Tobias Struck ber om ursäkt och hjälp

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Re: Tobias Struck ber om ursäkt och hjälp

Inläggav Pär C » mån 22 aug 2011, 13:22

Tobias Struck skrev:Pär C. Det är som sagt inte min mening att diskutera avtalet.

Jag inser det, och den delen av mitt inlägg var inte riktat mot dig heller, utan till den sidodiskussion som uppstått kring Användaravtalet. Beklagar om det inte blev tydligt.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Tobias Struck » mån 22 aug 2011, 13:24

Pär C skrev:
Tobias Struck skrev:Pär C. Det är som sagt inte min mening att diskutera avtalet.

Jag inser det, och den delen av mitt inlägg var inte riktat mot dig heller, utan till den sidodiskussion som uppstått kring Användaravtalet. Beklagar om det inte blev tydligt.

OK :)
Användarvisningsbild
Tobias Struck

Inläggav trilobite » mån 22 aug 2011, 13:34

Jag måste säga att det är skönt att se att du seriöst arbetar med att bryta beteendet! Det kan vara väldigt svårt att verkligen se sig själv utifrån och försöka ändra på den man varit under en lång tid. Grattis! :)
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite

Inläggav Tobias Struck » mån 22 aug 2011, 14:05

trilobite skrev:Jag måste säga att det är skönt att se att du seriöst arbetar med att bryta beteendet! Det kan vara väldigt svårt att verkligen se sig själv utifrån och försöka ändra på den man varit under en lång tid. Grattis! :)

Det tog två år utan beteendet, innan jag började se det utifrån. Först tänkte jag att jag kanske verkligen hade trott på vad jag skrev, men jag ändrade ju mig så ofta och spetsade med rena lögner om utomjordingar etc. så det verkade inte troligt. Snarare blev jag absorberad av det som jag skrev, för att jag visste att ju mer jag levde mig in i det, desto mer övertygande skulle det bli. Det mest smärtsamma för mig är att jag experimenterade med antisemitiska konspirationsteorier, eftersom jag har släktingar som dog i Förintelsen och har hört om detta sedan jag var fyra. Att jag använde mitt verkliga namn kan verka otroligt korkat, men i mitt missbruks-tillstånd var jag stolt över vad jag åstadkom och ville att alla skulle veta att det var jag som låg bakom. När en annan person använde mitt namn vid ett enda tillfälle i en debatt, så polisanmälde jag det som identitetsstöld. Och ändå skrev han mildare än jag.
Användarvisningsbild
Tobias Struck

Inläggav Gambit » mån 22 aug 2011, 14:55

Jag har läst hela din betraktelsetråd och mot den bakgrunden är även jag otroligt glad över att du verkar ha kommit på bättre tankar. Stort grattis, verkligen!

Om du känner att du orkar skulle jag tycka att det var jätteintressant om du skrev ett längre inlägg om hur du började resonera som du gjorde och hur du lyckades byta åsikt. Jag förstår givetvis om du inte vill eller orkar :smile2:
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav Tobias Struck » mån 22 aug 2011, 15:17

Gambit skrev:Jag har läst hela din betraktelsetråd och mot den bakgrunden är även jag otroligt glad över att du verkar ha kommit på bättre tankar. Stort grattis, verkligen!

Om du känner att du orkar skulle jag tycka att det var jätteintressant om du skrev ett längre inlägg om hur du började resonera som du gjorde och hur du lyckades byta åsikt. Jag förstår givetvis om du inte vill eller orkar :smile2:

Som jag har skrivit i denna tråd har jag egentligen inte haft de åsikter som jag har argumenterat för. Jag har varit ett utpräglat troll: http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Skillnaden mellan mig och andra troll var att jag var offentlig med mitt verkliga namn och hade en blogg samt en hemsida, där jag låtsades vara ett slags sektledare. Sanningen var att jag aldrig hade några anhängare. Hemsidan la jag ned för över två år sedan, men någon har köpt domännamnet och rekonstruerat sidan utifrån sparat material, denna person har även anlitat ett företag för att dölja sin identitet. Jag vet ej motivet, det kan vara för att annonsera där, för där finns annonslänkar som jag aldrig hade.

Jag lutar åt att beskriva mitt trollande i det förflutna som ett missbruk, eftersom jag satte sociala värden åt sidan för att få fortsätta retas på internet. Det fanns ett starkt inslag av besatthet.

Om du ändå tror att jag hade de åsikter som jag sa att jag hade, googla då mitt namn Tobias Struck, så kommer du att upptäcka att jag hade olika faser, där jag snabbt bytte mellan olika ideologier. Jag improviserade från dag till dag, i början kallade jag mig liberal, på slutet saluförde jag åsikter som lika gärna hade kunnat vara nazistiska.
Användarvisningsbild
Tobias Struck

Inläggav vils » mån 22 aug 2011, 18:29

Först av allt vill jag säga att jag verkligen uppskattar din avbön.
Sen hoppas jag att du kan ta den nedan postade bilden med glimten i ögat. Den är inte illa menad.

Bild

:wink:
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech
Användarvisningsbild
vils

Inläggav Tobias Struck » mån 22 aug 2011, 18:56

Viis. Inga problem 8-) Jag hoppas att jag är en bättre människa nu. Alla har nog sidor som ställer till det för dem och andra, jag råkade ha något slags narcissistiskt behov av att manipulera människors psyken. Men jag har aldrig gillat att plåga barn och djur och sådant, om det nu utgör en förmildrande omständighet.
Användarvisningsbild
Tobias Struck

Inläggav piotrr » mån 22 aug 2011, 19:32

Detta är som sagt först och främst ett ärende för forumadministrationen och jag vill inte förbigå deras beslut, men jag valde att ta upp frågan på kvällens styrelsemöte ändå. Styrelsen är positiv till att låta dölja Tobias Strucks inlägg i utbyte mot att han skriver ett yttrande om vilka åsikter det är han drar tillbaka och varför.

Att vi helst vill se en sådan "lista" över saker du tar avstånd ifrån är inte menat som bestraffning utan som ett förtydligande för de inlägg som, om man döljer dina inlägg, verkar hänga helt fritt i luften.

Åter igen, beslutet tillhör forumadministrationen som uttolkar och genomdriver reglerna. Om de beslutar något annat, står styrelsen bakom det också. :)

Dock kan detta vara en nyttig lärdom inför ett policydokument, huruvida vi skall tillmötesgå liknande förfrågningar i framtiden och i så fall under vilka omständigheter.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Tobias Struck » mån 22 aug 2011, 20:32

Piotr. Det låter bra, jag har absolut inget emot att skriva en sådan lista. Det går också fint för mig att denna tråd bevaras. Här är ett första utkast, ställ gärna frågor.

1. För det första vill jag poängtera att alla mina projekt på internet under mitt dopnamn Tobias Struck har varit till för att skapa uppmärksamhet och provocera. Det må betraktas som galet i sig - och jag medger att det var en besatthet hos mig att skapa oro genom diskursiva häxbrygder, men jag var oftast mycket noga med att inte hetsa mot någon eller hota någon. Jag menade aldrig att såra någon, det som eggade mig var att argumentera för bisarra åsikter varv efter varv utan att bli totalt motbevisad. Det gav mig en maktberusning.

2. Jag har aldrig känt förakt mot människor på grund av deras etniska tillhörighet. Därför tar jag avstånd från de uttalanden från mig, som kan tolkas som förakt mot andra etniciteter.

3. Jag har aldrig trott att jag har sett en utomjording eller förts bort av utomjordingar.

4. Jag fäster ingen relevans vid genomsnittliga medfödda skillnader mellan olika etniska grupper.

5. Min fru var aldrig delaktig i min ideologis skiftande former, vi har lämnat denna förvirrade period bakom oss.

6. Einar Wåhlberg var medskapande i ideologin. Vi träffades aldrig, vi talades endast vi via telefon.
Jag tror att vi var lika på det sättet att vi gillar att experimentera med filosofiska tankar. Om han kände mer uppriktigt för idéerna än jag, får han svara på själv. Vi har inte talats vid sedan bloggen upplöstes. Jag har inga negativa känslor mot honom men jag har heller ingen kontakt med honom. Samma sak gäller med Robert Almgren, vi talades endast vid via telefon och skrev en bok tillsammans på några veckor, som jag inte ens vet om den finns bevarad någonstans.

7. Frihetsguiden tog aldrig emot några pengar, invigde aldrig någon och hade aldrig några anhängare, kurser eller möten.
Användarvisningsbild
Tobias Struck

Inläggav Anders H » tis 23 aug 2011, 07:35

För min del behöver du inte be om ursäkt för dina åsikter. Ovanstående inlägg (som skrevs efter att du belönats med forumbullen) visar tydligt en förmåga att byta åsikter, vilket är något som du är ganska ensam om på detta forum. Väger man in varifrån du kommer, så är det inte trollandet utan dina tidigare åsiktsuttryck som gör att jag inte kommer att kunna lita på dig. Jag tycker att du ska stå för det du sagt då och att det ska få vara kvar för alla att se. Att ha gamla åsikter är en del i att ändra sig. Givetvis accepterar jag om du tillsammans med forumadministrationen inleder en historiesanering, men jag tycker inte att det är det bästa att göra i ett medium som bygger på dialog.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav Anders H » tis 23 aug 2011, 07:50

Om historiesanering görs, radera även alla repliker till Tobias Struck. Annars hamnar vi i ett läge där användare påstår saker om en annan, till synes utan grund.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav calle555 » tis 23 aug 2011, 08:16

Jag tog (delvis på eget bevåg, men ingen har protesterat, utan snarare tvärtom) bort betraktelsetråden någon timme efter att Tobias Struck postade detta. Som tråden utvecklats (med välförtjänt forumbulle, lista och allt) är jag nu för en mer långtgående historiesanering. Forumadministrationen diskuterar saken.
Användarvisningsbild
calle555

Inläggav Anders H » tis 23 aug 2011, 08:21

calle555 skrev:Jag tog (delvis på eget bevåg, men ingen har protesterat, utan snarare tvärtom) bort betraktelsetråden någon timme efter att Tobias Struck postade detta. Som tråden utvecklats (med välförtjänt forumbulle, lista och allt) är jag nu för en mer långtgående historiesanering. Forumadministrationen diskuterar saken.

När vi nu gör saker som inte är reglerat av användaravtalet, och påverkar andra användare, så görs det efter att alla användare har godkänt den föreslagna förändringen, eller efter en justering av användaravtalet. För min del, har ni mitt fulla förtroende, men jag kräver att mina repliker till Tobias Struck raderas, samt även denna tråd.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav piotrr » tis 23 aug 2011, 09:15

Att erkänna ett undantag för en enskild deltagare på administrationens diskretion innebär inte att man måste medge samma undantag för alla andra som ber om det. Då vore det inte längre ett undantag och det vore inte längre på administrationens diskretion.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

FöregåendeNästa

Återgå till Om forumet