Forumregler

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Forumregler

Inläggav BUffe » mån 19 sep 2016, 18:54

Jag såg nyss att användaren SigridB postat en ren jobbannons i Vardagsrummet. Ingen inbjudan till diskussion, bara meh, här är en annons, klicka på länken den som ids.

Personligen tycker jag det är ett jävla oskick: det här är ett diskussionsforum och inte en reklampelare. Men hur jag än letade så lyckades jag inte hitta några forumregler. Är det jag som är dum eller finns det inga?

Det kan mycket väl vara jag som är dum. Upplys mig gärna om det i så fall.

Men om det inte finns några tydliga regler, eller om jobbannonser faller i något slags gråzon, vad tycker ni om sådana?

Att nedlåta sig till att agera obetald affischplats brukar vara ett tecken på ett döende forum, så min uppfattning är enkel: reklam, oavsett syfte, skall inte tolereras. Rena reklaminlägg ska bort kvickare än fort, och användare som postar sådana ska stängas av (SigridB har skrivit 7 inlägg, samtliga jobbannonser som ingen besvarat).

Men eftersom jag inte hittade några regler har jag inte anmält inlägg eller användare.
BUffe

Re: Forumregler

Inläggav jak » mån 19 sep 2016, 20:17

Reglerna finns under "Viktig Information" viewforum.php?f=21
Användarvisningsbild
jak

Inläggav ttias » tis 20 sep 2016, 05:18

Regel 1.01 i huvudsak, samt i mindre utsträckning de som ställer krav på argumentation torde vara applicerbara.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav BUffe » tis 20 sep 2016, 05:22

jak skrev:Reglerna finns under "Viktig Information" viewforum.php?f=21

Så jag är dum. Är det det du vill säga? Va? Du... har helt rätt. :oops:
Tack!
ttias skrev:Regel 1.01 i huvudsak, samt i mindre utsträckning de som ställer krav på argumentation torde vara applicerbara.

Japp. Jag drar iväg ett utropstecken på inlägget.
BUffe

Inläggav Spiring » tis 20 sep 2016, 06:36

Jag har försökt nu en stund, men... nej, jag har svårt att bli upprörd över en jobbannons.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav Matte » tor 11 jan 2018, 14:19

Med anledning av att trådar låsts med den mer eller mindre uttalade motiveringen att politikdiskussioner är förbjudna finns det anledning att se över forumreglerna.

Sist jag kollade hittade jag ingenting om politiska diskussioner i forumreglerna. Gott så, eftersom jag finner det direkt dumt med en sådan regel, främst eftersom det blir en stor godtycklighet på grund av gränsdragningsproblem, men också för att vetenskapligt intressanta ämnen undviks p g a att de är politiskt laddade. Att man inte ska en särskild politikavdelning är en annan sak.

Samtidigt har det under hela forumets historia förekommit brott mot reglerna som (alla?) moderatorer verkar ha i stort sett struntat i. Det gäller personangrepp - uttryckligen förbjudna enligt reglerna, men som för det mesta har fått stå opåtalade. Hur många har blivit avstängda p g a personangrepp? Ett mindre antal, jämfört med andra brott mot reglerna såvitt jag kan se.

Det är inte bra med sådan inkonsekvens regler vs moderering.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » tor 11 jan 2018, 14:42

Det bästa man kan göra om man ser något som man upplever som regelbrott är att anmäla dem. Jag för min del har några gånger tagit bort inlägg som jag har bedömt som personangrepp, men det har varit rätt sparsamt.

När det gäller forumregler så har jag påtalat för övriga admin att reglerna när det gäller politik bör förtydligas och föras in i regelverket. Det borde vi ordna så fort det går, det är ett bra påpekande.

Är man tveksam kring huruvida ett ämne hör hemma eller ej här så går det alldeles utmärkt att kontakta oss i admin innan man startar tråden. Så länge det finns en vetenskaplig koppling/frågeställning så borde det inte vara något som helst problem att dra igång en tråd om det.
Jag vet att vi har erbjudit att öppna i alla fall en stängd tråd för diskussion igen om folk var intresserade, men ingen anmälde intresse av det vad jag vet.

EDIT: för övrigt kan jag säga, med anledning av trådstarten, att vi bedömde att jobbannonser inte är tillåtna. Jag tar bort sådant när jag ser det numera, men annars handlar det mest om spam som tas bort. Jag tror att det var väldigt länge sedan som någon annan användare än spammare stängdes av.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » lör 13 jan 2018, 13:22

Som sagt, om det är många brännande ämnen som man vill diskutera men är rädd att det bryter mot reglerna, PM:a någon av oss i admin så ska vi titta på det. Jag har hört flera användare säga att det är ett stort problem att politik inte tillåts, men vi har, mig veterligen, aldrig fått in en fråga om ett visst ämne är ok att starta en tråd om.

Om det är så att det finns vetenskapligt intressanta ämnen som ni vill starta trådar om men är osäkra på om det bryter mot reglerna så fråga!!
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Återgå till Om forumet