Byta nickname?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Byta nickname?

Inläggav Xenu » sön 29 jul 2012, 23:17

Hej.
Skulle behöva ändra mitt användarnamn. Använder inte Xenu längre - en gång i tiden var det ett slagord för yttrandefrihet på Internet och behovet av tillgång till information för att kunna skilja sekter från vettiga rörelser, men numera associeras det mest med en viss sekt i sig.

Verkar inte gå att göra i inställningarna, men finns det något annat sätt?

(Om inte så kommer jag helt enkelt att starta ett nytt konto, men undviker helst den lösningen.)

Mvh
Har bytt nickname till Xzenu. Detta gamla konto är därmed inaktiverat.
Xenu
Avstängd

Re: Byta nickname?

Inläggav micke.d » sön 29 jul 2012, 23:25

Det kan du inte göra själv, det kräver (ibland betydande) handpåläggning av administratör. T ex förekommer kanske ditt nick även i andras inlägg då de refererar till dig eller något du skrivit, så det kan finnas många ställen att ändra på. Skicka PM till administratörerna med din önskan, så får du besked.
TRAMS tram ⁴s , n.; best. -et.
dumt l. ovederhäftigt l. löjligt prat; äv. om innehållet i utsaga l. skrift: nonsens l. smörja o. d.; äv. ss. interj. liktydigt med: struntprat!, dumheter!
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Xzenu » tis 14 aug 2012, 00:50

Blev ett nytt konto.
Youtube: http://www.youtube.com/XCBeskow
Blog: http://xzenu.wordpress.com/
Twitter: @XCBeskow
Tidigare nick på detta forum (2005-2012): Xenu
Xzenu

Inläggav Xenu » tis 14 aug 2012, 00:51

Jepp: Nu lägger jag ner det här gamla kontot.
Har bytt nickname till Xzenu. Detta gamla konto är därmed inaktiverat.
Xenu
Avstängd

Inläggav Anders G » tis 14 aug 2012, 08:09

OT: Så bra. Det nya namnet ger ju inte samma associationer...
They don't like it up'em, you know! Kvalitetsdeklarerad! På följande ignorelistor: Thomas P, JackBlack, Zartax.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Xzenu » tis 14 aug 2012, 10:38

Jo precis, det gamla namnets associationer är inte längre som när jag en gång tog det.

När jag en gång i tiden tog Xenu, först som firmanamn i databranschen och sedan som nickname, var det ett slagord för kritiskt tänkande och för vikten av yttrandefrihet och fri information. Hela grejjen var att en viss religiös organisation försökte släcka ner det fria informationsutbytet på Internet: De ville att man inte skulle få säga "Xenu", och de var rätt öppna med att anledningen var att det vore skadligt för deras ekonomiska vinstintressen om allmänheten fick veta hur deras teologi egentligen såg ut.

Slagordet var också något av en sarkasm: I den mån organisationens talespersoner alls uttalade sig om sin teologi kallade de sin rymdkejsare för "Xemu". Organisationens motståndare valde att i stället kalla honom för "Xenu", så att namnet kom att uttalas som "Xeno". Alltså: "Rymdkejsaren rymdvarelse, hö hö". (Hur organisationens grundare egentligen hade tänkt sig, om han alls hade funderat på det, kommer vi aldrig att få veta. Frågan är omtvistad, och ledtrådarna pekar i olika riktningar.)

Med åren kom innebörden att förvandlas. I stället för att förknippas med kampen mot manipulation och förtryck kom bokstavskombinationen i stället att förknippas med den organisation vars manipulation och förtryck vi hade kämpat mot. Mot slutet hände det till och med att folk trodde att jag var Scientolog, eller sympatiserade med Scientologerna, i och med att jag kallade mig för "Xenu". WTF, liksom? Det hände även att jag blev förväxlad med Xena, krigarprinsessan. :lol:

Eftersom jag redan uttalade mitt namn KSE-nu, inte zi-NOH, kändes det naturligt att lägga till ett z. Så att stavningen skulle komma närmare uttalet. Och så att jag skulle "slippa bli sammanblandad med osorterade krigarprinsessor och rymdkejsare".
Xzenu

Inläggav micke.d » tis 14 aug 2012, 12:19

Observera att den som vill byta användarnamn på det här viset inte ska göra det helt på egen hand, utan ska meddela forumledningen så att det gamla kontot kan inaktiveras. Annars har ju vederbörande två konton, vilket man inte får ha.
dumt l. ovederhäftigt l. löjligt prat; äv. om innehållet i utsaga l. skrift: nonsens l. smörja o. d.; äv. ss. interj. liktydigt med: struntprat!, dumheter!
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Xzenu » tis 14 aug 2012, 22:16

OMG! micke.d, tack för att du mailade en extra gång och sade till mig att lägga till mitt nya nickname i signaturen också!

Visste att mitt gamla konto skulle komma att stängs av, men inte att all ens gamla forumsinlägg hädanefter skulle visa att de är skrivna av ett konto som blivit bannat. Utan uppdateringen av signaturen hade det sett rätt pinsamt ut. :smile2:
Att signaturen uppdaterar sig retroaktivt visste jag inte heller innan, eftersom olika forum fungerar olika och jag aldrig haft någon signatur här innan.
Xzenu

Inläggav micke.d » ons 15 aug 2012, 12:05

Xzenu skrev:OMG! micke.d, tack för att du mailade en extra gång och sade till mig att lägga till mitt nya nickname i signaturen också!

Visste att mitt gamla konto skulle komma att stängs av, men inte att all ens gamla forumsinlägg hädanefter skulle visa att de är skrivna av ett konto som blivit bannat. Utan uppdateringen av signaturen hade det sett rätt pinsamt ut. :smile2:
Att signaturen uppdaterar sig retroaktivt visste jag inte heller innan, eftersom olika forum fungerar olika och jag aldrig haft någon signatur här innan.

Inte alla som är avstängda är det på forumledningens initiativ, så att det står Avstängd betyder inte nödvändigtvis att vederbörande blivit bannad. Som du nu upptäckt :-)

Det handlar mer om att folk ska förstå att det är meningslöst att skicka PM till vederbörande eller att vänta sig att de ska svara på inlägg.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Ulf T » fre 17 aug 2012, 00:24

micke.d skrev:Inte alla som är avstängda är det på forumledningens initiativ, så att det står Avstängd betyder inte nödvändigtvis att vederbörande blivit bannad.

På ett forum har vi två olika grupper med resultatet att de inte kan skriva. Den ena gruppen är de bannade. Den andra gruppen har titeln "Avslutat konto". Då förstår alla att de själva har begärt att bli avstängda.
Ulf T

Återgå till Om forumet