Amerikanska vapenbrott och vapenlagar

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Inläggav botmund » tis 24 apr 2007, 10:01

Urquhart skrev:För att skydda sig mot dödlig fara (flygande gatstenar) så anser jag att polisen bör få använda även dödligt våld *snip*

Med risk för att låta som en repad lp-skiva. Jag anser att ett läge där dödligt våld kan anses rimligt vore om dessa vandalister på nära håll attackerade andra civila och polisen då behövde skydda de attackerade. Likaså om liggande polis blev misshandlad eller var mycket utsatt.

Urquhart skrev:*snip*
När han inte längre håller en sten i handen utgör han inte längre någon större fara för kravallutrustade poliser.*snip*

Där har du det, kravallutrustad polis med alla skydd det innebär. Gatusten är farligt men fasen inte i närheten så farligt som i detta fall 9mm pistol. Här visas också hur extremt dåligt ett eldvapen är i sådana situationer, om det inte avskräcker så är nästa steg att döda. Det var fara för livet för många andra än puckot själv, däribland boende. Polismyndigheterna gjorde en mycket grov missbedömning vad som kunde hända och uppenbarligen var det stora brister i polisens träning utifrån vad som hände.

Finns det någon som påstår att det går att "skjuta för att enbart skada" så
  1. heter han Ragnar Skanåker
  2. har han/hon aldrig skjutit med en pistol

FudoMyoo skrev:Det hela är ganska enkelt -kasta inte sten på polisen. Speciellt inte efter varningsskott avlossats.

:roll:
Användarvisningsbild
botmund
Avstängd

Inläggav Tryggve » tis 24 apr 2007, 10:20

botmund skrev:Med risk för att låta som en repad lp-skiva. Jag anser att ett läge där dödligt våld kan anses rimligt vore om dessa vandalister på nära håll attackerade andra civila och polisen då behövde skydda de attackerade. Likaså om liggande polis blev misshandlad eller var mycket utsatt.

Jaha, men läget var väl så att poliserna var trängda?

Personligen tycker jag faktiskt att det var värre att det förekom att polis kastade sten tillbaka mot demonstranterna (detta hände väl bl a vid Götaplatsen).
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav botmund » tis 24 apr 2007, 10:27

Tryggve skrev:Jaha, men läget var väl så att poliserna var trängda?

Jo de hamnade att backa undan men inte inträngda eller övermannade. Janne Josefssons program om detta visade ganska bra hur det låg till tycker jag. Där visades flera olika kameravinklar från tiden omedelbart före pistolskotten.
Användarvisningsbild
botmund
Avstängd

Inläggav Grävling » tis 24 apr 2007, 11:04

Haken kanske var att polisen inte såg Janne Josefssons program medan kravallerna pågick. Därmed såg de inte kameravinklarna och visste inte att de inte var illa trängda...

Människor ÄR människor, folk blir inte onda, kalla och odödliga demoner för att de får en utbildning och en uniform. De är fortfarande människor och kan bli rädda. Demonstranterna har ju uppenbarligen ett feltänk, de verkar nämligen Tro att poliser är myndigheternas förlängda arm och ngt magiskt märkligt som man får slå på utan att det går sönder. Och de verkar Tro att Petras grönsakshandel är en ond förlängd arm av "kapitalet" med omätbara resurser när det faktiskt bara råkar vara en grönsakshandel som försörjer Petra och hennes familj.

Sedan kan man ju självklart argumentera att polisen borde ha vattenkanoner eller bättre utbildning eller vadsomhelst. Och det ska de ju naturligtvis ha! Men det ändrar inte att poliserna är människor som ser dödliga gatstenar medan demonstranterna verkar tro att de själva är 5 år gamla och slåss mot trygga pappa och inte KAN skada honom. Dessutom fullt medvetna om att det är moraliskt korrekt för dem om de skulle råka skada honom, men inte tvärtom.

Men vem vet, jag kanske bara är upprörd för att jag inte vill att min lilla kusin ska få en gatsten i huvudet bara för att hennes drömjobb är att minska brottsligheten i samhället.
Användarvisningsbild
Grävling

Inläggav Urquhart » tis 24 apr 2007, 11:34

botmund skrev:Där har du det, kravallutrustad polis med alla skydd det innebär. Gatusten är farligt men fasen inte i närheten så farligt som i detta fall 9mm pistol. Här visas också hur extremt dåligt ett eldvapen är i sådana situationer, om det inte avskräcker så är nästa steg att döda.

Det vete fan. Vad väger en gatsten? 5 kg? En kastad gatsetn kan nog göra lika allvarliga skador (i värsta fall död) om den kastas mot en människa. Brutna ben och svåra skallskador lär nog vara rätt lätt att fixa till. Däremot är en pistol betydligt effektivare i och med att man lättare träffar med en pistol än med en kastad gatsten. Själva faran är nog dock rätt likvärdig.
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Urquhart » tis 24 apr 2007, 11:37

botmund skrev:Finns det någon som påstår att det går att "skjuta för att enbart skada" så
  1. heter han Ragnar Skanåker
  2. har han/hon aldrig skjutit med en pistol

Här håller jag helt med dig.
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Grävling » tis 24 apr 2007, 12:05

Om man nu skulle avvika lite tillfälligt från diskussionen vapenlagar i största allmänhet och deras inverkan på samhällen i stort, så en fundering.

Vad händer i realiteten om man i just USA plötsligt just nu skulle skärpa vapenlagarna och tvinga alla laglydiga att lämna in sina vapen, medan det fortfarande cirkulerar mängder av vapen i stort.

Jag menar med tanke på att dödsskjutningar verkar ske på skolor och shopping malls där folk inte har vapen så ofta.

Dvs vilken är den konkreta åtgärden som i så fall skulle fungera i just USA, denna veckan, för att minska dödsfall med vapen.

För den slutliga frågan, (jag antar att svaret är ett självklart ja men man ska väl inte anta) inga av undersökningarna jämför tex självmord och dödsfall bland unga totalt mellan länder i förhållande till folkmängd och orsak. Så... var det helt enkelt Fler självmord bland ungdomar i USA, eller var det bara fler med vapen. Och är det fler lyckade (iom att det är lättare med vapen) i förhållande till försök i USA. (har för mig att Sverige ligger ganska högt på självmordslistan).
Användarvisningsbild
Grävling

Inläggav dunkelbrink » tis 24 apr 2007, 12:29

jam007 skrev:Tycker nog att undersökningen som jag hänvisade till var betydligt mer utförlig:
http://www.hsph.harvard.edu/press/releases/march.pdf

Om du vill veta vad forskningen säger bör du läsa den...

Du har helt rätt.. den är betydligt bättre än majoriteten man har sett. Jag missade den bara i alla poster. Skall titta lite närmare på den, bara skummat den nu men det ser mycket oroväckande ut. Det är just denna typ av resultat som jag är mest ute efter. Men den är helt i en egen kaliber av det material jag har sett.

Oandra sidan kan jag notera att de som vanligt blandar ihop ALLA former av dödsfall med vapen inblandade. Jag anser att självmord, handhavande olyckor och mord är 3 helt olika saker och de har en oroväckande tendens att blandas ihop.

Just vapen olyckor är det ju självklart att det finns fler av där det finns mycket vapen... om det vore på något annat sätt vore det helt sensationelt.

Jag är mycket villig att vara kritisk till hur lagstiftningen är kring just handhavandet. Om ditt barn skjuter sig själv i Usa med dit vapen är det ett brott... vilket är bra... MEN det är nästan alltid en missdemenor vilket känns helt sjukt.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav dunkelbrink » tis 24 apr 2007, 12:31

J.K Nilsson skrev:Och därför skulle de förhållandevis slappa vapenlagarna inte skärpas?

Kanske... eller kanske inte. Det finns undersökningar som vissar på att de minskar antalet brott... och det finns undersökningar som vissar på motsatsen. Det är på inget sätt en så enkel fråga som vi verkar uppleva det i Sverige.
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav dunkelbrink » tis 24 apr 2007, 12:35

Marcus skrev:I michael moors film om mord med skjutvapen i USA så tog han upp en intressant sak. Han åkte till Kanada och intervjuade någon politiker (färgad av sin ideologi förstås). Enligt honom så fanns det lika mycket vapen i Kanada som i USA? Trots det så begicks inte tillnärmelsevis lika mycket mord där. Om jag bara kunde komma ihåg hans förklaring till varför det var så! Någon som sett den eller känner till om vapenlagarna i Kanada är lika liberala som dem i USA?
Marcus

Jag tyckte tanken på media rapportering var intresant. Trots att brottsligheten gick ner med x% så gick mediaövervakningen upp med många 100% så resultatet blev att alla trodde att det var våldsamare än nånsin. Medans Canada skulle tydligen ha en mer nykter instälning till media... men vem vet? Men det var en intressant tanke?

Sedan har man ju samma problem som alltid. 10 mord på en befolkning på 10 000 är mer än 15 mord på en befolkning på 20 000... men media kan lätt rapportera det som "aldrig begås det så många mord" osv.
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav dunkelbrink » tis 24 apr 2007, 12:44

ang kravaller.

Skottlosningen är framför allt ett stort misslyckande av polisen som organisation.

Man hade som taktik att ha folk utan skyddsutrustning som skulle stå i gathörnen med mössan på svaj. Man plockade in en massa otränad landsortspolis och ville vissa upp "det vänliga sverige".

Så där står två poliser, utan skyddsutrustning och är fruktansvärt trängda. Det är enorma folkhoppar, folk är hotfulla, våldsama och kastar sten mot er. Man överreagerar och vi får vara mycket glada att ingen dog.

Jag tycker nog att man iofs skall ställa mycket högre krav på Polisen än på omyndiga medborgare MEN det finns nån gräns för vad vi kan förvänta oss att enskilda personer skall kunna hantera under stress.

Jag tycker givetvis att de var fel att de skött, särskilt med tanke på att grabben fick skottet i ryggen MEN det är till största delen organisationens fel.. inte individen.. för individen var satt i en förjävlig situation.

Trots detta anser jag iofs att de poliserna som skött skall straffas... även om man sitter i en förjävlig sits som nån annan är mest skyldig till så är man fortfarande ansvarig för sinna egna handlingar.
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav Tryggve » tis 24 apr 2007, 12:46

botmund skrev:Jo de hamnade att backa undan men inte inträngda eller övermannade. Janne Josefssons program om detta visade ganska bra hur det låg till tycker jag. Där visades flera olika kameravinklar från tiden omedelbart före pistolskotten.

Hur ska man kunna dra pistol när man är övermannad? Är inte det lite väl sent då?
Nå, men visst håller jag med dem som anser att det bottnar i dåliga förberedelser och utrustning av polisen.
Senast redigerad av Tryggve tis 24 apr 2007, 13:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav dunkelbrink » tis 24 apr 2007, 12:48

Urquhart skrev:När han inte längre håller en sten i handen utgör han inte längre någon större fara för kravallutrustade poliser.

Det där tror jag till 100% är en effekt av dålig vapen träning. En av de mest skrämande aspekterna med svenska poliser är deras anskärmliga utbildning i vapenhantering. De reagerade nog bara långsamt...
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav botmund » tis 24 apr 2007, 17:37

Tryggve skrev:Hur ska man kunna dra pistol när man är övermannad? Är inte det lite väl sent då?

Jo det är det.
Användarvisningsbild
botmund
Avstängd

Re: Amerikanska vapenbrott och vapenlagar

Inläggav FudoMyoo » tis 07 nov 2017, 14:15

New York Times har en läsvärd artikel där de skriver om bl a en ny studie som föreslår en stark koppling mellan antalet vapen och masskjutningar. Ingen stor överraskning kanske, men ändå.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt