micke.d skrev:Blivit av med? Du menar kanske att de är symptomfria?
Ja, men det är väl för patientens räkning synonymt med att hon blev av med det.
micke.d skrev:Hur skulle du beskriva de belägg du tycker dig se för det mättade fettets förträfflighet? Om du alltså försöker bortse från dina egna resonemang (i den mån det nu är möjligt) och istället begrundar vilka studier eller fakta eller liknande som ligger till grund för dem?
Jag känner inte till några sådana studier. Hoppas det kommer i framtiden om/när forskarna vågar studera positiva effekter med LCHF. Tills vidare finns det som sagt många anekdoter från folk som har gått ner tiotals kg på LCHF inkl stor mängd mättat fett, folk som mår mycket bättre av det och som tränar på det. Inkl undertecknad. Det kan hända att det bara är tillfälligheter, att några bara har haft tur, och att en större statistisk undersökning skulle kunna påvisa risker. Men jag ser ingen anledning att tro det just nu.
micke.d skrev:Kan inte exakt samma argument användas gentemot kolhydraterna?
LCHF-sidans argument mot kolhydrater bygger inte på observationsstudier utan på den medicinska kunskapen som finns om socker, kolhydrater och hur detta påverkar blodsockret.
Det väger tyngre, tycker jag, än alla osäkra observationsstudier som påstår att ägg eller bacon leder till hjärtproblem (eftersom man inte kan utesluta andra faktorer).