GMO och ekologisk mat

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: NewLeaf potatis

Inläggav Tryggve » fre 05 dec 2014, 16:39

Johannes skrev:Men det står inte rakt ut att det var pga att det var GMO. Det kan ju helt enkelt ha varit så att det var sorter som var undermåliga att göra chips och pommes frites av.

Nej, det finns som sagt rätt motstridiga uppgifter om detta. Att potatisen inte skulle ha gått att göra chips/pommes av har jag inte stött på, men det är ju möjligt att det spelade in. Fast om det var sorter som var odugliga till att göra chips eller pommes av så borde väl det då varit känt sedan tidigare. Det rör sig ju inte om potatis med helt nya egenskaper så sett.... :-)

Men det saknas inte heller sidor som verkar tyda på att det var en av de första framgångsrika bojkotterna mot GMO och "frankenfood".
https://www.organicconsumers.org/old_ar ... atoban.php

Stämmer det så är det ju rätt ironiskt, för följden blev ju att man fortsatte att använda bekämpningsmedel, samt att Monsanto tog fram GMO som var RoundUP resistent.

Men det kanske är en kombination av många saker. En kombination av skeptiska odlare p g a dyrt utsäde, billigare bekämpningsmedel samt att det var svårt att sälja potatisarna helt enkelt. Den drogs ju tillbaka av Monsanto för att den inte var lönsam.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Omega-3

Inläggav Tryggve » fre 05 dec 2014, 17:33

Jag vet inte om detta egentligen platsar i tråden, men eftersom det handlar om växter och GMO så...

Man har för första gången lyckats få växter (eller ja, snarare en kommersiell oljeväxt) att producera stora mängder omega-3 felomättade fettsyror. Det kan vara av betydelse eftersom det finns ett rätt stort sug efter fiskolja för detta, så om man istället skulle kunna odla det i växter så skulle det kunna vara positivt.

Abstract finns att läsa här.

Successful high-level accumulation of fish oil omega-3 long-chain polyunsaturated fatty acids in a transgenic oilseed crop.

Omega-3 (also called n-3) long-chain polyunsaturated fatty acids (≥C20; LC-PUFAs) are of considerable interest, based on clear evidence of dietary health benefits and the concurrent decline of global sources (fish oils). Generating alternative transgenic plant sources of omega-3 LC-PUFAs, i.e. eicosapentaenoic acid (20:5 n-3, EPA) and docosahexaenoic acid (22:6 n-3, DHA) has previously proved problematic. Here we describe a set of heterologous genes capable of efficiently directing synthesis of these fatty acids in the seed oil of the crop Camelina sativa, while simultaneously avoiding accumulation of undesirable intermediate fatty acids. We describe two iterations: RRes_EPA in which seeds contain EPA levels of up to 31% (mean 24%), and RRes_DHA, in which seeds accumulate up to 12% EPA and 14% DHA (mean 11% EPA and 8% DHA). These omega-3 LC-PUFA levels are equivalent to those in fish oils, and represent a sustainable, terrestrial source of these fatty acids. We also describe the distribution of these non-native fatty acids within C. sativa seed lipids, and consider these data in the context of our current understanding of acyl exchange during seed oil synthesis.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Omega-3

Inläggav Matsan » fre 05 dec 2014, 22:15

Tryggve skrev:Jag vet inte om detta egentligen platsar i tråden, men eftersom det handlar om växter och GMO så...

Man har för första gången lyckats få växter (eller ja, snarare en kommersiell oljeväxt) att producera stora mängder omega-3 felomättade fettsyror. Det kan vara av betydelse eftersom det finns ett rätt stort sug efter fiskolja för detta, så om man istället skulle kunna odla det i växter så skulle det kunna vara positivt.

Abstract finns att läsa här.

Successful high-level accumulation of fish oil omega-3 long-chain polyunsaturated fatty acids in a transgenic oilseed crop.

Jag läste någonstans att den årliga produktionen av fiskolja för omega-3 kosttillskott är 1 miljoner ton, 2.5 miljoner ton skulle kunna behövas, men redan nu är produktionen ohållbar med avseende på fisket. Eftersom det globalt produceras över 130 miljoner ton vegetabilisk olja varje år så är det en rätt smal sak att klämma ut ett par miljoner transgen "fiskolja" ur detta om man får använda oljegrödan man tagit fram. En produkt med klara hälsofördelar som löser en del av ett överexploateringsproblem, det här borde bli lite svårt för GMO-hatarna. Och, nej det finns inga andra växter som producerar den här sortens fettsyror naturligt och det förefaller extremt osannolikt att just detta skulle kunna gå att åstadkomma med något annat än GMO. Det är ett extremt imponerande arbete också rent ingenjörsmässigt. De har satt in inte mindre än sju gener hämtade från ett helt gäng olika mikroorganismer för att få oljedådra att modifiera alfa-linolensyra som den lagrar naturligt till DHA och EPA. Jag är imponerad!

Edit: fixade till citeringen
Matsan

Re: GMO och ekologisk mat

Inläggav Tryggve » mån 08 dec 2014, 13:22

Det ska sägas att Matsan var den som tipsade mig om artikeln till att börja med. :smile2:
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Thomas P » mån 08 dec 2014, 14:49

Matsan skrev:Och, nej det finns inga andra växter som producerar den här sortens fettsyror naturligt och det förefaller extremt osannolikt att just detta skulle kunna gå att åstadkomma med något annat än GMO. Det är ett extremt imponerande arbete också rent ingenjörsmässigt. De har satt in inte mindre än sju gener hämtade från ett helt gäng olika mikroorganismer för att få oljedådra att modifiera alfa-linolensyra som den lagrar naturligt till DHA och EPA. Jag är imponerad!

Vi brukar ju när det gäller risker med GMO få höra att det inte är någon fundamental skillnad mot vanlig förädling och därför inga större risker, men det påståendet gäller visst bara ibland :roll:
Thomas P

Inläggav Tryggve » mån 08 dec 2014, 16:04

Thomas P skrev:Vi brukar ju när det gäller risker med GMO få höra att det inte är någon fundamental skillnad mot vanlig förädling och därför inga större risker, men det påståendet gäller visst bara ibland :roll:

Jag har i alla fall skrivit tidigare i tråden att det nog kan finnas risker beroende på vad det är som man gör. Bland annat här. Tror att det finns fler exempel, men jag orkar inte riktigt leta nu.
viewtopic.php?p=426703#p426703

Inte heller konventionell förädling är riskfri, en av våra professorer (tyvärr avliden nu) brukade berätta om en potatissort som fick dras in eftersom den kunde ackumulera toxin om den odlades på för våt jord. Kommer inte ihåg sort tyvärr. Matsan kanske har bättre koll på det.

Sedan så beror det ju på vad det är man försöker göra hur likt det är vanlig förädling eller ej. Att få växter att tillverka fiskolja är rätt svårt med konventionella metoder, vilket väl kanske inte är så konstigt. Som Matsan skriver så är det rätt många gener som man har satt in. Att man har fått det att fungera är riktigt häftigt!

Man går för övrigt i artikeln också in på en del möjliga problem, bland annat närvaron av mellansteg i lipidsyntesen. En ev kommersialisering av detta ligger ju rätt långt fram i tiden. Men det är ju något som skulle kunna göra nytta, med tanke på utfiskningen av haven.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matsan » mån 08 dec 2014, 17:19

Thomas P skrev:
Matsan skrev:Och, nej det finns inga andra växter som producerar den här sortens fettsyror naturligt och det förefaller extremt osannolikt att just detta skulle kunna gå att åstadkomma med något annat än GMO. Det är ett extremt imponerande arbete också rent ingenjörsmässigt. De har satt in inte mindre än sju gener hämtade från ett helt gäng olika mikroorganismer för att få oljedådra att modifiera alfa-linolensyra som den lagrar naturligt till DHA och EPA. Jag är imponerad!

Vi brukar ju när det gäller risker med GMO få höra att det inte är någon fundamental skillnad mot vanlig förädling och därför inga större risker, men det påståendet gäller visst bara ibland :roll:

Just jag har nog faktiskt aldrig påstått att det inte är någon skillnad. Om det inte vore skillnad i vad som är möjligt att åstadkomma med konventionell förädling och GMO så finns det ju liksom ingen jättestor anledning att hålla på med GMO. Några saker kan man åstadkomma lika gärna med GMO som konventionell förädling, t.ex. finns det "Roundup"-resistens framställd med båda teknikerna. Andra saker, som t.ex. att "bygga" en helt ny metabolisk pathway går knappast med konventionell förädling.

Vad som avses, tror jag, är egentligen att även konventionell förädling ger upphov till stora förändringar i genomet och för dessa krävs ingen eller väldigt liten utvärdering alls av risker. Ibland går det bevisligen snett som med potatissorten som fick för höga halter av glykoalkaloider. För GMO, även en väldigt enkel och uppenbart inte särskilt problematisk, krävs en enorm utvärderings och dokumentationsapparat bara baserat på själva tekniken.

Slutligen så tycker jag att GMO-grödor skall testas, dokumenteras noggrant innan de släpps ut i storskalig produktion. Jag tycker bara att det måste finnas rim och reson i det och att själva GMO-teknologin i sig inte är farlig, det är generna och de egenskaper de för med sig som måste utvärderas.
Matsan

Inläggav Thomas P » mån 08 dec 2014, 18:31

Matsan skrev:Just jag har nog faktiskt aldrig påstått att det inte är någon skillnad.

Det var inte menat personligt utan bara en reflektion av hur debatten ofta förs.
Vad som avses, tror jag, är egentligen att även konventionell förädling ger upphov till stora förändringar i genomet och för dessa krävs ingen eller väldigt liten utvärdering alls av risker. Ibland går det bevisligen snett som med potatissorten som fick för höga halter av glykoalkaloider.

Den typen av risker kan vi inte helt undvika oberoende av teknik, det som oroar mig mer är "superogräs" eller annan okontrollerad spridning av nya gener. I det förra fallet kan vi snabbt få stopp på problemet när vi väl hittar det, i det andra har vi ett okontrollerat problem.
Slutligen så tycker jag att GMO-grödor skall testas, dokumenteras noggrant innan de släpps ut i storskalig produktion. Jag tycker bara att det måste finnas rim och reson i det och att själva GMO-teknologin i sig inte är farlig, det är generna och de egenskaper de för med sig som måste utvärderas.

Det handlar även om förtroendet för de som utför granskningarna. Jag är väldigt kluven till tekniken. Att få växter att tillverka omega-3 känns dock intuitivt inte som det skulle ge dem någon konkurrensfördel så ur den synvinkeln är förändringen mindre problematisk.
Thomas P

Inläggav Tryggve » tis 16 dec 2014, 13:55

På SvD:s opinion idag ett inlägg från bland annat Stefan Jansson och Åsa Strand.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tr ... 191205.svd

Vi har det mycket bättre än våra förfäder. Det beror på framsteg inom forskning och utveckling. Redan under upplysningstiden lösgjorde sig vetenskapen från religiösa trossatser och forskare kunde fritt ta fram sätt att lösa problem inom till exempel sjukvård, livsmedel, energi eller kommunikation.

I dag lever vi i ett samhälle baserat på vetenskap där politikers beslut om hur det skall skötas grundas på forskning. Vi, företrädare för Sveriges tre största forskningscentra för växtforskning (som totalt omfattar cirka 400 forskare), ser nu en oroande utveckling inom vårt verksamhetsområde där vetenskap får stå tillbaka för politiska nycker och godtycke.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » fre 19 dec 2014, 18:59

Det har pågått en del tester och debatt i Filippinerna huruvida äggplanta modifierad att uttrycka BT ska godkännas kommersiellt.

http://www.isaaa.org/kc/cropbiotechupda ... p?ID=12677

Detta ingår väl i projekt att utveckla biotekniken i utvecklingsländer. Dvs det är ett lokalt center som håller i det mesta kring utvecklingen.
http://www.bic.searca.org/
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » fre 19 dec 2014, 19:14

Thomas P skrev:Det handlar även om förtroendet för de som utför granskningarna. Jag är väldigt kluven till tekniken. Att få växter att tillverka omega-3 känns dock intuitivt inte som det skulle ge dem någon konkurrensfördel så ur den synvinkeln är förändringen mindre problematisk.

Det handlar väl om att ha förtroende för att det sker en seriös granskning. Där är väl GMO inte i sig annorlunda än godkännande för läkemedel, eller de som ger tillstånd för att det ska byggas industrier. Eller byggas bostäder. Eller om det ska tillåtas att sättas upp stationer för mobiltelefoni. Det handlar ju mer om att ha ett regelverk som fungerar och som det också finns förtroendet för.

GMO testas ju synnerligen noga innan det godkänns som livsmedel. Men att bevis att något är ofarligt är ju svårt, jag tror inte att det finns någon godkänd gröda som är bevisat ofarlig, GMO eller icke-GMO.
Dock, jag är för att GMO-grödor ska testas innan de godkänns som livsmedel! Absolut! Främst för att det skulle kunna bildas sekundärmetaboliter som man inte har kunnat förutse. Även om det beror på vad det är som man har satt in för något, men det är väl en annan diskussion.

Dock så får man väl säga att de vetenskapliga argumenten för att GMO skulle vara farligt/dåligt/riskfyllt är tämligen skrala. Sedan så kan man ju vara emot GMO av ideologiska skäl, men då bör man väl också säga att det är just därför man är emot det. Och det är en diskussion i sig hur och om tekniken ska användas.

Det ska sägas att jag mer än en gång har hört studenter hos oss säga "jag var helt emot GMO när jag började här, nu är jag medveten om att det inte är svart-vitt". OBS alltså att det inte är så att de nödvändigtvis är pro-GMO efter att ha läst kurser hos oss, men att de kanske har fått lite mer kunskap om detta, och mer komplicerad bild av det. Och det är väl en sak som ofta är fallet: om man lär sig mer om något så inser man att det kanske inte är så enkelt som man kanske ha trott innan.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Thomas P » fre 19 dec 2014, 20:10

Tryggve skrev:
Thomas P skrev:Det handlar även om förtroendet för de som utför granskningarna. Jag är väldigt kluven till tekniken. Att få växter att tillverka omega-3 känns dock intuitivt inte som det skulle ge dem någon konkurrensfördel så ur den synvinkeln är förändringen mindre problematisk.

Det handlar väl om att ha förtroende för att det sker en seriös granskning.

Det är ett annat sätt att uttrycka samma sak, och det har på senare tid framkommit att läkemedelstester inte alltid är så bra som de utges för med mer eller mindre falska test där man skräddarsyr testen för att få positivt resultat och stryker alla resultat som inte passar.
Det handlar ju mer om att ha ett regelverk som fungerar och som det också finns förtroendet för.

Och det är just mitt förtroende som är begränsat.
Dock, jag är för att GMO-grödor ska testas innan de godkänns som livsmedel! Absolut! Främst för att det skulle kunna bildas sekundärmetaboliter som man inte har kunnat förutse.

För egen del är de mer de ekologiska aspekterna jag oroar mig för.
Thomas P

Inläggav Tryggve » fre 19 dec 2014, 22:37

Thomas P skrev:Det är ett annat sätt att uttrycka samma sak, och det har på senare tid framkommit att läkemedelstester inte alltid är så bra som de utges för med mer eller mindre falska test där man skräddarsyr testen för att få positivt resultat och stryker alla resultat som inte passar.

Det visar väl också att granskning också kan avslöja fusk. Och som sagt, du har ju samma potentiella problem med allt. Mobiltelefoner, köttfärs, kraftverk o s v.
Det sätt man har att försäkra sig mot fusk är väl just kontroller. Och där finns ju betydligt högre krav på GMO än på "vanliga" produkter, i alla fall innan de godkänns.

Thomas P skrev:Och det är just mitt förtroende som är begränsat.

Ok. Vad är det med GMO-granskning som inte fungerar idag anser du? Hur ska det förbättras?

Thomas P skrev:För egen del är de mer de ekologiska aspekterna jag oroar mig för.

För egen del så anser jag att det nog beror på vad det är för egenskap man förädlar fram snarare än om det är GMO eller icke-GMO. Det enda exempel på en "monsterväxt" som jag har sett var havre, vilket jag ju har berört tidigare i tråden (anekdotiskt förvisso). Som tagits fram med metoder som inte är GMO, utan mutagenes. Gener sprids ju oavsett om det är GMO eller ej. Det som krävs är selektionstryck. Det finns inget som säger att GMO är "värre" by defalut, utan det beror på vad man gör och får bedömas från fall till fall.

Som sagt, det måste bedömas från fall till fall.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skogaliten » lör 20 dec 2014, 00:03

Fast det finns flera sätt att se på frågan om GMO, eller för den delen resultatet från konventionell växtförädling.

Jag har inga, eller väldigt få, misstankar om att produkten (maten eller industriråvaran) av det som odlats, när det väl blivit livsmedel, skulle vara farligare än vilken som helst liknande produkt.

Det finns andra frågor som oroar mig mer. Ett tänkbart exempel är spridning av herbicid eller pesticidresistens, till närbesläktade vilda arter, eller som är teoretiskt möjligt med Auberginen som nämndes ovan, att närbesläktade vilda arter lyckas få bt-genen och därmed bli resistenta mot insektsangrepp...

Tester görs i regel i väldigt kontrollerade former. Till att börja med i labmiljö, senare i små provrutor ute i fält, och de mer storskaliga försöken på slutet, görs hos väl utvalda bönder, som är både är välutbildade, välinformerade, och har för ändamålet rätt utrustning.

Det här innebär att man gör allting rätt när man genomför tester, inklusive har de skyddszoner som säkerställer att det finns minimal risk för spridning av genetiskt material till vilda arter.

Det är senare som problem kan uppstå.

Även svenska bönder försöker gärna "ta genvägar", kan tänka sig att spruta lite extra, så en gröda (raps t.ex.) "för nära" vilda släktingar, spara utsäde av olämplig typ, och strunta i föreskrifter av olika slag.

Trots att dessa svenska bönder är både välutbildade, och fullt läskunniga i normalfallet, så fuskar man, och gör det som är enklast eller billigast.

Jag är själv bonde (hobby), och ser ibland tendenserna hos oss själva, och jag ser vad som pågår runt omkring. Det räcker att tänka på potatisutsäde (riskerar att ackumulera "sjukdomar"), som ett bra exempel.

Det finns också exempel från USA, där man odlat genmodifierade grödor (round-up resistenta) och inte till fullo följt tillverkarens anvisningar, och därmed skapat "super ogräs".

Så problemen finns inte nödvändigtvis i växtförädlingen (GMO eller annan), utan problemen finns i hur man säkerställer att produkterna används på rätt sätt, och för den delen, att man tar fram sådana produkter som verkligen ger bra mervärden som högre skördar utan ökad kemikalieanvändning t.ex.

Personligen tycker jag att Omega-3 raps låter lite märkligt. Varför behöver vi det? Är det ett genuint behov, eller handlar om att "kosttillskottsmarknaden" ska få en billigare råvara? Äter man en avvägd normalkost så borde man inte behöva extra tillskott, eller?
skogaliten

Inläggav Matsan » sön 21 dec 2014, 22:01

skogaliten skrev:Personligen tycker jag att Omega-3 raps låter lite märkligt. Varför behöver vi det? Är det ett genuint behov, eller handlar om att "kosttillskottsmarknaden" ska få en billigare råvara? Äter man en avvägd normalkost så borde man inte behöva extra tillskott, eller?

Tycka vad man vill om kosttillskottsmarknaden, det är hur som helst en stor marknad som just nu baserar sig på ett ej hållbart uttag av marina resurser. Att ha en åsikt offentligt om något som har med kost och diet att göra är väl ungefär lika listigt som att använda ett getingbo som huvudkudde, men i just frågan om "marina" omega-3 fettsyror så är mitt intryck att det finns en ganska bred vetenskaplig enighet om att dessa är nyttiga. Antagligen äter de flesta av oss lite för mycket C18-omega-6-fettsyror, vilka är de vanligaste i vegetabiliskt fett, och lite för lite C20- och C22-fettsyror som det finns gott om i fet fisk. En annan aspekt är odling av fisk som för närvarande är helt beroende av en viss andel "marint" foder, troligen beroende på just att fisken behöver de "marina" fettsyrorna.
Matsan

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt