Hjälp med argumentation

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Hjälp med argumentation

Inläggav L. Mäkinen » tis 25 sep 2018, 10:51

Jag tror i min okunnighet att Barncancerfonden är något positivt att stödja ekonomiskt så jag blev lite förbryllad när en kamrat spred en artikel via Facebook. Anledningen var att den uppmanar till att inte stödja dem eftersom de samarbetar med godistillverkare och socker ger cancer. Kamraten ifråga äter enbart kött för att det är bra...så hans och mina tankar kring kost är inte helt ekvivalenta.
Artikeln han spred var denna: https://www.tv-helse.se/lars-bern-cance ... ga-pengar/
Det är alltså en figur som heter Sassersson som skrivit om Lars Bern. :O=

Min omedelbara reaktion var att bara påpeka att LB inte alltid tar till sig av de senaste vetenskapliga rönen.
Hur ska man göra i såna här lägen? Strunta i det och leva lycklig? Är Barncancerfonden ond?
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Re: Hjälp med argumentation

Inläggav Johannes » tis 25 sep 2018, 11:43

Det är försåtligt eftersom artikeln blandar kända vetenskapliga samband med rena galenskaperna. Det finns en dokumenterad korrelation mellan diabetes och förhöjd risk av vissa cancertyper. Ett hypotetiskt orsakssamband skulle då se ut så här: överintag av socker - övervikt - diabetes typ 2 - ökad risk för cancer. Men det är inte klarlagt ifall det finns ett orsakssamband mellan diabetes och cancer. Däremot är det nog ganska klart att det är högre risk för cancer hos vuxna om man äter klassiskt ohälsosam kost, dvs mycket fett och snabba kolhydrater och lite grönsaker. Folk som överkonsumerar godis har alltså troligen förhöjd cancerrisk eftersom de äter ohälsosamt i största allmänhet. Men det är inte samma sak som att socker i sig "orsakar" cancer.

Ett annat påstående är att socker skulle öka tillväxten hos cancerceller. Det grundar sig i laboratorieförsök på jästceller som vissa avseenden påminner om cancerceller, där man kunnat visa att socker stimulerar celldelning. Problemen är flera, t ex att man inte visat att detta gäller för faktiska cancerceller, att man inte sett något samband mellan sockerintag och cancerprognos hos cancerpatienter, och att kroppen reglerar blodsockernivåerna inom snäva gränser för personer som inte har diabetes ganska oberoende av sockerintag.

Om det finns ett samband mellan sockerintag och cancer så gäller det i alla händelser knappast hos barn, där är diet inte är en känd riskfaktor för att utveckla cancer. Man kan tycka att det är lite olämpligt av Barncancerfonden att samarbeta med godistillverkare, men å andra sidan har barn med cancer ganska mycket värre saker att oroa sig för än att de äter lite extra Geishachoklad om de mår tillräckligt bra för att göra det.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Picea » lör 20 okt 2018, 00:29

Jag tänker helt ovetenskapligt säga att jag har hört att diabetiker typ 1 mer sällan drabbas av cancer än friska. Det kan ju tänkas bero på att de tvingas att äta nyttigare, men de har ju ändå ständigt en högre blodsockernivå än friska, men hur det ser ut inne i cellerna med sockerintaget är kanske mer avgörande?
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Cytokrom C » lör 20 okt 2018, 15:10

Picea Wrote:Jag tänker helt ovetenskapligt säga att jag har hört att diabetiker typ 1 mer sällan drabbas av cancer än friska. Det kan ju tänkas bero på att de tvingas att äta nyttigare, men de har ju ändå ständigt en högre blodsockernivå än friska, men hur det ser ut inne i cellerna med sockerintaget är kanske mer avgörande?

Första träffen om man googlar ”diabetes cancer”:
http://www.lakartidningen.se/Functions/ ... leId=13585
Cytokrom C

Inläggav micke.d » sön 21 okt 2018, 12:59

Åtminstone tidigare var det ju så att folk med diabetes typ 1 levde väsentligt kortare än folk utan diabetes.

Det skulle ju möjligen kunna förena observationerna att folk med diabetes typ 1 får mindre cancer, och att deras
risk för cancer är förhöjd. Cancer får man som bekant mest i högre åldrar.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Cytokrom C » sön 21 okt 2018, 14:57

micke.d Wrote:Åtminstone tidigare var det ju så att folk med diabetes typ 1 levde väsentligt kortare än folk utan diabetes.

Det skulle ju möjligen kunna förena observationerna att folk med diabetes typ 1 får mindre cancer, och att deras
risk för cancer är förhöjd. Cancer får man som bekant mest i högre åldrar.

Det var det jag först tänkte svara, men nu verkar det ju som att cancer ändå är vanligare vid diabetes enl. länken ovan, inklusive högre cancerrelaterad mortalitet... (Men om det vore så att cancer verkligen är ovanligare hos diabetiker skulle högre mortalitet av andra orsaker, t.ex. hjärta-kärl relaterade, även vara även min huvudhypotes...)
Cytokrom C

Återgå till Allmänt