Hur förklarar man vad som är sant eller falskt?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Hur förklarar man vad som är sant eller falskt?

Inläggav blåbär » fre 08 dec 2017, 16:59

Jag är utbildad inom vård/omsorg har periodvis arbetat inom detta. Samt hjälpt till i olika patientorganisationer. Samt haft att göra med vissa natur och Miljö samt fredsorganisationer. Och är fd sektmedlem i nåt som liknar Jehovas vittnen.

För min egen del kan jag ju dra mig tillbaka helt och hållet och sluta hjälpa andra människor.

Men om jag väljer att fortsätta med det jag gjort större delen av mitt liv är jag ju i behov av att kunna förklara för folk vad en konspirations teori är.
Och kunna förklara för folk att deras läkare inte försöker förgifta dem
Och att även kunna ge information om vad närproducerad mat är utan att kallas rasist. Det är ju bara mat. Som odlats i närområdet. varför gå över ån efter vatten?

Och att kunna förklara varför det är skildnad på olika tidningar på nätet. Och på olika sk tv kanaler på Youtube.
Fick rådet att omskola mig till annat yrke av en läkare.
Smart idé

Vi gör det allihopa så får folk ingen vård omsorg eller skola.

Jag kommer i alla fall inte att gå tillbaka till nåt arbete. Är pensionerad nu. Jag slipper !

Men patientorganisatonerna saknar mig och mina kunskaper. Och vissa föreningar gör det också.

Det är brist på folk.

Men tack vare tidningar typ newsvoice och folk som har lagt ut Youtube kanaler med skit på och hävdar att de följer yttradefrihetens lagar. Så har jag varit tvungen att dra mig tillbaka.
För gott blir det. För vad jag än säger tror folk hellre på alternativ media än på sunt förnuft.

somliga tror t o m på att man förstör klimatet av att åka till ett annat hand. Så om man åker tåg från Sverige till Norge förstör man klimatet. Men åker man samma sträcka med tåg inom Sverige har ingen klimatpåverkan skett. Gick det för mig att förklara att de har fel ?