Kvacksalvaren Erik Enby

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Kvacksalvaren Erik Enby

Inläggav Migi » sön 07 maj 2017, 11:25

micke.d skrev:
skeptiskelars skrev:Den faktaresistente Herr Peratt har suttit på sin kammare och knåpat ihop ett "faktablad" om den förträffliga Enbyfilmen.
https://doktorerikenbyfilm.files.wordpr ... tablad.pdf

[skämskuddevarning]

Indeed.

"kan till en del jämföras med Oscarsbelönade Michael Moore och hans samhällskritiska dokumentärer."
Det har han ju rätt i. T.ex. i Bowling for Columbine gör han ju en grej av att det i närheten fanns en fabrik som tillverkar delar för militära satelliter.

Det är ganska komplicerat att döda någon med hjälp av data från satelliter.

Och Roger & Me fick kritik redan vid skiftet 80/90-talet för att han kastade om viktiga händelsers ordning.

Och förresten är PDF:en borta. Kan någon ladda upp den, tack?
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav skeptiskelars » mån 08 maj 2017, 10:02

skeptiskelars

Inläggav katten » fre 15 dec 2017, 19:22

Fick lite mothugg när jag diskuterade Danny Saucedos inlägg om cancersvampen. En kvinna sa att Erik Enby fått tillbaka sin läkarlegitimation. Har sökt men inte funnit något belägg för det. Någon här som vet ifall det är sant?
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou
Användarvisningsbild
katten

Inläggav Hexmaster » fre 15 dec 2017, 21:33

katten skrev:En kvinna sa att Erik Enby fått tillbaka sin läkarlegitimation. Har sökt men inte funnit något belägg för det. Någon här som vet ifall det är sant?

Då hade det varit 1) välkänt och 2) sensationellt. Så nej.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav kipphebel3 » lör 16 dec 2017, 09:27

Det påstås så mycket på internet. De finns även de som anser att Wakefraud "friats"
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Bod » lör 16 dec 2017, 11:24

katten skrev:Fick lite mothugg när jag diskuterade Danny Saucedos inlägg om cancersvampen. En kvinna sa att Erik Enby fått tillbaka sin läkarlegitimation. Har sökt men inte funnit något belägg för det. Någon här som vet ifall det är sant?

Ja det hade vi vetat om! Det hade basunerats ut på H&Ks och NVs websidor och BePes bloggar. Och det hade varit BePes hjältetdåd och seger mot förtryckarsamhället och illuminati och skeptikerrörelsen. BePe är ju inte känd för sin ödmjukhet precis så var säker på att alla hade informerats om hans stordåd.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav katten » mån 18 dec 2017, 13:49

Kommentaren togs bort då jag frågade efter var hon fått informationen ifrån. Verkar inte troligt att Enby är legitimerad läkare igen!

En annan kommentar handlar om PubMed: "Jag vet, där finns mycket intressant läsning bland annat om sambandet mellan socker och cancer på PubMed. Men också t ex om hur kolloidalt silver minskar cancer, och en hel del om olika örters effekt på cancer också."

När jag sökte på PubMed fick jag noll resultat då jag sökte på colloidal silver cancer. Kanske jag inte är så bra på att söka, och undrar därför om det verkligen finns artiklar om detta på PubMed?
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou
Användarvisningsbild
katten

Inläggav micke.d » mån 18 dec 2017, 17:17

Inte helt omöjligt att det finns, pubmed är ju inte precis ett kvalitetsmärke. Det finns många skumma artiklar man kan nå via pubmed.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » tis 19 dec 2017, 07:00

Precis. PubMed är en söktjänst. Man hittar en massa där tex studier om förbön. För att bedöma måste man läsa artikeln, se var den publicerats etc.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » ons 27 dec 2017, 16:18

Det intressanta med Enby är ju att om man tittar på den första artikel som länkats i denna tråd så skrivs det ju där att han tog emot nästan 9000 SEK från en kvinna för en behandling som han, enligt vad han själv sagt till dottern, visste inte skulle hjälpa. Enby betalade iofs tillbaka det mesta av pengarna, ska sägas, men detta tyder ju på att han knappast är främmande för att fullt medvetet lura folk även om han själv tror på behandlingarna han säljer.

https://www.expressen.se/halsoliv/lakar ... sjuka-siv/
Enligt Linda Nilsson visste Erik Enby redan från början att Sivs tillstånd inte skulle förbättras. - Han erkände detta efteråt när jag krävde tillbaka mammas pengar. Jag blev helt förbluffad. Enby har betalat tillbaka större delen av de 8 843 kronor Siv betalat - mot återlämnade av obrutna förpackningar. Men Linda Nilsson är fortfarande upprörd och kan tänka sig att anmäla läkaren. - Man vill ju varna andra för sånt här.

Det ger ju en extra dimension till det hela just när det gäller lurendrejeri.

(artikeln är sedan 2005).

Att han skulle återfå sin läkarlegitimation finns nog inte på kartan. Det är väldigt märkligt att han inte har fått värre juridiska påföljder än indragen legitimation, måste jag säga.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Föregående

Återgå till Allmänt