Forumet och lagen

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Re: Torbjörn Sassersson & Newsvoice

Inläggav skeptiskelars » mån 05 jan 2015, 16:28

Spito skrev:
skeptiskelars skrev:Uppenbarligen har det stått alltför taskiga / obelagda saker om honom i tråden, annars skulle åklagaren näppe agera.
Fast är det en åklagare involverad? Borde antagligen ha stått då. Det verkar snarare röra sig om ett enskilt åtal.
Torbjörn Sassersson skrev:Företagets VD som själv representerade företaget vid den första förhandlingen har vid nästa konfrontation med sig en advokat.

Fullt möjligt att det är ett enskilt åtal. Jag har slarvat igen och inte varit tillräckligt skeptisk ens mot en luddig text på NV.
Som självvalt straff skall jag leva som en altis en stund och sätta i mig en tesked kolloidalt silver, två homeopatpiller, en matsked bikarbonat och ett kilo smör. Dessutom skall jag släcka alla el-strålande lampor, tv, dator och mobiltelefon i en timme, rigga upp en chembuster på balkongen och sova med en jordad metallfilt på mig inatt.
skeptiskelars

Inläggav devadatta » mån 05 jan 2015, 21:38

Ja, det är processen med Zand det gäller.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav skeptiskelars » tis 06 jan 2015, 10:32

Och förmodligen har Zand bara lämnat in en stämningsansökan till tingsrätten, som nu sakta men säkert behandlas. Ett helt vanligt civilmål alltså.
TS:s bludder om åtal är alltså (i vanlig ordning) bara båg för att få JJ att framstå i dålig dager.

Han har hur som helst inspirerat den berömde och högt vördade och repekterade medvetandeforskaren, författaren, partiledaren, tv-producenten, dramatikern, coachen och filmaren mm Börje Peratt att göra en polisanmälan.
https://borjeperattexplorer.wordpress.com/2015/01/05/anmalan-av-jesper-jerkert-for-organiserat-nathat-olaga-hot-uppvigling-stalking-och-fridsbrott/
Jag rekommenderar starkt att läsa hela inlägget. Mycket underhållande. Det inleds så här:

Till
◾Polisen
◾Datainspektionen
◾SVT, TV 3 stalking, TV4
◾Sveriges Radio
◾Sveriges Tidningar
◾Kränkt

Anmälan rör följande anklagelsepunkter
◾Jesper Jerkert, förtal, ärekränkning, ryktesspridning, olaga hot, uppvigling, (ansvarig utgivare för Vofs Forum)

...(forts)
Senast redigerad av devadatta tis 06 jan 2015, 18:38, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: omlänkning
skeptiskelars

Inläggav Spito » tis 06 jan 2015, 11:12

skeptiskelars skrev:Jag rekommenderar starkt att läsa hela inlägget. Mycket underhållande. Det inleds så här:
Använd gärna http://www.donotlink.com/ för länkarna. Så ökar du inte peratts bloggpost googlerankning och därmed, i detta fall, en medskeptikers exponering.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav Erland » tis 06 jan 2015, 16:46

Om den där anmälan lämnades in 2011 måste det väl vara avgjort nu...???
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav micke.d » tis 06 jan 2015, 16:58

Nej, tydligen är det inte klart än.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Forumet och lagen

Inläggav micke.d » ons 07 jan 2015, 01:47

Ordförande har i FB-gruppen meddelat att
En tidigare ansvarig utgivare för vof.se stämdes pga en forumtråd av en privatperson (inte ett företag alltså). Målet drivs som ett sk "småmål" (tror jag det heter?) vilket vem som helst kan föra till domstol. VoFs forum ligger inte under vof.se och ansvarig utgivare är därför inte ansvarig för forumet, då detta i dagsläget lyder under Lagen om elektroniska anslagstavlor.

Ansvarig utgivare är vad jag förstår endast ansvarig för det som omfattas av utgivningsbeviset för vof.se. Forumet omfattas inte av det, bland annat eftersom det inte finns någon redaktion eller liknande för forumet som godkänner foruminläggen innan de publiceras.

http://www.radioochtv.se/tillstand-och- ... ingsbevis/
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » ons 07 jan 2015, 10:05

micke.d skrev:Ordförande har i FB-gruppen meddelat att
En tidigare ansvarig utgivare för vof.se stämdes pga en forumtråd av en privatperson (inte ett företag alltså). Målet drivs som ett sk "småmål" (tror jag det heter?) vilket vem som helst kan föra till domstol. VoFs forum ligger inte under vof.se och ansvarig utgivare är därför inte ansvarig för forumet, då detta i dagsläget lyder under Lagen om elektroniska anslagstavlor.

Ansvarig utgivare är vad jag förstår endast ansvarig för det som omfattas av utgivningsbeviset för vof.se. Forumet omfattas inte av det, bland annat eftersom det inte finns någon redaktion eller liknande för forumet som godkänner foruminläggen innan de publiceras.

http://www.radioochtv.se/tillstand-och- ... ingsbevis/

Vilket skulle innebära att någon i vof har blivit "stämd", inte "åtalad", som Sassersson påstår.
skeptiskelars

Inläggav micke.d » ons 07 jan 2015, 11:15

skeptiskelars skrev:Vilket skulle innebära att någon i vof har blivit "stämd", inte "åtalad", som Sassersson påstår.

Ja, så förstår jag det också.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » sön 11 jan 2015, 00:25

skeptiskelars skrev:Nån som har diarienr hos Datainspektionen ? Kunde vara kul att följa upp.

Ärendet om anmälan av forumet avslutades vad jag förstår inom två arbetsdagar efter att anmälan kom in till Datainspektionen.

Datainspektionens svar citeras i den här tråden.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » sön 11 jan 2015, 02:28

Spito skrev:
Torbjörn Sassersson skrev:Föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) anmäldes till Datainspektionen i slutet av december 2014. Klagomålet riktas till ansvarig utgivare för föreningens diskussionsforum på webben. Vem som är ansvarig utgivare är oklart. VoF anser – i princip – att ingen inom föreningen har ansvaret för hur forumet sköts.

[...]

Det som citeras ovan är så förvirrat att det behöver redas ut en smula så att alla får klart för sig vad som gäller.

Ansvarig utgivare är ett begrepp som beskrivs i tryckfrihetsförordningen (TF) och i yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Idén är att det ska finnas en entydigt utpekad fysisk person som kan ställas till svars för tryckfrihetsbrott.

Elektroniska medier (internet) omfattas inte nödvändigtvis av TF och YGL. Webbplatser som vill ha grundlagsskydd kan ansöka om utgivningsbevis och om de får det så har de en registrerad ansvarig utgivare. Har webbplatsen inte utgivningsbevis finns ingen ansvarig utgivare för webbplatsen.

För att ett diskussionsforum på Internet ska kunna omfattas av utgivningsbevis så krävs det bland annat att alla inlägg godkänns av en redaktion eller liknande innan de publiceras. Någon sådan förhandsgranskning finns inte, och kommer inte att finnas, på VoFs forum. Därför kan forumet inte omfattas av ett utgivningsbevis och därför finns ingen ansvarig utgivare för forumet.

I stället är det främst den som skriver ett inlägg som ansvarar för det den skriver.

Det här sakförhållandet innebär inte att föreningen saknar ansvar - vilket det felaktigt påstås ovan att föreningen anser - föreningen ansvarar exempelvis för att Lag om ansvar för elektroniska anslagstavlor följs, och har antagligen ett visst ansvar för att tillämpliga delar av PUL följs.

Jag rekommenderar .SE:s internetguide: Yttrandefrihet på nätet till den som vill lära sig mer om vad man får och inte får säga på ett diskussionsforum som det här och vem som är ansvarig.

Tillägg: korrigerat till tryckfrihetsförordningen (TF)
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » sön 11 jan 2015, 11:37

Att olika alternativmedicinare försöker utnyttja rättsväsendet eller hot om stämning för att försöka tysta obekväma kritiker äringen nyhet. Speciellt vanligt är det i USA, men har även förekommit i exempelvis Tyskland och England. Exempel från England är de Brittiska kiropraktorernnas åtal mot Simon Singh, Andrew Wakefields åtal mot Brian Deer eller Mathias Raths stämning mot Ben Goldacre och The Guardian.

Samtidigt som det på sitt sätt är ett erkännande från alternativmedicinarna, de medger att de saknar argument när de väljer att försöka tysta kritiker, så är det naturligtvis beklagligt att de väljer att slösa energi och skattemedel på okynnesprocesser. Den senaste i ordningen är den som MS driver mot föreningen VoF via anmälan till Datainspektionen.

Som vanligt bygger ovannämnda anmälan på okunskap om vad lagen säger och hur man tolkar lagen så jag försöker sammanfatta nedan:

Vad säger PUL?
Grundprincipen är att man inte får publicera personuppgifter utan personens samtycke, dock finns ett antal speciella regler då det gäller ” journalistiska ändamål”. Dessa regler gäller inte enbart etablerade medier utan även bloggar, forum och liknande. Det som är avgörande är syftet med publiceringen. Om syftet är ”att informera, utöva kritik och väcka debatt i samhällsfrågor av betydelse för allmänheten” så är inte PUL tillämplig. Dock skall inte uppgifterna vara kränkande.

Problemet med den formuleringen är att den är synnerligen subjektiv. Vad som av en betraktas som en legitim diskussion, kan av en annan betraktas som djupt kränkande. En religiös person kan naturligtvis ta anstöt då någon skriver raljerande om religion och en djupt troende homeopat kan ta anstöt om man skriver att homeopatika består av bara vatten. På samma sätt kan man anta att en läkare som av MS anklagas för att ta mutor kan känna sig kränkt.

Vad säger Brottsbalken?
Om man vill tillämpa brottsbalkens stadganden (kap 5) om förtal så får man väga in att personerna i detta fall är att betrakta som ”offentliga”. Såväl TS som MS har gjort sig till talespersoner för olika företeelser: Astralresor, Kollodialt Silver, Chemtrails, Homeopati. Exempelvis MS är ordförande för Svenska Föreningen för Vetenskaplig Homeopati och redaktör för nättidningen Dagens Homeopati. MS är synnerligen aktiv i olika nätdebatter och forum vilket bör vägas in i bedömningen.

MS är således att betrakta som offentlig person och får som sådan räkna med att göranden och låtanden utsätts för en mera närgången och kritisk granskning bl.a. från företrädare för massmedierna och andra än vad som gäller för enskilda personer utan publika uppdrag (NJA 2003 s 567). Däremot är det viktigt att påpeka att man måste hålla skillnad mellan att rapportera fakta som är kopplade till personens ”offentlighet” och sådant som är av rent privat karaktär och således irrelevant. Ju mer allmänintressanta uppgifterna är, desto mer försvarligt är det att återge dem, även om de skulle vara nedsättande (jfr RH 2002:39).

På dagens homeopati finns ett antal texter som lätt skulle kunna leda till åtal och fällande dom i ett förtalsmål. Det är då frågan om uppenbarligen osanna uppgifter. Dock faller dessa inte under allmänt åtal utan det är upp till den kränkte att väcka åtal. Dock tror jag att de flesta av dessa personer,till skillnad från MS, anser sig ha viktigare saker att göra. Tur det för MS.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav micke.d » sön 11 jan 2015, 12:16

PUL är dock inte allenarådande. Det finns även internationella lagar som påverkar vad som är tillåtet, exempelvis Europakonventionens regler om yttrandefrihet. Dessa kan i vissa fall smälla högre än PUL så att sådant som inte är tillåtet enligt PUL ändå är tillåtet på grund av Europakonventionen. Så här skriver de i internetguiden jag länkade till ovan:

För den som via internet vill sprida information där personuppgifter ingår blir nu den avgörande frågan om PUL gäller för just denna information – eller om Europakonventionens garanti för yttrandefriheten tar över. Avgörande är alltså själva informationsinnehållet. Med en viss förenkling kan man sammanfatta sådant innehåll i tre kategorier.

För det första uppgifter som handlar om privatlivet och saknar relevans för samhällsfrågor. Texter, bilder eller ljud som beskriver människors intima/personliga förhållanden, information som de aldrig själva har försökt sprida eller gått med på att någon annan sprider, är normalt förbjudna på internet. Det kan till exempel gälla sådant som sjukdomar, mindre allvarliga brott, alkoholkonsumtion, sexvanor eller kontroversiella åsikter. Bara att sprida stora mängder information om en människa som gäller hans/hennes privatliv – även om uppgifterna inte är så känsliga i sig – kan enligt PUL anses brottsligt. Eftersom Europakonventionens artikel 10 om yttrandefrihet väger lätt när det gäller spridande av denna sorts uppgifter, och artikel 8 om skydd för privatlivet väger tungt, blir det reglerna i PUL som ska tillämpas.

För det andra uppgifter om människor som inte handlar om privatlivet och som har något slags samhällsintresse. De kan gälla hur människor uppträder i sitt arbete, i sin roll som idrottsledare eller politisk aktivist. Sådana uppgifter är enligt praxis, som HD skapade med Ramsbro-fallet, tillåtna på internet. Exakt var gränsen går mellan det som är ”privat” och det som har ”samhällsintresse” är naturligtvis inte självklart, och det blir domstolarnas sak att avgöra.

För det tredje uppgifter som handlar om privatlivet men som samtidigt kan ha intresse för andra ur ett samhällsperspektiv. (Man kan, hypotetiskt, tänka sig att det gäller uppgifter om en ledande politikers missbruksproblem.) Här blir det domstolarnas uppgift att avgöra om det är artikel 10 i konventionen eller artikel 8 som väger tyngst. När det är artikel 8 ska reglerna i PUL tillämpas. Avslutningsvis ska nämnas, med ett par exempel, att grövre kränkningar ofta kommer att resultera i åtal för förtal snarare än för brott mot PUL.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » sön 11 jan 2015, 12:37

Precis! Hela texten på 70 sidor är läsvärd. Nu är ju det som diskuterats om MS här gällt hennes verksamhet som ordförande för homeopaterna, hennes redaktörskap för dagens homeopati samt de texter hon publicerat.

Så vitt jag kan minnas har ingen publicerat irrelevanta uppgifter om henne eller hennes familj. Ingen har heller publicerat osanningar om henne. Däremot omdömen om hennes förmenta opartiskhet i moderering av kommentarer tex.

Själv har MS publicerat flera direkta och irrelevanta personangrepp och kommit med ogrundade anklagelser.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Erland » mån 12 jan 2015, 14:06

micke.d skrev:yttrandefrihetsförordningen (YF)

Förlåt men... Yttrandefrihetsförordningen finns det mig veterligt inget som heter. Vad som finns är Tryckfrihetsförordningen (TF) och (vilket Micke också nämner) Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL).
Användarvisningsbild
Erland

FöregåendeNästa

Återgå till Om forumet