Apatiska barn

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Apatiska barn

Inläggav Urquhart » sön 01 apr 2012, 20:33

Hur var det med den geografiska tillhörigheten? Om det nu var som det påstogs (att nästan alla barnen det handlade om kom från d.d. sovjetstater eller Balkan) så tycker i alla fall jag att det är något som är skumt. Varför skulle dessa barn må sämre än barn från krigsdrabbade länder som Afghanistan, Sudan, Somalia och Irak?
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Blenda » sön 01 apr 2012, 20:43

Urquhart skrev:Hur var det med den geografiska tillhörigheten? Om det nu var som det påstogs (att nästan alla barnen det handlade om kom från d.d. sovjetstater eller Balkan) så tycker i alla fall jag att det är något som är skumt. Varför skulle dessa barn må sämre än barn från krigsdrabbade länder som Afghanistan, Sudan, Somalia och Irak?

Jäpp - och romer de flesta av dem tydligen. Romer har ju också varit inblandad i traffickinghärvor, är väl de som har det allra jävligast i sina hemländer och alltså har den största anledningen att få fristad någon annanstans

http://www.dagensarena.se/ledare/histor ... repar-sig/
Blenda
Avstängd

Inläggav Engangtill » sön 01 apr 2012, 21:02

Urquhart skrev:Hur var det med den geografiska tillhörigheten? Om det nu var som det påstogs (att nästan alla barnen det handlade om kom från d.d. sovjetstater eller Balkan) så tycker i alla fall jag att det är något som är skumt. Varför skulle dessa barn må sämre än barn från krigsdrabbade länder som Afghanistan, Sudan, Somalia och Irak?

Om du vill att någon skall _spekulera_ hurvida geografiskt tillhörighet har betydelse, borde du kolla upp om det _är_ så.

Frågan är väl om det simulerar apati, inte om de mår sämre eller bättre än andra barn.
<3
Engangtill

Inläggav Urquhart » mån 02 apr 2012, 11:24

Engangtill skrev:

Om du vill att någon skall _spekulera_ hurvida geografiskt tillhörighet har betydelse, borde du kolla upp om det _är_ så.

Frågan är väl om det simulerar apati, inte om de mår sämre eller bättre än andra barn.
<3

Enligt wikipediasidan (som i sin tur hänvisar till utrikesdepartementet) så kommer 84 % (av fallen före maj 2005) av de här barnen från f.d. sovjetrepubliker i Centralasien/Kaukasus eller från Kosovo/Serbien. Det låter ganska anmärkningsvärt i mina öron.
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Zoid » mån 02 apr 2012, 12:16

Urquhart skrev:
Engangtill skrev:

<3

Enligt wikipediasidan (som i sin tur hänvisar till utrikesdepartementet) så kommer 84 % (av fallen före maj 2005) av de här barnen från f.d. sovjetrepubliker i Centralasien/Kaukasus eller från Kosovo/Serbien. Det låter ganska anmärkningsvärt i mina öron.

Anmärkningsvärt hurdå?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Användarvisningsbild
Zoid

Apatiska barn

Inläggav matsw » mån 02 apr 2012, 13:32

Zoid skrev:
Urquhart skrev:
Engangtill skrev:[quote="Urquhart"]Hur var det med den geografiska tillhörigheten? Om det nu var som det påstogs (att nästan alla barnen det handlade om kom från d.d. sovjetstater eller Balkan) så tycker i alla fall jag att det är något som är skumt. Varför skulle dessa barn må sämre än barn från krigsdrabbade länder som Afghanistan, Sudan, Somalia och Irak?

<3

Anmärkningsvärt hurdå?[/quote]
överrepresentation?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Zoid » mån 02 apr 2012, 14:10

Det finns ju en överepresentation i Skåne av narkolepsidrabbade efter Pandemrix. Betyder detta att föräldrarna ljuger för att sno åt sig pengar från sjukvårdsförsäkringen? Eller är skåningar mer pålitliga än folk från Kosovo och Centralasien?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Användarvisningsbild
Zoid

Inläggav Urquhart » mån 02 apr 2012, 15:28

Zoid skrev:
Urquhart skrev:Enligt wikipediasidan (som i sin tur hänvisar till utrikesdepartementet) så kommer 84 % (av fallen före maj 2005) av de här barnen från f.d. sovjetrepubliker i Centralasien/Kaukasus eller från Kosovo/Serbien. Det låter ganska anmärkningsvärt i mina öron.

Anmärkningsvärt hurdå?

Dels för att det är en grav överrepresentation (hur många flyktingar kom egentligen från dessa länder vid den tiden) och dels p.g.a. att de länder det handlar om inte låg i krig vid den tiden. Borde inte krig där civilbefolkningen drabbas hårt (som i t.ex. Somalia och Sudan) vara det som ger flest barn med psykiska trauman? Det borde finnas fler somaliska barn som råkat ut för riktigt vidriga saker i hemlandet än kazaker. Dessutom så kommer det väl fler barn till Sverige från Somalia än från Centralasien? Dessutom så verkar fenomenet inte förekomma (eller i alla fall inte vara särskilt vanligt) bland ensamkommande barn. Borde inte dessa vara ännu mer psykiskt pressade än de som kommer hit med sina föräldrar?

Hur pass spritt är fenomenet i andra länder? Wikipediasidan hävdar att det nästan enbart är i Sverige detta förekommer men jag har för mig att jag läst att det även sker i andra länder. Om det nu i alla fall är så att det enbart är i Sverige flyktingbarn blir apatiska så är det ännu mer underligt.
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Urquhart » mån 02 apr 2012, 15:30

Zoid skrev:Det finns ju en överepresentation i Skåne av narkolepsidrabbade efter Pandemrix. Betyder detta att föräldrarna ljuger för att sno åt sig pengar från sjukvårdsförsäkringen? Eller är skåningar mer pålitliga än folk från Kosovo och Centralasien?

Om överrepresentation är så pass stor som den verkar vara för centralasiater med apatiska flyktingbarn så är det nog läge att undersöka saken grundligt i alla fall.

Jag säger inte heller att barnen spelart, men nog borde man undersöka varför just barn från dessa länder löper risk att drabbas?
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Blenda » mån 02 apr 2012, 15:31

Zoid skrev:Det finns ju en överepresentation i Skåne av narkolepsidrabbade efter Pandemrix. Betyder detta att föräldrarna ljuger för att sno åt sig pengar från sjukvårdsförsäkringen? Eller är skåningar mer pålitliga än folk från Kosovo och Centralasien?

Fast det fanns ju vissa tänkbara förklaringar till det:

När vi började vaccinera hade många redan varit sjuka i norra Sverige medan vi i Skåne hann vaccinera väldigt många precis när influensan bröt ut, berättar Håkan Ringberg som uppger att 65 procent av skåningarna vaccinerades, vilket är något fler än landet i övrigt.
En idé, enligt Håkan Ringberg, är att någonting hänt immunologiskt i kroppen hos de, främst barn och unga, som insjuknat i samband med influensavaccinationen.
– Det skulle kunna vara en kombination av virus och vaccin. Att viruset redan fanns i kroppen när vaccinet gavs.

http://www.skanskan.se/article/20120218 ... st-i-skane
Blenda
Avstängd

Inläggav Engangtill » mån 02 apr 2012, 16:48

Jag har inte läst den utredningen som gjordes, men tittade det inte längre än till den direkta miljön och inte drog andra slutsatser än att det simulerade och/eller blev förgiftade så skulle det verkligen vara på plats att det utreddes på nytt.

Sedan vill jag påpeka att man inte kan gradera mående direkt utifrån diagnoser. Man kan inte dra slutsatsen att någon som är apatisk skulle må sämre än någon som blir utagerande och våldsam, eller någon som utvecklar ett självskadebeteende
Engangtill

Inläggav Markus » fre 06 apr 2012, 10:22

Slaskade OT-diskussion om romer och rasism.
Hälsningar Markus

"Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."
Användarvisningsbild
Markus

Inläggav Engangtill » sön 29 apr 2012, 18:31

Patterns of endogenous steroids in apathetic refugee children are compatible with long-term stress (http://www.biomedcentral.com/1756-0500/5/186/abstract):

Background

During the last few years, a number of children of asylum applicants in Sweden developed an apathetic or unconscious state. The syndrome was perceived as new, and various explanations were advanced such as; factitious disorder, intoxication, or stress. Considering a potential association between traumatic stress and regulation of steroids biosynthesis, this study explored whether changes in concentrations of endogenous steroids were associated with the above syndrome.
Methods

Eleven children were recruited in the study. Concentrations of steroids in blood samples were determined using high sensitivity liquid chromatography tandem mass spectrometry methods. Symptoms were assessed with a clinical rating scale developed for the study. Steroid concentrations were measured at the entry into study and after recovery; and concentrations were evaluated for the association with the symptoms in apathetic children.
Results

Cortisol and cortisone concentrations at baseline were negatively associated with duration of the symptoms from entry into the study to clinical recovery. Concentrations of pregnanes (pregnenolone, 17-OH-pregnenolone, and dehydroepiandrosterone) and 17-OH-progesterone were increased in the symptomatic state and decreased after the recovery.
Conclusions

Pattern of low cortisol concentrations found in apathetic children is consistent with long-term stress. An increase of upstream steroid metabolites such as pregnanes and 17-OH-progesterone was found to be associated with the symptomatic state.
Engangtill

Inläggav kurtl » tis 17 jul 2012, 19:26

Samma som artikeln ovan, nu sammanfattat på svenska:

Apatiska barn kan inte ha simulerat

http://fof.se/tidning/2012/5-6/apatiska ... -simulerat
kurtl

Inläggav Utredare » mån 30 jul 2012, 01:20

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/norsk ... 480185.svd

Här vill dom inte använda den norska modellen, botemedlet är PUT tycker de humana läkarna, som bidrager till dyr barnmisshandel, uppmuntrade av privata asylrådgivare.
Håll dig till ämnet och undvik personangrepp. Min hobby är pragmatisk långsiktig politik
Användarvisningsbild
Utredare

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt