Kunskaper för dummies

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.

Kunskaper för dummies

Inläggav Blenda » mån 06 aug 2012, 10:32

Eftersom jag är här på forumet för att själv lära mig saker och inte så mycket för att lära ut så hoppas jag att det är ok att starta en tråd här där jag kan ställa en del frågor om ditten daten där jag slipper bli avsnäst för att frågan är irrelevant för tråden o.s.v.

(Kanske kan också andra okunniga ovetande människor ha nytta av den)

Fråga ett:

Om klimatet:

Som jag tidigare antytt lite här och var så har jag inga problem med att visa mig ovetande om både det ena och det andra. Jag har ingen susning om vad som gäller angående klimatet egentligen (Och det tror jag inte att jag är ensam om).

Som jag har förstått det i alla fall, så råder det i alla fall god konsensus om uppvärmningen, om människors bidragande orsak till det o.s.v. och så finns det då en del som säger emot detta.

Det jag undrar är vilka förklaringar man har till att majoriteten av experterna skulle hitta på alltihop? Vad är det för dold agenda som ligger bakom? Vad har man att vinna på att föra hela mänskligheten bakom ljuset? Vilka skulle tjäna på det?
Blenda

Re: Kunskaper för dummies

Inläggav Sensemaker » mån 06 aug 2012, 11:24

Blenda skrev:Eftersom jag är här på forumet för att själv lära mig saker och inte så mycket för att lära ut så hoppas jag att det är ok att starta en tråd här där jag kan ställa en del frågor om ditten daten där jag slipper bli avsnäst för att frågan är irrelevant för tråden o.s.v.

(Kanske kan också andra okunniga ovetande människor ha nytta av den)

Fråga ett:

Om klimatet:

Som jag tidigare antytt lite här och var så har jag inga problem med att visa mig ovetande om både det ena och det andra. Jag har ingen susning om vad som gäller angående klimatet egentligen (Och det tror jag inte att jag är ensam om).

Som jag har förstått det i alla fall, så råder det i alla fall god konsensus om uppvärmningen, om människors bidragande orsak till det o.s.v. och så finns det då en del som säger emot detta.

Det jag undrar är vilka förklaringar man har till att majoriteten av experterna skulle hitta på alltihop? Vad är det för dold agenda som ligger bakom? Vad har man att vinna på att föra hela mänskligheten bakom ljuset? Vilka skulle tjäna på det?

Det litet mer seriösa hävdar att det inte är någon medveten direkt lögn. Bara (1) en allmän, mänsklig benägenhet att jamsa med ("groupthink") och (2) organisationers/tankeskolors allmänna benägenhet att tro och hävda saker som gör dem själva och deras aktiviteter viktiga och relevanta.

De mindre seriösa struntar i sådant som "vad skulle konspiratören vinna på sin konspiration?". Under digerdöden anklagades judarna för att förgifta brunnarna. Det rimliga motargumentet att alla, även judarna, drack ju ur samma brunnar och som alla kunde se dog ju även judar i digerdöden, tycktes inte fungera alls. I konspirationstänkande människors hjärnor är den onde konspiratören är så pervers att han gör onda saker bara för att det är kul, även om det utsätter honom för livsfara.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Blenda » mån 06 aug 2012, 11:35

Tack för svar Sensemaker.
Blenda

Inläggav Perfekt » mån 06 aug 2012, 14:04

Som tecken på uppskattning av detta initiativ skrev jag ett längre inlägg med olika infallsvinklar på dina frågar. Tyvärr försvann det när jag postade det :banghead:. Jag orkar inte skriva om det utan instämmer i Sensemakers svar. Jag vill dock lägga till Quick-fallet som exempel på att experter inte alltid har rätt i synnerhet om de har en förutfattad mening i frågan.

Forskning av Green/Armstrong visar att experter många gånger är sämre än icke-experter om experterna inte följer vissa grundregler för att göra förutsägelser.
Perfekt

Inläggav Blenda » mån 06 aug 2012, 14:14

Perfekt skrev:Som tecken på uppskattning av detta initiativ skrev jag ett längre inlägg med olika infallsvinklar på dina frågar. Tyvärr försvann det när jag postade det :banghead:. Jag orkar inte skriva om det utan instämmer i Sensemakers svar. Jag vill dock lägga till Quick-fallet som exempel på att experter inte alltid har rätt i synnerhet om de har en förutfattad mening i frågan.

Forskning av Green/Armstrong visar att experter många gånger är sämre än icke-experter om experterna inte följer vissa grundregler för att göra förutsägelser.

Tack Perfekt. Jag är intresserad av konspirationsideer rent allmänt, men också utifrån perspektivet att jag kan tänka mig att i en tid, då man skrattar åt konspirationstankar, så kan det vara så att verkliga konspirationer kan byggas upp och om någon skulle börja peta i det så skulle den automatiskt bli utskrattad...därför att ju sådant inte händer...dock, det sker ju med jämna mellanrum och därför också är jag intresserad av äkta menade svar. Alltså - vad ligger bakom diverse teorier, finns det något korn av sanning även i det som kan förefalla fullkomligt stolligt o.s.v.

När det gäller korruption så har ju t.ex. Transparency International talat om svenskarna som "aningslösa".
Blenda

Återgå till Lekstuga