Välkomna, nya användare!

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Re: Välkomna, nya användare!

Inläggav Fleyla » mån 01 jun 2015, 08:09

Hej!
Ny som rubriken säger.
31 år, bor på en liten ort.
Uppvuxen med familj som är öppna för det mediala, andevärldar osv. Jag har efterhand ställt mig på skeptikernas sida, även om jag kan stämma in i vad andra medlemmar beskrivit: att man som ung väldigt lätt tar till sig historier som fakta. Idag är jag den första som frågar efter källhänvisning.
Men jag försöker att inte bråka med min familj alltför mycket :smile2:
Jag är här för att jag upptäckte VoF på facebook, i samband med ett reportage om kollodialt silver. Det var ett tag sen, och nu hoppas jag hitta något matnyttigt om ASEA här, så att jag kan övertala en del personer i min närhet om dumheten av att dricka saltvatten. Eller bara ha någonstans där jag kan få beklaga mig eftersom den jag står närmast inte kan (vill) ta emot mina tankar om frågan!
Fleyla

Inläggav kipphebel3 » mån 01 jun 2015, 10:51

Välkommen!
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » mån 01 jun 2015, 11:33

Väkommen hit!
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » mån 01 jun 2015, 19:06

Välkommen!

ASEA? Vad betyder det?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Zartax » mån 01 jun 2015, 22:42

micke.d skrev:Välkommen!

ASEA? Vad betyder det?

Förutom Allmänna Svenska Elektiska AB, numera ABB, så är det också den här skiten.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Hexmaster » tis 02 jun 2015, 10:59

micke.d skrev:ASEA? Vad betyder det?

Ett jox som jag första gången stötte på häromåret:
Den blå flaskan innehåller ASEA. Det är lätt saltat vatten som undergått elektrolys -- sades oss -- en patenterad process som både oxiderar och reducerar lösningen så att helt nya molekyler bildas. Dessa "Redox"-molekyler utgör signalsubstans mellan celler i kroppen. Det är när vi börjar få slut på Redox som vi åldras. Att dricka ASEA eller spreja det på huden gör oss unga på nytt.

http://faktoider.blogspot.se/2013/09/tokmassa-2013.html
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Doktor_M » fre 25 sep 2015, 20:57

Hej alla!
Nybliven medlem på forumet men skeptiker sedan jag gick i kolt.
Jag heter Daniel men av någon anledning började mina vänner kalla mig "doktorn" när jag var barn, nu har jag hunnit bliva 30 år men smeknamnet hänger med (Lade till ett "M" eftersom det är initialen i mitt efternamn och det tänkta användarnamnet var upptaget). Mitt smeknamn till trots är jag inte speciellt kunnig om medicin och har väldigt lite att komma dragande med när det gäller högre utbildning. Jag har sedan barndomen haft ett stort intresse för film och började redan i gymnasiet (ekonomiska samhällsprogrammet) arbeta som tekniker på den lokala biografen. Jag blev kvar i biografbranschen i tio år och gjorde där en liten minikarriär, jobbade främst med tekniken men hade också en hel del administrativa sysslor. Jag vill påstå att jag lärde mig mycket nyttigt i arbetslivet men då jag alltid haft en stark vilja till vidare utbildning så sade jag adjö till biografen och började på Högskolan i Gävle. Där utbildar jag mig just nu till kommunikatör (en fågel viskade i mitt öra att den kompetensen efterfrågas i skeptikerrörelsen :smile2: ), jag har ännu ingen examen men väl högskolepoäng i projektledning, retorik samt medie- och kommunikationsvetenskap.

Jag är allmänt vetenskapligt intresserad och läser gärna populärvetenskapliga tidskrifter och böcker om allt från filosofi till biologi och teoretisk fysik.
Då jag alltid varit nyfiken och rätt vetenskapligt allmänbildad har jag varit väl vaccinerad mot vidskepelser. Så länge jag kan minnas har jag tyckt det var trams med spöken, astrologi, healing, slagrutor osv osv, dock har det slagit mig på senare tid att all trams inte är så benign som jag tidigare trott.

Vad gäller religion så är jag döpt, konfirmerad och medlem i Svenska Kyrkan. Trots detta så jag ateist. Jag tror inte att kristendomen eller någon annan religion är sann och jag tror inte heller att de tillför något positivt om vi ser till helhetsbilden. Frågan om huruvida en viss religion är sann eller inte intresserar mig inte så mycket. Jag anser att den debatten är över, det är bara så att några miljarder inget hört därom att gud är död. :)
Diskussionen om religionens påverkan på världen idag tycker jag dock är intressant, framförallt är det intressant att titta på sekulära och vetenskapliga alternativ till de positiva saker som religionen trots allt bidraget med.

Avslutningsvis tänkte jag lista några hobbies som jag ägnar mig åt när jag inte jobbar eller pluggar:
Golf på sommaren
Bowling på vintern
Speedrunning (Jag spelar gamla TV-spel väldigt fort, ja jag är en nörd :P )
Rubiks Kub och liknande pussel
Se film i mängder
Läsa böcker i mängder
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Användarvisningsbild
Doktor_M

Inläggav pwm » fre 25 sep 2015, 22:32

En alltigenom positiv presentation om det bara inte varit det där med golf. :smile2:
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav kipphebel3 » sön 27 sep 2015, 07:47

Välkommen till forumet!
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav micke.d » sön 27 sep 2015, 09:22

pwm skrev:En alltigenom positiv presentation om det bara inte varit det där med golf. :smile2:

Utgår från att det handlar om VW.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Klippan » fre 22 apr 2016, 11:18

Hej-Hej,

Även jag är nykomling här. Hittade in av en slump när jag läste runt lite på nätet och blev positivt överraskad. Har redan gjort några poster i andra trådar, och tycker detta verkar vara ett vettigt forum.

Har fem års studier i baken, jobbar just nu, men vill så småningom tillbaks in i det akademiska, då jag verkligen brinner för forskning.

Ja, jag brukar hålla mig relativt kortfattad, men jag kommer delta lite i olika debatter som jag tycker är intressant här på forumet.

MVH,
Klippan
Klippan

Inläggav jak » fre 22 apr 2016, 11:38

Välkommen hit!
Användarvisningsbild
jak

Inläggav Tryggve » fre 22 apr 2016, 13:58

Välkommen, alltid roligt att det hittar hit folk! :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Sören F » fre 22 apr 2016, 14:38

Hej härifrån också. Möjligen var jag med ett tag helt i början, men har i så fall hursomhelst sen dess tappat bort både namn och lösenord. Jag var ung på 70-talet och lade redan då märke till Skeptical Inquirer, på Stockholms stadsbibliotek, ett tag senare också som prenumerant.

Min ingång till intresset har hela tiden varit hur vetenskaplighet bottnar "därute", generellt, brett. Dvs, dess beroende av också kommunikation och journalistik, och vad det betyder inom särskilt tillämpad forskning.

Därför har jag tyckt att enbart läsning om den halv-religiöst mer bara "troende" sortens pseudovetenskap, även om sådan kan vara underhållande, vore mindre intressant - där finns mest målgrupper som inte bryr sig; problem inom forskning är helt enkelt det egentligen intressanta. Jag bor i Danmark. Se t ex skeptica.dk som exempel på hur fokus på enbart det förra kan marginalisera en skeptikerförening, med ett slocknat forum. Här kallas det woo - det är ett ord som inte var med från början; jag har inte tagit det till mig.

Att det i forumet fylkas så relativt många inom olika områden sakkunniga och forskningsorienterade kunde tyda på att fler delar den synen.

Samtidigt har jag, som en gång forskare själv, naturgeograf, med tiden stötts bort av både Csicop och VoF, när man tagit i mitt tycke allt för tidigt och senare nog fastlåst ställning på det nu dominerande och inflammerade klimatområdet. Mitt ingångsområde, det tillämpade, i kombination med mitt sakkunnigområde har lyckats bli något väldigt centralt för skeptikerorganisationer, i alla fall av den tillämpade sort som intresserat mig.

När jag nu ändå går med här är det lite för att bara inte låta en så trots allt underordnad fråga om fastlåsthet bestämma om närvaro eller inte på forumet. Det kunde också vara givande att prova att diskutera klimat med utgångspunkt i området forskningskommunikation/journalistik. Om jag har något forskningsnära projekt fortfarande körande så är det inom kvalitet där.
Användarvisningsbild
Sören F

Inläggav Sören F » lör 23 apr 2016, 07:45

Sören F skrev:ett tag senare också som prenumerant.

I en då mycket begränsad period - inser jag nu att det inte framgick. Nej, jag kan uppenbarligen, onekligen inte vidkänna mig vad som ligger i den möjliga missuppfattningen att det skulle vara hackande på troende som drar mig hit. :-] Sådant, just hackande i sig, är inte särskilt upplyftande.
Användarvisningsbild
Sören F

FöregåendeNästa

Återgå till Om forumet