Fråga om själva forumet...

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Fråga om själva forumet...

Inläggav Tankeresan » fre 08 aug 2014, 14:24

[url]Hej! Jag är ny här och jag vill ta upp några intressanta spörsmål, men först behöver jag veta hur många tecken ett inlägg maximalt kan härbärgera. Vore ju synd om ens text helt abrupt skulle avbrytas av någon besvärande begränsning. Så; vet någon här detta..?

Undrar således "Tankeresan"[/url]
Tankeresan
Avstängd

Re: Fråga om själva forumet...

Inläggav kipphebel3 » fre 08 aug 2014, 15:02

men först behöver jag veta hur många tecken ett inlägg maximalt kan härbärger

Säkert längre än vad någon orkar läsa :) Uppriktigt sagt. Tänkte du skriva en roman?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tankeresan » fre 08 aug 2014, 15:21

Nej, men jag tänkte ta upp någonting som inte helt lätt avhandlas i några få ord. Dessutom har jag erfarenhet av ett Forum där texten bröts efter ett inte alltför tilltaget mått. Men vi får väl se hur det utvecklar sig. Tack för svaret, i alla fall...

Mvh/ "Tankeresan"
Tankeresan
Avstängd

Inläggav TomasT » fre 08 aug 2014, 15:26

Tack för intresset.DN och liknande digitala tidningspublikationer har en maxgräns eller snarare en typgräns för att inte i onödan störa reklaminslag.Och för att det ska vara lättläst och inte i onödan innebära onödig scrollning.
Sådant otyg finns inte här.
Så,kör på.Du kan vara hur långrandig som helst.
Enradiga förnumstiga inlägg är väldigt populära just nu pga de inte förutsätter onödiga blicksvepningar vilka är tröttande i det längre loppet.

Inläggav micke.d » fre 08 aug 2014, 15:32

Det kan nog hända att det finns en gräns, men den är så väl tilltagen att du knappast kommer att besväras av den. Skriver du ett mycket långt inlägg är risken snarare att få eller ingen ids läsa igenom det, vilket då kan göra det svårt att få svar eller få igång någon diskussion.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav ttias » fre 08 aug 2014, 15:43

Det brukar finnas en tidsgäns som sätter stopp långt innan eventuell gräns för teckenmängd nås. Har du tagit lång tid på dig att svara använd ctrl-c :)

Och lustigt nog, när jag tryckte på skicka så möttes jag av: Your request timed out. Please retry the request.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav kipphebel3 » fre 08 aug 2014, 15:44

Jag har sett en hel del av det felet den senaste tiden.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tankeresan » fre 08 aug 2014, 15:52

micke.d skrev:Det kan nog hända att det finns en gräns, men den är så väl tilltagen att du knappast kommer att besväras av den. Skriver du ett mycket långt inlägg är risken snarare att få eller ingen ids läsa igenom det, vilket då kan göra det svårt att få svar eller få igång någon diskussion.

Ja, tack för svaret, såväl du själv som alla ni andra som svarat på min fråga. OK... jag förstår, varvid det hela får ge sig...

Mvh/ "Tankeresan"
Tankeresan
Avstängd

Inläggav kipphebel3 » fre 08 aug 2014, 17:40

Gäller ju rent allmänt, eller som min mamma brukade säga: "Få ord och väl valda"
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav MariaTradola » fre 08 aug 2014, 18:28

ttias skrev:Det brukar finnas en tidsgäns som sätter stopp långt innan eventuell gräns för teckenmängd nås. Har du tagit lång tid på dig att svara använd ctrl-c :)

Och lustigt nog, när jag tryckte på skicka så möttes jag av: Your request timed out. Please retry the request.

Hände mig också och det mest irriterande var att hela texten hade försvunnit när jag backade. Skrev om snabbare och kopierade innan jag förhandsgranskade. Det var tur. Tidsgränsen måste vara väldigt kort.

PS: Hände igen nu, trots denna korta text. Ska det vara så här?
Bättre underskattad än överskattad.
Användarvisningsbild
MariaTradola

Inläggav Tankeresan » fre 08 aug 2014, 19:06

MariaTradola skrev:
ttias skrev:Det brukar finnas en tidsgäns som sätter stopp långt innan eventuell gräns för teckenmängd nås. Har du tagit lång tid på dig att svara använd ctrl-c :)

Hände mig också och det mest irriterande var att hela texten hade försvunnit när jag backade. Skrev om snabbare och kopierade innan jag förhandsgranskade. Det var tur. Tidsgränsen måste vara väldigt kort.

PS: Hände igen nu, trots denna korta text. Ska det vara så här?

Hej! Upptäckte att det bara är att backa ett steg tillbaka till föregående sida, samt där bara klicka på "Skicka-knappen" igen, så godtas inlägget utan prut. En smula irriterande, möjligen, men väldigt lätt att komma förbi problemet således...

Dessutom; "bättre underskattad än överskattad"...; alldeles underbara devis...!!

Mvh/ "Tankeresan"
Tankeresan
Avstängd

Inläggav tonyf » fre 08 aug 2014, 19:07

Har hänt mig flera gånger att någon för en gångs skull bra text försvinner p.g.a. "timeout". För övrigt ligger denna tråden i fel forum. Anmäler, om jag hinner innan jag är outtime-ad.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav Tankeresan » fre 08 aug 2014, 19:23

tonyf skrev:Har hänt mig flera gånger att någon för en gångs skull bra text försvinner p.g.a. "timeout". För övrigt ligger denna tråden i fel forum. Anmäler, om jag hinner innan jag är outtime-ad.

Jo, jag hittade inte riktigt rätt forum för detta ärende. Är ny sedan tidigare idag. Men jag lär mig väl efterhand...

Mvh/ "Tankeresan"
Tankeresan
Avstängd

Inläggav micke.d » fre 08 aug 2014, 19:28

Flyttad från Allmänt till Om forumet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav MariaTradola » fre 08 aug 2014, 19:51

Tankeresan skrev:Hej! Upptäckte att det bara är att backa ett steg tillbaka till föregående sida, samt där bara klicka på "Skicka-knappen" igen, så godtas inlägget utan prut. En smula irriterande, möjligen, men väldigt lätt att komma förbi problemet således...

Så om man skickar meddelandet fast rutan är tom går det fram ändå? Eller missförstod jag? I varje fall försvann texten för mig. Gjorde den det för dig också?
Tankeresan skrev:Dessutom; "bättre underskattad än överskattad"...; alldeles underbara devis...!!

Mvh/ "Tankeresan"

Haha, ja är man bara en tvärhand hög så blir det lätt det första. Men det kanske är roligare att vara överskattad? Tills man blir avslöjad.
Bättre underskattad än överskattad.
Användarvisningsbild
MariaTradola

Nästa

Återgå till Om forumet