Låsa tråd istället för att moderera?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Re: Låsa tråd istället för att moderera?

Inläggav MBY » mån 14 aug 2017, 15:35

Två saker kan faktiskt vara fel på en och samma gång.
Tråden låstes inte trots vettig diskussion p.g.a. för få moderatorer utan p.g.a. ovettig sådan.
Och ja, forumet har ont om moderatorer. Något jag påpekat många gånger och är superlätt att fixa.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav BUffe » mån 14 aug 2017, 16:58

MBY skrev:Och ja, forumet har ont om moderatorer. Något jag påpekat många gånger och är superlätt att fixa.

Ah? Kanske man skulle räcka upp handen då?

Men det skulle nog inte funka. Jag har lite för låg trollerans för att moderera här.
BUffe

Inläggav manifesto » ons 16 aug 2017, 05:24

MBY skrev:Två saker kan faktiskt vara fel på en och samma gång.
Tråden låstes inte trots vettig diskussion p.g.a. för få moderatorer utan p.g.a. ovettig sådan.
Ovettig? Faller det utanför existerande forumregler, menar du?
War is peace.
manifesto

Inläggav MBY » ons 16 aug 2017, 18:37

manifesto skrev:
MBY skrev:Två saker kan faktiskt vara fel på en och samma gång.
Ovettig? Faller det utanför existerande forumregler, menar du?

Nu är det så att modereringen görs av människor som förhoppningsvis kan tänka själva. Jag håller inte alltid med, men jag inser att som moderator måste man gå en balansgång mellan paragrafrytteri på forumets regler och egen bedömning huruvida en diskussion är anständig eller inte. I detta fall tycker jag att moderatorn gjorde en korrekt bedömning. I andra fall inte (avstängningen av Moridin var ett riktigt, riktigt lågvattenmärke som forumet aldrig hämtat sig från i form av trafik, etc. Argumentet var ett självmotsägande "p.g.a. moderatorbörda" [något som givetvis fixas av fler moderatorer, inte att man stänger av forumiter som producerar inlägg]).

Men, saker är inte huggna i sten och trådar låses ibland upp på prov eller permanent (har inte just 911-tråden varit låst och upplåst flera gånger t.ex?) och du är naturligtvis fri att skapa en tråd i/kring/om 911 om det är något specifikt du vill diskutera som du tycker är "en ur skeptisk synvinkel mycket viktig diskussion". Eller be en moderator öppna tråden igen. Svårare än så är det egentligen inte. Visst kan även jag tycka att ett forum som detta naturligtvis har en levande tråd om 911. Fast det kräver ett levande forum...

Edit: För att vara övertydlig. Om alternativen står mellan moderering och trådlåsning bör moderering vara förstahandsvalet (om tråden är relevant) och det vårat egna fel att vi inte har fler moderatorer (jag vet uppriktigt sagt inte alls varför det är så låg rotation på moderatorer) som orkar ha tråden öppen. Det tycker jag ska vara normalfallet. Även du tydligen och jag föreställer mig att de flesta håller med. Därmed inte sagt att det är något lurt/fel med låsningen av 911-tråden. Den var väl rätt osaklig och stollig mot slutet vill jag minnas... Tror inte mods motsätter sig en ny, om den börjar bra...
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav manifesto » fre 18 aug 2017, 03:23

MBY skrev: - - -
Bra, vi verkar på det hela taget vara överens. Är ämnet högaktuellt och väl lämpat att diskuteras ur ett vetenskapligt skeptiskt perspektiv så är moderering att föredra framför en låsning av aktuell tråd.

Jag ser ju helst att befintlig tråd låses upp istället för att en ny tråd skapas. Lättare att söka på äldre inlägg och mer samlat.

Går det?
War is peace.
manifesto

Föregående

Återgå till Om forumet