Kvacksalvaren Erik Enby

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Kvacksalvaren Erik Enby

Inläggav nide_j » ons 07 dec 2005, 10:01

Läs artikeln här.

Person som påstår sig blivit läkt kan man läsa om här.

Kommentar från läkaren finns här.

Och, slutligen, kommentar från vår egen Dan Larhammar!

Det är skönt att veta att Expressen vet att vi finns i alla fall.
nide_j

Doktorn själv

Inläggav Sukram » ons 07 dec 2005, 22:08

http://www.enby.se

Här är Dr Enby´s egna sajt. Jag är dock inte rätt person att bedöma hans forskning. Vore intressant om någon kunde förklara vad han har pysslat med.
Sukram

Inläggav Spindoctor » ons 07 dec 2005, 23:14

För den som vill veta lite mera om Erik Enby och hans forskning finns en del skrivet på http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/97nr2/97nr2.htm.
Det var ett temanummer om Enby med anledning av att han fyllde 60 år 1997.

Man kan även klicka på röster om Erik Enby och hans livsverk.

En poäng i sammanhanget är att årets Nobelpris går till forskare som slagit fast att en mikrob (heliobacter pylori) ger upphov till magsår och cancer. Det överensstämmer ganska väl med den mikrobforskning som Enby ägnat sig åt och som inbegriper ett vidare spektrum av kroniska sjukdomar. Man kan säga att forskningen i det ena fallet kritiseras hårt här hemma, i det andra fallet upphöjs till nobelprisklass. Australiensarna fick dock jobba i hård motvind innan deras forskning slutligen accepterades. De torde vara väl värda sitt pris.

Mvh
Spindoctor
Spindoctor

Inläggav Markus » tor 08 dec 2005, 00:00

Spindoctor skrev:Australiensarna fick dock jobba i hård motvind innan deras forskning slutligen accepterades.

Enligt det här inlägget av Dan finns det olika åsikter om detta. Fortsatta diskussioner om detta förs dock lämpligen i den tråden.
Användarvisningsbild
Markus

Kvackare tar livet av ännu en stackars människa

Inläggav Anders » fre 13 jan 2006, 23:32

Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav sanskrit » lör 14 jan 2006, 10:29

Självklart sorgligt men var det kvackaren som tog död på henne?Hon valde ju aktivt bort den logiska behandlingen så troligtvis hade hon väl gått den vägen ändå, även om inte Dr Nässla hade varit framme...

Edit: Läste inte hela artikeln; hon opererades ju till sist.
sanskrit

Inläggav SPENEN » lör 14 jan 2006, 12:49

Är det inte lite samma sak som att man vet att huset personen finns i ska rasa om några timmar men säger till personen att det inte ska göra det? Hur som hellst borde det klassas som dråp eller liknande (eller inte lika alvarligt då många som utövar metoderna tror på det själva).
SPENEN

Inläggav Kjell » lör 14 jan 2006, 13:27

Kjell

Inläggav Spindoctor » lör 14 jan 2006, 13:30

Ett kvinna har dött i bröstcancer. Dödsfallet tillskrivs en läkare i Göteborg som tillämpar alternativa metoder. Av artikeln i GT att döma tycks cancern ha varit mycket aggressiv. Från diagnos till död på drygt ett år.

Enligt Cancerfondens statistik dör drygt 20 000 människor av cancer i Sverige varje år. Om nu ett av dessa dödsfall orsakats av en kvackare, så kanske skolmedicinen, som även den hyser viss tilltro till sina metoder, ska tillskrivas resten av dödsfallen?

Spindoctor
Spindoctor

Inläggav Tryggve » lör 14 jan 2006, 13:37

Spindoctor skrev:Enligt Cancerfondens statistik dör drygt 20 000 människor av cancer i Sverige varje år. Om nu ett av dessa dödsfall orsakats av en kvackare, så kanske skolmedicinen, som även den hyser viss tilltro till sina metoder, ska tillskrivas resten av dödsfallen?

Skolmedicnens metoder baseras dock på metoder som utvärderats och verifierats. Det gjorde inte den metod som läkaren i detta fall använde. Vad jag vet så finns det inget som pekar på att den behandling som han rekomenderade hjälper?

Hur mågna cancerpatienter hjälps av skolmedicnen? Hur många hjälps av den behandling som denne läkare rekomenderade?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav ayia napa » lör 14 jan 2006, 13:51

Tryggve skrev:Hur mågna cancerpatienter hjälps av skolmedicnen? Hur många hjälps av den behandling som denne läkare rekomenderade?

Hur många skickas hem med diagnoser som inte stämmer, som sedan gör att de avlider eller att det upptäcks för sent? Av skolmedicin.

För mig är det samma sak om en utbildad läkare felaktigt diagnosticerar mig som astmatisk när jag egentligen har panikångest, som att en kvackare hävdar att jag är "sockerberoende" och behöver äta mer c-vitamin och ginseng för att bota detta.

När det hamnar i tidningen så har det gått långt. Förvånansvärt många fler artiklar handlar om felbehandlingar inom vården än om sådana här kvacksalvare..... Är det för att tidningen säljer bättre eftersom fler söker vanlig vård, eller för att det procentuellt sett är så att fler söker vård inom den vanliga vården och därför råkar oftare illa ut?

Om det är det sistnämnda kanske man borde se till att människor lär sig hantera sina yrken bättre innan man kastar skit på andra intressegrupper.
Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inläggav Tryggve » lör 14 jan 2006, 14:05

ayia napa skrev:När det hamnar i tidningen så har det gått långt. Förvånansvärt många fler artiklar handlar om felbehandlingar inom vården än om sådana här kvacksalvare..... Är det för att tidningen säljer bättre eftersom fler söker vanlig vård, eller för att det procentuellt sett är så att fler söker vård inom den vanliga vården och därför råkar oftare illa ut?

Förmodligen är det väl för att kvällsblaskorna vill få folk att köpa lösnummer. Men förmodligen beror är väl den enkla förklaringen att folk som söker alternativ vård sällan lider av livhotande sjukdommar, utan av sådant som förr eller senare läker ut ändå... I den vanliga vården finns det inget att göra, men de upplever sig som bättre behandlade av alternativmedicinare. Oftast så gör det inget, men detta är ett av de fall där det tyvärr spelade roll.

ayia napa skrev:Om det är det sistnämnda kanske man borde se till att människor lär sig hantera sina yrken bättre innan man kastar skit på andra intressegrupper.

Eller se till att kvacksalvare inte har ihjäl naiva människor, hur välmenade de än är¨när de behandlar dem.... Jag tolkade artikeln som om hon hade avstått från opreration i början eftersom denne "läkare" sade att hon skulle bli frisk av hans behandling, och slippa operation. Det var säkert mycket lockande. Men även om han själv trodde på det han sade så finns det vad jag vet inget som visat att den behandling han rekomenderade verkligen hjälper? En läkare som hade satt in en behandling det inte funnits något stöd för hade väl förmodligen råkat ganska illa ut (på bra grunder!), frågan är vad som händer i detta fall...

Exakt varför man inte skulle kunna kritisera denne person p g a att personal inom skolmedicinen begår misstag och ibland är olämpliga för sin uppgift hänger jag inte riktigt med i?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » lör 14 jan 2006, 14:12

ayia napa skrev:Hur många skickas hem med diagnoser som inte stämmer, som sedan gör att de avlider eller att det upptäcks för sent? Av skolmedicin.

Ingen aning, har du några siffror på det? Man läser ju då och då om det i tidningen, men det är svårt att få grepp om hur vanligt det är.

ayia napa skrev:För mig är det samma sak om en utbildad läkare felaktigt diagnosticerar mig som astmatisk när jag egentligen har panikångest, som att en kvackare hävdar att jag är "sockerberoende" och behöver äta mer c-vitamin och ginseng för att bota detta.

Det är väl egentligen kanske värre om läkaren gör fel, för h*n har väl (eller borde i alla fall ha) utbildning i att ställa diagnos, vilket många alternativmedcicinare (vad jag förstått) saknar.

Läkare/vårdpersonal gör fel, tvärr är det så. Men de får ju å andra sidan ta följderna om de gör fel, vilket är svårare i fallet alternativmedcinare...
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav ayia napa » lör 14 jan 2006, 14:20

Tryggve skrev:Förmodligen är det väl för att kvällsblaskorna vill få folk att köpa lösnummer. Men förmodligen beror är väl den enkla förklaringen att folk som söker alternativ vård sällan lider av livhotande sjukdommar, utan av sådant som förr eller senare läker ut ändå... I den vanliga vården finns det inget att göra, men de upplever sig som bättre behandlade av alternativmedicinare. Oftast så gör det inget, men detta är ett av de fall där det tyvärr spelade roll.

God eftermiddag, Tryggve.

Jag vill bara förtydliga att jag anser att man inte bör se alternativmedicin som ett alternativ till vanlig vård, däremot bör det stå var och en fritt att använda det som komplement, eftersom jag tror på suggestionens makt.

Och det är säkerligen som du beskriver det, att få människor söker för livshotande saker. Men, det finns också dem som vandrat runt i vårdcirkeln många år utan resultat, och därmed "tvingats" ta till alternativmedicin som alternativ (jag pratar inte om allvarliga saker som cancer nu alla gånger, utan migrän och annat t ex), där de faktiskt upplever att det funkar.

Jag tolkade artikeln som om hon hade avstått från opreration i början eftersom denne "läkare" sade att hon skulle bli frisk av hans behandling, och slippa operation

Ingressen lyder:
"Hon ville inte operera bort bröstet utan vände sig till alternativläkaren Erik Enby, som ordinerade nässelextrakt mot cancern"

Exakt varför man inte skulle kunna kritisera denne person p g a att personal inom skolmedicinen begår misstag och ibland är olämpliga för sin uppgift hänger jag inte riktigt med i?

Självklart ska han kritiseras. Han borde aldrig ha bett henne avstå från vård och vända sig från vården. Han borde ha frågat henne varför det är så viktigt för henne att inte ta bort bröstet samt tipsat henne om hur cancerläkaren säkert skulle kunna ordinerat en remiss till psykolog för att reda ut frågan.

Vad jag säger är att den raljerande tonen "Ännu en gång orsakar pseudovetenskap ett dödsoffer" är tecken på en hållning som är lika saklig som Aftonbladets saklighet i de flesta ämnen. Självklart ska man rensa ut sådant ogräs. Men som skeptikerförening kanske man borde se över läkarutbildningar och annat i de egna leden för att förhindra "Ännu ett dödsoffer som läkarvården skördar"...
Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inläggav ayia napa » lör 14 jan 2006, 14:26

Tryggve skrev:Ingen aning, har du några siffror på det? Man läser ju då och då om det i tidningen, men det är svårt att få grepp om hur vanligt det är.

Ja, det borde väl Ni som Skeptikerorganisation vara ganska intresserade av att hålla reda på. Jag tycker det är alldeles för mycket "vi och dom" när det gäller dessa frågor, och om man nu var en Skeptiker borde man också närgranska det "egna" områdets lyckanden och misslyckanden lika noga som man granskar de andra.

Jag har inga siffror, jag konstaterar krasst att jag läst ganska ofta om misslyckanden och dödsoffer vid sjukhus, bra mycket oftare än jag läser om att folk dör av alternativmedicinsk behandling.

Det är väl egentligen kanske värre om läkaren gör fel, för h*n har väl (eller borde i alla fall ha) utbildning i att ställa diagnos, vilket många alternativmedcicinare (vad jag förstått) saknar.

Läkare/vårdpersonal gör fel, tvärr är det så. Men de får ju å andra sidan ta följderna om de gör fel, vilket är svårare i fallet alternativmedcinare...

Värre eller inte, bör man nog utreda varför det är så.
Jag säger som en kamrat till mig som jobbar i uniformsjobb sa när det sades att hans straffskydd var högre om han gick i uniformskläder till och från jobbet.
"Om någon misshandlar mig så jag blir invalid, för de högre straff för att jag bär uniform. Frågan är väl om jag för högre ersättning p g a uniformen. Och det får jag inte, så varför skulle jag då bära uniform och riskera få stryk p g a den än att undvika stryk om ingen vet vad jag är"
Kontentan är alltså, en felbehandling är en felbehandling. Lidandet är lika stort, oavsett vem som får på skallen för det...
Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Nästa

Återgå till Allmänt