Håller detta forum på att dö?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Re: Håller detta forum på att dö?

Inläggav MBY » tor 14 jan 2016, 12:56

Tony skrev:
MBY skrev:Lite som när folk går emiritnuts
Emiritnuts?

Precis som tonyf gissar, så menade jag "emerinuts". Fast jag säger "emeritnuts". Hursomhaver stavade jag fel (det var dock inte medvetet) och är ett fel jag själv skulle upptäcka såhär några dagar efteråt. Men jag kan ju inte åtgärda det och det är ett för litet fel för att jag ska belasta någon moderator med det och be denne ändra.

Som sagt. Här uppkommer alltså ett exempel på ren naturlig väg på att stavfel och grammatikfel är något man upptäcker efter att det man skrivit försvunnit från närminnet o.dyl. Det är inte direkt okänt och det är därför journalister har korrekturläsare eller läser igenom sin egna text en bra stund efter att den har skrivits.

Redigeringsspärren hindrar effektivt denna form av korrektur, vilket också inverkar menligt på forumets akrivfunktion. Rentav viljan att korrekturläsa sina inlägg försvinner så man kan inte lära sig av sina misstag. Som sagt, det ankommer inte på någon annan att "tycka" eller "veta" hur jag använder forumet och mina idéer bygger inte på hur jag tycker att andra ska använda forumet. Det borde räcka med att en enda forumit upplever en funktion som störande, begränsande eller liknande för att den ska tas bort då ingen kan påstå att funktionen underlättar för någon annan. På vilket sätt underlättar gränsen för någon annan skribent? Nej, argumentet cirklar bara kring den förment illvilliga postraderaren, som detta forum kan uppbåda ett (1) exempel på som inte har drabbat någon annans skriverier.

Jag vet inte hur det står nu, men typ 100-0 till redigering vs redigeringsspärr? :)

Edit: Det är både roligt och tragiskt att denna pyttelilla funktion leder till så mycket debatt. Det är i sig ett symptom på hur dysfunktionellt forumet kan vara. Jag önskar själv styra tillbaka diskussionen till sådant jag anser faktiskt har mycket större betydelse för forumet. Nämligen att forumet inte har någon kontakt utåt. Ett fungerande forum har många länkar till sig, inte bara från webbrobotar hos Google, utan människoskapade sådana (då rankar dessutom Google forumet högre och genererar fler länkar). Att en notis på vår hemsida ska diskuteras på forumet är självklart. Allt annat måste betraktas som en bugg. Försvaret av denna bugg är märkligt. Det bygger antingen på räddhågsenhet eller på ren tystnad. Saken tigs ihjäl. Vi verkar ha flera organ med vattentäta skott emellan. Att vi ens har en webbmastergrupp och en forumadmingrupp som separata entiteter är märkligt. Har ens Sweclockers det, ett forum med hundratusentals användare, en riktig nyhetssite som idag drivs väldigt professionellt. Där är man inte rädd för att det ska uppstå juridiska oklarheter om nyheterna diskuteras på forumet, via länk från varje nyhet. Antagligen eftersom dessa juridiska oklarheter helt enkelt inte existerar.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav MBY » tor 14 jan 2016, 13:12

skeptiskelars skrev:@MBY
Jag är för lat för att dissekera ytterligare ett av dina textberg.
Du vinner på WO

WO? Menar du Wall-of-Text? Det verkar vara en konstig förkortning på wall-of-text. Walk over? (En sportterm som dök upp, men som jag inte vet vad den betyder.)

Men hursomhaver tycker jag att det är en smula oförskämt att nu två personer som så uppenbart har fel väljer "du skriver för mycket"-reträtt. Detta är något man förväntar sig av woos. Ingen av er är woos, utan ni är tvärt om mycket bidragande skribenter på forumet med huvudet på skaft. Så varför? Har jag rätt men ni inte vill erkänna det, eller har jag fortfarande fel, men ni kan inte längre liksom formulera det? Ett tecken på att man kanske måste börja tänka om, är när man bara har en "känsla" av att någon annan har fel, men man kan inte riktigt formulera det som är rätt.

Edit: Ett hoppfullt alternativ är att ni helt enkelt inte tycker frågan är viktig. Bra! Det är helt riktigt! Ingen drabbas av frånvaro av spärr, så det är så att säga vi som drabbas som "äger" frågan. Bara det gör att våra argument med automatik väger tyngre. "Ok, någon drabbades av regeln/funktionen/etc. Alltså tar vi bort den, ty ingen drabbas av motsatsen". Återigen visar det att spärren bara bygger på tyckande som inte ens underlättar för en själv.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav tonyf » tor 14 jan 2016, 13:56

MBY skrev:Edit: Ett hoppfullt alternativ är att ni helt enkelt inte tycker frågan är viktig. Bra! Det är helt riktigt! Ingen drabbas av frånvaro av spärr, så det är så att säga vi som drabbas som "äger" frågan. Bara det gör att våra argument med automatik väger tyngre. "Ok, någon drabbades av regeln/funktionen/etc. Alltså tar vi bort den, ty ingen drabbas av motsatsen". Återigen visar det att spärren bara bygger på tyckande som inte ens underlättar för en själv.

Forumadministrationen äger frågan. Min egen uppfattning är att just editeringsfrågan visserligen inte är oviktig, men i nuläget långt ifrån en av de viktigaste. För nu lämnar jag den frågan åt sitt öde och lämnar den åt forumadministrationen att hantera efter sitt eget omdöme (som ju påverkas av ett stort antal faktorer, varav forumadministrationens intryck av diskussionen ovan i denna tråden är en). Om forumadministrationen bedömer att de har så mycket tid över att de utan problem (t.ex. utan att få tidsbrist att hantera andra frågor) kan manuellt föra in en massa redigeringar inskickade via PM, så ser jag inga betydande problem i att fortsätta som nu.

De andra frågorna vi diskuterade tidigare i denna diskussionstråden ser jag som mycket viktigare. Om möjligt tror jag vi borde koncentrera oss att såsmåningom försöka se om vi har några framsteg i dem (allra helst i inte alltför avlägsen framtid ("vi skall fixa detta inom tio år -- inte för att det är lätt utan därför att det är svårt?" och "tänk inte på vad VoF-forum kan göra för dig, tänk på vad du kan göra för VoF-forum" -- och allt det där)).
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav MBY » tor 14 jan 2016, 14:14

tonyf skrev:
MBY skrev:Edit: Ett hoppfullt alternativ är att ni helt enkelt inte tycker frågan är viktig. Bra! Det är helt riktigt! Ingen drabbas av frånvaro av spärr, så det är så att säga vi som drabbas som "äger" frågan. Bara det gör att våra argument med automatik väger tyngre. "Ok, någon drabbades av regeln/funktionen/etc. Alltså tar vi bort den, ty ingen drabbas av motsatsen". Återigen visar det att spärren bara bygger på tyckande som inte ens underlättar för en själv.

Forumadministrationen äger frågan. Min egen uppfattning är att just editeringsfrågan visserligen inte är oviktig, men i nuläget långt ifrån en av de viktigaste. För nu lämnar jag den frågan åt sitt öde och lämnar den åt forumadministrationen att hantera efter sitt eget omdöme (som ju påverkas av ett stort antal faktorer, varav forumadministrationens intryck av diskussionen ovan i denna tråden är en). Om forumadministrationen bedömer att de har så mycket tid över att de utan problem (t.ex. utan att få tidsbrist att hantera andra frågor) kan manuellt föra in en massa redigeringar inskickade via PM, så ser jag inga betydande problem i att fortsätta som nu.

De andra frågorna vi diskuterade tidigare i denna diskussionstråden ser jag som mycket viktigare. Om möjligt tror jag vi borde koncentrera oss att såsmåningom försöka se om vi har några framsteg i dem (allra helst i inte alltför avlägsen framtid ("vi skall fixa detta inom tio år -- inte för att det är lätt utan därför att det är svårt?" och "tänk inte på vad VoF-forum kan göra för dig, tänk på vad du kan göra för VoF-forum" -- och allt det där)).

Man kanske ska "DoSa" forumledningen med förfrågningar om redigering så fort ett enda stavfel dyker upp. :P Jag tror inte forumadmins tar så mycket intryck av denna diskussion. Av allt att döma är de komplett ointresserade eftersom de inte skrivit något här. Vi har enbart en stackars moderator som tappert försöker diskutera här, åtminstone på senare tid.

Precis som du anser jag att de andra frågorna är bra mycket viktigare. Frågan om redigering är ingenting som påverkar hur lite eller mycket som skrivs, när nya användare anländer osv. Det är bara ett störande moment för oss seriösa skribenter som har rättskaffens skäl att ändra saker även efter 1,5 eller 2 timmar. Eller 10 år. Däremot är det en bugg att en påbörjad redigering inte kan avslutas om tiden löper ut. Väldigt, väldigt, VÄLDIGT störande om man ägnar en god stund åt att uppdatera ett inlägg med källor, etc.

Nej, frågan om länkar från artiklar till trådar på forumet är större. Det är ju nämligen en bugg. Det kan inte beskrivas på något annat sätt. Ingen bugg i kod, men ett övergripande systemfel. Det är också en ovilja som visar sig genom att frågan inte diskuteras av andra än ett fåtal som bara använder forumet. Forumledningen verkar inte tycka det är intressant när en användare fullkomligt skriker "hallå, jag har sett tiotals och åter tiotals forum blomma och dö, jag vet hur saker fungerar på andra forum, jag vet vad som brukar vara gångbart, vad som genererar trafik! Hallå, lyssna på mig, jag kan hjälpa er". En forumadministration som inte deltar i dylika trådar måste vara riktiga tröttmössor!
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav matsw » tor 14 jan 2016, 14:42

MBY skrev: Så varför? Har jag rätt men ni inte vill erkänna det, eller

Eller.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav MBY » tor 14 jan 2016, 15:01

matsw skrev:
MBY skrev: Så varför? Har jag rätt men ni inte vill erkänna det, eller

Eller.

Men för fanken! Tala ur skägget! Att hålla på så där är bara oförskämt, för inte forumet framåt, för inte diskussionen framåt. Här försöker jag i långa inlägg sakligt föra fram varför en redigeringsspärr inte bara är föremål för rent tyckande, vilka frågor som tangerar en sådan samt varför jag tycker den är dålig. Och som svar får jag bara rena spydigheter, tyckanden och missförstånd kring "stå för vad man skrivit"-principer som visar att du bara reducerar principen till en plattityd. Du är uppenbarligen egentligen helt ointresserad av frågan, men kommer gärna in och lyfter dina fördomar och okunniga "tyckanden". Vet lite hut tack!

Edit: Detta är ingen jättegrej utan bara en detalj. Det hindar dock inte att man kan närma sig detaljen med eftertanke, analys, kunskap och argument. Så som jag har gjort. Då förväntar jag mig också att motargument ska vila på motsvarande grund och inte bara vara luftande av dumheter som inte understår en skeptiker eller akademiker.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Tryggve » tor 14 jan 2016, 15:27

Eftersom uppmaningarna att lägga ned drygheterna inte verkar ha uppmärksammats så låses tråden.

EDIT: efter diskussion så har vi bestämt att ge denna tråd en chans till. Men som sagt, undvik personangrepp.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Peter N » tor 21 jan 2016, 22:51

Forumet är lika aktivt nu som det alltid har varit. Ingen förändring, den nya modereringen är inte ett misslyckande. :roll:
Peter N

Inläggav vafalls » fre 29 jan 2016, 18:59

He, he festligt detta. Jag har nog inte varit härinne på ett halvår. Man träffas ju aldrig av några externa stimuli i dagliga livet som påminner en om att forumet eller föreningen ens finns. Nu sitter jag på tåget och har tråkigt och kollar lite bland sparade favoriter och tittar in.

Och det är samma tjafs som alltid. Någon klagar på forumet och en lilla klicken svarar lite spydigt eller inte alls, och ingen vill kännas vid något problem (förutom givetvis helt löjliga detaljer). Den lilla klicken känner sig varm inombords och alla 15 i den lila klicken som regelbundet besöker forumet är nöjda med att ännu ett angrepp avvärjts.

Forumet håller givetvis inte på att dö. Det har ju varit stendött i alla relevanta avseenden i många år.
vafalls

Inläggav MBY » lör 30 jan 2016, 04:45

vafalls skrev:He, he festligt detta. Jag har nog inte varit härinne på ett halvår. Man träffas ju aldrig av några externa stimuli i dagliga livet som påminner en om att forumet eller föreningen ens finns. Nu sitter jag på tåget och har tråkigt och kollar lite bland sparade favoriter och tittar in.

Och det är samma tjafs som alltid. Någon klagar på forumet och en lilla klicken svarar lite spydigt eller inte alls, och ingen vill kännas vid något problem (förutom givetvis helt löjliga detaljer). Den lilla klicken känner sig varm inombords och alla 15 i den lila klicken som regelbundet besöker forumet är nöjda med att ännu ett angrepp avvärjts.

Forumet håller givetvis inte på att dö. Det har ju varit stendött i alla relevanta avseenden i många år.

Jepp! Ibland skiter jag i det. Ibland grips jag av en stor frustration. Dels, detta är inte hjärnkirurgi, problemen bör kunna förstås av alla. Dels, det betyder inte att lösningarna är "gör ingenting" eller "här ska inte funderas" eller ännu värre "här ska funderas i all evighet".

Vi som tillbringat tiotusentals inlägg på dussintals forum i snart 20 år har ändå en viss känsla för vad som är gångbart och vad som inte är det. Oviljan att diskutera de mest simpla av justeringar, som fler länkar till forumet utanför forumet, fler moderatorer och mer experimenterande är häpnadsväckande!
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Snuten92 » tor 28 apr 2016, 23:41

Ser levande ut för mig :arrow:
Snuten92

Inläggav Kobo » sön 19 feb 2017, 14:41

Facebook gäller nu men motsvarande där verkar ledas av kvinnor med varierande humör, så jag länkar ofta hit istället till Lars Bern och andra om de vågar diskutera sina hypoteser. Han svarade med blockning, man får inte störa enfalden :banghead:
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Tony » tis 21 feb 2017, 20:15

Jag fattar inte hur man kan vilja diskutera på Facebook. Hemskt dålig design, funktionalitet och långsamt.
Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Kobo » tis 21 feb 2017, 20:57

Tony skrev:Jag fattar inte hur man kan vilja diskutera på Facebook. Hemskt dålig design, funktionalitet och långsamt.

Man kan nå många tusen med samma budskap, reagera, blocka, starta egna grupper och samla vänner, öppet, slutet eller hemligt.
Så de går väldigt bra men är så fattiga med sina miljardvinster, att dom fick stora bidrag till en datahall i Norrland och inte har råd med en öppen support, adress eller telefon.

Men har vissa nackdelar som är fördelar här.
Användarvisningsbild
Kobo

Föregående

Återgå till Om forumet