jag lämnar forumet

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Re: jag lämnar forumet

Inläggav Lena Krantz » mån 04 aug 2014, 08:55

MBY skrev: Du är klimatförnekare. Det är vad sådana som förnekar antropogen klimatförändring bör kallas. Deal with it.

Jag förnekar inte antropogen global uppvärmning.
Klimathotsskeptiker och skribent på Stockholms initiativets blogg http://www.klimatupplysningen.se/
Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inläggav devadatta » mån 04 aug 2014, 14:09

Lena Krantz skrev:Som klimathotsskeptiker har jag bara de senaste dagarna blivit kallad både det ena och det andra. Jag är enfaldig, tillhör en sekt, får betalt av oljemaffian och är mentalt störd.

Det strider mot forumreglerna. Har du länkar till dessa ställen så kan jag kolla på dem.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Lena Krantz » mån 04 aug 2014, 18:36

devadatta skrev:
Lena Krantz skrev:Som klimathotsskeptiker har jag bara de senaste dagarna blivit kallad både det ena och det andra. Jag är enfaldig, tillhör en sekt, får betalt av oljemaffian och är mentalt störd.

Det strider mot forumreglerna. Har du länkar till dessa ställen så kan jag kolla på dem.

Den sistnämnda har jag redan anmält och det kan väl räcka så. Tack för hjälpen!
Klimathotsskeptiker och skribent på Stockholms initiativets blogg http://www.klimatupplysningen.se/
Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inläggav MBY » tis 05 aug 2014, 18:08

Lena Krantz skrev:
MBY skrev: Du är klimatförnekare. Det är vad sådana som förnekar antropogen klimatförändring bör kallas. Deal with it.

Jag förnekar inte antropogen global uppvärmning.

Jo. Det är liksom ingen mening med att "öronmärka" termen för någon liten klick som förnekar att mänsklig aktivitet öht kan påverka klimatet. Precis som vi kallar folk som förvillar kring förintelsen för "förintelseförnekare" även om de inte explicit säger att endast precis noll personer mördats. Det räcker med att förvilla, förvrida, överdriva eller bortförklara, ursäkta eller felbetona rena fakta på ett sätt som utesluter okunskap eller missförstånd och som uppenbart har en tendens.

Btw, kan jag inte tänka mig att det skulle bryta mot forumreglerna. Givetvis får man kalla folk för pseudovetare, oärliga, förnekare, konspirationsteoretiker, etc, etc om de är just vad det handlar om. Det är ju liksom inte så att jag kallat dig vid öknamn...

Snarare är vad du kallar dig själv som är problematiskt. "Skeptiker" i VoF-sammanhang torde rimligtvis vara någon som ansluter sig till vetenskaplig skepticism, dvs något "fint". De kan alltså vara värt att notera att självutnämnda "klimatskeptiker" i själva verket är förvillare eller förnekare. Det är nämligen så att jag är "klimatskeptiker" eller "skeptiker" som suffix till vilket akademisk ämne som helst, eftersom jag just tyr mig till vetenskaplig skepticism vilket är raka motsatsen till att försöka förvilla eller förneka. Men nu tänker jag inte skriva mer om det, eftersom det är duktigt off-topic egentligen.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav kipphebel3 » tis 05 aug 2014, 18:47

Btw, kan jag inte tänka mig att det skulle bryta mot forumreglerna. Givetvis får man kalla folk för pseudovetare, oärliga, förnekare, konspirationsteoretiker, etc, etc om de är just vad det handlar om. Det är ju liksom inte så att jag kallat dig vid öknamn...

Inget av de epiteten du nämnde är i sig problematiska om de används rätt, men vi borde alla försöka att vara mera konkreta då vi använder vissa uttryck, exempelvis:

Perfekt sade:
Är du betald av läkemedelsindustrin?

Solklart ad-hominem och dessutom irrelevant.

Vi borde sträva till en konstruktiv debatt genom att ge konkreta exempel, tex:

Jag anser att du debatterar oärligt. Därför att du redan i en tidigare diskussion fått reda på att Linde tagit avstånd från sin studie, men nu agerar du som det vore en nyhet.

Jag anser att du är en förintelseförnekare, därför att du...

På det sättet ger man motståndaren en rimlig chans att bättra sig.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav micke.d » tor 07 aug 2014, 09:11

En urspårning i riktning mot klimatdebatt med vidhängande brott mot 0.14 har raderats. Vänligen fokusera på trådämnet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Föregående

Återgå till Om forumet