Psykopater

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Psykopater

Inläggav snobdok » lör 11 jun 2011, 00:52

Till Grape:

BDSM är en lek där "offret" verkar lida. Det är det sadisten går igång på.

Sen väljer de flesta sadister villiga offer. Detta antingen pga samvete, eller för att något annat skulle vara för riskfyllt.
snobdok

Inläggav snobdok » lör 11 jun 2011, 01:03

Moridin skrev:Den undergivna kan få blåmärken, hår uttryckt, skärsår etc. Hur är dessa inte att betrakta som skador?

Pga att den undergivna parten önskar att få njuta av smärta, fullt medveten vilka skador detta kan åstadkomma.

Någon som ofrivilligt skadas, är en helt annan situation även i lagens mening. Det finns såklart gränser.

Nu hade vi kunnat komma in på den där kannibalen men jag hoppar över det...
snobdok

Inläggav heltvanlig » lör 11 jun 2011, 02:48

Jag antar att ni redan talat om stimuli? En psykopat kräver högre stimuli än oss andra. Tex. så nöjer sig ofta inte en psykopat med vanlig älskog, han vill ha det rått. Det är helt enkelt synd om en psykopat, att han inte kan ta in och njuta av dom subtila saker som vi andra kan.

Stimuli är för mig synonymt med psykopati.
heltvanlig

Inläggav snobdok » lör 11 jun 2011, 04:45

Detta fall berör ämnet. Jag har kanske låg empati, men jag fann delar av artikeln underhållande.

"Iklädd sparkdräkt
och blöjor piskade 47-åringen
sitt offer i timmar."

http://aftonbladet.se/nyheter/article13151424.ab
snobdok

Inläggav Moridin » lör 11 jun 2011, 06:05

snobdok skrev:
Moridin skrev:Den undergivna kan få blåmärken, hår uttryckt, skärsår etc. Hur är dessa inte att betrakta som skador?

Pga att den undergivna parten önskar att få njuta av smärta, fullt medveten vilka skador detta kan åstadkomma.

Någon som ofrivilligt skadas, är en helt annan situation även i lagens mening. Det finns såklart gränser.

Nu hade vi kunnat komma in på den där kannibalen men jag hoppar över det...

Jag håller med om att (informerat) medgivande är viktig.

Så hur ser vår definition ut nu?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Moridin » lör 11 jun 2011, 06:07

heltvanlig skrev:Jag antar att ni redan talat om stimuli? En psykopat kräver högre stimuli än oss andra. Tex. så nöjer sig ofta inte en psykopat med vanlig älskog, han vill ha det rått. Det är helt enkelt synd om en psykopat, att han inte kan ta in och njuta av dom subtila saker som vi andra kan.

Bara för att psykopater gillar det rått, följer inte att de som gillar rått är psykopater.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav snobdok » lör 11 jun 2011, 14:45

Moridin skrev:Jag håller med om att (informerat) medgivande är viktig.

Så hur ser vår definition ut nu?

Att enbart för egen vinning skada någon, mot dennes vilja.

Jag kan redan nu se problem denna def. kan ge. Dessutom blir det löjligt med en för omständig def.
snobdok

Inläggav Moridin » lör 11 jun 2011, 15:56

snobdok skrev:Att enbart för egen vinning skada någon, mot dennes vilja.

Jag kan redan nu se problem denna def. kan ge. Dessutom blir det löjligt med en för omständig def.

Våldtäkt av någon som är mycket berusad som inte kan ange sitt informerat icke-medgivande är väl ett sådant. Kan vi tentativt ändra till "utan personens informerade medgivande"?
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav sicher » lör 11 jun 2011, 16:02

Den här artikeln kanske inte tillför så mycket nytt här (har inte följt tråden så noga), men jag tyckte den var intressant. http://www.guardian.co.uk/books/2011/ma ... psychopath

/M
sicher

Inläggav Moridin » lör 11 jun 2011, 16:09

Lite av problemet med den nuvarande forskningen på psykopater är att vi har en sorts selektionsbias: det är bara de "kassa" psykopaterna vi har att studera, för de mer finess och förmåga har inte blivit avslöjade (än).
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav heltvanlig » lör 11 jun 2011, 17:06

Moridin skrev:
heltvanlig skrev:Jag antar att ni redan talat om stimuli? En psykopat kräver högre stimuli än oss andra. Tex. så nöjer sig ofta inte en psykopat med vanlig älskog, han vill ha det rått. Det är helt enkelt synd om en psykopat, att han inte kan ta in och njuta av dom subtila saker som vi andra kan.

Bara för att psykopater gillar det rått, följer inte att de som gillar rått är psykopater.

Förlåt? Det har definitivt inget med sexualitet att göra och ej heller något annat speifikt, ty det var bara ett exempel. En psykopat kräver en högre stimulansnivå för att överhuvudtaget känna mening med tillvaron, det var det hela.
heltvanlig

Inläggav Moridin » lör 11 jun 2011, 18:08

heltvanlig skrev:En psykopat kräver en högre stimulansnivå för att överhuvudtaget känna mening med tillvaron, det var det hela.

Hur kommer det då att DSM-IV-TR inte har "kräver högre stimulansnivå" som kriterium för antisocial personlighetsstörning (det vi menar när vi använder termen psykopati som vardagsterm)? Det närmaste du kommer är impulsivitet, men det är nog inte ekvivalenta egenskaper.
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav heltvanlig » lör 11 jun 2011, 19:51

Kolla nummer 6 tex i den där listan så får du en hint.
heltvanlig

Inläggav heltvanlig » lör 11 jun 2011, 19:57

Det första jag fick upp på google:

http://ftonnaer.bravehost.com/art/Franca%20Tonnaer_Psychopathy%20Jaarwerkstuk.htm
Research pointed out that psychopaths have a decreased autonomic responsibility, often referred to as hypoarousal (Arnett, 1997; Herpertz & Sass, 2000; Herpertz et al., 2001; Meijer, 2004). This means that psychopathic individuals have a general lower arousal level, which is known to cause sensation-seeking behavior
.

Men med all respekt. Det är skrattretande att ens diskutera psykopati utan att nämna respons på extern stimuli, eftersom det är grunden till allting i allmän mening när det gäller psykopati.
heltvanlig

Inläggav Moridin » lör 11 jun 2011, 19:58

heltvanlig skrev:Kolla nummer 6 tex i den där listan så får du en hint.

Hur exakt anser du att ansvarslöshet har att göra med "behöver högre stimulansnivå"?
Användarvisningsbild
Moridin

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt