Tyst i Sverige om ödesfrågan? "Peak Oil Production"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Tyst i Sverige om ödesfrågan? "Peak Oil Production"

Inläggav Tryggve » ons 29 feb 2012, 19:10

trilobite skrev:Tack!

Om de finns och är lättutvunna då.

Precis. :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Skaldeman » ons 29 feb 2012, 23:18

JackBlack skrev:
Skaldeman skrev:Man brukar säga att Saudi har reserver på 260 miljarder fat olja, och att dessa reserver kan vara överskattade. Men Saudi borrar bara i begränsade områden. Man skulle kunna tolka detta som att man inte vill finna och visa upp hur stora reserver man egentligen har. Vad skulle hända om Saudi om tio år utvidgade sina borrningar och plockade fram reserver på 1000 miljarder fat?

New oil fields saved for future generations skrev:WASHINGTON – Saudi Arabia has stopped exploration missions of new oil fields to save the wealth and pass it on to future generations, King Abdullah, Custodian of the Two Holy Mosques, said here Thursday.

Det styrker det jag sa. Smarta grabbar. Skulle man plocka fram reserverna nu satt man inte kvar länge till. Det är inte bra att visa upp sin rikedom om man är omgiven av tjuvar.
Jag lever som vi är avsedda att leva och får den kropp och den hälsa som vi är avsedda att ha.
Skaldeman

Inläggav FudoMyoo » tis 06 mar 2012, 11:01

JackBlack skrev:Jag länkade till en viss del av klippet, om du hade kollat några sekunder på filmen så hade du sett ett halvfullt glas.
Det räcker gott med att läsa en handfull av dina kroniskt pessimistiska inlägg här på forumet, men tack ändå.

JackBlack skrev: Att länka till en tråd som kritiserar argument med Youtube-klipp är inte ens ett argument.
Jag hoppas i alla fall att poängen framgick? Men om du tycker att Youtube-klipp är ett vettigt sätt att bedriva en sådan här diskussion så kan jag rekommendera att du tittar på detta Youtube-klipp från Tedtalks. Eller så lägger vi ner det där med att posta filmer om du eventuellt skulle hålla med om att det inte är ett så vettigt sätt att föra en seriös diskussion.

JackBlack skrev:Har haft en del annat för mig, men jag kan svara nu.
Ok. Även jag har varit upptagen, men nu ska jag läsa vad du har svarat.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav FudoMyoo » tis 06 mar 2012, 11:12

och apropå det här med elbilar och transportbehoven så går det framåt även på den fronten. Nästan 50 mils räckvidd är inte så illa.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Tryggve » tis 06 mar 2012, 11:37

Det finns också risk att de saudiska reserverna är överskattade som de är.

"Diplomatic cables leaked during the United States diplomatic cables leak in 2011 revealed that Sadad al Husseini, former vice president of Saudi Arabia's oil monopoly Aramco, warned the US that the oil reserves in Saudi Arabia might in fact be 40% lower than claimed (300bn barrels).[9][10]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_reserv ... udi_Arabia

http://www.guardian.co.uk/business/2011 ... -wikileaks
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Suresh » tis 06 mar 2012, 11:56

FudoMyoo skrev:och apropå det här med elbilar och transportbehoven så går det framåt även på den fronten. Nästan 50 mils räckvidd är inte så illa.

Och fett många kärnkraftverk vi får bygga för att klara av att ladda alla.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav tonyf » tis 06 mar 2012, 12:11

Suresh skrev:Och fett många kärnkraftverk vi får bygga för att klara av att ladda alla.

Vi haar börjat även om det än så länge går tämligen långsamt. Skepchicks: New Nuclear Power, A Glowing Review.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav JackBlack » tis 06 mar 2012, 12:31

FudoMyoo skrev:och apropå det här med elbilar och transportbehoven så går det framåt även på den fronten. Nästan 50 mils räckvidd är inte så illa.

Givetvis går det framåt på den fronten men problemet är att tiden inte ser ut att räcka för att täcka upp för konkurrensen om den sinande oljan. 50 mil gäller dessutom inte för en normalstor bil och det är det stora problemet, de elbilar som säljs är inte fullvärdiga ersättare till dagens bilar med förbränningsmotorer. Ska man upp i den storleken så kräver man betydligt större batterikapacitet och därmed drar kostnaden iväg rejält. Sen har även elbilsproduktionen problemet med den begränsade mängden råvara för batterier och elmotorer, skulle konkurrensen öka så kan priserna sticka iväg även där.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav JackBlack » tis 06 mar 2012, 12:33

Suresh skrev:

Och fett många kärnkraftverk vi får bygga för att klara av att ladda alla.

Faktiskt inte, vi behöver bara öka elproduktionen med 18 procent för att driva vår bilpark (osäker om tung trafik var inräknad).
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav Anders » tis 06 mar 2012, 13:34

Strängt taget är det ett batteri de har utvecklat. Men det är ju bara den nästan naturliga utveckling mot mindre och kraftfullare batterier som pågått sedan batterier uppfanns på 17 eller 18-hundratalet.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders » tis 06 mar 2012, 13:36

JackBlack skrev:Faktiskt inte, vi behöver bara öka elproduktionen med 18 procent för att driva vår bilpark (osäker om tung trafik var inräknad).
Är den bättre verkningsgraden, el vs besinmotorer, inräknat i den siffran. Jag gissar Ja.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav nanowire » tis 06 mar 2012, 14:18

Anders skrev:
JackBlack skrev:Faktiskt inte, vi behöver bara öka elproduktionen med 18 procent för att driva vår bilpark (osäker om tung trafik var inräknad).
Är den bättre verkningsgraden, el vs besinmotorer, inräknat i den siffran. Jag gissar Ja.

Det stämmer, siffran är inkl. verkningsgrad, tung&lätt.
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"
Användarvisningsbild
nanowire

Inläggav JackBlack » ons 07 mar 2012, 01:18

En bra sammanställning som tar upp mycket av den diskussion som under de senaste åren funnits i oljekretsar.

Allt för optimistiska oljeprognoser leder till felinvesteringar skrev:Fd oljehandlare: Prognoserna om den framtida oljeproduktionen är överoptimistiska. Det har orsakat felinvesteringar för hundratals miljarder kronor i Sverige vilket kan leda till katastrofala ekonomiska konsekvenser.
JackBlack

Inläggav Suresh » ons 23 maj 2012, 12:02

Desto mer talfört i Bibelbältet.

Peak Oil debunkad av Jesus.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... HZRSlhJxY#!
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav Anders » lör 26 maj 2012, 20:00

JackBlack skrev:En bra sammanställning som tar upp mycket av den diskussion som under de senaste åren funnits i oljekretsar.

Allt för optimistiska oljeprognoser leder till felinvesteringar skrev:Fd oljehandlare: Prognoserna om den framtida oljeproduktionen är överoptimistiska. Det har orsakat felinvesteringar för hundratals miljarder kronor i Sverige vilket kan leda till katastrofala ekonomiska konsekvenser.
Jag har läst lite av den låååååånga artikeln, men vad som egentligen är felinvesteringar får man aldrig veta.
Användarvisningsbild
Anders

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt