Psykopater

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Psykopater

Inläggav Erland » ons 06 maj 2009, 13:33

Detta kanske borde höra hemma i "Fråga forskare i psykologi"-tråden, eller på ett annat forum, men jag väljer ändå att ta upp det här som eget ämne...

Under senare år har jag funderat mycket på psykopater. Det känns skrämmade att det finns människor som saknar samvete och medkänsla, som är mästare på att ljuga och bedra andra, och som är totalt hänsynslösa och egoistiska. De framstår nästan som aliens.
Själv vet jag mig inte ha råkat ut för någon psykopat, men några av er har kanske det. Delge oss gärna era erfarenheter i så fall.

Jag undrar hur väldefinierat psykopatibegreppet egentligen är. Orsakas psykopati av gener eller miljö? Är det en hormonrubbning? Har det "djuppsykologiska" orsaker? etc. Ingen tycks veta. Det finns en checklista på 20 punkter som man använder för att diagnisticera psykopati (se länken ovan). Stämmer en person in på tillräckligt många av dessa punkter diagnosticeras han/hon som psykopat. Men den listan ger ingen vägledning i frågan om vad psykopati är för slags tillstånd. Det sägs också att psykopati är en kombination av tre olika störningar: narcissistisk, borderline och antisocial personlighetsstörning. Men åtminstone borderlinestörning tycker jag inte stämmer med psykopatichecklistan. En person med borderlinestörning beskrivs som osäker, instabil och självmordsbenägen, medan en psykopat enligt ckecklistan har en förhöjd eller grandios självuppfattning som har lätt att manipulera andra, och en sån person bör väl vara självsäker istället för osäker, eller....?
Dock tror jag det är riktigt att psykopati är en kombination av flera olika tillstånd.

Av det jag läst mm. verkar det som om det är bristen på eller avsaknaden av medkänsla som är det centrala. Resten verkar vara konsekvenser av detta: Om man inte har någon medkänsla med andra, vad skulle då hindra en att ljuga, manipulera och skada andra om man tjänar på det? En sådan person kan därför inte ha något samvete. Och då blir det också lätt att en sån person anser sig överlägsen andra som besväras av det där (ur psykopatens synpunkt) konstiga handikappet samvete. Så verkar man resonera.
Men jag hävdar att brist på medkänsla ensamt inte behöver medföra att man ljuger, manipulerar och skadar andra och saknar samvete. Jag kan tänka mig en person som saknar all medkänsla, men ändå är väldigt formalistisk och har har behov regler, och får dåligt samvete om han/hon inte följer dem, och dessa regler kan då vara att inte ljuga eller skada andra. (Jag är kanske lite åt det hållet själv: jag tycker jag har svårare att sätta mig in i hur andra männsikor känner än vad många andra har och jag reagerar inte så kraftigt på andras lidande som många andra. Jag saknar naturligtvis inte medkänsla totalt, men många andra tycks mycket mer empatiska än vad jag är, och ibland är jag egocentrisk. Däremot vill jag absolut inte skada andra och att ljuga är mig förhatligt, betydligt mer förhatligt för mig än för många andra, tror jag. Och jag saknar ingalunda samvete, tvärtom!)
Betyder der att en formalist med samvete men utan medkänsla (om det finns någon sådan) inte kan anses som psykopat?
Detta är ett exempel på att psykopati tycks vara sammansatt av flera olika tillstånd.

Vad gäller checklistan är det ju uppenbart att den är mer tänkt som ett praktiskt hjälpmedet när man ska ställa diagnos än något som avslöjar djupare sanningar om det mänskliga psyket. Ett exempel är punkt 19: "Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning". Detta kan ju bara tillämpas på personer som suttit i fängelse eller på en sluten vårdklinik. Den är ju inte relevant för psykopater som ännu inte åkt dit. Men man behöver ju inte stämma in på alla punkterna för att anses vara psykopat.
Man skiljer ibland på kriminella och icke-kriminella psykopater, och checklistan verkar vara mer designad för att diagnosticera de kriminella psykopaterna än de andra. Men i medierna har mycket utrymme ägnats åt de icke-kriminella psykopaterna, t.ex. makthavare av olika slag. Man har spekulerat i om det är en fördel för en företagsledare att vara psykopat: han/hon skulle då ha lättare att avskeda folk och ta andra beslut som skadar andra än en icke-psykopat. Och hur förhåller det sig med makthavare mer allmänt? Kampen om makt är ju ofta smutsig, och då borde ju personer som inte besväras av samvetskval ha lättare än andra att spela maktspel och nå höga maktpositioner.

Jag har funderat på om nutida och historiska makthavare är/var psykopater. Var Hitler psykopat? Stalin? Saddam Hussein? Gustav Vasa? Djingis Khan? Julius Caesar? Har kanske flertalet härskare i historien (och nutiden) varit psykopater?

Jag tror att Saddam Hussein kan ha varit psykopat. Av vad jag hört om honom verkar det som att han var en hänsynslös och samvetslös maktmänniska som inte skydde några medel och som var totalt oberörd av sitt eget folks och andra folks lidanden. Samtidigt kunde han uppträda med charm i intervjuer.
Också Gustav Vasa, som han framstår i Lars-Olof Larssons biografi, verkar ha flera psykopatiska drag: maktfullkomlighet naturligtvis, men också manipulationsförmåga (t.ex. i hanterandet av Dackefejden, där han bröt ingångna avtal), och att han aldrig behöll sina rådgivare särskilt länge, det var många rådgivare som kom och gick under årens lopp. Och det är ju väl känt att han var väldigt argsint av sig.

Men det finns en punkt som talar emot att många makthavare är psykopater, nämligen punkt 13 på checklistan: "Saknar realistiska, långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt". Framgångsrika maktspelare måste oftast kunna planera på lång sikt och bida sin tid. Ska man kanske karakterisera många framgångsrika makthavare som psykopater som inte är borderline (där man tar bort borderlinepunkterna från checklistan)?

En lite märklig sak är att vissa har försökt att överföra psykopatbegreppet till företag: man har liknat multinationella företag vid psykopater. Det finns slående överensstämmelser, men är analogin meningsfull?

Psykopater är ju duktiga på att manipuelera människor och spela på deras känslor. Men det är ju lite paradoxalt när psykopaten saknar medkänsla. Det borde väl vara en stor fördel att förstå hur andra människor känner, när man ska manipulera dessa känslor, eller...?

Ja, det var några av mina funderingar kring psykopater. Vad tror/vet ni?
Användarvisningsbild
Erland

Re: Psykopater

Inläggav Blenda » ons 06 maj 2009, 15:31

Man brukar nog säga att psykopater förstår andras känslor mycket bra, men de använder sin förståelse till att manipulera dem, att förstå en annan person innebär ju inte detsamma som att man känner med den. En grupp jag tänker på är sol-och-vårare som just kan fånga sitt byte genom att spela på de rätta strängarna, spela upp medkänsla etc. tills man fått vederbörande på kroken så att man kan börja plocka den på pengar. Jag kan också ta exemplet asperger (har en son med den diagnosen) och man säger att det är svårt att bara genom att se till deras yttre beteende skilja dem från psykopater eftersom de ibland förefaller vara helt empatilösa. Skillnade på en aspergerindivid är att den faktiskt inte förstår vad den andra människan känner (eller ens vad den själv känner). Den kan alltså inte manipulera men dock uppträda helt egocentriskt och till synes känslolöst. Ändå vet jag av erfarenhet att en aspergerperson kan uppträda extremt empatiskt, men...bara när det faller den själv in, när den är på den våglängden. En psykopat kan ha ett nästan kliniskt intresse av att lära känna någon annan, hur den reagerar...psykopaten observerar och registrerar och är sällan intellektuellt svag. Asperger liger också som grupp över genomsnittet intellektuellt, men saknar sociala förmågor, kan inte göra sig till eller ställa sig in.

Ett Tv-program som tydligt visade psykopatens brist på medkänsla var när en man hade mördat sin fru och efteråt kom på att han alltid hade velat se hur en människa såg ut inuti. Han styckade alltså frun, plockade ut inre organ och kunde i efterhand inte förstå vad det spelade för roll - hon var ju ändå död, så varför skulle han inte passa på att skaffa sig lite mer kunskap om det han ville...Han visste att han "borde" känna något, men han kunde inte...
Senast redigerad av Blenda ons 06 maj 2009, 15:44, redigerad totalt 1 gång.
Blenda
Avstängd

Inläggav jayeye » ons 06 maj 2009, 15:35

Som jag lärt mig är psykopati ingen riktig diagnos utan ett begrepp för antisocial personlighetsstörning + narcissistisk personlighetsstörning.

Ja, jag har träffat sådana.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5
Användarvisningsbild
jayeye

Inläggav Blenda » ons 06 maj 2009, 15:46

För övrigt anser jag att det gått inflation i psykopatibegreppet. Det har blivit ett skällsord, inte minst på nätet.
Blenda
Avstängd

Inläggav kaxiga Z » ons 06 maj 2009, 15:54

Vet inte vad man ska använda för begrepp så det inte blir inflation,

men vad heter det när en person har väldigt väldigt lätt för att komma över någonting? T ex ler glatt hela nästa dag på jobbet, som om ingenting hade hänt, trots att mormor dog igår kväll? Eller en god vän?
Senast redigerad av kaxiga Z ons 06 maj 2009, 16:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav piotrr » ons 06 maj 2009, 15:58

Manodepressiv, ett annat ord som det går inflation i?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Blenda » ons 06 maj 2009, 16:12

kaxiga Z skrev:Vet inte vad man ska använda för begrepp så det inte blir inflation,

men vad heter det när en person har väldigt väldigt lätt för att komma över någonting? Typ ler glatt nästa dag på jobbet, som om ingenting hade hänt, trots att mormor dog igår kväll? Eller en god vän?

Man vet ju faktiskt inte vad en person innerst inne känner. den kanske bara är bra på att hålla masken? jag har träffat på många "psykopater", alltså föräldrar i vårdnadstvister som kan gå ed på att den de levt med i tjugo - trettio år över natt förvandlats till psykopat. Sedan löser man konflikten och psykopatin "går över". Vi kan alla bete oss känslokallt utåt, visa upp att vi skiter i vad någon gör eller säger, men det är ju inte säkert att det faktiskt är så. Är vi hatiska, hämndlystna etc så kan man nog lätt bli lite "psykopatisk".
Blenda
Avstängd

Inläggav Urquhart » ons 06 maj 2009, 16:15

Angående kändisarna i lisatn så är det väldigt svårt att ge någon diagnos eftersom de ej, mig veterligen, gått till psykiatiker eller dylikt. vad gäller Gustav Vasa och Caesar så levede de för så länge sedan att en diagnos blir näsrapå omöjlig.

Gällande Hitler så har jag läst att en del spekulerat i att han möjligen kunde haft asperger, schizofreni eller bipolärt syndrom. Det är hur som helst bara spekulationer efetrsom ingen någonsin fick undersöka gubben på det viset. Att han skulel varit psykopat har jag nog aldrig hört talas om. Det rimmar dessutom rätt illa med att han gillade barn (nåja, i alla fall germanska) och djur.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Pallas » ons 06 maj 2009, 16:17

piotrr skrev:Manodepressiv, ett annat ord som det går inflation i?

Nej, det har jag faktiskt inte upplevt. Jag brukar ha antennerna uppe för den typen av inflation, då jag är bipolär själv.
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"
Användarvisningsbild
Pallas

Inläggav piotrr » ons 06 maj 2009, 16:18

Pallas skrev:

Nej, det har jag faktiskt inte upplevt. Jag brukar ha antennerna uppe för den typen av inflation, då jag är bipolär själv.

Vad tror du om den termen som beskrivning på det beteende Kaxiga Z skrev om?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Pallas » ons 06 maj 2009, 16:19

Jag har jobbat under ett antal chefer som har klart psykopatiska drag. Ibland undrar jag om det inte är så att psykopatiska drag är nödvändiga och/eller premierande för chefsposition? Lite för kategoriserande och cyniskt, jag vet, men ibland tappar jag bara sugen.

Användarvisningsbild
Pallas

Inläggav manifesto » ons 06 maj 2009, 16:20

Borderline-diagnosens popularitet går liksom i cykler om ca 5 år...var ett tag sedan jag hörde den diskuteras..
War is peace.
manifesto

Inläggav Pallas » ons 06 maj 2009, 16:21

piotrr skrev:
Pallas skrev:

Vad tror du om den termen som beskrivning på det beteende Kaxiga Z skrev om?

Nej, det stämmer inte riktigt med manodepressivitet. Möjligen skulle det kunna stämma i en riktigt manisk period av typen I, men det låter ändå inte riktigt applicerbart som förklaringsmodell. En vanlig chock fungerar utmärkt som förklaring, om personen i fråga inte uppträtt "underligt" tidigare.

Användarvisningsbild
Pallas

Inläggav Blenda » ons 06 maj 2009, 16:22

Över huvud taget allt amatörmässigt psykologiserande. Finns en riktigt bra bok som mer eller mindre behandlar psykologin som den nya statsreligionen, skriven redan 1976 av Martin Gross - "Det psykologiska samhället".

Jag tror Ingrid Pramling, doktor i pedagogik inte var helt fel ute när hon för många år sedan hade planer på att starta en kurs om "normala barn" eftersom vi nu bara tycks vara intresserade av att hitta abnormiteter i allt - hur stora varianter accepterar vi, hur mycket av "egenhet" kan vi mäkta med i vårt mellanmjölkssamhälle? När det gäller asperger så brukar man ju t.ex. mena att de är synonyma med de gamla professorstyperna som satt i något kyffe någonstans och forskade, glömska av världen utan att någon ställde krav på dem att de skulle vara sociala. Idag är det annorlunda, social kompetens rankas högre än allt annat och de som tidigare kunde hitta en egen nisch sjukförklaras i stället. Alla ska vara som smidiga snälla akvariefiskar!
Blenda
Avstängd

Inläggav kaxiga Z » ons 06 maj 2009, 16:23

ADHD och Aspergers syndrom verkar vara hyperpopulära diagnoser sedan cirka 15 år tillbaka. Inflationsvarning, säger jag bara. Jag tror de behöver delas upp i flera olika grenar, för jag har mött vitt skilda personligheter som alla fått diagnosen aspergers.
De talar på olika sätt, skriver på olika sätt, och har olika yrken. Och humör.

Det verkar nästan som om man sätter diagnosen ADHD/aspergers på alla ungdomar som har någon form av störning i samspelet med andra individer, och som inte kan passas in i andra diagnoser. Asperger blir nästan det okända som "blir över" och så har alla vips en diagnos. jag misstänker att det finns ett ansenligt antal undergrupper till det som går under det hyfsat vaga samlingsnamnet aspergers syndrom.
Senast redigerad av kaxiga Z ons 06 maj 2009, 16:34, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Nästa

Återgå till Allmänt