Välkomna, nya användare!

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Välkomna, nya användare!

Inläggav piotrr » fre 02 okt 2009, 15:54

Detta är en välkomsttråd för nya användare där de även kan presentera sig. /devadatta

Jag har märkt flera nya ansikten den senaste veckan och är givetvis nyfiken på vilka ni är och hur ni kom hit.

Alla som vill får gärna presentera sig i den här tråden, nya som gamla, för att lära känna varandra eller bara säga hej innan man börjar häva ur sig vetenskapligheter på minsta lilla provokation. :)
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Re: Välkomna, nya användare!

Inläggav Mikael P » fre 02 okt 2009, 16:11

Jaha eftersom jag efterfrågade en liknande tråd så får väl jag börja:

~25 år varav åtskilliga som skeptiker. :) Anledningen till att jag blev det är kanske lite annorlunda men knappast unik, jag är uppväxt i en släkt som var mycket för "sunt förnuft" och "det vet väl alla att det är så" (min närmaste familj var inte mycket för det utan mer vetenskapliga). Vanligtvis handlade det inte om övernaturliga saker men jag nog lugnt konstatera att faktoider.nu skulle ställa deras världssyn fullkomligt på ända. Ung som jag var så trodde jag givetvis på det mesta som sades men när jag kom upp i åldrarna så hade jag en lärare som fick mig att se misstaget i det här, hon sa alltid att jag skulle titta på varför något sägs. Jag insåg givetvis inte då att det var där min bana som skeptiker började men det har jag kommit fram till nu.

Läser för närvarande på högskola, lite olika kurser i väntan på att bli antagen till ett program (vilket är hemligt tills jag kommit in). Har rört mig över diverse forum i några år så känner till några namn, dock har jag då haft andra namn men någon kan säkert koppla ihop det. Är det något ni vill veta så fråga. Och just det har lurkat runt här på forumet ett tag. Min svaghet är matematik och fysik med allt vad det innebär, jag skulle nog kunna förklara relativitetsteorin på en femårings nivå med ett par veckors förberedelse, men jag försöker ändå.

EDIT: ändrade en formulering för tydlighetens skull.
Senast redigerad av Mikael P fre 02 okt 2009, 16:45, redigerad totalt 2 gånger.
Mikael P

Inläggav Petter » fre 02 okt 2009, 16:17

~35år, läkare, skeptiker ut i fingerspetsarna. Sneglat på forumet sedan i våras, blev medlem efter jag snubblat in här efter några olika sökningar vid olika tillfällen. Kul forum och förening, men tycker att det blir lite tradigt med 5-15 olika forumiter som alla ska bemöta samma religionsknäppis eller konspirationsteoretiker. Vore nog snyggare om det fanns möjligheter till något mer formaliserade debatter, när någon ny medlem kommer in med "extraordinary claims". Tycker jag iaf.
Användarvisningsbild
Petter

Inläggav Sudden » fre 02 okt 2009, 16:24

Hej,

Jag är 44 år och ny på det här forumet. Jag brukar inte skriva på forum och jobbar på att försöka hålla fokus på min fritidsprogrammering, men samtidigt har jag kringämnen även in real life för att inte uppslukas helt. Just nu tycker jag svininfluensan är ett hett ämne och uppslukas av det.
Av en grupp med inbördes konflikter och en annan grupp som kan samarbeta med varandra och andra grupper så har den senare en evolutionär fördel - survival of the kindest
Användarvisningsbild
Sudden
Avstängd

Inläggav miwi » fre 02 okt 2009, 16:46

Hej!

Har läst forumet i några månader och tyckte till slut att jag borde skaffa ett konto här.

Då jag saknar utbildning så gör jag nog bäst i att hålla käften i de flesta trådarna (möjligen en fråga då och då).

Är väldigt intresserad av universum med allt vad det innebär. Har läst ett gäng böcker om kosmos, relativitetsteorin, strängteorin mm. Inte busenkla ämnen för mig, men lite har iaf fastnat.
En vacker dag ska jag köpa mig ett teleskop. Men då måste jag nog flytta ut på landet först.

Född -71 i Kiruna (inte för att skryta :smile2: ) men numera bosatt i Sundbyberg.
Arbetar som programmerare (VB.NET)
Iron Maiden fanatiker
Ateist (med tanke på innehållet i många trådar, så kan det vara på sin plats att nämna detta)
Gillar skarpt det övernaturliga på film. Som tex X-files, Omen, Exorcisten mm.
Användarvisningsbild
miwi

Inläggav Inni » fre 02 okt 2009, 17:53

Hej!

Jag har varit in på föreningens hemsida lite då och då sedan i våras. Upptäckte forumet i somras och är ofta in och läser i trådar men är inte så van att delta i debatter i forum så det blir mest att jag läser.

Är utbildad hälsopedagog och har arbetat som hälsoutvecklare ett antal år men har tappat tron på mycket inom hälsoindustin, mitt intresse för skeptikerrörelsen har växt fram parallellt och förstärkt det, och håller nu på att skola om mig till naturvetare.
Användarvisningsbild
Inni

Inläggav tarzan » fre 02 okt 2009, 18:07

Inni skrev:...men har tappat tron på mycket inom hälsoindustin...
Något jag gärna hör mer om. Starta en tråd när du har lust!
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.
Användarvisningsbild
tarzan

Inläggav liberator » fre 02 okt 2009, 18:28

Mikael P skrev: jag skulle nog kunna förklara relativitetsteorin på en femårings nivå med ett par veckors förberedelse, men jag försöker ändå.
Något jag inte skulle tacka nej till, nog för att jag har ett par fler år på nacken, men vore kul och framför allt intressant om du ville gå igenom relativitetsteorin!

Välkommen förresten!
Musik och samma på Spotify
Twitter
Användarvisningsbild
liberator

Inläggav C-J » fre 02 okt 2009, 18:34

miwi skrev:Då jag saknar utbildning så gör jag nog bäst i att hålla käften i de flesta trådarna (möjligen en fråga då och då).

Det finns ingen fråga som är för stor eller för liten för att behandlas. Jordkablar till parkbänkar? You bet!
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav Mikael P » fre 02 okt 2009, 18:56

liberator skrev:
Mikael P skrev: jag skulle nog kunna förklara relativitetsteorin på en femårings nivå med ett par veckors förberedelse, men jag försöker ändå.
Något jag inte skulle tacka nej till, nog för att jag har ett par fler år på nacken, men vore kul och framför allt intressant om du ville gå igenom relativitetsteorin!

Välkommen förresten!

Nu var det inte riktigt så jag menade utan att jag skulle förklara teorin så att en femåring blev nöjd: "Det handlar om rörelse, tid, siffror, energi och sånt."

Så får nog passa på den för tillfället, hoppas att du inte blir besviken :) .
Mikael P

Inläggav liberator » fre 02 okt 2009, 19:10

Mikael P skrev:Nu var det inte riktigt så jag menade utan att jag skulle förklara teorin så att en femåring blev nöjd: "Det handlar om rörelse, tid, siffror, energi och sånt."

Så får nog passa på den för tillfället, hoppas att du inte blir besviken :) .
Okej, då missförstod jag. Så besviken blev jag inte, kan nog hålla mig från att gråta i alla fall..
Musik och samma på Spotify
Twitter
Användarvisningsbild
liberator

Inläggav Wodan » fre 02 okt 2009, 19:57

Jag har visserligen varit reggad ett tag och skrivit några inlägg, men jag har nog aldrig presenterat mig ordentligt så det kanske är dags nu.
27 år, född och uppvuxen i Uppsala och har fått en fin, moralisk och utomordentlig frikyrklig uppfostran. Otacksam som jag är förkastade jag både uppfostran och tillhörande trossystem då jag blev myndig och har sedan dess varit ateist och skeptisk till allt som inte går att undersöka vetenskapligt. Har jobbat som mekaniker i massa år men har sadlat om och läser teknisk fysik på uppsala universitet.
Wodan

Inläggav Anders H » fre 02 okt 2009, 20:05

Kul med nytt folk! Vi från Örebro träffas faktiskt personligen, men om inte annat är det kul att ni hittar hit.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav Pallas » fre 02 okt 2009, 20:30

miwi skrev:Hej!

Har läst forumet i några månader och tyckte till slut att jag borde skaffa ett konto här.

Då jag saknar utbildning så gör jag nog bäst i att hålla käften i de flesta trådarna (möjligen en fråga då och då).

Är väldigt intresserad av universum med allt vad det innebär. Har läst ett gäng böcker om kosmos, relativitetsteorin, strängteorin mm. Inte busenkla ämnen för mig, men lite har iaf fastnat.
En vacker dag ska jag köpa mig ett teleskop. Men då måste jag nog flytta ut på landet först.

Född -71 i Kiruna (inte för att skryta :smile2: ) men numera bosatt i Sundbyberg.
Iron Maiden fanatiker
Ateist (med tanke på innehållet i många trådar, så kan det vara på sin plats att nämna detta)
Jag är inte född 1971, inte i Kiruna och bor inte i Sundbyberg, annars var det rättså likt!
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"
Användarvisningsbild
Pallas

Inläggav Anders H » lör 03 okt 2009, 07:32

Pallas skrev:
miwi skrev:Född -71 i Kiruna (inte för att skryta :smile2: ) men numera bosatt i Sundbyberg.
Iron Maiden fanatiker
Jag är inte född 1971, inte i Kiruna och bor inte i Sundbyberg, annars var det rättså likt!

Andelen programmerare på forumet är alltså hög, om även Pallas kan räknas dit.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Nästa

Återgå till Om forumet