Forumet och lagen

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Forumet och lagen

Inläggav Spito » lör 03 jan 2015, 08:54

Avknoppat härifrån. /micke.d

Nu mullras det med myndighetsvapen i woowoo-leden.
Torbjörn Sassersson Wrote:Föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) anmäldes till Datainspektionen i slutet av december 2014. Klagomålet riktas till ansvarig utgivare för föreningens diskussionsforum på webben. Vem som är ansvarig utgivare är oklart. VoF anser – i princip – att ingen inom föreningen har ansvaret för hur forumet sköts.

Anmälan handlar om att en person, som är mycket aktiv inom VoF, startade en tråd med en extern persons namn i trådrubriken uppenbart med avsikten att tvinga in denne person kallad ”M” att förklara sig och försvara sig i den just skapade tråden. /.../

Trådfällan drog iväg och blev 900 kommentarer lång.

När ”M” klagar hos VoF forumsansvariga att den negativa diskussionstråden rankas högt på Google vid sökning på ”M:s” personnamn är dennes önskemål att trådens rubrik byts ut till en neutral rubrik utan ”M:s” namn och att ”M” får nytt användarnamn/alias. Önskemålet bemöts endast delvis bla vägrar VoF byta användarnamn/alias. /.../

”M” anser att det är ett övergrepp mot dennes person och att ”M” har rätten till anonymitet på VoFs forum precis som alla andra på forumet.
Är det så att man själv från början har valt att avstå från anonymitetsskyddet är det svårt att i efterhand komma och vilja återskapa det med mindre än att man begår våld på innehållet i tråden. Frågan är nu bara: Vem är M? Torbjörn Sassersson själv? Han ville byta användarnamn en gång i tiden, men det var länge sedan. Och vad tror de att Datainspektionen egentligen ska kunna hjälpa dem med?
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Re: Torbjörn Sassersson & Newsvoice

Inläggav Jonas_R » lör 03 jan 2015, 10:18

Spito Wrote:Nu mullras det med myndighetsvapen i woowoo-leden.
Torbjörn Sassersson Wrote:Föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) anmäldes till Datainspektionen i slutet av december 2014. Klagomålet riktas till ansvarig utgivare för föreningens diskussionsforum på webben. Vem som är ansvarig utgivare är oklart. VoF anser – i princip – att ingen inom föreningen har ansvaret för hur forumet sköts.

Anmälan handlar om att en person, som är mycket aktiv inom VoF, startade en tråd med en extern persons namn i trådrubriken uppenbart med avsikten att tvinga in denne person kallad ”M” att förklara sig och försvara sig i den just skapade tråden. /.../

Trådfällan drog iväg och blev 900 kommentarer lång.

När ”M” klagar hos VoF forumsansvariga att den negativa diskussionstråden rankas högt på Google vid sökning på ”M:s” personnamn är dennes önskemål att trådens rubrik byts ut till en neutral rubrik utan ”M:s” namn och att ”M” får nytt användarnamn/alias. Önskemålet bemöts endast delvis bla vägrar VoF byta användarnamn/alias. /.../

”M” anser att det är ett övergrepp mot dennes person och att ”M” har rätten till anonymitet på VoFs forum precis som alla andra på forumet.
Är det så att man själv från början har valt att avstå från anonymitetsskyddet är det svårt att i efterhand komma och vilja återskapa det med mindre än att man begår våld på innehållet i tråden. Frågan är nu bara: Vem är M? Torbjörn Sassersson själv? Han ville byta användarnamn en gång i tiden, men det var länge sedan. Och vad tror de att Datainspektionen egentligen ska kunna hjälpa dem med?

Det troligaste är väl att "M" är Marina Szöges. Anmälan är i sammanhanget väldigt konstig eftersom, om det är Szöges, hon är mycket öppen med sin identitet på forumet.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Re: Sv: Torbjörn Sassersson & Newsvoice

Inläggav devadatta » lör 03 jan 2015, 12:40

Ja, det är utan tvekan Marina Szöges. Det är bara en handfull persone som fått byta namn i forumets historia. Det är förstås mycket enkelt att göra om användaren inte skrivit några inlägg. Men har den det så räcker det inte bara med att byta namn i adminpanelen eftersom användaren kommer vara citerad och nämnd vid namn. De senare (oklart med citeringsfunktionen) kommer fortfarande stå med ursprungsnamnet. Namnet kommer alltså finnas kvar parallellt med det nya namnet vilket leder till förvirring. Det krävs att man ändrar i databasen, vilket få av oss i admin har både lust och kunskap att göra. Har för mig att det skett med Sassersson faktiskt. Sen är det ju ingen rättighet, särskilt inte eftersom man valt sitt namn från början själv och i detta fall outat sig själv.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Tryggve » lör 03 jan 2015, 14:35

Vad har Datainspektionen med det där att göra över huvud taget?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » lör 03 jan 2015, 16:57

TS och MS anser uppenbarligen att det är kränkande då aandra publicerar deras namn i mindre smickrande sammanhang, men inte då de själv gör det.

Dock är de båda att anse som offentliga personer som båda publicerar texter på internet så det finns ett legitimt journalistiskt intresse att granska det de skriver.

Så vitt jag kan se har ingen publicerat några känsliga uppgifter om dem eller några felaktigheter.

Det är ironiskt hur kvackarna försöker använda myndigheter för att tysta kritik.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Anders G » lör 03 jan 2015, 17:35

Big Quack.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav devadatta » sön 04 jan 2015, 00:27

En annan anledning till att vi inte vill rota i databasen är att Szöges omnämndes här innan hon blev medlem eftersom hon är känd i våra kretsar. Med andra ord måste vi gå igenom trådar eller inlägg manuellt och bedöma när det skulle ändras pga referens till användaren Szöges och inte ändras pga referens till kändisen Szöges. Det orkar verkligen ingen göra.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav micke.d » sön 04 jan 2015, 02:42

Tryggve Wrote:Vad har Datainspektionen med det där att göra över huvud taget?

Datainspektionen är tillsynsmyndighet för PUL, Personuppgiftslagen.

Namnet är en personuppgift.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » mån 05 jan 2015, 09:29

Nån som har diarienr hos Datainspektionen ? Kunde vara kul att följa upp.
skeptiskelars

Inläggav Tryggve » mån 05 jan 2015, 12:31

micke.d Wrote:
Tryggve Wrote:Vad har Datainspektionen med det där att göra över huvud taget?

Datainspektionen är tillsynsmyndighet för PUL, Personuppgiftslagen.

Namnet är en personuppgift.

Det är förstås helt sant. Jag undrade mest vad Datainspektionen ska/kan göra när en person faktiskt har valt att uppträda under eget namn till att börja med. Och dessutom uppträder med eget namn på andra ställen.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » mån 05 jan 2015, 15:10

Tryggve Wrote:Jag undrade mest vad Datainspektionen ska/kan göra när en person faktiskt har valt att uppträda under eget namn till att börja med. Och dessutom uppträder med eget namn på andra ställen.

Ja, det är ju M själv som valt sitt användarnamn och flitigt använt detsamma under lång tid, så det är inte precis självklart att det finns något som någon annan kan klandras för.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Spito » mån 05 jan 2015, 15:57

Mera muller!
Torbjörn Sassersson Wrote:Föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) har åtalats och tvingats till svensk domstol. Åtalet lämnades in 2011 av ett svenskt företag som anser att föreningens forum skadat företagets rykte och affärer. /.../

Åtalet gäller en diskussionstråd på VoF:s webbforum som i bästa Flashback-anda dragit företaget i smutsen, ett exempel på näthat riktat mot företagets VD, enligt åtalet. Företaget arbetar med medicinsk forskning.
/---/
Företagets VD säger att denne är intresserad av att få fram fler exempel på klagomål som skickats in till VoF eller exempelvis KTH där föreningen har sitt högsäte eller anmälningar som gjorts till Datainspektionen alternativt andra myndigheter. Sådan dokumentation skulle underlätta domstolsprocessen.

Jag antar att det är tråden om ZandCell och dess VD som avses. Någon som vet något mer?
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav kipphebel3 » mån 05 jan 2015, 15:59

2011???
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav skeptiskelars » mån 05 jan 2015, 16:11

Det känns som om det är M.Zand ja.
http://www.vof.se/blogg/kritiserade-zan ... isanmalan/
För att kunna väcka förtalsåtal måste det vara en fysisk person som är förtalad. Juridiska personer kan inte bli förtalade enligt Brb (såvitt jag lärde mig för några decennier sedan, rätta mig om jag har fel)
Uppenbarligen har det stått alltför taskiga / obelagda saker om honom i tråden, annars skulle åklagaren näppe agera.
Det vore kul att följa målet. Jag antar att någon inom VoF har målnumret.

Edit:
Lustigt att folk med initialerna MZ verkar vara så pigga att kasta stämningar / hot om stämningar mot VoF omkring sig.
skeptiskelars

Inläggav Spito » mån 05 jan 2015, 16:15

skeptiskelars Wrote:Uppenbarligen har det stått alltför taskiga / obelagda saker om honom i tråden, annars skulle åklagaren näppe agera.
Fast är det en åklagare involverad? Borde antagligen ha stått då. Det verkar snarare röra sig om ett enskilt åtal.
Torbjörn Sassersson Wrote:Företagets VD som själv representerade företaget vid den första förhandlingen har vid nästa konfrontation med sig en advokat.
Användarvisningsbild
Spito

Nästa

Återgå till Om forumet