Håller detta forum på att dö?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Håller detta forum på att dö?

Inläggav Erland » tis 27 okt 2015, 23:49

Det kommer bara något enstaka inlägg om dagen nu för tiden. Nog var det väl mer förr? Är det facebookgruppen som tar över allt intresse? Synd i så fall, eftersom facebooks gränssnitt inte lämpar sig för någorlunda strukturerade diskussioner. Och rent allmänt förstår jag inte hur facebook kunnat bli så populärt med tanke på dess usla gränssnitt.
Användarvisningsbild
Erland

Re: Håller detta forum på att dö?

Inläggav kipphebel3 » ons 28 okt 2015, 00:03

Du har helt rätt i att FB inte lämpar sig speciellt bra för seriösa diskussioner. För svårt att få översikt och hålla fokus. FB är populärt för att "alla" är där, fast mest äldre, kidsen tycker FB är stenålder..
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Erland » ons 28 okt 2015, 09:51

kipphebel3 skrev:Du har helt rätt i att FB inte lämpar sig speciellt bra för seriösa diskussioner. För svårt att få översikt och hålla fokus. FB är populärt för att "alla" är där, fast mest äldre, kidsen tycker FB är stenålder..

Hehe, då är jag tydligen så gammal att jag är äldre än äldre :)
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav micke.d » ons 28 okt 2015, 09:53

Klart är i alla fall att aktiviteten har minskat en hel del.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Anders G » ons 28 okt 2015, 11:03

Andra forum som har en "konkurrerande" FB-sida har en tydlig länk till "hemmet" högt upp i FB-layouten. Om det gick att länka till detta forum, och gärna ha inloggningen kopplad till FB skulle det vara lättare att halka in här.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Tryggve » ons 28 okt 2015, 11:09

Diskussionerna har flyttat till Facebook, så är det. Devis kanske beroende på att det är enkelt att på sin smartphone gå in på Facebook.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » ons 28 okt 2015, 11:22

Diskussionerna har flyttat till Facebook

Men jag skulle inte säga att nivån höjts. Det enda som är bra med FB är att modereringen är hårdare. Att kunna vippa iväg ett snabbt svar medan man står i Bussen är kanske inte helt optimalt för kvaliteten...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Spiring » ons 28 okt 2015, 11:59

micke.d skrev:Klart är i alla fall att aktiviteten har minskat en hel del.

Öppna politik-forumet igen, så vänder det nog. :twisted:
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav Pär C » ons 28 okt 2015, 12:03

Tryggve skrev:Diskussionerna har flyttat till Facebook, så är det. Devis kanske beroende på att det är enkelt att på sin smartphone gå in på Facebook.

Det, skulle jag säga, beror vad du menar med ”flyttat”. Min bild är de som tidigare var aktiva på forumet men inte längre är det, inte är på Facebook nu istället. Jag ser nedgången som orsakad av önskan att göra forumet mer rumsrent genom banningar, förbud mot politik och religion m m. Operationen lyckades men patienten dog. Typ.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Tryggve » ons 28 okt 2015, 14:33

Pär C skrev:Det, skulle jag säga, beror vad du menar med ”flyttat”. Min bild är de som tidigare var aktiva på forumet men inte längre är det, inte är på Facebook nu istället. Jag ser nedgången som orsakad av önskan att göra forumet mer rumsrent genom banningar, förbud mot politik och religion m m. Operationen lyckades men patienten dog. Typ.

Vad jag vet så är det inte förbjudet att diskutera religion på forumet. Däremot kanske intresset för det är lågt.

Sedan är det väl så att en rätt stor del av aktiviteten här var i politik-delen, och när den stängdes så sjönk antalet inlägg rejält. Dock vet jag inte om så mycket folk har försvunnit från forumet. Men samtidigt så är mitt bestämda intryck att det var ett rätt litet antal medlemmar som stod för majoriteten av inläggen även när det var som mest aktivt.

Och rätt många av dessa skribenter verkar faktiskt vara kvar, det är bara det att de skriver betydligt färre inlägg. Lite som det var i forumets forntid.

Sedan tycker jag personligen att det är trist att vetenskapsdiskussionen har flyttat till Facebook, men jag vet inte vad man kan göra åt det.

En rent personlig reflexion är att det nog var ett misstag att över huvud taget ha en politik-avdelning här på forumet. Det flyttade mycket av diskussionen just till att handla om politik, och inte vetenskap.

Jag kommer på ett flertal flitiga skribenter vars inlägg jag sakar mycket. De flesta av dessa skribenter försvann långt innan förändringarna av forumet genomfördes.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » ons 28 okt 2015, 14:40

bestämda intryck att det var ett rätt litet antal medlemmar som stod för majoriteten av inläggen även när det var som mest aktivt.

Stämmer nog. Som sagt var, FB suger när det gäller diskussioner. Formatet formligen inbjuder till att skjuta från höften, utan att kolla källor. Det är bedrövligt att få överblick, bedrövligt att söka. Enda positiva är att diskussionerna dör ut ganska fort.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » ons 28 okt 2015, 14:48

Erland skrev:Det kommer bara något enstaka inlägg om dagen nu för tiden. Nog var det väl mer förr?

Det beror på vilken tidpunkt du tittar på. I forumets "ungdom" var aktiviteten tämligen låg, men samtidigt så tyckte i alla fall jag att det var mycket intressant att läsa här.
EDIT: vi verkar ha registrerat oss samma år i alla fall, så du borde ju ha upplevt de förändringar som jag skriver om. :-)

pwm sammanfattade det rätt bra i det här inlägget.

viewtopic.php?p=657100#p657100
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » ons 28 okt 2015, 14:53

kipphebel3 skrev:Stämmer nog. Som sagt var, FB suger när det gäller diskussioner. Formatet formligen inbjuder till att skjuta från höften, utan att kolla källor. Det är bedrövligt att få överblick, bedrövligt att söka. Enda positiva är att diskussionerna dör ut ganska fort.

Samtidigt så finnas det diskussioner som jag har följt med stort intresse i FB-gruppen, bland annat diskussioner om GMO. Dessa har knappast varit sämre än de GMO-diskussioner som har förts här på forumet, snarare tvärtom i en del fall.

Så jag tycker inte att man generellt kan säga att diskussionerna är sämre/av lägre kvalité i Facebookgruppen än här. Speciellt när det diskuteras saker i Facebookgruppen som inte diskuteras på forumet.... :-)

Kunde man locka över ett fåtal av de som skriver i Facebookgruppen hit så tror jag att det skulle vara bra för aktiviteten här, men jag vet inte hur det skulle gå till. Man kan ju hoppas att andra har idéer. :-)
Jag har ibland i diskussioner på Facebook lagt in länkar till diskussioner på forumet om det har varit likartade grejor, men jag vet inte om det väckte något som helst intresse....
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » ons 28 okt 2015, 15:06

Man kan länka om det finns nån bra forumtråd i ett ämne som diskuteras på fb.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Tryggve » ons 28 okt 2015, 15:15

micke.d skrev:Man kan länka om det finns nån bra forumtråd i ett ämne som diskuteras på fb.

Jag har gjort det några gånger, men jag vet inte om det lockat hit någon.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Nästa

Återgå till Om forumet