Dags att förbjuda vissa diskussionsämen?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Dags att förbjuda vissa diskussionsämen?

Inläggav Moridin » sön 28 sep 2014, 22:42

Jag blev inspirerad till denna diskussion av senaste tidens diskussioner på forumet och följande konstaterande:

Blafsen skrev:Det de klankar ner på är att diskussionerna blir så låga och att de flesta verkar helt sakna självinsikt. Många egon som aldrig tar till sig motargument utan fastnar i bottenlös prestige, är deras omdöme. Alla kassa debattörer som skyller på varandra, enligt dem. De ser trådarna som en sandlåda för stora barn. Att jag är en av dem styrker väl uppfattningen.

Är det dags att förbjuda vissa diskussionsämnen på forumet för att höja kvaliteten? Hur många inlägg postas inom politik och dylikt jämfört med skepticism / vetenskap per tidsenhet? Har Forum för vetenskap och folkbildning i smyg blivit ett forum för politikdiskussioner? Hur mycket skeptisk metodik tillämpas i sådana diskussioner?

Vad skulle hända om vi förbjuder diskussioner om politik? Om nutida händelser som krig och konflikter? Ersätta det med ökat fokus på skeptiska ämnen och publicerad forskning? Söka tillsammans starta diskussioner om nya artiklar och upptäckter istället för att älta invandring, feminism och Gaza ytterligare några varv?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Dags att förbjuda vissa diskussionsämen?

Inläggav MBY » mån 29 sep 2014, 00:26

Ja, jag hade länge "policyn" att helt undvika politik-delen. Det fungerade ett antal år. Men fanskapet är som ett jäkla svart hål både intellektuellt och i attraktionskraft och den senaste veckan eller två så har väl ungefär 100% av mina nya inlägg varit i just denna forumdel.

Det finns alltid andra fora för att diskutera dagsaktuella konflikter och politik.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav FudoMyoo » mån 29 sep 2014, 08:28

man behöver inte förbjuda allt man inte gillar. en del av charmen med detta forum är just bredden tycker jag, och att man bland många inlägg av lägre kvalité också kan hitta mycket bra som skrivs av skeptiker med politiskt intresse. störs man av politikforumet så torde lösningen vara ganska enkel; gå inte dit.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Tryggve » mån 29 sep 2014, 10:28

FudoMyoo skrev:man behöver inte förbjuda allt man inte gillar. en del av charmen med detta forum är just bredden tycker jag, och att man bland många inlägg av lägre kvalité också kan hitta mycket bra som skrivs av skeptiker med politiskt intresse. störs man av politikforumet så torde lösningen vara ganska enkel; gå inte dit.

Håller med, men samtidigt är det väl så att politik-trådarna "stjäl" uppmärksamhet från andra lite. Kanske.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav FudoMyoo » mån 29 sep 2014, 10:40

Tryggve skrev:
FudoMyoo skrev:man behöver inte förbjuda allt man inte gillar. en del av charmen med detta forum är just bredden tycker jag, och att man bland många inlägg av lägre kvalité också kan hitta mycket bra som skrivs av skeptiker med politiskt intresse. störs man av politikforumet så torde lösningen vara ganska enkel; gå inte dit.

Håller med, men samtidigt är det väl så att politik-trådarna "stjäl" uppmärksamhet från andra lite. Kanske.
nja, jag tror inte forumaktiviteten är något nollsummespel. ;-)
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Tryggve » mån 29 sep 2014, 12:23

FudoMyoo skrev:nja, jag tror inte forumaktiviteten är något nollsummespel. ;-)

Fast diskussioner där folk blir sura/arga/irriterade på varandra har en tendens att överskugga "vanliga" diskussioner ibland.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Moridin » mån 29 sep 2014, 14:09

Det är ju som att säga till en alkoholist att han eller hon bara borde sluta dricka. Kanske inte så välgenomtänkt i alla lägen.

Din metod fungerar inte för de av oss som är argumentationsmissbrukare och behöver knarka genom att tillrättavisa orimliga människor minst 3-4 gånger per dag.

Jag vill minnas att vi i korthet tittat på andra forum och liknande som tillämpat förbud av politiska diskussioner? Fanns det inte ett svenskt forum som redan hade gjort det med framgång?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav kipphebel3 » mån 29 sep 2014, 14:10

Den risken finns alltid. ja. Personligen försöker jag dock vara en äkta skeptiker och bedöma varje inlägg efter sina egna meriter.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » mån 29 sep 2014, 14:37

Moridin skrev:Jag vill minnas att vi i korthet tittat på andra forum och liknande som tillämpat förbud av politiska diskussioner? Fanns det inte ett svenskt forum som redan hade gjort det med framgång?

Jo, skalman.se tillåter inte rent politiska diskussioner. Utom möjligen vid valår, men börjar folk träta så låses tråden oarmhärtigt. Men forumet drivs av en privatperson, så det är ju ur det perspektivet lite enklare.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Pär C » mån 29 sep 2014, 16:47

FudoMyoo skrev:nja, jag tror inte forumaktiviteten är något nollsummespel. ;-)

Däremot fyller det ett djupt mänskligt behov att behöva tjafsa så summan tjafs är tämligen konstant. En googling på t ex ”Yet another oil tread!” eller ” "Do I need N-rated tyres (tires))" belyser att forum befriade från politik och livsåskådningsfrågor finner sina egna kontroversiella ämnen.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Blafsen » mån 29 sep 2014, 17:56

Egentligen är jag döless på de här diskussionerna som ändå inte leder nånvart, men eftersom jag citerades i startinlägget säger jag väl vad jag tror.

Jag tvivlar starkt på att begränsning av ämnen förändrar nivån. Det kommer inte att förändra personer med lika kass logik och självinsikt som överdimensionerat ego och prestigeångest. Dessa personer kommer alltid att debattera likadant när de blir pressade och inbilla sig att de lurar hela världen när de likt lågstadiebarn skyller den utflippade debatten helt på de andra. Tyvärr lurar de bara sig själva och fattar inte halvsju att de står med röven bar.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav Tryggve » tis 30 sep 2014, 08:25

Men om användare börjar gräla om annat än politik så kanske det faktiskt höjer nivå?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Blafsen » tis 30 sep 2014, 16:10

Det är ju inte så att politiska diskussioner automatiskt är dåliga. Tvärtom. De kan vara både bra och intressanta. Och viktigt ämne är det ju. Det jag menar är att om nån debattör rent allmänt har svårt att hålla en vettig nivå när man blir pressad, spelar det nog ingen roll vilket ämne det är.

Diskussioner behövs och forum är till för det. Det som fick mig att frustrerat skriva det förra inlägget och det som citerades i startinlägget från tråden "En sanslös vecka på forumet" var de totallt sanslösa debatterna i våldtäktstråden och tråden om dataspel och feminism.

Men de stormarna lär väl mojna nu.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav Tryggve » tis 30 sep 2014, 16:39

Blafsen skrev:Det är ju inte så att politiska diskussioner automatiskt är dåliga. Tvärtom. De kan vara både bra och intressanta. Och viktigt ämne är det ju. Det jag menar är att om nån debattör rent allmänt har svårt att hålla en vettig nivå när man blir pressad, spelar det nog ingen roll vilket ämne det är.

Diskussioner behövs och forum är till för det. Det som fick mig att frustrerat skriva det förra inlägget och det som citerades i startinlägget från tråden "En sanslös vecka på forumet" var de totallt sanslösa debatterna i våldtäktstråden och tråden om dataspel och feminism.

Men de stormarna lär väl mojna nu.

Visst, men frågan är väl om VoF:s forum är en lämplig plattform för att diskutera politik. Som betalande medlem har jag ibland undrat över det. Det är ju inte direkt något av föreningens huvudsyften. Inte heller saknas det andra ställen att göra det på.

Nu har jag inte heller följt diskussionerna slaviskt, men jag kan inte direkt påstå att jag upplever politikdiskussionerna här som så mycket bättre än på andra ställen.

Att detta forum också har problemet att en del användare saknar förmåga att medge att de har fel eller missförstått är ju en annan femma. :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav devadatta » tis 30 sep 2014, 16:56

Eftersom det saknas modereringsresurser kommer jag troligtvis att stänga av politikforumet.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Nästa

Återgå till Om forumet