jag lämnar forumet

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Re: jag lämnar forumet

Inläggav kipphebel3 » lör 02 aug 2014, 10:04

Ignorera Marinas fånerier och grundlösa anklagelser. Hom försöker bara förstöra ännu en diskussion med tjafs.

Som vanligt så slår Moridin huvudet på spiken på sitt vanliga, lakoniska sätt. Det är skillnad på att kritisera en person och den utsaga personen gör om hur världen är beskaffad.

Tyvärr är det så att vissa identifierar sig så med sin tro. Kristendom, homeopati, lchf... att varje ifrågasättande av denna tro uppfattas som ett personangrepp.

Det blir inte bättre av att ett vetenskapligt förhållningssätt innebär att man ifrågasätter och begär bevis. En trosbaserad värlsbild som homeopati fungerar tvärtom. Man förväntas acceptera alla guruns åsikter, utan reson.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav micke.d » lör 02 aug 2014, 10:16

Tråden flyttad till Om forumet
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Blafsen » lör 02 aug 2014, 14:34

Några anspråkslösa frågor till Zoltan och Marina: I de fall det har hettat till och ni har varit inblandade. Är det bara era motståndare som rår för det? Anser ni att ni själva aldrig varit otrevliga och provokativa? Har alla som sagt emot er varit otrevliga mobbare? Om så, kan man säga emot er utan att vara mobbare? Hur säger man emot er utan att vara mobbare? Det är ju ändå ett diskussionsforum.

Och ja, det finns de som är onödigt tjafsiga och provokativa på skeptikersidan här, det erkänner jag, men jag undrar om ni tycker att alla som ifrågasatt er är det?

Det är valrörelse nu. Jag tänker besöka valstugorna och ställa besvärliga frågor till politikerna. Frågan är om jag kan göra det utan att vara politikermobbare?

Till sist vill jag säga att även om jag misstänker att det finns en del som återkommer med nya konton, är jag övertygad om att Marina och blåbär inte är samma person och föreslår att ingen spekulerar mer om det.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav skeptiskelars » lör 02 aug 2014, 20:02

Noterar i mitt stilla sinne att Hr Peratt idag publicerat en näthat-drapa mot en av forumadministratörerna.
Hitills har det väl bara varit FÖRENINGEN VoF och dess företrädare som varit i skottgluggen.
Fr o m idag tycks även forumet hamnat på en ökad hatnivå i kvackosfären.

Nä det är nog bara jag som har blitt paranoid....har nog läst för mycket woo-hemsidor.
skeptiskelars

Inläggav Lena Krantz » sön 03 aug 2014, 13:34

Blafsen Wrote:Några anspråkslösa frågor till Zoltan och Marina: I de fall det har hettat till och ni har varit inblandade. Är det bara era motståndare som rår för det? Anser ni att ni själva aldrig varit otrevliga och provokativa? Har alla som sagt emot er varit otrevliga mobbare? Om så, kan man säga emot er utan att vara mobbare? Hur säger man emot er utan att vara mobbare? Det är ju ändå ett diskussionsforum.

Och ja, det finns de som är onödigt tjafsiga och provokativa på skeptikersidan här, det erkänner jag, men jag undrar om ni tycker att alla som ifrågasatt er är det?

Det är valrörelse nu. Jag tänker besöka valstugorna och ställa besvärliga frågor till politikerna. Frågan är om jag kan göra det utan att vara politikermobbare?

Till sist vill jag säga att även om jag misstänker att det finns en del som återkommer med nya konton, är jag övertygad om att Marina och blåbär inte är samma person och föreslår att ingen spekulerar mer om det.

Som klimathotsskeptiker har jag bara de senaste dagarna blivit kallad både det ena och det andra. Jag är enfaldig, tillhör en sekt, får betalt av oljemaffian och är mentalt störd. Så jo, grova personangrepp är inget ovanligt precis. Väldigt trist att se även om jag inte tar åt mig. Jag förstår verkligen att människor länar forumet.
Klimathotsskeptiker och skribent på Stockholms initiativets blogg http://www.klimatupplysningen.se/
Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inläggav Moridin » sön 03 aug 2014, 13:39

Lena Krantz Wrote:Som klimathotsskeptiker [...]

Du menar nog klimatförnekare -- du har ju aldrig uppvisat någon särskild skepsis till din egen uppfattning.

Det är inte synd att kvacksalvare lämnar forum. Tvärt om är det något bra och eftersträvansvärt.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Blafsen » sön 03 aug 2014, 14:18

Lena Krantz Wrote:
Blafsen Wrote:Några anspråkslösa frågor till Zoltan och Marina: I de fall det har hettat till och ni har varit inblandade. Är det bara era motståndare som rår för det? Anser ni att ni själva aldrig varit otrevliga och provokativa? Har alla som sagt emot er varit otrevliga mobbare? Om så, kan man säga emot er utan att vara mobbare? Hur säger man emot er utan att vara mobbare? Det är ju ändå ett diskussionsforum.

Som klimathotsskeptiker har jag bara de senaste dagarna blivit kallad både det ena och det andra. Jag är enfaldig, tillhör en sekt, får betalt av oljemaffian och är mentalt störd. Så jo, grova personangrepp är inget ovanligt precis. Väldigt trist att se även om jag inte tar åt mig. Jag förstår verkligen att människor länar forumet.

Jag har inte läst trådarna du förekommer i och kan inte bedöma hur du debatterar. Dem jag ställde frågan till har jag däremot följt en del och frågan var om alla motdebattörer sysslar med personangrepp. Annars påpekade jag också att det finns även dem på skeptikersidan som debatterar fult. Jag kan inte ha nån åsikt om dig, men jag tycker nog att det finns rätt många antiskeptiker som får svar som de ropar i skogen.

Märkligt nog brukar en del som klagar på mobbingen vara mer intresserade av att svara på det rena tjafset, än de helt seriösa invändningarna som inte innehåller personangrepp. Jag upprepar mitt goda råd från tidigare:

Personangrepp => Rapportera
Seriös kritik=> Svara

Tyvärr finns det ju de som verkar anse att allt mothugg är mobbing. Påstår dock inte att det gäller dig. Jag har inte koll på dina trådar.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav Lena Krantz » sön 03 aug 2014, 15:05

Moridin Wrote:

Du menar nog klimatförnekare -- du har ju aldrig uppvisat någon särskild skepsis till din egen uppfattning.

Det är inte synd att kvacksalvare lämnar forum. Tvärt om är det något bra och eftersträvansvärt.

Jag är inte någon klimatförnekare, var har du fått det ifrån?

Sedan handlade det om vilka tillmälen som ska eller inte gå an på forumet om du nu missade det.
Klimathotsskeptiker och skribent på Stockholms initiativets blogg http://www.klimatupplysningen.se/
Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inläggav Moridin » sön 03 aug 2014, 15:10

Lena Krantz Wrote:Jag är inte någon klimatförnekare, var har du fått det ifrån?

Från det faktum att du sprider typisk klimatförnekare-propaganda?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Lena Krantz » sön 03 aug 2014, 15:15

Moridin Wrote:
Lena Krantz Wrote:Jag är inte någon klimatförnekare, var har du fått det ifrån?

Från det faktum att du sprider typisk klimatförnekare-propaganda?

Nu hittar du bara på.
Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inläggav Lena Krantz » sön 03 aug 2014, 15:18

Blafsen Wrote: Jag har inte läst trådarna du förekommer i och kan inte bedöma hur du debatterar. Dem jag ställde frågan till har jag däremot följt en del och frågan var om alla motdebattörer sysslar med personangrepp. Annars påpekade jag också att det finns även dem på skeptikersidan som debatterar fult. Jag kan inte ha nån åsikt om dig, men jag tycker nog att det finns rätt många antiskeptiker som får svar som de ropar i skogen.

Märkligt nog brukar en del som klagar på mobbingen vara mer intresserade av att svara på det rena tjafset, än de helt seriösa invändningarna som inte innehåller personangrepp. Jag upprepar mitt goda råd från tidigare:

Seriös kritik=> Svara

Tyvärr finns det ju de som verkar anse att allt mothugg är mobbing. Påstår dock inte att det gäller dig. Jag har inte koll på dina trådar.

Det är ett bra råd. Har faktiskt gjort en anmälan idag.
Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inläggav Englund » sön 03 aug 2014, 16:53

Marina Szöges Wrote:Vidare litet lustigt att ingen skeptiker har haft invändningar över att jag säger att skeptiker är elaka. Man får då förmoda att ni håller med om det.
Men vafan! Ska man behöva försvara sådana absurda påståenden?

Begrunda det du precis skrev, fast i andra ordalag:
Vidare litet lustigt att ingen jude har haft invändningar över att jag säger att judar är snåla. Man får då förmoda att ni håller med om det.
Nu är då och framtiden är för alltid!
Englund

Inläggav B Hellqvist » sön 03 aug 2014, 17:38

Englund Wrote:
Marina Szöges Wrote:Vidare litet lustigt att ingen skeptiker har haft invändningar över att jag säger att skeptiker är elaka. Man får då förmoda att ni håller med om det.
Men vafan! Ska man behöva försvara sådana absurda påståenden?

Begrunda det du precis skrev, fast i andra ordalag:
Vidare litet lustigt att ingen jude har haft invändningar över att jag säger att judar är snåla. Man får då förmoda att ni håller med om det.

Jag har anammat Marinas princip att tystnad = samtycke, och slagit fast att hon anser att man ska använda slaktavfall från kor för att behandla svåra ögonsjukdomar.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav kipphebel3 » sön 03 aug 2014, 19:13

@Blafsen
Seriös kritik=> Svara

En liten reflektion bara över hur "elaka" vi skeptiker är enligt Marina. För det första: Naturligtvis finns det elaka skeptiker. Lika som det finns kriminella homeopater. Betyder det att alla skeptiker är elaka? Att alla homeopater är kriminella?

Gällande elakhet i gemem så skall den naturligtvis inte tolereras på forumet. Det finns en funktion för att rapportera inlägg. Använd den, men tänk efter före: Är detta verkligen en elakhet? (se nedan)

För det andra: Det är faktiskt inte elakt att påpeka att någon har fel! Denna kan naturligtvis uppleva det som elakt, men så länge påpekandet sker i saklig ton så är det inte elakt. I själva verket gör man ju de personen en tjänst. Hjälper denna lära sig något nytt. Problemet är bara att inom vissa trosriktningar, exepmpelvis vissa former av kristendom, Islam eller varför inte homeopati, är det fult att ifrågasätta. Det som står i Bibeln/Koranen/Organon är den enda sanningen. Naturligtvis kan en så skolad person, helt tappa fotfästet då den får kritik.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav MBY » sön 03 aug 2014, 21:36

Lena Krantz Wrote:
Moridin Wrote:

Jag är inte någon klimatförnekare, var har du fått det ifrån?

Sedan handlade det om vilka tillmälen som ska eller inte gå an på forumet om du nu missade det.

Du är klimatförnekare. Det är vad sådana som förnekar antropogen klimatförändring bör kallas. Deal with it.
Användarvisningsbild
MBY

FöregåendeNästa

Återgå till Om forumet