Gilla - är det bra?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Re: Gilla - är det bra?

Inläggav Hans S » ons 23 jul 2014, 19:27

kipphebel3 skrev:Bättre gilla än att posta en massa "instämmer" om någon sedan blir putt för att ingen gillar dennes inlägg är en annan sak och kan kanske stämma till eftertanke.

+1
Kipphebel3 - eller är det kipphebel3 också då man startar en mening - är som vanligt klok.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Matte » ons 23 jul 2014, 21:52

kipphebel3 skrev:Bättre gilla än att posta en massa "instämmer" .
Varför då? Det enda argument jag sett är "för att jag vill". Strunta sen i om det drar ner nivån på forumet.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav kipphebel3 » tor 24 jul 2014, 12:59

Varför skulle det dra ned nivån? Anta att någon postar ett tramsinlägg. Då är det lika illa innehållsmässigt att gilla som att posta ett inlägg "håller med" skillnaden är att gillandet inte tar någon plats.

Personligen brukar jag bara gilla inlägg som jag tycker är genomtänkta och för diskussionen framåt. Men sedan kan våra respektive olika politiska hemvister göra att vi uppfattar saker olika.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Matte » tor 24 jul 2014, 17:44

kipphebel3 skrev:Personligen brukar jag bara gilla inlägg som jag tycker är genomtänkta
Det hedrar dig. Därför borde det vara lätt att begripa varför funktionen drar ner nivån. Din gillamarkering av ett genomarbetat inlägg får lika mycket "värde" i en besökares ögon som de som strös över inlägg av typen "Ja" "källa på det?" "ha ha" etc. Inlägg som knappt någon går in och kommenterar.

Och politisk hemvist har inte tjillevipp med den saken att göra.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » tor 24 jul 2014, 17:59

Matte skrev:Det hedrar dig. Därför borde det vara lätt att begripa varför funktionen drar ner nivån. Din gillamarkering av ett genomarbetat inlägg får lika mycket "värde" i en besökares ögon som de som strös över inlägg av typen "Ja" "källa på det?" "ha ha" etc. Inlägg som knappt någon går in och kommenterar.

Och politisk hemvist har inte tjillevipp med den saken att göra.

Jag har diskuterat forumet en hel del på bland annat pubträffar och årsmöten. Det har klagats en del på ditten och datten , men just "gilla" funktionen har vad jag minns aldrig tagits upp som exempel på vad som skulle vara dåligt eller dra ned nivån.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » tor 24 jul 2014, 19:42

Om någon väljer att posta tramsinlägg eller gilla ett tramsinlägg är lika illa. Men fördelen är att gilla tar mindre plats. Därför är det bättre.

Idealet borde naturligtvis vara att alla inlägg betygsattes av en absolut, objektiv panel. Av olika orsaker tror jag inte det kommer att hända.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Matte » tor 24 jul 2014, 20:30

Gillafunktionen påverkar inte antalet tramsinlägg. Men om de understöds av gillningar så inger forumet ett onödigt debilt intryck.
kipphebel3 skrev:fördelen är att gilla tar mindre plats. Därför är det bättre.
Bättre än vadå?

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Anders G » tor 24 jul 2014, 21:33

Förresten är de säkert sura, sade räven.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav ttias » fre 25 jul 2014, 09:51

Ser man på en del äldre trådar har man ibland fått scrolla ner en massa där över hälften av inläggen inte tillförde något. Jag upplever att gilla gjort forumet mer användarvänligt.

Jag vet inte riktigt om jag tror att andra bedömer hur bra ett inlägg är beroende på hur många gilla det fått. Jag gör det inte.

Jag har för mig att man kan se vem som gillat om man har rätt inställning, någon som vet?
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav kipphebel3 » fre 25 jul 2014, 11:50

Precis. Tack ttias för att du förtydligade vad jag menade.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » fre 25 jul 2014, 21:27

Den här typen av trådar drar nog ned förtroendet för forumet bra mycket mer än vad "gilla" funktionen gör. Skulle jag tro.

viewtopic.php?f=34&t=21698
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » lör 26 jul 2014, 06:51

Låt vara att den är i vardagsrummet
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav harald » lör 26 jul 2014, 10:01

ttias skrev:Jag har för mig att man kan se vem som gillat om man har rätt inställning, någon som vet?
Kontrollpanel -> Inställningar -> Ändra globala inställningar -> Notify me via PM if someone thanks for my post
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav ttias » lör 26 jul 2014, 10:15

harald skrev:
ttias skrev:Jag har för mig att man kan se vem som gillat om man har rätt inställning, någon som vet?
Kontrollpanel -> Inställningar -> Ändra globala inställningar -> Notify me via PM if someone thanks for my post

Jo, så klart. Jag var otydlig. Jag tror att det går att se vilka som gillat ett visst inlägg också, om man har rätt inställning.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Föregående

Återgå till Om forumet