VisionFromFeelings betraktelser

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.

VisionFromFeelings betraktelser

Inläggav VisionFromFeeling » fre 08 okt 2010, 16:03

Intressant diskussion. Jag arbetar just nu med något liknande där jag själv är både skeptiker och medium. Jag har tre platser på gång där jag fått kontakt med spöken och antecknat våra samtal:
1. Närliggande skola där jag fått kontakt med två spöken, en man och en kvinna. Jag har besökt platsen.
2. Lokal i Stockholm som jag enbart sett på tv men inte besökt. Fick kontakt med fyra spöken därifrån.
3. Här hemma har vi ett spöke som jag talade med senast igår kväll.

Samtliga spöken har gett mig sina namn, namn på familjemedlemmar, födelseårtal. Information om deras liv särskilt arbete, hur de dog och var.
Medium på tv brukar oftast beskriva spökena, man ser sällan en normal dialog som den jag har. Specifika fakta kan tas fram och därefter kontrolleras mot historiska arkiv.
Jag anser att förslaget om det test av medier och spöken som diskuteras här är möjlig att genomföras. Jag genomför den själv just nu.
whatthebutlersaw skrev:Orelaterad fråga: Varför spökar aldrig hyreshus? Många av miljonprogramsbyggena i ett par av de städer jag bott i har över femtio år på nacken och har definitivt sett ond, bråd död - och stilla död i egen säng för den delen. Ändå går inga rykten om dem, annat än "Åk inte till Angered för då blir du knivmördad" och det är ju inte precis övernaturligt. Det är märkligt nog bara byggnader med evokativt utseende som drar på sig såna rykten. Aldrig små egnahem med eternitbeläggning, tex. Gillar inte spöken eternit?
Jag bor i just ett sådant område i hyreshus och vi har ett spöke här i vår lägenhet som blev misshandlad till döds.

Jag ger gärna all stöd till de medier som ville låta sig testas på det här viset. Enda problemet är att trots att jag är skeptiker förekommer det oöverkomliga problem med min tillförlitlighet eftersom jag även i allra högsta grad är "på den paranormala sidan". Alltså jag fuskar inte, men man kan inte lita på mig på grund av principerna.
I want to state for the record that I think Anita has all the paranormal abilities of an eggplant. - TheSkepticCanuck
www.visionfromfeeling.com
Användarvisningsbild
VisionFromFeeling

Re: Testet går att genomföra

Inläggav Pace » fre 08 okt 2010, 16:08

VisionFromFeeling skrev:Intressant diskussion. Jag arbetar just nu med något liknande där jag själv är både skeptiker och medium.

Får man fråga vad du menar när du säger skeptiker? Jag tror starkt att vi pratar om olika saker.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard
Användarvisningsbild
Pace

Det handlar inte om uppmärksamhet

Inläggav VisionFromFeeling » fre 08 okt 2010, 16:15

devadatta skrev:Om man främst vill ha uppmärksamhet är det bara att köra på oavsett.
Klassiskt avfärdande från skeptiker. Om ni personligen inte vill deltaga i det arbete som ingår i att undersöka paranormala påståenden så får du helt enkelt avstå. Att komma med klassiska avfärdanden som att vi med påståenden enbart är ute efter uppmärksamhet leder ingen vart och visar skeptisismen från dess sämsta sida. Bland skeptisismens uppgifter ingår det att finnas tillgänglig för att granska paranormala påståenden.

En upplevelse av spöken är inget som personen i regel hittar på. Det innebär en verklig upplevelse som omfattar syn, känsla, ljud och i somliga fall även lukt- och smakförnimmelser. Upplevelsen är verklig i och med att den upplevs av personen. Frågan är sedan om spöken förekommer i den verkliga världen, eller om fenomenet enbart är en personlig och fullständigt syntetisk upplevelse. Att söka uppmärksamhet ingår inte i beslutet att utreda upplevelsen. Tvärtom är det ofta pinsamt att inblanda andra som inte upplever detta, och dessutom tvingas man förbereda sig för insikten att spöken kanske ändå inte finns. Det är inte lätt att vara medium.
I want to state for the record that I think Anita has all the paranormal abilities of an eggplant. - TheSkepticCanuck
Användarvisningsbild
VisionFromFeeling

Inläggav VisionFromFeeling » fre 08 okt 2010, 16:24

Räkmustarns son skrev:Mediumet går in, slår en tärning, delger andarna svaret, allt under videoövervakning. Gnälls det över att andarna inte vill bli testade får mediumet väl se till att en villig ande uppenbarar sig, typ Carl Sagan eller någon annan död forskare som är bekant med granskning.
Förlåt men det här var det bästa jag läst på länge! XD
Användarvisningsbild
VisionFromFeeling

Inläggav VisionFromFeeling » fre 08 okt 2010, 16:55

Pace skrev:Får man fråga vad du menar när du säger skeptiker? Jag tror starkt att vi pratar om olika saker.
Jag anser att upplevelsen av paranormala fenomen inte i sig antyder på personens förmåga eller oförmåga till kritiskt tänkande. En paranormal upplevelse är inte ett medvetet val man gör. Det baseras inte på privata intressen, önskemål eller misstolkningar, utan kan även vara något automatiskt och ofrivilligt. Personens förmåga till skeptiskt tänkande bör därmed inte utvärderas enligt om de har paranormala upplevelser eller inte, utan utefter hur de granskar sina egna upplevelser och vad de gör med dem.

Det är lätt att antaga att jag inte kan vara skeptiker på grund av att jag hör och ser spöken. Däremot är jag skeptiker trots det, eftersom jag inte tar för givet att spöken finns, jag har tydligt markerad åtskillnad mellan den objektiva verkligheten och det som kan vara personliga syntetiska upplevelser däribland spöken. Jag är skeptiker eftersom upplevelsen av spöken inspirerar mig till att vilja undersöka fenomenet på ett objektivt vetenskapligt sätt. Och jag är skeptiker eftersom jag är helt beredd på att finna fakta som tyder på att spöken inte finns.

Däremot vore det inte korrekt skeptiskt av mig att helt enkelt avfärda möjligheten rakt av och hoppa över en intressant och användbar undersökning kring fenomenet. Det är lätt för dem som inte själva upplever spöken att helt enkelt säga att det inte finns. Men det ni måste förstå är att det finns människor som faktiskt ser, hör och känner spöken. Det är ett verkligt fenomen. Men om det rör sig om en verklig förnimmelse av en del av verkligheten som enbart de få har tillgång till, eller om det snarare rör sig om ett psykologiskt och mentalt människofenomen är frågan som måste utredas.

Fenomenet spöken är både utspritt och populärt. Det har funnits lika länge som människor har funnits. Det ingår nog i samtliga människokulturer genom tiderna. Lyckligtvis finns det sätt att studera fenomenet och få svar på frågan om spöken finns på riktigt som ett slags människofragment som bara somliga kan se och höra, eller om det bara yttrar sig i enskilda individers egna mentala processer som något syntetiskt. Studier måste uppmuntras, inte avfärdas. Medgörliga medier, och skeptiker med tolerans, är det enda som behövs.

PS. Det har inte med uppmärksamhet att göra. Jag tycker det är pinsamt att ringa upp en skola och fråga i växeln om jag skulle kunna få komma dit och anteckna samtal med deras spöken och sedan ha deras hjälp att kolla upp de fakta jag får fram. Det var bland det svåraste jag gjort.
Användarvisningsbild
VisionFromFeeling

Re:

Inläggav tarzan » fre 08 okt 2010, 17:06

VisionFromFeeling skrev:Studier måste uppmuntras, inte avfärdas. Medgörliga medier, och skeptiker med tolerans, är det enda som behövs.
Vad krävs för resultat av studien för att du ska visa dig vara öppen nog och säga "jaha, då finns det nog inga spöken"?
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.
Användarvisningsbild
tarzan

Inläggav VisionFromFeeling » fre 08 okt 2010, 17:07

AndersY skrev:Det där kan du inte veta, eftersom du knappast kan tala för så många fler än dig själv. Eftersom ingen någonsin vetenskapligt har bevisat existensen av spöken, så kan det lika gärna vara så att de flesta i regel helt enkelt hittar på, även om det skulle vara förvånande om alla hittade på. Det finns ju folk som har vanföreställningar och alla möjliga icke-existerande upplevelser som kan förklaras och ibland t o m mätas. En kompis till mig lider av något problem som jag glömt bort vad det heter, men där han vaknar på natten och upplever människor som går genom rummet, ute i hallen, genom väggen och allt möjligt, som för honom tycks lika verkligt som det dagliga livet, bara lite mer absurt. Tror även det kan uppstå när han är på väg att somna.

Men, som sagt, det kan ju absolut lika gärna vara så att många bara hittar på att de pratar med spöken, för uppmärksamhet, pengar, eller någon annan anledning.
Absolut finns det folk som hittar på spöken för att få pengar eller dylikt. Men vad jag säger är att fenomenet spöken fortfarande omfattar många människor som har en verklig upplevelse och att det därför får utredas. Det finns ju falska allting. Det finns falska läkare men det avfärdar inte den etablerade läkevetenskapen.
Användarvisningsbild
VisionFromFeeling

Inläggav VisionFromFeeling » fre 08 okt 2010, 17:12

tarzan skrev:
VisionFromFeeling skrev:Studier måste uppmuntras, inte avfärdas. Medgörliga medier, och skeptiker med tolerans, är det enda som behövs.
Vad krävs för resultat av studien för att du ska visa dig vara öppen nog och säga "jaha, då finns det nog inga spöken"?
De spöken jag talar med uppger sina namn - förnamn och efternamn, ibland får jag även ett mellannamn ur dem - sina födelseårtal ibland även månad och dag. Namn och ibland även sysselsättning på föräldrar, syskon och barn. Födelseort ibland. Spökets barndom och uppväxt, intressen, yrke samt andra detaljer. Hur de dog och var de dog. Detta är specifika fakta som kan kollas upp. Om en sådan karaktär inte finnes i historiska arkiv så finns inte spöket helt enkelt. Det räcker för att övertyga mig om att just mina spöken inte finns. Så enkelt är det.
Användarvisningsbild
VisionFromFeeling

Re: Supranaturalis vill testas av skeptiker och Skeptikerpod

Inläggav Tristan Chi » fre 08 okt 2010, 17:37

Obehag är det värsta jag vet.
Användarvisningsbild
Tristan Chi

Re:

Inläggav tarzan » fre 08 okt 2010, 17:56

VisionFromFeeling skrev:
tarzan skrev:
De spöken jag talar med uppger sina namn - förnamn och efternamn, ibland får jag även ett mellannamn ur dem - sina födelseårtal ibland även månad och dag. Namn och ibland även sysselsättning på föräldrar, syskon och barn. Födelseort ibland. Spökets barndom och uppväxt, intressen, yrke samt andra detaljer. Hur de dog och var de dog. Detta är specifika fakta som kan kollas upp. Om en sådan karaktär inte finnes i historiska arkiv så finns inte spöket helt enkelt. Det räcker för att övertyga mig om att just mina spöken inte finns. Så enkelt är det.
Du har redan bestämt dig alltså, det existerar ingen annan möjlighet än att andar finns?
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.
Användarvisningsbild
tarzan

Inläggav VisionFromFeeling » fre 08 okt 2010, 18:24

tarzan skrev:
VisionFromFeeling skrev:De spöken jag talar med uppger sina namn - förnamn och efternamn, ibland får jag även ett mellannamn ur dem - sina födelseårtal ibland även månad och dag. Namn och ibland även sysselsättning på föräldrar, syskon och barn. Födelseort ibland. Spökets barndom och uppväxt, intressen, yrke samt andra detaljer. Hur de dog och var de dog. Detta är specifika fakta som kan kollas upp. Om en sådan karaktär inte finnes i historiska arkiv så finns inte spöket helt enkelt. Det räcker för att övertyga mig om att just mina spöken inte finns. Så enkelt är det.
Du har redan bestämt dig alltså, det existerar ingen annan möjlighet än att andar finns?
Hur tolkar du det jag sa till det du sa? Jag sa just att om spökena inte går att finna i register, tidningsarkiv, med mera, då finns de inte. Då tror jag på att de inte finns.
Användarvisningsbild
VisionFromFeeling

Inläggav VisionFromFeeling » fre 08 okt 2010, 18:27

Användarvisningsbild
VisionFromFeeling

Re:

Inläggav tarzan » fre 08 okt 2010, 19:23

VisionFromFeeling skrev:Hur tolkar du det jag sa till det du sa? Jag sa just att om spökena inte går att finna i register, tidningsarkiv, med mera, då finns de inte. Då tror jag på att de inte finns.
Läste lite slarvigt, sorry. Hur som kommer inte en negativ studie med dig göra dig mindre övertygad om andra andar än de du anser att du talar med finns, eller?
Användarvisningsbild
tarzan

Inläggav VisionFromFeeling » fre 08 okt 2010, 21:12

tarzan skrev:Läste lite slarvigt, sorry. Hur som kommer inte en negativ studie med dig göra dig mindre övertygad om andra andar än de du anser att du talar med finns, eller?
Menar du att om det visar sig att de spöken jag talat med inte har funnits som levande människor, så tror jag fortfarande att andra spöken som jag ännu inte talat med kunde finnas? Nej, meningen är att bilda en generell förståelse som då gäller samtliga spöken, inte bara de fåtal jag talat med men även andra som jag skulle komma att tala med även i framtiden. Det borde väl vara självklart?
Användarvisningsbild
VisionFromFeeling

Re: Supranaturalis vill testas av skeptiker och Skeptikerpod

Inläggav pwm » fre 08 okt 2010, 21:25

Bild
Användarvisningsbild
pwm

Nästa

Återgå till Lekstuga