Tobias Struck ber om ursäkt och hjälp

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Tobias Struck ber om ursäkt och hjälp

Inläggav Tobias Struck » sön 21 aug 2011, 20:15

Avknoppad från den numer borttagna Tobias Strucks betraktelser. /calle555

Hur får jag kontakt med en admin? Kan jag inte radera mina inlägg längre? Kan jag begära att det raderas? Dessvärre har jag förlorat kontrollen över en del sidor, där jag har bedrivit mitt obegripliga trollande. Jag förstår om den allmänna uppfattningen är att jag får skylla mig själv. Dock inser nog de flesta här att jag saknade kontakt med mig själv och verkligheten de år som jag skrev på nätet. Det kanske inte väcker annat än löje, men jag vill ändå be människor som jag har sårat här om ursäkt.
Användarvisningsbild
Tobias Struck

Re: Tobias Strucks betraktelser

Inläggav jayeye » sön 21 aug 2011, 21:04

Tobias Struck skrev:Hur får jag kontakt med en admin? Kan jag inte radera mina inlägg längre? Kan jag begära att det raderas? Dessvärre har jag förlorat kontrollen över en del sidor, där jag har bedrivit mitt obegripliga trollande. Jag förstår om den allmänna uppfattningen är att jag får skylla mig själv. Dock inser nog de flesta här att jag saknade kontakt med mig själv och verkligheten de år som jag skrev på nätet. Det kanske inte väcker annat än löje, men jag vill ändå be människor som jag har sårat här om ursäkt.

Är detta en facerape/vofrape?
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5
Användarvisningsbild
jayeye

Inläggav calle555 » sön 21 aug 2011, 21:22

Tobias Struck skrev:Hur får jag kontakt med en admin?

Jag har uppmärksammat dem på ditt inlägg. Jag kan inte lova mer än att någon kommer att ta kontakt med dig via mail eller PM.
Användarvisningsbild
calle555

Inläggav Spito » sön 21 aug 2011, 21:43

Kan man egentligen neka någon en begäran att få sina inlägg raderade? De torde ju äga upphovsrätt till texterna som de skrivit och därmed rätt att avgöra om de ska fortsätta publiceras på denna webbplats eller inte. Eller har jag missat något?
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav trilobite » sön 21 aug 2011, 21:59

Det beror kanske på avtalet man godkände när man registrerade sig på forumet?
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite

Inläggav Spito » sön 21 aug 2011, 22:07

trilobite skrev:Det beror kanske på avtalet man godkände när man registrerade sig på forumet?
Ligger nog nått i det, frågan är dock hur man ska tolka skrivningen om tredje part i användaravtalet, forumet är ju öppet för vilken internetanvändare som helst i världen att gå in på.

Användaravtalet med Spitos koloreringar skrev:Genom att besöka “Forum för vetenskap och folkbildning” (hädanefter “vi”, “oss”, “vår”, “Forum för vetenskap och folkbildning”, “http://www.vof.se/forum”), så godkänner du att du binder dig juridiskt till följande avtal. Om du inte godkänner följande avtal, besök inte eller använd inte “Forum för vetenskap och folkbildning”. Vi kan ändra detta avtal när som helst och vi kommer att göra allt för att informera dig om ändringar, men det vore klokt av dig att granska denna sida regelbundet på egen hand eftersom fortsatt användning av “Forum för vetenskap och folkbildning” även efter ändringar innebär att du godkänner att du är juridiskt bunden till detta avtal.

Vårt forum drivs av phpBB (hädanefter “de”, “dem”, “deras”, “phpBB mjukvara”, “www.phpbb.com”, “phpBB Group”, “phpBB Teams”) som är en forumprogramvara tillgänglig under “General Public License” (hädanefter “GPL”) och kan laddas ner från http://www.phpbb.com. phpBB mjukvaran främjar endast Internetbaserade diskussioner, phpBB Group är inte ansvariga för vad vi tillåter och/eller förbjuder för innehåll och/eller uppförande. För mer information om phpBB, besök http://www.phpbb.com/.

Du går med på att inte posta något grovt, obscent, vulgärt, förtalande, hatiskt, hotande, sexuellt orienterat eller något annat material som kan bryta mot lagarna i ditt land, lagar i landet där “Forum för vetenskap och folkbildning” finns, eller internationell lag. Om du bryter mot detta så kan det leda till omedelbar och permanent bannlysning samt att vi kontaktar din Internetleverantör. IP-adressen för alla inlägg sparas. Du går med på att “Forum för vetenskap och folkbildning” har rätten att ta bort, redigera, flytta eller stänga vilka trådar som helst, när som helst. Som användare godkänner du att all information du skriver in sparas i en databas. Denna information kommer inte att delges till någon tredje part utan ditt samtycke, men varken “Forum för vetenskap och folkbildning” eller phpBB kan hållas ansvariga för eventuella intrångsförsök som kan leda till att information komprometteras.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav trilobite » sön 21 aug 2011, 22:11

Skulle tro att man avser användaruppgifter.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite

Inläggav Spito » sön 21 aug 2011, 22:21

trilobite skrev:Skulle tro att man avser användaruppgifter.
Betyder det att själva inläggstexterna därmed är oreglerade i avtalstexten? Då torde det bli svårt att neka någon rätt att få sina egna texter raderade.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav Eon » sön 21 aug 2011, 22:34

Jag har sett ett liknande fall på ett annat forum. Där kom man fram till att efter att dina inlägg "fryses" är det upp till admin.

användaravtalet skrev:Du går med på att “Forum för vetenskap och folkbildning” har rätten att ta bort, redigera, flytta eller stänga vilka trådar som helst, när som helst.

Därmed har man knappast någon förfoganderätt över sina egna inlägg och vad som sker med dem är helt upp till admin.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire
Användarvisningsbild
Eon

Re: Tobias Struck ber om ursäkt och hjälp

Inläggav piotrr » mån 22 aug 2011, 09:18

Det är forumadministrationen som hanterar ärendet, men om de frågar mig som webbmaster är jag inte oemottaglig för idén att låta radera Strucks inlägg på hans begäran. Jag behöver dock titta lite på vad det är han har skrivit, hur det har påverkar andras kommentarer, om sammanhanget fungerar ändå och fundera över om det skulle leda till några oönskade följder om vi sätter en förväntan om att det är OK att radera dumheter man har skrivit långt efter att man skrivit och blivit känd för dem.

Visst förtjänar människor en andra chans, men det gör man oavsett om de dumheter man varit ansvarig för fortfarande finns kvar, eller inte.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Tobias Struck » mån 22 aug 2011, 12:18

Det är i all ödmjukhet som jag ber om hjälpen, oberoende av hur avtalets text kan tolkas. Det är främst för att mina provokationer kan såra människor, som jag önskar att de raderas. Dessvärre hade mitt obegripliga trollande sådana dimensioner, att det är närmast omöjligt att få väck varje förvirrad kommentar från mig som är publicerad på nätet, men jag tycker att jag har varit mest provocerande i detta forum, av alla fora som jag frekventerade. Vet ej varför, bemötandet av mig här var varmare än på många andra håll.

Det är inte främmande för mig att kompensera bristen av mina inlägg här - med ett försök till redogörelse över hur jag började mitt trollande och varför de åsikter som jag presenterade blev alltmer bisarra. Skadan kan inte bli värre av att jag är ärlig och öppen om detta.
Användarvisningsbild
Tobias Struck

Inläggav peewee » mån 22 aug 2011, 12:19

trilobite skrev:Skulle tro att man avser användaruppgifter.
Det var nog avsikten, men faktum är att det står "all information", och det står i ett stycke (sammanhang) som behandlar själva inläggen.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav Pär C » mån 22 aug 2011, 12:55

Användaravtalet måste läsas utifrån att den som ingår avtalet förstår att det är diskussionsforum på nätet som personen är på väg att registrera sig på och att han/hon, efter registrering, kan skriva inlägg kan läsas av en var. Det är därför en självklarhet som inte behöver uttryckas att inläggsförfattaren upplåter upphovsrätt i den utsträckning som krävs för att forumet skall fylla sitt förväntade syfte. Av likartade skäl kan man inte kräva tillbaka överspelade kärleksbrev under hänvisning till sin upphovsrätt.

Jag dristar mig även att komma med synpunkt i sakfrågan. Bektraktelsetrådar har väl en karaktär av halvslask redan som de står och går och vill den som är föremålet för betraktelsetråden att den ska slaskas så bör man, i ett fall som detta, kunna gå detta önskemål till mötes.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav take » mån 22 aug 2011, 13:01

Pär C skrev:Jag dristar mig även att komma med synpunkt i sakfrågan. Bektraktelsetrådar har väl en karaktär av halvslask redan som de står och går och vill den som är föremålet för betraktelsetråden att den ska slaskas så bör man, i ett fall som detta, kunna gå detta önskemål till mötes.

Ja, det är ju inte som om det går en massa kunskap till spillo genom att slaska den önskade tråden.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.
Användarvisningsbild
take

Inläggav Tobias Struck » mån 22 aug 2011, 13:13

Pär C. Det är som sagt inte min mening att diskutera avtalet. Jag ber, som rubriken säger, om hjälp. Alla mina bästa vänner övergav mig när jag började skriva mina provokationer på nätet. De förstod inte hur jag plötsligt kunde ha så många extrema åsikter. Sanningen är att jag inte hade dessa åsikter, det blev ett beroende hos mig att argumentera för tabubelagda och extrema åsikter, för att se hur väl jag lyckades. Precis som en narkoman blev jag socialt okänslig, jag satte drogen, trollandet, framför allt. Det som jag ber om här är att minorna från mitt gamla beroendes framfart tas bort, så att de slutar att såra och skrämma människor. Jag vädjar till medkänsla med mig - men även med de som kan ta illa vid sig av inläggen.
Användarvisningsbild
Tobias Struck

Nästa

Återgå till Om forumet