Är detta ett forum för Dummies och/eller välutbildade?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Är detta ett forum för Dummies och/eller välutbildade?

Inläggav Svedelius » fre 14 feb 2014, 23:46

Jag ser att många är väl pålästa, men om det ska vara för vetenskap och folkbildning, är det även för folk att ställa frågor och bildas?
Svedelius
Avstängd

Re: Är detta ett forum för Dummies och/eller välutbildade?

Inläggav Blafsen » lör 15 feb 2014, 01:42

Jag ser att många är väl pålästa, men om det ska vara för vetenskap och folkbildning, är det även för folk att ställa frågor och bildas
Självklart. Fråga på bara. Det är mycket bättre att fråga än att påstå nåt tvärsäkert som man inte vet ett jota om. Det är då man krävs på belägg. Att fråga nåt kräver inget belägg från frågeställaren och att fråga är ju ett bra sätt att öka sin bildning.

Delforumet "Förklara det här" är ju helt avsett för att ställa frågor. Sen beror det ju förstås på hur kniviga frågor du ställer hur många som kan ge bra svar. Många vet mycket, men ingen vet allt.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav kipphebel3 » lör 15 feb 2014, 09:09

Det finns ett bra Kinsesiskt ordspråk: Den som aldrig frågar, vet antingen allt eller intet.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Blafsen » lör 15 feb 2014, 13:56

Jag skulle vilja säga att fler trådstarter med en fråga breddar och höjer kvaliteten på forumet. Om det enbart skulle bestå av diskussioner om ungefär samma ämnen blir det lätt en aning stereotypt. Sen kan ju en frågetråd även mynna ut i en diskussion om deltagarna anser att svaret på frågan är diskutabelt. Men blir det en bra diskussion med seriös argumentering är ju inte det nån förlust. Att få veta att svaret på frågan är mångfacetterat är ju också lärorikt och är ju ofta regel i bildat tänkande.

Angående trådrubriken är man aldrig en dummie för att man frågar. Även välutbildade är "dummies" utanför deras utbildning och har ofta anledning att fråga andra med annorlunda utbildning. Dummie på riktigt blir man först när man tror sig veta mer än vad man verkligen gör och hävdar saker gripet ur luften.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav peewee » ons 19 feb 2014, 09:01

Blafsen skrev:Sen kan ju en frågetråd även mynna ut i en diskussion om deltagarna anser att svaret på frågan är diskutabelt. Men blir det en bra diskussion med seriös argumentering är ju inte det nån förlust. Att få veta att svaret på frågan är mångfacetterat är ju också lärorikt och är ju ofta regel i bildat tänkande.

+1 på det. Jag konstaterar ofta att saker jag trott mig veta har varit fel, eller i varje fall inte helt rätt.

Det är ofta en god idé att ifrågasätta saker som du redan vet säkert. Nya fakta kan ha kommit fram, du kan ha missuppfattat något. Ingen här - eller någon annanstans - kan kalla sig tillräckligt välutbildad... om han inte är en Dummy, förstås :smile2:
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav Sensemaker » ons 19 feb 2014, 09:36

För att vara helt ärligt tycker jag att vi några gånger varit onödigt hånfulla och hårda när någon ställt ärliga (förmodar jag) frågor som förefaller litet dumma för oss som är tämligen pålästa i och vana vid kritiskt tänkande.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav peewee » ons 19 feb 2014, 10:03

Ja, tyvärr. Och jag önskar att jag kunde känna mig oskyldig själv... Vi mår nog bra lite till mans av att påminna oss Bamse-devisen: är man stark måste man vara snäll.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav peewee » ons 19 feb 2014, 10:05

Öhm... Jag ser nu att trådstartaren Svedelius är avstängd, efter ett inlägg. Skulle någon vilja berätta anledningen?
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav pwm » ons 19 feb 2014, 10:32

peewee skrev:Öhm... Jag ser nu att trådstartaren Svedelius är avstängd, efter ett inlägg. Skulle någon vilja berätta anledningen?

viewtopic.php?p=672934#p672934
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav kaxiga Z » ons 19 feb 2014, 12:15

peewee, det finns ett antal personer därute som spammar oss med trådstarter, och startar nya konton hela tiden. Man får bara ha ett konto per person här på forumet. Ibland lurar vi ut vem som är vem per IP-adress-koll, ibland på annat vis.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav peewee » ons 19 feb 2014, 12:29

Jag förstår. Låt mig ta tillfället i akt att visa min uppskattning för er moderatorer. Ni vet vilket viktigt jobb ni gör, och jag är säker på att ni vet att vi vet det - men vi borde säga det oftare, det förtjänar ni.

Hatten av, alltså! :D
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav Dûrion Annûndil » lör 15 mar 2014, 00:57

Ibland känner man till och med igen deras stil i formuleringen av en ny tråd under ett nytt konto. :smile2:
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Återgå till Om forumet