Nykterism ökar risken för demens

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Nykterism ökar risken för demens

Inläggav Procentaren » mån 06 aug 2018, 17:31

Den här studien kommer nog många att gilla.
För den som inte dricker alkohol ökar risken att utveckla en demenssjukdom, menar brittiska forskare vars studie publicerats i den medicinska facktidningen British Medicine Journal (BMJ).
Men detta gäller bara måttligt alkoholintag – dricker man mer än sju glas vin i veckan, enligt brittiska alkoholrekommendationer, ökar man också risken för demens. Något även tidigare studier visat.

Men som vanligt är det svårt att bedöma korrelation och kausalitet.
Visserligen räknar modellen på statistiska skillnader, men först måste man inkludera alla skillnader och sedan vara säker på att du lyckas mäta dessa, säger doktor Suzi Gage, psykolog och epidemiolog vid University of Liverpool till CNN.
Hon menar att det handlar om vilka det är som avstår alkohol. Enligt henne är det sannolikt flera av dem som slutat dricka av hälsoskäl som exempelvis hjärtproblem. Dessutom syns det i studien att flera av deltagarna är ensamstående, har lägre utbildning eller ingår i en lägre samhällsklass – samtliga riskfaktorer för en sämre hälsa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lARB3/ny-studie-nykterism-okar-risken-for-demens

Men helt orimligt är det väl inte.
Alkohol är kärlvidgande, och ökat blodflöde till hjärnan är förmodligen bra.
Även motion minskar risken för demens, och jag har för att det förklaras med förbättrat blodflöde i hjärnan.
Användarvisningsbild
Procentaren

Re: Nykterism ökar risken för demens

Inläggav ulltand » tor 09 aug 2018, 00:54

Två av tre bilolyckor orsakas av nyktra bilförare. Möjligt att det är relevant.

Btw: Jag har jobbat med alkoholdementa, sånt finns också.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Tryggve » tor 09 aug 2018, 18:27

Det verkar väl lite vara så att ju bättre utformade studierna är, desto mindre positiv effekt ser man av alkohol. Det verkar väl t ex som även måttlig alkoholkonsumtion ökar risken för vissa cancerformer. Samtidigt så är det väl även där så att risken ökar rätt lite om man dricker måttligt.

Så man kan säkert ta sig en öl eller ett glas vin om man känner för det, men att det skulle vara BRA för hälsan vete sjutton.

Nu är väl dessa idéer inte utan kritik heller.
https://ki.se/forskning/nyttan-av-alkohol-ifragasatts
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Migi » tis 14 aug 2018, 12:03

Vin sägs ju vara en bra sak. Men vindrickande är relaterat till massa andra saker som högre inkomst, mer disponibel tid, högre utbildning, vinprovning samt vinresor. Som i sig uppenbarligen är bra för att bekämpa demens.

Sedan är ju orsak och verkan något knepigt, vilket den klassiska nunnestudien visade. De som skrev ned väldigt ord- och innehållsrika löften löpte mindre risk att drabbas av demens. Frågan är nu om de som har en medfödd mindre risk för att få demens uttrycker sig mer rikt, eller de som "tvingats" till att uttrycka sig mer rikt löper mindre risk att få demens.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Vitnir » tis 14 aug 2018, 21:02

Jag letade efter och blev positivt överraskad av att se att de hade tänkt på det, de som helt avstår från alkohol gör det oftare pga dålig hälsa rent generellt än människor i gemen. När man ser nyheter om att alkohol ger bättre hälsa för än det ena och än det andra undrar jag alltid om de har justerat för den effekten.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Nemesis » tis 14 aug 2018, 22:09

Så det finns alltså en vetenskaplig anledning till att skeptikerpubarna arrangeras? :wink:
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Tryggve » ons 15 aug 2018, 19:08

Vitnir skrev:Jag letade efter och blev positivt överraskad av att se att de hade tänkt på det, de som helt avstår från alkohol gör det oftare pga dålig hälsa rent generellt än människor i gemen. När man ser nyheter om att alkohol ger bättre hälsa för än det ena och än det andra undrar jag alltid om de har justerat för den effekten.

Det är väl just det som kritikerna menar att man inte har.

Som sagt, en tumregel verkar faktiskt vara att ju bättre studierna är upplagda, desto mindre positiv effekt ser man av alkohol.

En annan poäng är ju att en av nedbrytningsprodukterna av alkohol, acetaldehyd, är cancerogen. Även en måttlig konsumtion av alkohol verkar höja risken för en del typer av cancer, även om det är rätt lite.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav matsw » tor 16 aug 2018, 07:59

Bygger studien på självrapportering?
Kan det finnas ett samband mellan demens och underrapportering?
Just saying..
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Vitnir » fre 17 aug 2018, 13:33

Tryggve skrev:
Vitnir skrev:Jag letade efter och blev positivt överraskad av att se att de hade tänkt på det, de som helt avstår från alkohol gör det oftare pga dålig hälsa rent generellt än människor i gemen. När man ser nyheter om att alkohol ger bättre hälsa för än det ena och än det andra undrar jag alltid om de har justerat för den effekten.

Det är väl just det som kritikerna menar att man inte har.

Som sagt, en tumregel verkar faktiskt vara att ju bättre studierna är upplagda, desto mindre positiv effekt ser man av alkohol.

En annan poäng är ju att en av nedbrytningsprodukterna av alkohol, acetaldehyd, är cancerogen. Även en måttlig konsumtion av alkohol verkar höja risken för en del typer av cancer, även om det är rätt lite.

Ok, då läste jag det lite slarvigt och trodde att den intervjuade personen var författaren. Kommer inte ihåg var jag läste nyheten själv men det var inte Aftonbladet.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Vitnir » fre 17 aug 2018, 15:49

Jag kommer ihåg nu att jag skummade igenom orginalartikeln som ligger ute på bmj.com
Jag läste bara så mycket att jag såg att de var medvetna om problematiken, ska man gå igenom statistiken blir det en hel annan sak. Då behöver man rätt mycket insyn för att se om de har fuskat på ett eller annat sätt. Det som är bra med så här stora undersökningar är att det är inte en ensam forskare som sitter på datan utan det är många som kan analysera samma data. Nackdelen kan vara att man gärna börjar leta efter saker som man inte tänkte på från början. Nu har man undersökt alkoholkonsumtion vid flera tillfällen, gjort medicinska undersökningar och följt upp sjukdomar och så vidare så det känns rätt vederhäftigt.
Tyvärr är undersökningar som sträcker sig över 23 år superdyra men det är det bästa för att se orsakssamband när man inte kan dela in livstidsfångar i olika grupper och tvångsmata en grupp med sprit i decennier för att se vilken grupp som blir mest sjuk.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Återgå till Allmänt