Ny stil: metro blue

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Re: Ny stil: metro blue

Inläggav Ulf T » mån 24 mar 2014, 22:19

Det är kul med lite omväxling, men några synpunkter:

Ska man genomföra en sådan design, ska man helst försöka göra det fullt ut. Nu skär den sig mot exempelvis comboboxar som inte följer temat:

Bild

Den där skärmdumpen har jag gjort på en mac. Det ser antagligen annorlunda ut i windows. Jag vet inte tillräckligt mycket om webbdesign för att kunna avgöra om det här går att lösa.

Bra med mouseover-effekten som visar klickbara knappar. Synd att den inte syns på alla klickbara knappar, som VoF-länken högst uppe till vänster.
Ulf T

Inläggav Hippieungen » mån 24 mar 2014, 22:23

Bilderna är ju också en stor skillnad i den senaste versionen på Nielsens hemsida.

Annars är det svårt att avgöra genom växlingar direkt nu. Man tycker alltid att det man är van vid är bäst och det nya är rörigt. Först gillade jag inte alls när man bytte stil förra gången, men när min kille loggar in (han ändrade aldrig, utan har behållit den gamla stilen) tycker jag nu att det ser rörigt och saggigt ut. Det viktigaste tror jag är att det blir tydligt och lättläst. Många andra forum och kommentarsfält kan se så röriga och monotona ut att man tröttnar bara för det. Värst är när man inte tydligt kan se vad som är citat och svar, som det tyvärr kan vara på vissa sidor.

Det där om platt eller monochrome text känns mer som klädmoden. Inne igår = ute idag. Inne idag = ute imorgon. personligen tror jag att liten text är tydligare som platt. Större text blir tydlig ändå, men då kan många tycka att monochrome är flottare, medan platt ser tråkigt ut.

Fast det är ju förstås textens innehåll som är det viktiga.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.
Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav kipphebel3 » tis 25 mar 2014, 08:01

Fast det är ju förstås textens innehåll som är det viktiga.

Men om det är lättjobbat eller inte är inte helt ovesäntligt.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav kaxiga Z » tis 25 mar 2014, 08:41

Överlägset: Nya stilen har mycket snyggare blå färg. Gör mycket för välbefinnandet.

Sämre: Icke lika tydlig text, måste scrolla för att nå inläggen, vet ej riktigt var ett inlägg slutar och nästa börjar.

Gilla-knappen bryr jag mig inte om. Den kan skippas, för min del.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Halogen » tis 25 mar 2014, 15:06

Kan bero på datorskärmen om det är svårt att se var ett inlägg slutar och nästa börjar. Jag kör dubbla skärmar där den ena är en billig TN-panel och den andra en betydligt dyrare med IPS-panel, på den billiga skärmen är den beige-grå bakgrundsfärgen ganska svår att se mellan inläggen. Möjligt att det gör att ändra skärminställningarna för att avhjälpa.
Användarvisningsbild
Halogen

Inläggav MBY » ons 26 mar 2014, 12:03

Är det här ett skämt eller? Jag prövade. Efter <20 sekunder bytte jag tillbaka. Bland det värsta jag sett, såg bara ut som en total grafikbugg. Våldtagen VoF-logga, rubrikerna jättestora med döda fält och minimal yta för det som är väsentligt, forummedlemmarnas texter.

Jag har sett en dator med Windows 8 och jag kan hålla med om likheterna där, verkligen! Vem i helvete skulle se det som något eftersträvansvärt?

Om mitt "subsilver2" är "90-talsdesign", ja då är seriös 90-talsdesign bättre (alltså inte det som lite nedsättande brukar kallas för 90-talsdesign när man talar om webbsidor med blinkande centrerad text i olika färger på en woo-sida).

Det finns absolut noll anledning att ändra på något "bara för att". Om gillaknappen dessutom försvunnit i temat så är det ju inte ens klart. Har det inte försvunnit teman dessutom? Har för mig att de fanns flera? Jobbigt för dem som helt plötsligt står utan det tema de är vana vid. "Metro blue"-skämtet kan man ta bort omgående innan någon stackare börjar vänja sig vid idiotin. Standardtema för ej inloggade? Ni behagar skämta!
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav C-J » ons 26 mar 2014, 16:43

Konstruktiv man kan vara, inte lätt att behöva äta blodtryckssänkande de dagar då facebook ändrar layout :P

Förändringar som jag tycker man kan göra

#header {
height: 90px;
background-color: #43A6DF;
margin-bottom: 12px;
position: relative;
}

#header li {
float: left;
padding: 0;
margin: 0;
height: 90px;
width: 120px;
border-left: solid 12px #F6F6F6;
}

#header li#faq-link a {
background-image: url("./styles/metro_blue/imageset/tab-icon-faq.png");
background-attachment: scroll;
background-repeat: no-repeat;
background-position: left top;
background-size: 75%; /* eller ja, gör bilderna 75% av original */
}

#header li a span {
position: absolute;
left: 12px;
bottom: 32px;
}

h2 {
font-family: 'Open Sans', sans-serif;
font-weight: normal;
color: #3f3f3f;
font-size: 2em;
margin: 0.2em 0 0.2em 0;
letter-spacing: -1px;
}

#breadcrumbs {
margin-bottom: 6px;
}

html, body {
color: #333333;
background-color: #efefef;
}
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav C-J » ons 26 mar 2014, 16:45

Obs, det var för css-en för skärmar > 960 px.
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav Hippieungen » ons 26 mar 2014, 18:00

kaxiga Z Wrote:Gilla-knappen bryr jag mig inte om. Den kan skippas, för min del.

Fast då blir det väl fler "+1 - inlägg". Det är väl för att minimera sådana och andra rena medhållsinlägg som "gilla" finns, även om man inte kan se vem som gillar.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav C-J » ons 26 mar 2014, 18:06

Bild
Om man kollar på de 3 layouterna sida vid sida så ser man att det som tar upp plats, inte tar upp så mycket plats. (men för i helvete, använder ni 40x25-raders terminaler eller?)

Tar man bort lite död-utrymme över loggan och lite dödutrymme under breadcrumbs så är man hemma. Sökrutan ovanför är bra, då finns sök alltid tillgängligt och är lätt att hitta istället för längst ner någonstans.

Fördelarna är många med metro-designen då den är responsiv, testa att göra fönstret större och mindre. Det gör att sidan fungerar bättre på paddor och mobiler utan att tapatalk el dyl behöver användas.

Att ha flera stilar som vi hade förut är ren idioti. Vi hade prosilver blå, prosilver rosa, prosilver brun, subsilver2. Den som tycker det är roligt att ha så många skin kan gärna få hjälpa till med att uppdatera skinnen varje gång forumet ska uppdateras. Om metro-skinnet gås igenom en gång till så tycker jag att de två gamla (prosilver blå, subsilver2) kan försvinna även de.

Ulf T: Dropdowns är systemkompnenter, de renderas av webbläsaren / operativsystemet och man har inte så mycket att säga till om utöver vilken bakgrundsfärg, font och textfärg som ska användas.
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav C-J » ons 26 mar 2014, 18:25

Före
Bild

Efter
Bild

(Förminskade bilderna till 75% för att de ska få plats på forumet)
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav Hippieungen » ons 26 mar 2014, 23:47

På min två år gamla Samsung-laptop med Windows 7 måste jag vinkla skärmen väldigt mycket bakåt för att det ska bli skarpt. Med normal lutning blir det väldigt oskarpt. Eller rättare sagt dålig kontrast. Vad kan det bero på?

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav Jonas K » tor 27 mar 2014, 13:43

Att det nya temat var responsivt fällde avgörandet, det gör att allt ser mycket bättre ut i mobilen. Eftersom man oftast kikar in på forumet i mobilen så har jag bytt till det nya temat.

På datorn kändes det dock inte lika bra och jag kommer nog därför att lösa det genom att helt enkelt inte logga in på datorn utan kolla in forumet oinloggad och alltså fortfarande se det med det gamla standardtemat.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm
Användarvisningsbild
Jonas K

Inläggav devadatta » tor 27 mar 2014, 14:26

Jonas K Wrote:På datorn kändes det dock inte lika bra och jag kommer nog därför att lösa det genom att helt enkelt inte logga in på datorn utan kolla in forumet oinloggad och alltså fortfarande se det med det gamla standardtemat.

Vilka är problemen?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Jonas K » tor 27 mar 2014, 16:51

devadatta Wrote:Vilka är problemen?

Det är väl inga egentliga problem utan mer en smak- och vanesak, så egentligen skulle man kanske ge det en chans även på laptopen.

Det känns lite ovant utan tydliga avgränsningar men det går kanske att vänja bort. Det enda riktigt konkreta jag kan peka på är att signaturerna flyter ihop med inläggen så att man läser dem av misstag, det är lättare att undvika i det gamla temat där det fanns ett streck ovanför signaturen.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm
Användarvisningsbild
Jonas K

FöregåendeNästa

Återgå till Om forumet