Får vi inte diskutera statskunskap på Forumet?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Re: Får vi inte diskutera statskunskap på Forumet?

Inläggav Tryggve » mån 19 jan 2015, 17:08

Matte skrev:Om det finns vettiga invändningar mot detta förslag skulle jag gärna vilja se dom.

Det skulle väl vara det att folk uppenbarligen inte kan diskutera politik utan att bli rejält osams. Så verkar det vara på varje nätforum som jag har besökt genom åren. Man kan tydligen diskutera vetenskap, historia, militärteknologi, fartyg, modelljärnvägar, eller brädspel, men när det kommer till politik så funkar det inte av någon anledning. Och det fungerade inte här heller. Beprövad erfarenhet, så att säga. :-)

Vad som är ok presenterades väl av micke.d tidigare. Och som sagt, tråden i fråga kan ju öppnas igen om intresse finns.

Sedan angående om det är dumt att förbjuda diskussionsämnen. Det är det kanske (även om jag inte är övertygad om det), men det styrs ju också av vad som är praktiskt. Det är rätt många forum som jag är aktiv på som är rätt begränsade/nischade, och det är inte så att alla diskussionsämnen är tillåtna där "bara för att". Ett flertal forum som jag är aktiv på förbjudet t ex politik just p g a att det är lätt att sådana diskussioner urartar, och admin är less på att städa upp det. Detta forums inriktning är vetenskap, därför prioriteras det. Inget konstigt där.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tony » ons 21 jan 2015, 14:47

Tryggve skrev:Detta forums inriktning är vetenskap, därför prioriteras det.
All vetenskap? Inte bara naturvetenskap? Annars hör väl politik till statsvetenskap, som också är en vetenskap?
Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tryggve » ons 21 jan 2015, 14:59

Tony skrev:
Tryggve skrev:Detta forums inriktning är vetenskap, därför prioriteras det.
All vetenskap? Inte bara naturvetenskap? Annars hör väl politik till statsvetenskap, som också är en vetenskap?

Om det är vetenskap eller ej beror nog vem du frågar, det finns nog skribenter här som inte anser att statsvetenskap är "riktig" vetenskap. :-)

Skämt åsido, vad som är ok redogjorde ju micke.d för. Statsvetenskap ingår ju där. Så svaret på frågan är: jo, det får vi.

Fast ingen verkar ju iofs vilja att den aktuella tråden ska öppnas igen, vad jag har sett.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matte » ons 21 jan 2015, 16:01

Tryggve skrev:Det skulle väl vara det att folk uppenbarligen inte kan diskutera politik utan att bli rejält osams.
Det kan jag hålla med om, liksom att det inte finns några skäl att ha en särskild avdelning för politik. Men man ska ju ha klart för sig att folk kan bli rejält osams också i andra frågor. Vad jag vänder mig mot är att stänga diskussionsämnen så snart dom riskerar att dra åt politiken till. Ta revisionisttråden som stundtals innehöll mest politiskt skitkastande. Men det vore ju ytterst märkligt om man förbjuda debatt om historierevisionister i ett forum för skeptiker. Bara som exempel...
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » ons 21 jan 2015, 16:13

Matte skrev:Det kan jag hålla med om, liksom att det inte finns några skäl att ha en särskild avdelning för politik. Men man ska ju ha klart för sig att folk kan bli rejält osams också i andra frågor. Vad jag vänder mig mot är att stänga diskussionsämnen så snart dom riskerar att dra åt politiken till. Ta revisionisttråden som stundtals innehöll mest politiskt skitkastande. Men det vore ju ytterst märkligt om man förbjuda debatt om historierevisionister i ett forum för skeptiker. Bara som exempel...

En möjlig lösning på just det problemet är ju att försöka undvika att diskussioner dras åt politik i så fall. Det är väl ungefär vad micke.d skrev också, i alla fall så tolkar jag det så. Mer referenser och mindre tyckande, kanske man kan sammanfatta det som?

Dock så har väl inte alla trådar som dragit åt politik stängts, så det kanske inte är ett sånt jätteproblem trots allt? Det kan kanske styras av att en admin går in och säger "undvik politik", eller något liknande?

Tycker man att det inte går att diskutera någonting utan att komma in på politik på ett eller annat sätt så kan jag förstå att man kan tycka att detta med att undvika politik är jobbigt, men det verkar ju fungera på andra forum.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matte » ons 21 jan 2015, 22:06

Tryggve skrev:Tycker man att det inte går att diskutera någonting utan att komma in på politik på ett eller annat sätt så kan jag förstå att man kan tycka att detta med att undvika politik är jobbigt, men det verkar ju fungera på andra forum
Nej,det gör det inte.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » ons 21 jan 2015, 23:33

Matte skrev:Nej,det gör det inte.

Tja, krigsspelsforumet som jag är aktiv på uppmuntrar inte till politiska diskussioner, och det verkar fungera. Likaså metodforumet för biokemi/molekylärbiologi som jag läste rätt flitigt för några år sedan, när jag behövde praktisk hjälp. Men jag vet inte om övriga skribenter där tycker/tyckte att det är/var ett problem. Det verkade inte så, men vad vet jag.

Men det beror kanske på hur man diskuterar, om det blir politik eller ej. Olika skribenter verkar göra på olika sätt.

Nåja. Statskunskap är i alla fall fritt fram att diskutera här, så det är utrett. Även om det inte verkar som om intresset för den tråd som föranledde denna trådstart är så stort.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Föregående

Återgå till Om forumet