Får vi inte diskutera statskunskap på Forumet?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Får vi inte diskutera statskunskap på Forumet?

Inläggav Anders » lör 06 dec 2014, 19:03

Nu har tråden om budgetomröstningen låsts för att den var "för politisk". Det jag läst i tråden handlade enbart om röstningsförfarandet och i vilken ordning röstningen i riksdagen går till, praxis och de eventuellt nya reglerna. Jag såg inget som handlade om politik överhuvudtaget. Tråden handlade enbart om statskunskap och riksdagens arbete. Hur man får det till politik övergår min förståelse.

Då detta inte går att diskutera i själva tråden startade jag en ny.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Re: Får vi inte diskutera statskunskap på Forumet?

Inläggav Matte » sön 07 dec 2014, 18:51

Jag fick också det intrycket, men det blir ju lätt godtycke i avgörandet om diskussioner blir politiska eller ej.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » sön 07 dec 2014, 19:22

Är ju ny som moderator, men intrycket jag har fått är att politikdiskussionerna var det som utgjorde den absolut största delen av modereringsbördan, och att det är därför som man vill undvika denna typ av diskussioner. De är väl inte heller direkt relaterade till föreningens verksamhet.

Jag har ju länge gnällt över politikdiskussionerna här och tyckt att de ska förbjudas, så jag är i och för sig partisk i högsta grad.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Anders » sön 07 dec 2014, 20:46

Tryggve skrev:Är ju ny som moderator, men intrycket jag har fått är att politikdiskussionerna var det som utgjorde den absolut största delen av modereringsbördan, och att det är därför som man vill undvika denna typ av diskussioner. De är väl inte heller direkt relaterade till föreningens verksamhet.

Jag har ju länge gnällt över politikdiskussionerna här och tyckt att de ska förbjudas, så jag är i och för sig partisk i högsta grad.
Statskunskap är inte detsamma som politik. Tråden handlade om praxis och omröstningsregler i riskdagen. Det är långt ifrån politik. Namn på partier och politisk block användes för att behålla en koppling till verkligheten, istället för att använda beteckningar som tex A, B, C.

Och varför är de många trådarna om Sverige Demokraterna fortfarande öppna? Är det mindre politik att diskutera SD än röstningsregler?

Lite stringens kan man väl kunna kräva från våra moderatorer?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav FudoMyoo » sön 07 dec 2014, 22:11

Tryggve skrev: De är väl inte heller direkt relaterade till föreningens verksamhet.
I så fall kunde man väl stänga ner religionsforumet också? Maken till meningslösa diskussioner är ju svårt att hitta.

Och varför inte stänga ner hela Vardagsrummet när man ändå håller på?
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Tryggve » mån 08 dec 2014, 11:11

Anders skrev:Lite stringens kan man väl kunna kräva från våra moderatorer?

Eftersom moderatorerna inte följer alla trådar så kan det bero på något så pass enkelt som att en tråd är anmäld och en annan inte är det.
Om det finns trådar som bör stängas för att de är politiska så anmäl gärna. Jag ska titta på SD-tråden senare idag i mån av tid.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matte » mån 08 dec 2014, 11:21

Det är en dålig idé generellt att förbjuda diskussionsämnen. Att helt stänga politikavdelningen var motiverat utifrån modereringsbördan och därför fullt begripligt. Den mer eller mindre inbjöd till kontroverser och personangrepp. Men varför utesluta ämnen eller låsa trådar där folk håller sig till forumreglerna?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Anders » ons 10 dec 2014, 08:16

Tryggve skrev:
Anders skrev:Lite stringens kan man väl kunna kräva från våra moderatorer?

Eftersom moderatorerna inte följer alla trådar så kan det bero på något så pass enkelt som att en tråd är anmäld och en annan inte är det.
Om det finns trådar som bör stängas för att de är politiska så anmäl gärna. Jag ska titta på SD-tråden senare idag i mån av tid.
Så på vilket sätt är omröstningsregeltråden politisk? Det är väl det jag undrar över. Jag vill ju inte skriva i trådar som blir låsta.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Erland » lör 03 jan 2015, 14:14

Öppna politikforumet igen!

Flera trådar har stängts på sista tiden för att de ansetts för politiska. Kan man överhuvudtaget diskutera några ämnen som har med samhället att göra utan att de blir för politiska i våra moderatorers ögon? Det finns ju politik i praktiskt taget allting. Som det nu är går man och funderar på något och funderar på att starta en tråd om det, men finns det då minsta risk att det anses för politiskt drar man sig för det.

Det bästa är därför att öppna politikforumet igen, så att man kan hålla diskussioner som drar åt det politiska där.

Och jag förstår inte vad problemet var med det. Om man inte vill diskutera politik så behöver man inte gå dit och läsa. Det är bra att det finns debattörer av olika färg där, så att risken för att någon tror att VoF som förening har någon särskild politisk linje blir liten.

Visst finns det andra fora där man kan diskutera politik, men ett forum som vårt uppmuntrar till större saklighet i och vetenskapligt synsätt på de politiska diskussionerna, vilket är till stor nytta.

Öppna politikforumet igen!
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Tryggve » lör 03 jan 2015, 14:57

Erland skrev:. Som det nu är går man och funderar på något och funderar på att starta en tråd om det, men finns det då minsta risk att det anses för politiskt drar man sig för det.

Är man tveksam om en tråd är för politisk så kan man ju alltid kolla med admin innan man startar den. Så gör jag själv ibland på andra forum om jag är osäker på om ämnet passar där.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav ttias » lör 03 jan 2015, 16:07

Erland skrev:Visst finns det andra fora där man kan diskutera politik, men ett forum som vårt uppmuntrar till större saklighet i och vetenskapligt synsätt på de politiska diskussionerna, vilket är till stor nytta.

Vad jag kunde se så ledde inte det skeptiska synsättet som genomsyrar forat i övrigt till större saklighet när det kom till politik.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav skogaliten » lör 03 jan 2015, 19:09

Ja! Öppna politikforum igen!

För att ta några exempel:

GMO handlar delvis om växtförädling, men också om vad/hur/vem/vilka som styr, dels hur odling ska gå till, dels vad som bör/borde förädlas fram och varför, och vilka kostnader (ekologiska eller samhälleliga) som betalas av vad för slags institutioner eller individuella jordbrukare.
Frågor runt jordbruk, mattillgång och fördelning av mat i världen, är omöjligt att helt urskilja från sina politiska kontext.

Visst, man kan diskutera tekniska detaljer inom växtförädling, men det är svårt att få ett vettigt perspektiv på helheten.

Ubåtsjakt är ett annat bra exempel. Teknikaliteter runt identifiering m.m kan synas tämligen opolitiska, men så fort man når frågor som: varför vi letar U-båtar, om det är relevant nivå på insatserna, vilka makter som skulle kunna vara de som eventuellt gör intrång, med mera, så blir det politik av det.

Ibland har politiktunga trådar dragit iväg, och skapat rejäl missämja på forumet, och tyvärr har det lett till att, åtminstone jag, saknar en del debattörer som "frivilligt" lämnat forumet när de blivit för tilltufsade. Men några andra, som jag mest upplevt försökt förstöra snarare än diskutera, är numera permanent avstängda, så problemet är kanske mindre nu?

Men nu upplever jag att forumet är väldigt tandlöst och tråkigt, och jag har självcensurerat mig (eller avstått från att skriva) ett antal gånger på senare tid, för att undvika att bli för "politisk".
skogaliten

Inläggav Tryggve » lör 03 jan 2015, 19:29

Problemet är väl att det verkar vara omöjligt för folk att diskutera politik utan att bli förbannade/sura/irriterade på varandra. Det är därför som politikavdelningen stängdes, det blev en för stor modereringsbörda helt enkelt.

Som jag sade innan, om man tvekar att starta en tråd p g a att den kanske är "för politisk" så kan man väl kontakta admin och fråga? Eller lägga upp trådstarten så att man undviker att det blir politik/ideologi av det hela.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav KA67 » lör 03 jan 2015, 19:31

Jag tycker att skepticism ska hållas så långt ifrån politik som det bara går. Vad det innebär och om det ens är möjligt är en annan sak ... Att inte ha en politisk del i forumet tycker jag är en bra början.
Politiska frågor kan man diskutera på många andra ställen - varför göra det på ett forum för vetenskaplig skepticism?
Användarvisningsbild
KA67

Inläggav skogaliten » lör 03 jan 2015, 21:23

KA67 skrev:Jag tycker att skepticism ska hållas så långt ifrån politik som det bara går. Vad det innebär och om det ens är möjligt är en annan sak ... Att inte ha en politisk del i forumet tycker jag är en bra början.
Politiska frågor kan man diskutera på många andra ställen - varför göra det på ett forum för vetenskaplig skepticism?

Till en viss gräns är det möjligt att separera skepticism från politik, men långt ifrån alltid.

Låt oss ta "Chemtrails" som exempel, där (en) viss(a) politiker fått saker om bakfoten (för att inte säga bakom alla fötterna), och det då t.ex. skulle kunna vara relevant att diskutera gränserna mellan vad man kan få "tycka som privatperson", och om man då överhuvudtaget kan fortsätta att vara politiker på valbar plats. Att i påstå att en sådan diskussion som jag ger exempel på skulle vara annat än "politisk" blir fånigt.

Dessutom tycker jag att "Statskunskap" i en vid bemärkelse är intressant och vetenskapligt, det finns i varje fall akademiska utbildningar i ämnet, att resonera kring, t.ex. vad är egentligen "parlamentarism", vad står egentligen ideologi X för, hur definieras fascism idag etc.

Partipolitik (typ moderater/vänsterpartister/xx är dumma/bäst) är en helt annan typ på frågeställningar, som nog bör undvikas undvikas.
skogaliten

Nästa

Återgå till Om forumet