Håller detta forum på att dö?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Re: Håller detta forum på att dö?

Inläggav Tryggve » tis 08 dec 2015, 15:34

Erland skrev:Det verkar som om denna tråd bidrar väsentligt till att hålla forumet vid liv! :)

Forumet är väl inte på något sätt dött på det sättet, det har bara blivit mindre aktivitet p g a att slasken stängdes och politik-delen stängdes. Det verkar ju som om många användare läser här, men inte postar så mycket längre.

Som sagt, det som möjligen har "dött" är väl då det mesta av diskussionen kring forskning och så, men det skedde väl i ärlighetens redan innan aktiviteten sjönk p g a stängningarna av politik-delen och slasken.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav MBY » tis 08 dec 2015, 17:16

micke.d skrev:
MBY skrev:
micke.d skrev:Det kan bli mer eller mindre besvärligt läge i domstolen i skede två, när stämningen behandlas där, beroende på hur tydligt det är. Föreningen har som sagt tidigare haft problem med att det tidigare varit otydligt.

Fast det där är ju bara hittepå.
Nej. Det är ett faktum.

Nej. Eller jo, men då menar du något annat. Vi kan vidare vara otydliga eller tydliga, det spelar ingen roll. Det är inte vi som reglerar lagen. Forum har icke ansvariga utgivare och ansvarig utgivare appliceras inte på forum, oavsett om vi vet om det eller ej, om vi glömt skriva det eller ej, om vi bryr oss eller ej.

Men gott, det finns ingen anledning till att vi ska (tro oss) mena att forumet ska ha en ansvarig utgivare. Alltså: problemet som inte fanns är löst!

Har vi börjat länka från notiser till forumet än?
micke.d skrev:
MBY skrev:Men ännu en gång: om det funnits några risker alls så hade forum ej existerat. Det är sedan länge avgjort att ingenting som skrivs här kan drabba föreningen på det juridiska planet såvida inte alldeles speciella omständigheter som ligger i moderatorernas händer föreligger.
Jag vill inte gå in på detaljer, men det jag sagt om det här grundar sig alltså på saker som faktiskt hänt.
Det har *inte* hänt att någon förening, företag eller organisation fått sota för vad någon skrivit på ett forum, såvida inte denna är medlem i sagda organisation och skriver i organisationens namn.
micke.d skrev:
MBY skrev:Dessutom uttrycker du dig märkligt. Du skriver
För att annars blir föreningen ansvarig för det som den inte hade för avsikt att vara ansvarig för?

Varför skulle inte vi ha avsikten att ansvara för forumet?
Vi vill inte ansvara fullt ut för vad folk skriver på forumet, utan vill att den som skriver ska ha ansvar för det den skriver. Det vill säga att vi inte vill att föreningens ansvariga utgivare för hemsidan ska ansvara för vad folk skriver på forumet.
Det spelar ingen roll, vi kan inte bli ansvariga för vad någon skriver på forumet oavsett om vi anser oss ansvara för forumet eller ej.
micke.d skrev:Däremot vill vi ju att ansvarig utgivare ska ansvara för vad som skrivs på föreningens hemsida.
Det är möjligt, men helt frikopplat. Oavsett hur många länkar som går eller inte går från artiklar till forumet.

Alltså, vi *kan* inte bli ansvariga eftersom det är klappat och klart vad som gäller på internetfora sedan länge. Det enda vi hypotetiskt *kan* råka ut för är att vi anmodas ta bort ett inlägg. Ett inlägg som vi utan problem då kan ta bort och troligtvis redan tagit bort.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav MBY » tis 08 dec 2015, 17:24

micke.d skrev:Ja.

Så vitt jag vet är det väl ingen som deltar i diskussionen här som har något större inflytande över föreningens kommunikationsstrategier.

Fast dessa har ju mailats med länk till tråden (av tonyf). Jag har påkallat uppmärksamhet genom att anmäla tråden, så åtminstone forumledningen är uppmärksammad men tycks ducka frågan. Forumledningen kanske känner/kan tala med webmastergruppen?

Om mail och anmälningar inte duger, ja då har vi problem. Mig veterligen har vi ingen kommunikationsstrategi. Iaf ingen genomtänkt sådan som det går att argumentera för. Snarare är det väl någon enskild individ med inflytande som tänkt "ah, fuckface, det ska vi använda" och "ah, twitter, det ska vi använda", men som själv är så internetanalfabetisk att denne ej förstått att forumet är vår främsta resurs.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav micke.d » tis 08 dec 2015, 19:46

MBY skrev:

Så vitt jag vet är det väl ingen som deltar i diskussionen här som har något större inflytande över föreningens kommunikationsstrategier.

Fast dessa har ju mailats med länk till tråden (av tonyf). Jag har påkallat uppmärksamhet genom att anmäla tråden, så åtminstone forumledningen är uppmärksammad men tycks ducka frågan.
Det är inte en fråga som vi har något bestäm över. Om du vill kalla det att vi duckar så kan du förstås göra det.

MBY skrev:Om mail och anmälningar inte duger, ja då har vi problem.
Hur verkningsfullt mail är vet jag inte.

Anmälningar lär inte ha någon verkan eftersom forumledningen inte har något mandat över hemsidan.

Det som garanterat skulle tvinga föreningen att behandla frågan är om någon skrev en motion till årsmötet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav MBY » tis 08 dec 2015, 22:10

micke.d skrev:
MBY skrev:

Fast dessa har ju mailats med länk till tråden (av tonyf). Jag har påkallat uppmärksamhet genom att anmäla tråden, så åtminstone forumledningen är uppmärksammad men tycks ducka frågan.
Det är inte en fråga som vi har något bestäm över. Om du vill kalla det att vi duckar så kan du förstås göra det.

Du behöver inte ta åt dig, ingenting jag har skrivit har riktats mot dig, micke.d. Tvärt om, du deltar ju i tråden. Men visst tusan måste själva forumledningen, admin och webmastergruppen sova? De är ju inte här och diskuterar. De verkar inte intresserade av frågorna och

micke.d skrev:
MBY skrev:Om mail och anmälningar inte duger, ja då har vi problem.
Hur verkningsfullt mail är vet jag inte.
Tja, webmastergruppen kanske inte behärskar mail. Vi får hoppas att de känner till webben iaf och URLer.

micke.d skrev:Anmälningar lär inte ha någon verkan eftersom forumledningen inte har något mandat över hemsidan.

Det som garanterat skulle tvinga föreningen att behandla frågan är om någon skrev en motion till årsmötet.

Men? Även forumet har ju en ledning och den har väl *någonting* att komma med? Några idéer och vilja till diskussion i syfte att förbättra själva forumet måste ju finnas? Eller är forumledningen inte heller intresserad av forumet?

Btw, på hemsidan har vi en länk till forumet. På hemsidan listas forumet som en integrerad del av VoF: http://www.vof.se/kontakt/
Forumledningen har en adress bland andra.

Ja, en motion kanske skulle fungera, men det hela antar ju smått komiska proportioner då. Är vilka medlemmar som stängs av, vilka inlägg som tas bort, varenda liten pilldetalj på forumet och hemsidan föremål för motioner och demokratiska beslut en gång per år, under årsmötet?

Herrejösses. Möjligt att vi hade motioner om att skapa ett forum, regga oss på facebook och twitter, att ha en hemsida, att göra om hemsidan, osv, men jag minns inte någon av dessa motioner.

Att motionera om detta är göra frågan till skenofficiell, till "viktig" på ett annorlunda sätt än vad den är (frågan är viktig, men har egentligen ingenting med årsmöte att göra och ska inte beslutas i val, vare sig riksdagsval eller föreningsval). En motion är ett bra sätt om man antingen vill köra saken i långbänk eller om man summariskt vill säga nej utan chans att omvärdera saken. En motion riskerar alltså att saken bli till ett slentriannej som sedan står fast som ett jäkla styrelsebeslut.

Herrejösses säger jag bara. DETTA ÄR EN JÄVLA BUGG OCH DET ÄR BARA ATT FIXA.[/b] Det behöver inte motioneras eller beslutas ett skvatt. Det är bara för varje skribent att börja skapa trådar här för sina notiser/artiklar, en ren [i]helt trivial IT-policy. Något man informerar om, dvs "hörru, du glömde skapa en tråd och länka, kan du fixa det eller ska jag?". Sedan, för att underlätta och göra det mer strömlinjeformat bör man posta sådant under en (1) användare med ett neutralt namn som "notis" eller "nyhet".

Finns det inte komedier som bara går ut på att göra världens enklaste grej till något som ska stötas och blötas? Här ska inte motioneras. Det är botten om webmastergruppen och forumledningen inte kan pallra sig över hit och diskutera frågan som folk. Diskussionen kan tas i en avdelning som bara vissa har tillgång till, den behöver inte vara offentlig som här, t.ex. i forumet för arbetsgrupper. Byråkratiskt krångel och maskning är vad det handlar om. Saken behöver inte alls någon vidare "beslutsprocess" och vad vi än gör så påverkar det inte föreningen.

Följande är ovedersägliga fakta:

* Organisationer, företag, föreningar som har forum och nyhetssidor länkar vanligen nyheterna till forumtrådar
* Dessa riskerar inte ett smack på grund av detta
* En del forum uppkom eller existerar enkom på grund av detta
* VoFs forum är en del av VoF
* Att VoFs forum är sammanknutet av VoF bekräftas av att vi har en länk till forumet, samt forumledningen är listad under kontaktlistan bland andra VoF-delar och -organ
* VoFs forum lyder inte under pressetiska regler eller utgivningsbevis eller har en ansvarig utgivare. Inga forum har detta
* VoF kan försvaga eller förstärka kopplingen till forumet, forumet är och förblir ett forum som lyder under BBS-lagen (vilken också skulle gälla om VoF faktiskt bedrev en BBS på klassiskt manér [en del är nog för unga för att veta vad en BBS är])
* Det fullt möjligt och helt upp till oss att ha utgivningsbevis för hemsidan och ett forum som ligger under BBS-lagen
* Om forumet skulle missbrukas är någon sist och slutligen ansvarig och den ansvarige är ju en del av VoF, allra minst som medlem
* Vill någon befläcka VoF på grund av aktivitet på forumet så är det fritt fram. PR-image rår vi inte på så enkelt och är helt oberoende av om kontakten mellan forumet är formell eller icke-formell
* Forum råkar inte illa ut på grund av vad som skrivs, inte juridisk. Bara om man avser att forumet faktiskt ska medge sådant som är förbjudet enligt lag. kan man råka illa ut. Men mig veterligen har man inte forumets stöd om man vill sprida piratkopierad nazibarnporr eller vill sälja narkotika.

Vi har:
1) Länk till forumet från hemsidan
2) Länk till forumet via rullgardinsmeny "Verksamhet->Forum" (underförstått alltså VoFs verksamhet)
3) Kontaktuppgifter till forumledningen via rullgardinsmeny "Kontakt->Inom VoF"

...och somliga tror att en länk till en tråd i ett blogginlägg gör att kontakten mellan föreningen och forumet "blir otydlig" och kan "misstas för att VoF har något med forumet att göra" vilket kan leda till att "föreningen råkar illa ut". Föreningen, i stället för vem? Ska vi bara låta den stackare som faktiskt juridisk är ansvarig för forumet vara ett bondeoffer? Är det devadetta eller vem det nu är som ska få all skuld och föreningen ska friskriva sig från allt? Vad är det för jäkla princip?

Summa summarum är att kopplingen mellan förening och forum är svepskäl. Tal om motioner är svepskäl. Detta är en användarbugg, en layoutbugg, en kannibalisering av forumet. Ingenting annat. Detta är bara att fixa eller åtminstone pallra sig hit och faktiskt redogöra för varför man inte vill rätta till rena misstag.

Man kan faktiskt kräva att de som har någon form av IT-ansvar inom föreningen faktiskt går i svaromål, speciellt efter anmodan, i föreningens forum. Det är liksom självklart. Och god sed. Netikett. Det är för tusan webbmastergruppen o.dyl, som ska motionera om de tycker att det ska motioneras, efter att vi har haft diskussionen här på den enda naturliga plattformen för dylik diskussion, nämligen här på forumet! Ja, visst kan diskussionen föras i en icke-öppen del som "arbetsgrupper".

Edit: Tillägg: Detta handlar alltså INTE om något som faktiskt behöver "beslutas" hit eller dit. Att motionera i frågan vore löjligt. Forumledningen ska skapa ett konto och de som skriver på hemsidan ska ombedas att skapa trådar med detta konto när de postar en artikel eller notis. Svårare än så är det faktiskt inte. Vi kan göra halva jobbet här (mer än halva jobbet) vilket gör att det faktiskt är i högsta grad relevant att admin här tar tag i den tunga uppgiften att skapa en användare. Eller bara knysta till mig att det är okej, så kan jag göra det. Sedan kan jag, webmastergruppen, admin eller precis vem som helst som har eller kan få tillgång till att posta på hemsidan skapa dessa länkar. Det måste inte ens vara samma person och saken kan göras retroaktivt. Dvs någon jöns som tycker sig vara för fin på forumet kan posta på hemsidan och sedan kan någon annan skapa en tråd här och editera posten på hemsidan så att den länkar till tråden. Hur jävla enkelt som helst! Att detta skulle vara utanför vår kontroll tror jag alltså inte på, det är undanflykter. Att motionera om detta vore som att motionera om att ändra färg på en rullningslist på hemsidan eller att öka upplösningen på loggan på facebook eller någon annan struntsak som bara är att fixa! Det här är en småsak, men en väldigt viktig småsak.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav tonyf » tor 17 dec 2015, 16:49

Tryggve skrev:
MBY skrev:(Ytterligare en anledning till att den där idiotiska regeln om timeout för redigering av inlägg bara måste bort!)

OT: regeln infördes en gång i tiden pga att en (eller möjligen flera, men jag har lite dålig koll) skribenter i efterhand gick in i trådar och raderade sina inlägg. Och därmed gjorde trådarna tämligen oläsbara. Den uppkom med andra ord av ett praktisk anledning.

Möjliga lösningar?
* Inlägget får redigeras inom en viss (ganska kort) tid efter det att nästa post i tråden (istället som nu efter att posten själv postats)?
* Ingen tidsgräns för att redigera sina poster. Om någon missbrukar det så kan forumadministrationen återställa posten i ursprungligt skick utifrån säkerhetskopia (t.ex. kan säkerhetskopia göras av systemet då en post redigeras, när en användare inte har mer minnesutrymme kvar så kan hen inte redigera)?
* Ingen tidsgräns för att redigera sina poster. Gamla versioner finns kvar och kan tas fram av alla användare genom att trycka på en länk/knapp/ikon/meny/whatever_för_ datorteknisk_term_som_är_den_korrekta i toppen på posten (om minnesutrymmet för att lagra gamla poster är slut så kan man inte redigera sin post)?

Förövrigt så anser jag att VoF-forum borde stödja matematisk notation.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav Tryggve » tor 17 dec 2015, 17:10

tonyf skrev:Möjliga lösningar?
* Inlägget får redigeras inom en viss (ganska kort) tid efter det att nästa post i tråden (istället som nu efter att posten själv postats)?
* Ingen tidsgräns för att redigera sina poster. Om någon missbrukar det så kan forumadministrationen återställa posten i ursprungligt skick utifrån säkerhetskopia (t.ex. kan säkerhetskopia göras av systemet då en post redigeras, när en användare inte har mer minnesutrymme kvar så kan hen inte redigera)?
* Ingen tidsgräns för att redigera sina poster. Gamla versioner finns kvar och kan tas fram av alla användare genom att trycka på en länk/knapp/ikon/meny/whatever_för_ datorteknisk_term_som_är_den_korrekta i toppen på posten (om minnesutrymmet för att lagra gamla poster är slut så kan man inte redigera sin post)?

Förövrigt så anser jag att VoF-forum borde stödja matematisk notation.

Jag har ingen aning om rent tekniska lösningar, men jag får väl säga det av mig citerade klagomålet är det första som jag har sett sedan regeln infördes för ett antal år sedan. Men jag kan ju ha missat andra förstås. Men jag undrar om detta är ett så pass stort problem till att börja med?

Jag är ju själv flitig skribent, och har då aldrig upplevt denna regel som ett problem. Men det är väl olika för olika skribenter. Jag har inte riktigt haft/känt behovet att ändra i mina gamla poster, men det kan ju förstås uppstå ibland. Då kan man ju t ex ta kontakt med admin.

De forum som har en tidsgräns brukar väl oftast ha det just av skälet att det har varit användare som raderat massa inlägg i trådar.

Jag är som sagt inte involverad i de rent tekniska aspekterna av forumet, så vad som är möjligt att göra har jag inga synpunkter på. Jag ville bara klargöra varför denna regel finns, den finns alltså p g a en anledning.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tor 17 dec 2015, 19:36

Jag verkar för övrigt ha haft fel om att det saknats tidigare synpunkter. Men till mitt försvar ska sägas att det var några år sedan.

viewtopic.php?f=15&t=17936
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » tor 17 dec 2015, 19:52

Jag kan tycka att det är irriterande att man inte kan ändra ett inlägg. Tiden kunde gott vara längre. Däremot inte hur lång som helst då vi har sett att olika personer agerar "sanningministerium" och raderar sina inlägg...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » tor 17 dec 2015, 20:21

In en av diskussionerna så skrevs kommentaren att det kan vara bättre att i så fall skriva en ny kommentar där man påpekar det man vill ändra/klatgöra, eftersom det inte är så säkert att användare ser ändringar man gör i gamla inlägg. Ligger väl rätt mycket i det.

viewtopic.php?p=581620#p581620

Tidsgräsen på en timme för ändring/editering verkar ha införts år 2006. Andar forum som jag är aktiv på har andra tidsgränser, t ex dagar. Vilket jag faktiskt har sett exempel på kan vara för generöst om folk surnar till.... :-)

Som sagt, det går säkert att ha en annan tidsgräns, men regeln på en timme har funnits i tio år nästan, och verkar ju inte direkt ha orsakat massiva protester...
EDIT:ändrade en del, men det syns inte automatiskt inser jag....
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » tor 17 dec 2015, 20:23

Jag har hittills inte skrivit i denna tråd.
Men nu läser jag inlägg om "hur länge" man skall ha möjlighet att redigera redan postade inlägg.
Min uppfattning är att man ALDRIG NÅGONSIN skall kunna redigera ett inlägg i en tråd efter att någon annan har påbörjat ett nytt inlägg. Observera att jag skriver "någon annan har PÅBÖRJAT, inte nödvändigtvis klickat på "skicka".
Möjlighet till änddring av inlägg efter att någon har svarat eller påbörjat ett svar gynnar bara trollen. Det skulle leda till ett totalt kaos.

Möjlighet till ändring av inlägg skall finnas ENBART för att rätta stavfel, interpunktion och kanske lägga till ytterligare en länk till bevis för vad man skrivit.

Edit: Innan någon annan har börjat skrivit i tråden förstås.

Ett diskussionsforum är inte en kompischatt där man skriver vad som faller en in.
Det är en diskussion där man faktiskt måste stå för vad man skrivit och har man skrivit något felaktigt, dumt eller taskigt så är det bara att rätta i en ny post.

Punktum finale.
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » tor 17 dec 2015, 20:30

Så till trådrubriken:
"Håller detta forum på att dö?"

Mitt svar
Ja, jag tror nog det.

.......men trägen vinner....
skeptiskelars

Inläggav MBY » lör 09 jan 2016, 00:00

Tryggve skrev:Jag verkar för övrigt ha haft fel om att det saknats tidigare synpunkter. Men till mitt försvar ska sägas att det var några år sedan.

viewtopic.php?f=15&t=17936

...och min kritik som jag postar i länkad tråd är samma som nu. Nominellt är att ingen begränsning finns och så var det även på detta forum. Ett fåtal forum har begränsningar och självfallet kan det finnas specialanledningar till varför ett visst forum har en begränsning, men här har vi låtit oss själva DoSats av en enskild stolle som valde att klippa bort sina egna inlägg. Varför detta troll inte så fick göra undgår mig. Snarast är det så att om någon tar bort alla sina inlägg (så att tråden blir full med "nollinlägg") så exponeras ju just denna person som ohederlig, opålitlig och knasig.

De goda anledningarna till att redigera långt i efterhand är fler och viktigare än de onda. Säkerhet, anonymitet, godwill, PR o dyl är evidensbaserade områden inom 'säkerhetsinformatik' och alla regler, lagar o.dyl är eller bör basera sig på denna typ av evidensbasering. Bilar är tillåtna även om de kan användas för flykt och som vapen (ja, t.o.m. vapen är tillåtna med begränsningar just för att tillgodose de goda användningsområdena), därför att det gott bilen för med sig överträffar det onda som bilen kan skapa, osv.

Här finns ingen sådan analys. Alltid när frågan kommer upp så sägs det att det beror på att en viss fejkfysiker en dag bestämde sig för att systematiskt ta bort sina inlägg. Varför dylika pajaskonster ska förhindras i framtiden till priset av normal, ärlig redigering är obegripligt.

Det finns gott om anledningar till varför man ska kunna redigera långt efteråt. Även om det inte är så att man ens ska behöva lista goda anledningar så kan jag nämna en, som rör ett forums essens: resursrollen som ett forum har. Döda länkar, uppgifter som ändras med tid, etc, behöver kunna redigeras i trådar som är mycket gamla, men som alltjämt läses, som dyker upp vid sökningar och/eller innehåller information värd att arkivera.

Så, redigering är alltså bra för arkiv-rollen som ett forum har, inte dålig. Om någon stolle postar något stolligt så kan denne ändå inte redigera det om det citeras, dvs citatet går inte att redigera. Ett citerat stollinlägg i kombination med ett borttrollat källinlägg visar med all tydligt önskvärdhet hur stollig personen är. Således kan man inte gömma något genom redigering och det finns alltså noll motiv att hindra redigering.

Detta är bara en av en rad små saker som förgiftar forumet och gör det så dysfunktionellt att det måste ha långa trådar om sig självt och sin framtid. Det är också förbluffande att de som styr forumet är så osynliga i denna tråd och/eller ger så oklara besked. Någon öppen diskussion om faktiska förändringar och förbättringar tycks inte vara av intresse.

Jag upplever forumledningen som mycket konservativ och egensinnig och den känns inte erfaren och öppen för inspiration från andra forum. Ta bara en sådan sak som att det experimenteras något minimalt. Minsta detalj verkar vara antingen för svår att justera, eller så ska saken stötas och blötas i det oändliga. Var är experimentlustan? Ta bara en sådan sak som att antalet moderatorer är fortsatt minimalt, trots att jag och säkert andra mycket tydligt har förklarat varför det 1) är en dålig idé, och 2) att utse en moderator är inget ödesbeslut och behöver inte följa en långsam och formell process.

Jag har också flera gånger berömt forumet för att de i vissa sällsynta sammanhang är mycket högt i tak. Trådar som denna kan vara big nono på andra forum. Men samtidigt är det ett symptom.

Ingen kan säga att vi inte *vet* vad som behöver till och ingen ska inbilla mig att det är speciellt svårt. Börja med buggarna. Buggen "ingen robotanvändare" är enkel fixad - i värsta fall i form av en manuell icke-robotisk sådan, som postar trådar automatiskt om inlägg på hemsidan. Att få latmaskarna på hemsidan att fixa länkar hit kan inte vara svårt. Någon behöver ta folk i örat helt enkelt, och jag börjar trötta på att vara den som gör det, för ingenting händer. Men för bövelen, jag har varit på tjogtals forum från 90-talet, jag har följt regelförändringar och policyförändringar. Jag vet empiriskt vad som funkar och vad som inte gör det. Jag har lyssnad på moderatorer och admins på andra forum som ofta är mycket mer öppna om vad de gör och varför och jag har sett haverier och jag har sett framgång. Framförallt har jag sett en hel del experimenterande och att något sorts "globalt forumkonsensus" växt fram efter 20 år eller så.

Exempelvis har många forum rätt snabbt tagit bort posträknare. Jag varnade mycket tidigt för denna funktion men de negativa konsekvenserna har inte visat sig på detta forum, tack och lov. Men gissa varför? Forumet är så dött att inte ens posträknare kan få fart på nonsensinlägg!

Det här är å ena sidan inte hjärnkirurgi utan tämligen enkelt. Det här är å andra sidan inte nödvändigtvis föremål för tyckande heller, utan kan evidensbaseras eller åtminstone studeras empiriskt. Jag vet vad som är "fel" på detta forum. Flera andra vet det också. Forumledningen vet det inte.

Edit: Det hela är inte så svårt. Först måste vi acceptera att vi förfogar över forumets öde. Det är inte frågan om någon "global forumdöd" och forum av denna typ är inte omoderna eller utkonkurrerade. Varje forum som dör gör det med egna händer, om de inte var dödfödda från början (exempelvis alltför nischade). Vad som behövs är helt enkelt fler trådstarter och mer aktivitet på de olika delforumens förstasidor. Det finns flera sätt att uppnå detta, ett sätt är att pröva sig fram till vilka sektioner som är aktiva och vilka som inte är det, stuva om, osv. Om forumet upplevs som mer aktivt kommer det också att bli det. Hur många går inte in dagligen här bara för att konstatera att ingenting hänt och ingenting är fullt så intressant att ödsla ett inlägg på? Vi har några hjältar som är goda på bra trådstarter. Ett självklart sätt är som sagt att en tråd ska skapas så fort något händer i VoFs övriga etermedia, på hemsidan framförallt. Vi måste också tillåta mer kontrovers och vi måste inse att det inte finns stöd för uppfattningen om att alternativrörelsen tycker sämre eller bättre om oss beroende på vad vi gör och hur hårt vi angriper dem. Detta har mycket grundligt utretts av exempelvis Garvarn och är något som redan Houdini visste. Det är inte fel att banna folk och att banna fler kan paradoxalt få forumet att leva upp. Hur många orkar lägga tid på en viss tönts ständiga återregisteringar och nonsensartade trådposter exempelvis? Däremot fanns inga som helst skäl att banna Moridin. Kanske det enskilt största och mest oansvariga beslut som tagits på detta forum. Att "moderatorbörda" var argumentet också, suck. "Moderatorbörda" är bara argument för en sak, fler moderatorer. Inga andra poänger kan göras härav och det hela är mycket tragikomiskt. Forumledningen faller alltså helt på eget grepp när man ignorerar behovet av fler moderatorer samtidigt som man anger "moderatorbörda" som skäl för någonting alls, utom att fixa fram fler moderatorer.

Alla juridiska spörsmål är som redan konstaterats bluff och missförstånd. Det finns noll juridiska skäl att inte "våga" länka mellan hemsidan och forumet (länk finns dessutom redan). All räddhågsenhet här utmynnar förresten bara återigen till "fler moderatorer". Vidare måste det bli högre i tak när det kommer till att angripa kvack och lägre i tak för rent kvack. Vi ska vara orättvisa. Det leder till positiva bieffekter som större diskussion om forumet utanför det, vilket genererar mer trafik. Vi måste också sluta kannibalisera oss själva med en "tredje plattform" med icke-anonyma kommentarsfält på hemsidan som kräver speciella integritetsproblematiska tredjepartslösningar. Vi borde aldrig skapat ett parallellforum på facebook, även om den skadan redan är skedd och vi får hantera den (jag tror inte att webbmastergruppen/forumledningen/whatever har ballarna som krävs för att stänga FB-forat och hänvisa hit, men jag skulle verkligen vilja bli överbevisad här).

Stuva om forumet. Ändra kategorierna. Regelbundet, tills något fungerar. Experimentera. Dubblera eller tredubbla antalet mods och framförallt fixa en jävla länk i notiserna till trådar här. Om jag inte har helt fel så har kommentarsfunktionen på hemsidan tagits bort(?). Bra där! Men varför inte ett knyst om detta på forumet, i denna tråd?
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav MBY » lör 09 jan 2016, 01:03

skeptiskelars skrev:Jag har hittills inte skrivit i denna tråd.
Men nu läser jag inlägg om "hur länge" man skall ha möjlighet att redigera redan postade inlägg.
Min uppfattning är att man ALDRIG NÅGONSIN skall kunna redigera ett inlägg i en tråd efter att någon annan har påbörjat ett nytt inlägg. Observera att jag skriver "någon annan har PÅBÖRJAT, inte nödvändigtvis klickat på "skicka".
Möjlighet till änddring av inlägg efter att någon har svarat eller påbörjat ett svar gynnar bara trollen. Det skulle leda till ett totalt kaos.

Möjlighet till ändring av inlägg skall finnas ENBART för att rätta stavfel, interpunktion och kanske lägga till ytterligare en länk till bevis för vad man skrivit.

Edit: Innan någon annan har börjat skrivit i tråden förstås.

Ett diskussionsforum är inte en kompischatt där man skriver vad som faller en in.
Det är en diskussion där man faktiskt måste stå för vad man skrivit och har man skrivit något felaktigt, dumt eller taskigt så är det bara att rätta i en ny post.

Punktum finale.

Du har fel. Objektivt fel. Du "tycker" bara saker mot bättre vetande. Fundera själv på hur irriterande det skulle vara om du kan påbörja en redigering som du inte sedan kan posta för att någon annan - helt osynligt för dig - påbörjat ett nytt inlägg? Det skulle inte kunna beskrivas som något annat än en bugg i transaktionsdatabasen.

Att det skulle "leda till kaos" är själva kärnan i det du säger och du har objektivt och grundligt fel. De flesta fora har ingen sådan gräns och även detta fora har en gräns på en timme eller så, vilket är fullt tillräckligt för ditt "kaos" att uppstå om det vore ett verkligt fenomen.

Själva idén "stå för vad man skrivit" är dum. Den verkar rättfärdig, men är det inte. Att stå för vad man skriver innebär att man kan fixa döda länkar ett decennium senare och ett forum är mycket riktigt ingen jäkla "kompischatt". I chattar kan du INTE ändra någonting någonsin i efterhand utan måste posta på nytt. Nej, ett forum som detta är en skeptisk resurs, ett länk- och artikelarkiv, en söktjänst för förnuft, och här måste saker kunna uppdateras, korrigeras och ändras. Stavfel är den minsta anledningen till redigering.

Vidare, redigering är i förnuftets tjänst och är inte till gagn för folk som inte står för vad de skriver och liknande. Nämligen kan du inte redigera _andras_ inlägg, men _andras_ inlägg kan innehålla citat av dig - där då efterredigering får dumheten att verkligen prunka i full dager. Dessutom, vad är det för djävulsk princip som ska hindra även dumhuvuden från att redigera/ta bort sina inlägg? Det måste vara fullt tillåtet och är fullt normalt. Hursomhaver är de goda skälen för redigering fler och större än de suspekta skälen. Dina principer saknar verklighetsgrund och är inte heller så rättskaffens som du tycks tro.

Fast du skriver så jäkla dumt att jag nästan undrar om du är ironisk? I sådant fall ber jag om ursäkt, jag missade då ironin. Redigering är självklar. Skrivmaskinen är passé och editorn är uppfunnen. Låt oss inte ägna tid och kod att göra saker sämre, att låsa funktionalitet bara för att folk ska "tycka" saker spontant utan närmare eftertanke eller verklighetskontroll.

Edit: Det har hänt att jag redigerat inlägg efter mer än ett decennium på t.ex. sweclockers. Av ärliga, självklara, informativa och korrekta skäl.

Edit2: Du faller på eget grepp (återigen, om du inte var ironisk) genom att ha en "edit" i ditt inlägg (en pinsamhet du inte längre kan korrigera - inte på grund av korkade forumregler utan därför att jag citerade dig). Tänk om någon hade "påbörjat" ett inlägg och därmed låst dig ute från redigering? Någon kanske bara trycker på "svara" och sedan går därifrån. Ohh, ja vet, vi måste ha en timeout också! Ahh, mer bloat för att "fixa" något som är trasigt i princip.

Edit3: Bara för att visa hur sunt forumanvändning går till har jag en edit3. Edits av denna typ är en vanlig och värdefull syn på forum världen över. Ibland med en datumstämpel när editen kommer långt efteråt. Om jag skulle redigera detta inlägg i morgon, eller om ett decennium, t.ex. (om det vore möjligt på detta dysfunktionella forum, dvs) så skulle jag likt alla ärliga, rättframma och goda forumitet försett det med en datumstämpel. En del forum gör detta automatiskt.

Edit4: Och väljer jag i stället att skriva något korkat, så citerar du det så kan jag redigera bäst fan jag vill och du kommer ändå har förevigat mitt stolleri. En bortredigering av mig skulle se extra dum ut.

Edit5: *borttaget* för att jag kan. Reglerna förhindrade uppenbarligen mig inte från att skriva något riktigt dumt och ta bort det sedan.

Edit6: Det jag skrev här: viewtopic.php?p=581632#p581632
...gäller alltjämt. Mitt grundargument är det samma då som nu. Och det är sunt.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav skeptiskelars » lör 09 jan 2016, 14:37

@MBY
Jag har inte tid att besvara ditt inlägg just nu.
Återkommer med ett konstruktivt svar nästa vecka......och jag skall försöka undvika att påstå att det du skriver är "jäkla dumt", "objektivt fel" eller att du bara "tycker" saker "mot bättre vetande".
skeptiskelars

FöregåendeNästa

Återgå till Om forumet