Utslagning eller spetsbrist?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Utslagning eller spetsbrist?

Inläggav revve » fre 13 jul 2018, 08:34

L. Mäkinen skrev: Skulle det vara OK på en arbetsplats att någon har mer betalt för att han skaffat sig fler barn eller fruar? Ska man ha högre lön för att man har någon form av handikapp?

Är det OK på en arbetsplats att någon har mer betalt för att han skaffat sig mer kunskap? Ska man ha högre lön för att man är duktigare än sina kolleger?
I så fall är det inte heller rättvisa enligt din egen definition:
L. Mäkinen skrev: Rättvisa är jämn fördelning av resurser. Gör man annorlunda har man tagit andra hänsyn än endast rättvisa.


L. Mäkinen skrev: Ska inte alla elever ha möjlighet att maximalt utveckla sin potential?

Det finns inget som hindrar mer begåvade elever från att till exempel studera på egen hand. Svagbegåvade elever kan inte göra detta.
Vad har förresten "att maximalt utveckla sin potential" med rättvisa att göra?
revve
 
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 22 jun 2006, 23:45

Re: Utslagning eller spetsbrist?

Inläggav L. Mäkinen » fre 13 jul 2018, 12:13

Om man tillför mer på en arbetsplats kan man få högre lön. Massor av kunskap som inte används bör rimligen inte premieras.

Maximalt utveckla är kanske fel ordval.
Jag menar mer att alla bör ha samma tillgång till lärare och läromedel oavsett begåvningsnivå om det är rättvisa som eftersträvas. Att alla ska nå minsta acceptabla nivå känns som stympning av de mest begåvade. Varför ska de begåvade tvingas hållas tillbaka genom att studera på egen hand när andra får studiehjälp?
Det är inte tennsoldater som ska tillverkas.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: tor 17 mar 2011, 12:14

Re: Utslagning eller spetsbrist?

Inläggav PikeWake » fre 13 jul 2018, 12:55

L. Mäkinen skrev:Jag ser inte att de överhuvudtaget använder begreppet rättvisa.


Nej, och vad tror du att det beror på?

Även om Lgr innehåller en massa flum och floskler så verkar i alla fall de som tagit fram planen insett att det är meningslöst att prata om rättvisa. Hela frågeställningen i den här tråden bygger ju på att det finns en inbyggd orättvisa i att eleverna har olika förutsättningar att ta till sig undervisningen.

Jag tycker att din ursprungliga fråga är relevant och det vore intressant att få se någon forskning på området som visar att resursfördelningen är skev med tanke på behovet av att stimulera dem som sedan ska vidareutbilda sig och få spetskompetens. Det jag ifrågasätter är, den i min mening helt bisarra, tanken att lösningen ligger i att försöka hitta "rättvisa" utifrån ett rent "peng per elev"-perspektiv.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake
 
Inlägg: 403
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 16:11
Ort: Stockholm

Re: Utslagning eller spetsbrist?

Inläggav revve » fre 13 jul 2018, 13:17

L. Mäkinen skrev: Om man tillför mer på en arbetsplats kan man få högre lön.

Och detta är alltså inte rättvist enligt din mening, eftersom du anser att rättvisa är jämn fördelning av resurser och gör man annorlunda har man tagit andra hänsyn än endast rättvisa.
revve
 
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 22 jun 2006, 23:45

Re: Utslagning eller spetsbrist?

Inläggav revve » fre 13 jul 2018, 13:38

PikeWake skrev: Jag tycker att din ursprungliga fråga är relevant och det vore intressant att få se någon forskning på området som visar att resursfördelningen är skev med tanke på behovet av att stimulera dem som sedan ska vidareutbilda sig och få spetskompetens.

Hela systemet med gymnasium, universitet och högskola är väl i så fall en skev resursfördelning (fast åt andra hållet), dit endast de studiebegåvade har tillträde?
revve
 
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 22 jun 2006, 23:45

Re: Utslagning eller spetsbrist?

Inläggav Procentaren » fre 13 jul 2018, 14:25

Inget svar på den ursprungliga frågan, men utbildning kan ha många syften.
Karl XI satte barnen i skola för få bukt med snapphanarna.
På försvenskningen av de erövrade dansk-norska landskapen arbetades med iver; snapphanarnas framfart under den sista danska fejden hade visat, att en dylik försvenskning var en nödvändighet. Det främsta medlet var folkets undervisning; men till sammansmältningen bidrog också införandet av svenskt kyrkoväsen, svensk lag och svensk härordning. Av mycken vikt var även återupprättandet (1682) av Lunds universitet (invigd 1668), vilken det sista kriget hade ödelagt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_XI

Danmark försöker sig på något liknande idag. "Tvångsförskola".
https://www.dn.se/nyheter/varlden/dubbla-straff-och-tvangsforskola-i-danska-invandrargetton/
Användarvisningsbild
Procentaren
 
Inlägg: 1224
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 11:54
Ort: Skåne

Re: Utslagning eller spetsbrist?

Inläggav PikeWake » fre 13 jul 2018, 14:49

revve skrev:
PikeWake skrev: Jag tycker att din ursprungliga fråga är relevant och det vore intressant att få se någon forskning på området som visar att resursfördelningen är skev med tanke på behovet av att stimulera dem som sedan ska vidareutbilda sig och få spetskompetens.

Hela systemet med gymnasium, universitet och högskola är väl i så fall en skev resursfördelning (fast åt andra hållet), dit endast de studiebegåvade har tillträde?


Inte nödvändigtvis - om man inte anammar någon fullständigt vild idé om att alla i samhället ska få exakt lika mycket av alla resurser oavsett vad det gäller.
"Alla ska få lika mycket sjukvård oavsett om de är sjuka eller ej!"
"Alla ska få åka exakt lika långt på vägarna!"
"Alla ska få sitta lika mycket i fängelse!"

Däremot kan man naturligtvis säga att för vissa definitioner av "rättvisa" är det inte rättvist när alla inte kan få en högskoleexamen. Det är ytterligare ett exempel på att det är meningslöst att prata om rättvisa på det sättet.

Jag vet inte om det är skevt i grundskolan heller - och det är därför det vore intressant att se någon forskning som visar att det är så innan man börjar försöka lösa problemet.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake
 
Inlägg: 403
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 16:11
Ort: Stockholm

Re: Utslagning eller spetsbrist?

Inläggav Picea » ons 25 jul 2018, 02:31

Undervisningen kan ju hållas på en högre nivå om de svagaste eleverna får stöd. Det gynnar de begåvade också. Om man gjorde tvärtom och stöttade de begåvade mest skulle det stora flertalet få lägre nivå på sin undervisning.
Användarvisningsbild
Picea
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 15:42

Re: Utslagning eller spetsbrist?

Inläggav Matte » ons 25 jul 2018, 14:22

Till stor del blir det väl en empirisk fråga om hur lärarna fördelar sina resurser, dvs sina arbetsinsatser, i klassrummet mellan olika elever. En aspekt som undersökts är hur lärarna anpassar tempot i sin framställning vid genomgångar. Professor Ulf P Lundgren som under en tid var chef för dåvarande Skolöverstyrelsen och gjorde sig känd för den sk ramfaktorteorin, visade att det var eleverna vid den 25:e percentilen som kom att bestämma tempot. Ambitionen hos majoriteten var enkelt uttryckt att "alla ska med" men anpassade sig till vad som var realistiskt, d.v.s. 75 % av eleverna.

Som intressant kuriosa kan nämnas att många år senare gjordes en liknande mindre studie på högskolan i matematikundervisningen. Här blev resultatet det omvända, i så måtto att lärarnas framställning var anpassad till studenter vid en 75 percentilen. I klartext innebär det att som bäst klarade var fjärde student av att hänga med på föreläsningarna.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte
 
Inlägg: 5952
Blev medlem: tor 30 nov 2006, 13:58
Ort: Norrbotten

Re: Utslagning eller spetsbrist?

Inläggav Tony » ons 25 jul 2018, 16:29

L. Mäkinen skrev:Rättvisa är jämn fördelning av resurser. Gör man annorlunda har man tagit andra hänsyn än endast rättvisa.
Så om man har en chihuahua och en grand danois, så är det rättvist att ge dem lika mycket mat?
When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.
Användarvisningsbild
Tony
 
Inlägg: 1124
Blev medlem: lör 24 jun 2006, 13:12

Re: Utslagning eller spetsbrist?

Inläggav L. Mäkinen » ons 25 jul 2018, 22:10

Tony skrev:
L. Mäkinen skrev:Rättvisa är jämn fördelning av resurser. Gör man annorlunda har man tagit andra hänsyn än endast rättvisa.
Så om man har en chihuahua och en grand danois, så är det rättvist att ge dem lika mycket mat?

Absolut!
De flesta tar andra hänsyn i beaktande.

Merparten av er som svarat i tråden verkar anse att det viktigaste är att lägga energi på de som är svårast att få upp i grundnivå på kunskaper och färdigheter. Det får mig att minnas lektor Halvorsen som vi hade i matematik. När någon inte begrep sa han "Vi tar väl det här från början igen. Jag får ju min lön ändå". Då fick resten sitta och lyssna på samma sak som nyss hade sagts.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: tor 17 mar 2011, 12:14

Föregående

Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster