Kvacksalvaren Erik Enby

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Kvacksalvaren Erik Enby

Inläggav skeptiskelars » fre 25 maj 2018, 07:15

I sina försök att få tillbaka sin läkarlegitimation (med Börj Peratt som juridiskt biträde :D :D :D :D :D :D ) har han nu fått avslag i Kammarrätten och skall självklart överklaga till Högsta Förvaltningsdomstolen.
Börje Peratt har gjort en -även med Börje Peratt-mått mätt- alldeles synnerligen extra fåntrattig och skrattretande liten dramatisering av mottagandet av domen och planering av vidare överklaganden och den här gången vete f-n om han inte går över gränsen för förtal mot Dan Larhammar.
Börje Peratt skrev: Sista striden handlar just nu om Erik Enbys resningsansökan för att få tillbaka läkarlegitimation. Igår, 23 maj, kom Kammarrättens beslut. Det var föga överraskande.

För att kunna följa den juridiska processen har Enby utsett mig till hans juridiska ombud. Även om jag var ganska klar över utgången av Kammarrättens beslut blir det ändå svårsmält.

Jag kan inte låta bli att undra över hur det står till med moral, integritet och rättvisa.

Sista striden fortsätter till Högsta förvaltningsdomstolen.

Börje Peratt

Jag rekommenderar alla att titta på det lilla klippet som han knåpat ihop, det har ett visst underhållningsvärde.
https://justitiemordet.wordpress.com/20 ... trailer-2/
skeptiskelars

Inläggav Bod » fre 25 maj 2018, 16:45

Hehe :lol: XD :D tack Skeptiskelars, jodå ett visst underhållningsvärde finnes.
Enligt BePe (och Zazzio) så är detta ett uppenbart justitiemord men märkligt nog så kan inte kammarrätten se det uppenbara?!? :lol: :D Jag följer detta ärende med stort nöje.
Parallellt har ju "Dr" Enby snöat in allt mer på kvackande med mystiska utläggningar om homeopati och auror nu sist. Måntro det hjälper hans fall ? XD :lol:

Filmidén Justitiemordet verkade vara ett meningslöst projekt från början när BePe framkastade idén och läget har ju inte precis blivit bättre. Sista striden nu med sina två trailers, som torde vara några av filmhistoriens mest sömngivande.

Nej, gränsen för förtal av Larhammar torde ha passerats för länge sedan. Upprepade nidbilder, förlöjligande beskrivningar och misskrediteringar som saknar både faktaunderlag och allmänintresse utan bara syftar till att kränka Larhammar. Det är förtal.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav Tryggve » lör 26 maj 2018, 06:50

Jag undrar också hur det står till med moral, integritet och rättvisa med tanke på att Enby inte har drabbats av värre juridiska påföljder än indragen läkarlegitimation för sina kvackerier.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Bod » sön 27 maj 2018, 11:30

Men detta är ju helsnurrigt.

1. BePe noterar att Kammarrättens beslut var väntat. Detta trots BePes påståenden om justitiemord och myndigheter som bryter mot lagen. Felaktigheterna var så uppenbara att BePe/Enby inte ens bedömt sig behöva juristhjälp i ärendet. Men på något sätt var beslutet ändå väntat. O_o

2. BePe vill i sin självpåtagna, föga passande jurist-kostym ta ärendet vidare till Högsta Förvaltningsdomstolen. Men ärendet har inte ens prövats av Kammarrätten, ansökan om resning avslogs. Det fanns inte synnerliga skäl som räckte till resning ens i Kammarrätten. Därmed finns det ingen kammarrättsdom att överklaga. Att det är svårt att få ett ärende prövat av Högsta Förvaltningsdomstolen, svårare än i Kammarrätten, kan ju kvitta då. BePe har inte ens lyckats får resning i Kammarrätten. Det finns inget domslut att överklaga! Därmed kommer herr Juris Impersonata Peratt inte vidare.

Eller tänker jag fel?

Det ser nu ut som att Sista Striden blir en riktig fars. Måste se den! Skrattar redan. :D :lol:
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav skeptiskelars » sön 27 maj 2018, 11:48

Bod skrev:Men detta är ju helsnurrigt.

1. BePe noterar att Kammarrättens beslut var väntat. Detta trots BePes påståenden om justitiemord och myndigheter som bryter mot lagen. Felaktigheterna var så uppenbara att BePe/Enby inte ens bedömt sig behöva juristhjälp i ärendet. Men på något sätt var beslutet ändå väntat. O_o

2. BePe vill i sin självpåtagna, föga passande jurist-kostym ta ärendet vidare till Högsta Förvaltningsdomstolen. Men ärendet har inte ens prövats av Kammarrätten, ansökan om resning avslogs. Det fanns inte synnerliga skäl som räckte till resning ens i Kammarrätten. Därmed finns det ingen kammarrättsdom att överklaga. Att det är svårt att få ett ärende prövat av Högsta Förvaltningsdomstolen, svårare än i Kammarrätten, kan ju kvitta då. BePe har inte ens lyckats får resning i Kammarrätten. Det finns inget domslut att överklaga! Därmed kommer herr Juris Impersonata Peratt inte vidare.

Eller tänker jag fel?

Det ser nu ut som att Sista Striden blir en riktig fars. Måste se den! Skrattar redan. :D :lol:

Han kan väl gå till HFD och överklaga KR:s beslut om att avslå resning.
skeptiskelars

Inläggav Bod » sön 27 maj 2018, 15:14

Det vore kul att höra en kommentar från någon mer juridiskt kunnig än vad jag är. Men jag ser nu att att även beslut (inte bara domar) i KR kan överklagas till HFD Men har man inte lyckats få resning i kammarrätten så saknas synnerliga skäl att "öppna" fallet trots att KR i princip provar ärenden betydligt generösare än HFD som bara provar domslut som kan bli prejudicerande eller om synnerliga skäl finnes och oftast stannar ett ärende i KR även om misstanke kan finnas att de dömt fel. (källa: http://www.domstol.se/). Så även om beslut i KR kan överklagas så torde en avslagen resningsansökan i KR innebära ett nästan säkert avslag i HFD. Men BePe menar att beslutet i KR var väntat men hoppas på mer förståelse från HFD? Det låter fortfarande lite snurrigt, tycker jag. Detta samt det faktum att de inte anser sig behöva någon juristhjälp. Problemet är väl att hitta en jurist som tror att BePes svammel håller i en domstol.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav skeptiskelars » tor 14 jun 2018, 12:26

Filmen om Enby kan nu streamas för $6 / dygn.
Jag tror jag avstår. Nästan 2 timmar lång med babbel om hur man botar cancer med c-vitamin, Dan Larhammars påstådda ondska och VoF:s farlighet, allting ackompanjerat at Börje Peratts indignerade kommentarer.

Men, men. Man skall aldrig säga aldrig. När hela eländet blir tillgängligt gratis kommer jag nog i alla fall att lägga 15-20 minuter på en snabbspolning.

https://humanismkunskap.org/2018/06/14/ ... de-ge-upp/
skeptiskelars

Föregående

Återgå till Allmänt