Till Grape:
BDSM är en lek där "offret" verkar lida. Det är det sadisten går igång på.
Sen väljer de flesta sadister villiga offer. Detta antingen pga samvete, eller för att något annat skulle vara för riskfyllt.
Moridin skrev:Den undergivna kan få blåmärken, hår uttryckt, skärsår etc. Hur är dessa inte att betrakta som skador?
snobdok skrev:Moridin skrev:Den undergivna kan få blåmärken, hår uttryckt, skärsår etc. Hur är dessa inte att betrakta som skador?
Pga att den undergivna parten önskar att få njuta av smärta, fullt medveten vilka skador detta kan åstadkomma.
Någon som ofrivilligt skadas, är en helt annan situation även i lagens mening. Det finns såklart gränser.
Nu hade vi kunnat komma in på den där kannibalen men jag hoppar över det...
heltvanlig skrev:Jag antar att ni redan talat om stimuli? En psykopat kräver högre stimuli än oss andra. Tex. så nöjer sig ofta inte en psykopat med vanlig älskog, han vill ha det rått. Det är helt enkelt synd om en psykopat, att han inte kan ta in och njuta av dom subtila saker som vi andra kan.
Stimuli är för mig synonymt med psykopati.
Moridin skrev:Jag håller med om att (informerat) medgivande är viktig.
Så hur ser vår definition ut nu?
snobdok skrev:Att enbart för egen vinning skada någon, mot dennes vilja.
Jag kan redan nu se problem denna def. kan ge. Dessutom blir det löjligt med en för omständig def.
Moridin skrev:heltvanlig skrev:Jag antar att ni redan talat om stimuli? En psykopat kräver högre stimuli än oss andra. Tex. så nöjer sig ofta inte en psykopat med vanlig älskog, han vill ha det rått. Det är helt enkelt synd om en psykopat, att han inte kan ta in och njuta av dom subtila saker som vi andra kan.
Stimuli är för mig synonymt med psykopati.
Bara för att psykopater gillar det rått, följer inte att de som gillar rått är psykopater.
heltvanlig skrev:En psykopat kräver en högre stimulansnivå för att överhuvudtaget känna mening med tillvaron, det var det hela.
.Research pointed out that psychopaths have a decreased autonomic responsibility, often referred to as hypoarousal (Arnett, 1997; Herpertz & Sass, 2000; Herpertz et al., 2001; Meijer, 2004). This means that psychopathic individuals have a general lower arousal level, which is known to cause sensation-seeking behavior
heltvanlig skrev:Kolla nummer 6 tex i den där listan så får du en hint.
Användare som besöker denna kategori: signert och 4 gäster