Prosa med anledning av forumet

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Prosa med anledning av forumet

Inläggav vils » tor 05 aug 2010, 15:31

Kanske inte en dikt*, man en klassisk text hursomhelst:

I assure you that they do not(the politicians). They never rise beyond the level of misrepresentation, and actually condescend to prove, to discuss, to argue. How different from the temper of the true liar, with his frank, fearless statements, his superb irresponsibility, his healthy, natural disdain of proof of any kind I After all, what is a fine lie? Simply that which is its own evidence. If a man is sufficiently unimaginative to produce evidence in support of a lie, he might just as well speak the truth at once. No, the politicians won't do. Something may, perhaps, be urged on behalf of the Bar. The mantle of the Sophist has fallen on its members. Their feigned ardours and unreal rhetoric are delightful. They can make the worse appear the better cause, as though they were fresh from Leontine schools, and have been known to wrest from reluctant juries triumphant verdicts of acquittal for their clients, even when those clients, as [6/7] often happens, were clearly and unmistakeably innocent. But they are briefed by the prosaic, and are not ashamed to appeal to precedent. In spite of their endeavours, the truth will out. Newspapers, even, have degenerated. They may now be absolutely relied upon. One feels it as one wades through their columns. It is always the unreadable that occurs. I am afraid that there is not much to be said in favour of either the lawyer or the journalist. Besides, what I am pleading for is Lying in art. Shall I read you what I have written? It might do you a great deal of good.
(...)
One of the chief causes that can be assigned for the curiously commonplace character of most of the literature of our age is undoubtedly the decay of Lying as an art, a science, and a social pleasure. The ancient historians gave us delightful fiction in the form of fact; the modern novelist presents us with dull facts under the guise of fiction. The Blue-Book is rapidly becoming his ideal both for method and manner. He has his tedious document humain, his miserable little coin de la création, into which he peers with his microscope. He is to be found at the Librairie Nationale, or at the British Museum, shamelessly reading tip his subject. He has not even the courage of other people's ideas, but insists on going directly to life for everything, and ultimately, between encyclopedias and personal experience, he comes to the ground, having drawn his types from the family circle [8/9] or from the weekly washerwoman, and having acquired an amount of useful information from which never, even in his most meditative moments, can be thoroughly free himself.

The loss that results to literature in general from this false ideal of our time can hardly be overestimated. People have a careless way of talking about a "born liar," just as they talk about a "born poet." But in both cases they are wrong. Lying and poetry are arts — arts, as Plato saw, not unconnected with each other and they require the most careful study, the most disinterested devotion. Indeed,they have their technique, just as the more material arts of painting and sculpture have, their subtle secrets of form and colour, their craft-mysteries, their deliberate artistic methods. As one knows the poet by his fine music, so one can recognise the liar by his rich rhythmic utterance, and in neither case will the casual inspiration of the moment suffice. Here, as elsewhere, practice must precede perfection. But in modern days while the fashion of writing poetry has become far too common, and should, if possible, be discouraged, the fashion of lying has almost fallen into disrepute. Many a young man starts in life with a natural gift for exaggeration which, if nurtured in congenial and sympathetic surroundings, or by the imitation of the best models, [9/10] might grow into something really great and wonderful. But, as a rule, he comes to nothing. He either falls into careless habits of accuracy --

Oscar Wilde -The decay of lying

* Avknoppat från Dikter med anledning av forumet. /calle555
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech
Användarvisningsbild
vils

Re: Prosa med anledning av forumet

Inläggav vils » lör 13 nov 2010, 18:21

De osynliga mössen störtade fram med hett vatten och rullade in ekorren i en varm handduk. Men hans ben stack lika stelt och sorgligt i vädret och inte ett enda morrhår rörde sig på honom.
Han är alldeles död, sa lilla My sakligt.
I alla fall fick han se någonting vackert innan han dog, sa mumintrollet med darrande röst.
Nåja, sa lilla My. Hur som helst har han glömt alltsammans nu. Och jag tänker göra en söt liten muff av hans svans.
Tove Jansson, Trollvinter
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech
Användarvisningsbild
vils

Inläggav Anders » tis 16 nov 2010, 19:18

Med risk för att kallas för språkfetischist så vill jag bara påpeka att prosa som benämning brukar användas för texter som inte är lyrik. Dikter och liknande kallas ofta lyrik. Alltså, ovan text är lyrik inget annat.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Moridin » tis 16 nov 2010, 22:23

The great enemy of clear language is insincerity. When there is a gap between one’s real and one’s declared aims, one turns as it were instinctively to long words and exhausted idioms, like a cuttlefish squirting out ink. In our age there is no such thing as “keeping out of politics.” All issues are political issues, and politics itself is a mass of lies, evasions, folly, hatred and schizophrenia. When the general atmosphere is bad, language must suffer.

- George Orwell (Politics and the English Language, 1946)
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Angående tråden om dumhet och bevis för Guds existens

Inläggav Matte » tis 16 aug 2011, 08:37

Trettonde axiomet

Euclides tolfte aiom lyder som bekant: Om en rät linje råkar tvene andra räta linjer så att vinklarne som stå innantill på samma sida om henne bliva tillsammantagna mindre än tvenne räta, så skola dessa två linjer,om de oändligen utdragas, råka varandra på den sidan, där dessa vinklar stå, vilka tillsammantagna äro mindre än tvenne räta.

Om detta är en självklar sats, som varken kan eller behöver bevisas, hur mycket klarare är icke då axiomet om Guds existens? Den som söker bevisa ett axiom råkar in i orimligheter, därför skola vi aldrig söka bevisa Guds existens.

Och den som icke kan fatta det självklara i ett axiom, den tillhör de människobarn som ha svårt att fatta, och de vanlottade skall man beklaga men icke straffa.

Vill man nu ge en definition av Gud, så säger man först att han är allsmäktig, därav följer som korollar, att han kan upphäva de lagar ha stiftar; men enär vi icke känna alla hans lagar, veta vi icke, när han tillämpar en för oss okänd lag eller upphäver en för oss känd. Det vi kalla underverk kan således komma till stånd efter stränga lagar, dem vi icke känna, och vi må därför inför ovanliga och oförklarliga händelser se til, att vi icke göra felslut, som ådraga oss löje och förakt av medmänniskor som ha lätt att fatta.

August Strindberg: En blå bok
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Tråden om BDSM relationer

Inläggav Matte » tis 18 okt 2011, 14:14

Skirner till Gärd:

Sinnessvaghet, våpighet,
smärta och otålighet;
må tåren din växa med betrycket!
Sätt dig ned,
och säga dig skall jag
en svår sorgens våg
och tvefaldigt trångmål.

Gastar skola
dig gruvligt plåga
alltjämt i jättarnas gårdar.
Var dag från ditt rum
till rimtursars sal
du vanke viljesvag,
du vanke viljelös!
Med gråt för gamman
må till godo du hålla
och ledsaga ditt betryck med tårar!

Eddan
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav MariaB » tis 18 okt 2011, 19:36

Jag fattar ingenting. Helt blåst (som alla redan vet) :shock:
Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Re: Prosa med anledning av tråden om manligt näthat

Inläggav Matte » fre 01 mar 2013, 13:31

Suresh skrev:Vad mer är tror jag att alla män hatar kvinnor. Det går inte att älska utan att hata. Inte om man talar om det passionerade kärleken i alla fall, möjligen att den spirituella, byggd på medkänsla är fri från mörka övertoner, men för att komma dit måste var och en kämpa sig igenom själens alla lager, därför törs jag utan omsvep påstå att varje man i djupet av sin själ uttryckt hat mot någon kvinna under loppet av sin levnad.

När en man älskar en kvinna, så har hon alla garantier för att bli väl behandlad, så länge hon nämligen hon uppför sig anständigt. Allt tal om orättvisa mot kvinnan, om hennes undertryckta ställning är nonsens. Mannen har skapat hela kulturen ensam; han har byggt hennes hus, odlat hennes jord, uppfunnit maskinerna som sparat arbete; han har fånga elden i tändsticksasken, samlat vattnet i bassängen, ljuset i dynamon, och med eld och vatten åker han kring hela jordens sfär. Allt detta lade han för hennes fot som offergåva, och begärde endast som gengåva att hon skulle föda honom barn och se efter hans hus, när han var borta. Men det ser verkligen ut som om hela livet blivit förbannat, och i själva dess urkälla, ty de som icke tror på djävulen han skall se en ond kvinna på nära håll. –
Lärjungen frågade: har du aldrig sett någon god kvinna?
- Nej ,svarade läraren,
- - och aldrig ett lyckligt äktenskap? – Nej, svarade läraren. De flesta dölja eländet av högfärd. Men det blev så, när mannen glömde det första budet, och gjorde kvinnan till sin Gud. Det är dyngherrens religion, kvinnan.

Att barnet är liten brottslingstyp som icke kan styra sig, det har jag sagt, men jag älskar barn ändå. Att kvinnan är vad hon är, har jag också sagt, men jag har alltid älskat någon kvinna och med henne haft barn. Den som kallar mig kvinnohatare, är således ett dumhufvud, en lögnare eller en stackare! eller allt på en gång.

Hälsningar

A Strindberg

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Re: Prosa med anledning av tråden om Gaza

Inläggav Matte » lör 16 aug 2014, 21:35

De ringer oss nu.

Innan de släpper bomberna.

Telefonen ringer och någon som vet

mitt förnamn talar

och säger på perfekt arabiska "Det här är David."

Och i min dvala av ljudbangar och glassplittersymfonier fortfarande som dånar

runt i mitt huvud

frågar jag mig "Känner jag någon David i Gaza?"

De ringer oss nu och säger Spring.

Du har 58 sekunder från slutet av meddelandet.

Ditt hus är näst.

De anser det vara en slags krigstidsartighet.

Det spelar ingen roll att det ingenstans finns att springa till.

Det betyder ingenting

att gränserna är stängda

och att dina papper är värdelösa

och markerar dig bara för en livstidsdom

i detta fängelse vid havet

där gränderna är smala

där det finns fler människoliv packade mot varandra

mer än någon annan plats på jorden.

Spring, bara!

Vi försöker inte att döda dig.

Det spelar ingen roll

att du inte kan ringa oss tillbaka för att berätta för oss

Att de människor vi påstår oss vilja åt

inte finns i ditt hus

Att ingen finns här utom du och dina barn

som hejade på Argentina,

delade den sista limpan bröd för denna vecka,

räknade ljus kvar ifall strömmen går.

Det spelar ingen roll att du har barn.

Du bor på fel ställe

och nu har du chansen att springa till ingenstans.

Det spelar ingen roll

att 58 sekunder är inte tillräckligt långt

för att hitta ditt bröllopsalbum

eller din sons favoritfilt

eller din dotters nästan avslutade collegeansökan

eller dina skor

eller för att samla alla i huset.

Det spelar ingen roll vad du hade planerat.

Det spelar ingen roll vem du är.

Bevisa att du är människa.

Bevisa att du står på två ben.

Spring!

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Re: Prosa med anledning av GOD JUL!

Inläggav Matte » fre 26 dec 2014, 09:55

Men hvad som utmärker skymningen och gryningen är
icke blott det försvagade dagsljuset, utan också den
färgprakt, som därvid utvecklas, hvilket antydes af
orden aftonrodnad och morgonrodnad. Om orsaken till
de röda, brandgula och gula färgernas öfvervägande
i skymningsljuset, under det att de högre delarna af
himlahvalfvet i regel vid klar himmel ha blå färg,
se Himmel.

De färgfenomen, som visa sig på himmelen
vid solnedgången, växla mycket efter
atmosfärens beskaffenhet och framför allt
efter dess fuktighetshalt. Vissa molnformer, de
s. k. "cirrostratus" och "cirrocumuli", synas föröka
fenomenets prakt, likaså fint i atmosfären fördeladt
stoft af kosmiskt eller vulkaniskt ursprung (se
Hvita nätter och Röda skenet). Ehuru de färger, som
framträda olika kvällar, ej äro fullkomligt identiska,
visar dock företeelsen ett visst typiskt förlopp,
bestående däruti, att vissa färgnyanser först uppträda
på bestämda delar af himmelen och sedan utbreda sig,
sammandraga sig eller förflytta sig i bestämd led,
medan på andra ställen andra reguljära färgfenomen
iakttagas. De beskrifningar man eger öfver företeelsen
afvika i många hänseenden från hvarandra. Dock sätta
alla författare de reguljära faserna i densamma
i förbindelse med öfriga fenomen, som uppträda,
då solen är nära horisonten. Vi ge här en kort
beskrifning på skymningen vid klar himmel efter
v. Bezold, som särskildt vinnlagt sig om att korrekt
ange färgförändringarnas beskaffenhet. När solen
närmar sig nedgången, börjar himmelen vid horisonten
att antaga olika färger. Västra himmelen blir snart
gulaktig, medan den östra antar en oklar purpurfärg,
som i själfva horisonten stöter i askgrått, men högre
upp sammanflyter med den azurblåa färgen i zenit.

Nordisk Familjebok

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Återgå till Om forumet