Frågor av teknisk art om forumet

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Frågor av teknisk art om forumet

Inläggav Tarot Man » ons 18 maj 2005, 09:56

Hej. Jag har upptäckt att alla nya inlägg avmarkeras och blir lästa då jag loggar ut eller stänger ner fönstret etc. När jag sen ska gå in igen är det omöjligt (väldigt jobbigt iaf) att fortsätta läsa nya inlägg. Ska det vara så och går det att göra någonting åt det?

Hälsningar
TM
Tarot Man

Inläggav Johan Sperling » ons 18 maj 2005, 12:55

Jag har ocskå uppmärksammat att det är så. Tyvärr saknar jag uppslag till att avhjälpa problemet; mjukvaran är som sagt ett färdigt paket. Det kan finnas moddar som löser detta, jag ska försöka kolla upp det vid tillfälle.
Användarvisningsbild
Johan Sperling

Inläggav bear » ons 18 maj 2005, 16:28

För mig är det inte så, det funkar fint här att se nya inlägg osv.. Kan det inte ha något med typ cookies-inställningarna att göra?
Användarvisningsbild
bear

Inläggav Markus » ons 18 maj 2005, 22:33

Jag ser nya inläg som olästa även om jag loggar in på en dator jag inte loggat in ifrån tidigare så det borde inte vara cookieinställningar. (Tror jag iaf. Blev osäker nu.)

Jag kan inte så mycket om phpBB, men kanske den här moden gör det som efterfrågas? Keep unread flags
Användarvisningsbild
Markus

Dolda användare

Inläggav humanisten » tis 30 aug 2005, 17:20

Det är totalt 4 användare online :: 2 Registrerade, 0 Dolda och 2 Gäster

Ovanstående anges på hemsidan. Vad avses med dolda användare?

(Jag undrar av ren nyfikenhet)
Användarvisningsbild
humanisten

Inläggav teofil » tis 30 aug 2005, 17:33

Dolda är de som i sin profil ställt in att de inte vill synas i onlinelistan, helt enkelt.
Användarvisningsbild
teofil

Inläggav humanisten » ons 31 aug 2005, 06:47

Tack!
Användarvisningsbild
humanisten

Ständiga inloggningar

Inläggav jak » tis 20 dec 2005, 19:44

Hej,

Jag blir inte ihågkommen utan måste ständigt logga in. Vid vissa tillfällen har jag "åkt ut" under en pågående session, t.ex när jag tryckt på knappen "nya inlägg sen senaste besöket", men oftast är det när jag har stängt IE, och öppnar igen.

Är det bara jag som råkar ut för det (dvs, skall jag leta fel hos mig), eller är det något med forum-programvaran som ställer till det?
Användarvisningsbild
jak

Re: Ständiga inloggningar

Inläggav SuperDupe » tis 20 dec 2005, 19:52

jak Wrote:Jag blir inte ihågkommen utan måste ständigt logga in. Vid vissa tillfällen har jag "åkt ut" under en pågående session, t.ex när jag tryckt på knappen "nya inlägg sen senaste besöket", men oftast är det när jag har stängt IE, och öppnar igen.

Först och främst så måste man förstås välja att den ska minnas inloggningen. Om det ändå inte fungerar så är det förmodligen så att cookies inte sparas som de ska. Kolla din inställningar - kanske rensar den cookies varje gång du stänger IE.

Att du har blivit utloggad under en pågående session kan bero på att forummjukvaran har uppdaterats under tiden, men det verkar inte särskilt troligt.
SuperDupe

Inläggav jak » tis 20 dec 2005, 20:02

Jo, kryssar i rutan för att bli ihågkommen gör jag.

Jag tittade i cookies-biblioteket, och där skapas en cookie vid inloggningen. Den finns också kvar när jag stänger IE, liksom om jag startar upp browsern igen. När jag däremot går till forumet så försvinner cookie-filen, och jag måste logga in på nytt. Irriterande, speciellt som det är något som fungerat tidigare, det är senaste veckorna det har trasslat.
Användarvisningsbild
jak

Inläggav SuperDupe » tis 20 dec 2005, 20:24

jak Wrote:När jag däremot går till forumet så försvinner cookie-filen, och jag måste logga in på nytt. Irriterande, speciellt som det är något som fungerat tidigare, det är senaste veckorna det har trasslat.

Mycket märkligt! Såvitt jag vet har inget förändrats rent tekniskt med forumet, och jag tror inte att någon annan har liknande problem (jag har det inte). Mitt tips är att bråka med IE-inställningarna, alterntivt byta till en bra webbläsare (förslagsvis Mozilla). ;-)
SuperDupe

Hur länka till andra trådar?

Inläggav dystop » lör 18 feb 2006, 19:04

Hur länka till andra trådar?
- So you are a scientist, correct?
- Yes, I have a PHD in Truthology from Christian-tech.
Användarvisningsbild
dystop

Inläggav Markus » lör 18 feb 2006, 19:15

Om du högerklickar på en rubrik och väljer kopiera länk eller något i den stilen så har du adressen till tråden.

Den adressen skriver du sedan inom Url-taggar, såhär:
Code: Select All Code
[url=http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?t=981]Hur länkar jag till andra trådar?[/url]

Resultatet :
Hur länkar jag till andra trådar?

Vill du länka till ett specifikt inlägg i en tråd så högerklickar du på den lilla papperspiten istället för rubriken. Bild

Prova dig gärna fram i testforumet.
Senast redigerad av Markus lör 03 jul 2010, 20:38, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Länk till bild ändrad
Användarvisningsbild
Markus

Är pollar ip-baserade?

Inläggav botmund » lör 18 feb 2006, 19:20

Är pollar ip-baserade eller går det efter ett tag att rösta på nytt?
Användarvisningsbild
botmund
Avstängd

Inläggav dystop » lör 18 feb 2006, 19:23

Markus Wrote:[...] Prova dig gärna fram i testforumet.

Låter tokbra detdär, skall testas omgående.
- So you are a scientist, correct?
- Yes, I have a PHD in Truthology from Christian-tech.
Användarvisningsbild
dystop

Nästa

Återgå till Om forumet