Frågan är om skattskrivningen ägde rum medan Herodes fortfarande levde.Samtron skrev:Augustus dog den 17 augusti 14 v.t.
Enligt de tillgängliga vittnesbörden dog Herodes troligen år 1 f.v.t
Frågan är om skattskrivningen ägde rum medan Herodes fortfarande levde.Samtron skrev:Augustus dog den 17 augusti 14 v.t.
pwm skrev:Frågan är om skattskrivningen ägde rum medan Herodes fortfarande levde.Samtron skrev:Augustus dog den 17 augusti 14 v.t.
Men, Josef kan ju omöjligt ha tvingats åka till Betlehem och skattskriva sig i en romersk skattskrivning i Judéen förrän området blev romerskt innan år 6 e.Kr. Föddes Jesus alltså år 6 e.Kr?Samtron skrev:pwm skrev:Frågan är om skattskrivningen ägde rum medan Herodes fortfarande levde.Samtron skrev:Augustus dog den 17 augusti 14 v.t.
Ja
Historikern och bibelskribenten Lukas hade därför rätt när han sade angående den inskrivning som ägde rum i samband med Jesu födelse: ”Denna första inskrivning ägde rum när Quirinius var ståthållare i Syrien.” Därmed skilde han den från den andra, som ägde rum under samme Quirinius och som Gamaliel nämnde enligt Lukas skildring i Apostlagärningarna 5:37.
Dûrion Annûndil skrev:Men, Josef kan ju omöjligt ha tvingats åka till Betlehem och skattskriva sig i en romersk skattskrivning i Judéen förrän området blev romerskt innan år 6 e.Kr. Föddes Jesus alltså år 6 e.Kr?
Infoplease -Ancient History skrev:Roman general Pompey conquers Jerusalem (63 B.C.)
Det spelar ingen roll, eftersom området inte hamnade under direkt romerskt styre förrän 6 e. Kr när det inte längre var en lydstat under inhemska härskare. Innan dess kan ingen skattskrivning ägt rum av romarna.kaxiga Z skrev:Dûrion Annûndil skrev:Men, Josef kan ju omöjligt ha tvingats åka till Betlehem och skattskriva sig i en romersk skattskrivning i Judéen förrän området blev romerskt innan år 6 e.Kr. Föddes Jesus alltså år 6 e.Kr?
Men blev inte Jerusalem intaget av romarna redan kring år 60 f Kr?Infoplease -Ancient History skrev:Roman general Pompey conquers Jerusalem (63 B.C.)
Ja, låt oss lämna den okunniga pöbeln till sitt eget gläfsande, så kan vi ödmjuka bildade historiker diskutera ifred. För du är väl historiker? Eller ödslar jag min värdefulla kunskap om antik historia på en simpel dilettant?Samtron skrev: diskuterar inte med dem som inte ens kan Bibelhistoria.
Samtron skrev:Förklara med egna ord eller du är beroende att andra...
Samtron skrev:Kejsar Augustus skattskrivning
Bibelfrågan: Frågor och svar
Skattskrivningar var inte något som genomfördes på ett enda givet datum överallt, utan de gjordes område för område och tog ofta flera år att verkställa.
Fråga: Jag har läst att Galileen, till skillnad från Judeen inte var en romersk provins, så varför var Josef och Maria tvungna att åka och skattskriva sig? Jag har även läst att det inte finns några historiska källor som talar om någon landsomfattande skattskrivning på order av kejsar Augustus (eller nån annan kejsare). Kommentar, tack. (H.S.) ...
Andreas skrev:Samtron skrev:Förklara med egna ord eller du är beroende att andra...
Senare:Samtron skrev:Kejsar Augustus skattskrivning
Skattskrivningar var inte något som genomfördes på ett enda givet datum överallt, utan de gjordes område för område och tog ofta flera år att verkställa.
Fråga: Jag har läst att Galileen, till skillnad från Judeen inte var en romersk provins, så varför var Josef och Maria tvungna att åka och skattskriva sig? Jag har även läst att det inte finns några historiska källor som talar om någon landsomfattande skattskrivning på order av kejsar Augustus (eller nån annan kejsare). Kommentar, tack. (H.S.) ...
Taget härifrån utan källhänvisning.
Goddag, yxskaft.Samtron skrev:Andreas skrev:Samtron skrev:Förklara med egna ord eller du är beroende att andra...
Senare:Samtron skrev:Kejsar Augustus skattskrivning
Taget härifrån utan källhänvisning.
Håll reda på historian, är ett bra tips
Samtron skrev:Kejsar Augustus skattskrivning
Du fattar alltså inte. Låt mig förklara. Jag jämför ovan två citat av dig för att visa att du är en hycklare. Å ena sidan ber du folk att "Förklara själva". Å andra sidan klistrar du in texter som du själv inte skrivit utan att ange källhänvisning.Samtron skrev:Med den inställningen förblir du ovetande
Andreas skrev:Du fattar alltså inte. Låt mig förklara. Jag jämför ovan två citat av dig för att visa att du är en hycklare. Å ena sidan ber du folk att "Förklara själva". Å andra sidan klistrar du in texter som du själv inte skrivit utan att ange källhänvisning.Samtron skrev:Med den inställningen förblir du ovetande
Det är roligt och inte lite ironiskt att när jag påpekar för dig att du är en hycklare så svarar du med ännu mer hyckleri.Samtron skrev:Ok att svara dig är då en slöseri med tiden, du är bara ute efter debbatter
Debattör är en individ med stort behov att framföra sin åsikt i en eller flera frågor.
Användare som besöker denna kategori: Jacob och 2 gäster