Välkomna, nya användare!

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Re: Välkomna, nya användare!

Inläggav PikeWake » mån 25 nov 2013, 15:39

Gambit skrev:
PikeWake skrev: Jag gillar rediga argument baserade på fakta och ogillar namedropping och citatkrig.

Och
PikeWake skrev:...och skrämmer barn (ofrivilligt).

Koppling...?

När de är gamla nog att länka till wikipedia, så... :D
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav Nowadays » mån 25 nov 2013, 17:41

Hej!
En 58-åring här. Eget företag sen 20 år. På informationssidan kan vi säga för att det inte ska bli för precist. Familj och barn i Stockholmsområdet. Har läst idéhistoria främst men även annat. En kort tid på journalisthögskolan har jag bakom mig samt konstskola. En viktig erfarenhet som varit omtumlande är fysisk sjukdom av det livshotande slaget. Frisk sen ett antal år.
Har en god vän sen barndomen som har en hälsokostaffär och som är insyltad i diverse nyandlighet. Det är en utmaning för mig att tala med en sådan person eftersom jag själv längtar efter mer kunskap och mer omdöme generellt. Så jag går i lära. Jag anstränger mig gärna att försöka vara både äkta och respektfull och se värdet med mångfald. Det är väldigt onödigt att rusa iväg och bli oförskämd och jag tycker att man inte ska använda sporrarna i onödan utan hålla in sin häst. Men det kan krypa i mig. Sånt händer. Tycker nästan alltid att jag vinner på inte göda egot utan stanna upp.
Jag tycker om de strikta krav som ställs på mig när jag konfronteras med "kognitiva fällor" och argumentationsanalys. Det blir en smula högtidligt samtidigt. Kanske för. Men det ger samtidigt en lyckokänsla.
Det var allt om mig.
Nowadays

Inläggav Johan R. Sjöberg » mån 02 dec 2013, 06:43

Agnostisk ateist som varit konservativ kristen. Född på Södertälje BB 1977, bosatt i Oslo sedan 2006. Av svensk och finsk bakgrund, naturaliserad norrman.
Johan R. Sjöberg

Inläggav micke.d » mån 02 dec 2013, 09:51

Välkommen Johan!

Har du lust att säga något om resan från konservativ kristen till agnostisk ateist? Nåt särskilt som influerade?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Johan R. Sjöberg » lör 21 dec 2013, 20:03

micke.d skrev:Välkommen Johan!

Har du lust att säga något om resan från konservativ kristen till agnostisk ateist? Nåt särskilt som influerade?

Uppvuxen i en agnostisk/ateistisk familj där religion var ett icke-tema. Sökte mig till kristendomen i samband med en livskris, och lät mig luras in i en konservativ luthersk miljö (ja, vi talar om "allt som står i Bibeln är sant"), och blev gift och skild på kuppen.

Emellertid trivdes jag inte som ett fromt får, och mitt förnuft gjorde uppror mot dumheterna. Nu för tiden skeptisk mot tvärsäkerhet.
Johan R. Sjöberg

Inläggav pwm » lör 21 dec 2013, 23:40

Johan R. Sjöberg skrev:Nu för tiden skeptisk mot tvärsäkerhet.
Ett alltigenom eftersträvansvärt förhållningssätt. :smile2:
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Vidugavia » sön 22 dec 2013, 00:10

Johan R. Sjöberg skrev:
micke.d skrev:Välkommen Johan!

Uppvuxen i en agnostisk/ateistisk familj där religion var ett icke-tema. Sökte mig till kristendomen i samband med en livskris, och lät mig luras in i en konservativ luthersk miljö (ja, vi talar om "allt som står i Bibeln är sant"), och blev gift och skild på kuppen.

Emellertid trivdes jag inte som ett fromt får, och mitt förnuft gjorde uppror mot dumheterna. Nu för tiden skeptisk mot tvärsäkerhet.

Välkommen! Något som man ofta glömmer är att det stora problemet inte är att folk tror på dumheter. Det stora problemet är att folk dogmatiskt klamrar sig fast vid sagda dumheter.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav blåbär » sön 02 feb 2014, 11:33

Hej

Jag är avhoppare från flera olika sektliknande grupper. :shock: Jo jag var dum nog att falla för mer än en. :banghead:

Jag mår ganska bra nu. Och jag vill gärna hjälpa andra som har råkat ut för det samma som jag eller liknande

jag är en medelålders Dam i mina bästa år :mrgreen:

Jag är utbildad i alternative medicine. ordentligt utbildad men har aldrig arbetat med det. Jag vaknade plötsligen upp och fattade att det var lurendrejeri det mesta av det ialla fall.

"humana people to people" var jag med i. Och Jehovah vittnen och livets ord. jag visste inte de var livets ord anhängare de kallade sig för nåt annat. sen upptäckte jag att de skickar folk dit på kurser. och jag hoppade av omedelbart.
har släktingar som är antroposofer och som även arbetar som lärare på skolor odyl. fast inte i sverige...

Så först var det miljörörelsen och antroposofer som jag uppväxt med.

det har varit lite svårt att förklara för läkare och psykologer vad det handlar om. de har liksom sagt till mig att det är ju sunt med vegetarisk kost och varför skulle jag må dåligt av det.....det är ju inte maten utan allt annat runt omkring

ja mina föräldrar var lite blandade i tron liksom vi fick lära och om andar och om rymdvarelser också så det var nog inte bara antroposofer utan de hittade på lite egna saker. :|
det var ett rent helvete att ha föräldrar som trodde att andar kan gå in i andra männiksor och ta över deras kroppar.
Alternativutbildad i egenvårdsintresse.
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(
Användarvisningsbild
blåbär

Inläggav micke.d » sön 02 feb 2014, 11:40

blåbär skrev:ja mina föräldrar var lite blandade i tron liksom vi fick lära och om andar och om rymdvarelser också så det var nog inte bara antroposofer utan de hittade på lite egna saker. :|
det var ett rent helvete att ha föräldrar som trodde att andar kan gå in i andra männiksor och ta över deras kroppar.

Kan inte riktigt föreställa mig det scenariot, mina föräldrar var ganska skeptiskt inställda till sånt. Eventuella förvillelser och dogmatism där låg mer på det politiska planet.

Hursomhelst: Välkommen hit!
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Tankeresan » fre 08 aug 2014, 15:43

piotrr skrev:Detta är en välkomsttråd för nya användare där de även kan presentera sig. /devadatta

Jag har märkt flera nya ansikten den senaste veckan och är givetvis nyfiken på vilka ni är och hur ni kom hit.

Alla som vill får gärna presentera sig i den här tråden, nya som gamla, för att lära känna varandra eller bara säga hej innan man börjar häva ur sig vetenskapligheter på minsta lilla provokation. :)

Ja, hej! Jag är bara en vanlig snubbe på 69 år, utan någon som helst utbildning, annat än nåt som på sin tid hette "realexamen". Samt annat än den förnämliga utbildningsanstalt som heter "tillvaron själv". Inga dåliga grejer om man har huvudet på skaft, varvid man rentav kan bibringas "visdom" istället för den "lärdom" bokliga studier huvudsakligen inskränker sig till. Något som innebär att man kan tänka själv, istället för att blott ty sig till diverse mer eller mindre sanna "auktoriteter". Liksom man heller inte behöver bläddra i böcker, för att förstå någonting av vidare betydelse. Lätt, dessutom, att bokligt stoff överspelas med tidens gilla gång, samt de med denna mer eller mindre förändrade perspektiven. Varvid vad som en gång var högsta mode, efterhand får ett löjets skimmer över sig, för att till slut rentav rynkas på näsan åt och kallas "rent 18800-tal"... ack jaa...

Hursomhelst med detta; jag undrar om någon Forums-administratör, eller någon annan i sammanhanget insatt person, kan upplysa mig om hur många tecken ett inlägg tål. Om det nu föreligger någon gräns där. Men det måtte det väl ändå göra...

Mvh/ "Tankeresan"
Tankeresan
Avstängd

Inläggav Katten_Jimmie » lör 20 sep 2014, 22:13

Hej! 40-plus kille (i sina bästa år) från Skånelandet. Nyligen fått upp ögonen för den spännande skeptikerrörelsen och ser fram emot vetenskapligt orienterade diskussioner om politik och historia. Väl mött, kamrater! :smile2:
Katten_Jimmie

Inläggav Vidugavia » sön 28 sep 2014, 21:54

Katten_Jimmie skrev:Hej! 40-plus kille (i sina bästa år) från Skånelandet. Nyligen fått upp ögonen för den spännande skeptikerrörelsen och ser fram emot vetenskapligt orienterade diskussioner om politik och historia. Väl mött, kamrater! :smile2:

Välkommen. Historia är alltid skoj! Du kan dock förbereda dig på ett formligt minfält i avseende på politiska diskussioner. Försök dock hålla god ton och bli inte avskräckt om något stort ego försöker köra över dig.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav Kristallkulan » fre 30 jan 2015, 15:44

Då jag nyss har registrerat mig så tänkte jag att jag skulle presentera mig.

Mitt namn är kristallkulan och jag är medial, kan prata med de döda, förutse händelser, drömma sanndrömmar och lite annat smått och gått. Normalt sett så tar jag betalt men här på forumet utför jag gärna lite spåkonster gratis för att göra reklam för "andra sidan". Förbered er på att bli mäkta imponerade!
Kristallkulan

Inläggav strutfus » fre 30 jan 2015, 15:54

Kristallkulan skrev:Då jag nyss har registrerat mig så tänkte jag att jag skulle presentera mig.

Mitt namn är kristallkulan och jag är medial, kan prata med de döda, förutse händelser, drömma sanndrömmar och lite annat smått och gått. Normalt sett så tar jag betalt men här på forumet utför jag gärna lite spåkonster gratis för att göra reklam för "andra sidan". Förbered er på att bli mäkta imponerade!

Vad trevligt! Välkommen!

Med de talangerna, kan du då inte börja med att lista några viktiga händelser du förutser - så att du kommer igång liksom!?
Användarvisningsbild
strutfus

Inläggav Anders G » fre 30 jan 2015, 23:56

Jag skulle just till att förnya lotto-raden till i morrn, skicka ett pm. Tack på förhand.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

FöregåendeNästa

Återgå till Om forumet