folk orkade inte ha ständiga bråk om saker och ting.

Så det finns nu många personer i andra föreningar som gör lika dant. De försöker få folk att tro på konspirationsteorierna.
I vissa föreningar har folk för gives försökt få vissa medlemmar avstängda.

Har hört att vissa politiska partier också blir knasiga på somliga nya medlemmar som vill prata om konspirationsteorier.
Vissa är redan avstängda ur dessa politiska partier.
Användarvisningsbild
blåbär

Återgå till Allmänt