Jo precis, det gamla namnets associationer är inte längre som när jag en gång tog det.
När jag en gång i tiden tog Xenu, först som firmanamn i databranschen och sedan som nickname, var det ett slagord för kritiskt tänkande och för vikten av yttrandefrihet och fri information. Hela grejjen var att en viss religiös organisation försökte släcka ner det fria informationsutbytet på Internet: De ville att man inte skulle få säga "Xenu", och de var rätt öppna med att anledningen var att det vore skadligt för deras ekonomiska vinstintressen om allmänheten fick veta hur deras teologi egentligen såg ut.
Slagordet var också något av en sarkasm: I den mån organisationens talespersoner alls uttalade sig om sin teologi kallade de sin rymdkejsare för "Xemu". Organisationens motståndare valde att i stället kalla honom för "Xenu", så att namnet kom att uttalas som "Xeno". Alltså: "Rymdkejsaren rymdvarelse, hö hö". (Hur organisationens grundare egentligen hade tänkt sig, om han alls hade funderat på det, kommer vi aldrig att få veta. Frågan är omtvistad, och ledtrådarna pekar i olika riktningar.)
Med åren kom innebörden att förvandlas. I stället för att förknippas med kampen mot manipulation och förtryck kom bokstavskombinationen i stället att förknippas med den organisation vars manipulation och förtryck vi hade kämpat mot. Mot slutet hände det till och med att folk trodde att jag var Scientolog, eller sympatiserade med Scientologerna, i och med att jag kallade mig för "Xenu". WTF, liksom? Det hände även att jag blev förväxlad med Xena, krigarprinsessan.
Eftersom jag redan uttalade mitt namn KSE-nu, inte zi-NOH, kändes det naturligt att lägga till ett z. Så att stavningen skulle komma närmare uttalet. Och så att jag skulle "slippa bli sammanblandad med osorterade krigarprinsessor och rymdkejsare".