Utslagning eller spetsbrist?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Utslagning eller spetsbrist?

Inläggav L. Mäkinen » tis 03 jul 2018, 07:05

I Sverige verkar det vara fastslaget att skolans resurser ska prioriteras för de elever som har svårt att ta till sig utbildningen för att undvika att de blir en belastning på samhället. Är det fastställt att det är bättre samhällsekonomiskt än ett rättvist system där alla elever får lika stor del av resurserna?
Jag GISSAR att understimulans av de mest lättlärda ("smartaste") i en förlängning kan ge sämre utveckling av ny teknik och annat som kan hålla landet rullande.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Re: Utslagning eller spetsbrist?

Inläggav kipphebel3 » tor 05 jul 2018, 06:12

Politikvarning, men jag anser att det antaligen är samhällsekonomiskt vettigast att se till att så få som möjligt undviker utanförskap. Skulle dock gärna se forskning på detta dock.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav micke.d » tor 05 jul 2018, 07:11

Svårt att forska på eftersom tidskonstanterna är så stora. Åtminstone kortsiktigt borde det vara mest lönsamt att lägga resurser på de som exempelvis har problem av dyslexi eller dyskalkyli, det antalet är ju så pass många att skillnaden i antal produktiva samhällsmedborgare borde ge tydliga utslag i samhällsekonomin.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav L. Mäkinen » tor 05 jul 2018, 08:09

Jag är medveten om att det är nära det politiska området, men jag tycker inte om "sanningar" som jag inte kan se ursprunget till. Tittar jag anekdotiskt på min egen skolgång så hade jag väldigt lätt för mig, men saknade förmåga att visa vad jag kunde i lågstadiet. De gav mig böcker och sa att vi skulle lära oss läsa och räkna varpå jag konstaterade att jag redan kunde det som fanns i dem och kastade böckerna på golvet. Eftersom jag inte blev trodd hamnade jag med andra som inte klarade att bete sig ordentligt i klassrummet. Det var inte heller rätt för mig...
Förhoppningsvis finns det bättre metoder att hantera individuella behov idag än för 40 år sen. Jag tror inte riktigt på tanken att skolan ska leverera "Medborgare enligt formulär 1A" till samhället, men det är så jag uppfattar att det varit.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Anders G » tor 05 jul 2018, 09:12

Understimulerade elever som "ligger före" blir i längden ett lika ohanterligt problem som "vanliga" bråkstakar. Okontroversiell lärarkunskap.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Tryggve » tor 05 jul 2018, 09:59

Det finns ju en amerikansk nationalekonom som menar att det är tveksamt att utbildningen örsamhällsekonomiskt lönsamt. Olle Häggström har skrivit en del om detta.
http://haggstrom.blogspot.com/2018/05/r ... m.html?m=1

Just vad som är mest lönsamt är nog svårt att mäta, men finns det forskning så vore det intressant.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Pär C » tor 05 jul 2018, 10:41

Jag har nog aldrig uppfattat det finns ett ekonomiskt argument i botten för att man satsar särskilt på svaga elever utan att det uppbärs att rättvisetanken att "alla ska ha samma chans" vilket innebär att de som har sämre grundförutsättningar är berättigade till mer resurser för att jämna ut skillnader. Konskvensenligt är ju inte huvudargumentet mot elitsatsningar (utanför idrottens domän) inte att de är olönsamma utan orättvisa.

Det lär vara svårt att räkna samhällsekonomiskt också. Frågor som "Hur många fängelsekunder går det på varje framgångsrik entreprenör?" lär inte gå att besvara utan att anlägga värderingar, särskilt som del i ekvationen är sådant som inte låter sig värdesätta ekonomiskt.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Procentaren » tor 05 jul 2018, 11:13

I utvecklingsländer finns det helt klart en koppling mellan utbildning och samhällsekonomi.
Olika undersökningar visar att utbildning är den klart viktigaste faktorn bakom minskad barnadödlighet. I klartext kan sägas att utbildning i fattiga länder på ett mycket konkret sätt kan rädda miljontals liv. Särskilt gäller detta flickors och kvinnors utbildning.

https://www.sida.se/contentassets/2f4347697ab64fba85c23969049fb9e7/utbildning-f246r-alla---en-v228g-ur-fattigdomen_2665.pdf
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav L. Mäkinen » tor 05 jul 2018, 18:13

Jag har lite svårt att se rättvisa i att vissa får större del av samhällets resurser. Det är snarare riktat bistånd.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Anders G » tor 05 jul 2018, 22:11

L. Mäkinen Wrote:Jag har lite svårt att se rättvisa i att vissa får större del av samhällets resurser. Det är snarare riktat bistånd.

Mycket märkligt har jag sett, men detta var det märkligaste inlägget på detta forum på mycket länge.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav L. Mäkinen » fre 06 jul 2018, 08:08

Anders G Wrote:
L. Mäkinen Wrote:Jag har lite svårt att se rättvisa i att vissa får större del av samhällets resurser. Det är snarare riktat bistånd.

Mycket märkligt har jag sett, men detta var det märkligaste inlägget på detta forum på mycket länge.

Hur tänker du då? Rättvisa är jämn fördelning av resurser. Gör man annorlunda har man tagit andra hänsyn än endast rättvisa.

Jag påstår inte att det är fel att göra så.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Anders G » fre 06 jul 2018, 08:51

Det var den mest omogna definition av rättvisa jag hört sedan lekskolan, 1968-69.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav L. Mäkinen » fre 06 jul 2018, 09:18

Anders G Wrote:Det var den mest omogna definition av rättvisa jag hört sedan lekskolan, 1968-69.

Tror du att du kan bemöda dig med att ge din egen definition av rättvisa istället för att enbart göra dig löjlig över mitt sätt att se på saken?

Skulle det vara OK på en arbetsplats att någon har mer betalt för att han skaffat sig fler barn eller fruar? Ska man ha högre lön för att man har någon form av handikapp?
Ska inte alla elever ha möjlighet att maximalt utveckla sin potential?
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Anders G » fre 06 jul 2018, 09:32

Dina exempel är irrelevanta. Du förstår inte begreppet, bara att inse faktum.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav micke.d » fre 06 jul 2018, 09:51

L. Mäkinen Wrote:Rättvisa är jämn fördelning av resurser.
Vilka resurser talar du om nu? Statens eller samhällets?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Nästa

Återgå till Allmänt